Forum kloonbier : Westmalle Tripel

There are 75 replies in this Thread. The last Post () by Pol.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoe bepaal je de alpha graad van zelfgekweekte hop ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Ik denk niet. Je kan even surfen en zoeken naar waarden van kwekers in hetzelfde klimaat en die hun waarden overnemen. Maar of dat dan juist is? Is trouwens de waarde die op een pakje dat je koopt juist? Dat zal volgens mij ook maar een gemiddelde zijn.

• a.u.b. ;)

De gemiddelde alfa waardes voor een oogstjaar vele hoppen kan terug vinden in het"International hop growers convention, economic commision summary reports" van november , je kan daar per land voor vele hoppen de gemiddelde alfa waarden in terug vinden.
    of in het Bart Haas groep "Market leaders report" (ook op het einde van het jaar)

Het zijn gemiddelde waardes en ook land afhankelijk, maar vb de waarden van Duitsland benaderen fel die van Belgie. Het belangrijkste is dat je een idee hebt wat de verwachtingen zijn tov vorige jaren meer of minder alfa.

• Morgen ga ik nog eens een tripel brouwen, de opgekweekte Westmalle-gistarter is ongeveer klaar.

Hieronder mij 623ste versie van mijn recept. Heeft iemand in extremis nog waardevolle tips?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2018-07

Naam recept

Taffel

Brouwdatum

06-09-2018

Bierstijl

Tripel

Volume

20,0 l

Begin SG

1,079 SG

Eind SG

1,010 SG

Schijnbare vergistingsgraad

87,3%

Alcoholgehalte

9,0 vol.%

Berekende kleur (Morey)

12 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

42 IBU

Brouwzaalrendement

78,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Gedemineraliseerd water

1,90 g

CaCl2

4,30 g

CaSO4

2,00 ml

Melkzuur

1,50 g

MgSO4

11,22 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

77 mg/l

7 mg/l

8 mg/l

15 mg/l

50

mg/l

150 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

3,22 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

49,9 %

1,95 kg

Pale Ale mout

Dingemans

9 EBC

30,2 %

1,29 kg

Kandijsuiker wit brokken

Brouwland

0 EBC

20,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Beta-amylaserust

63,0 °C

1 min.

40 min.

3,9 l/kg

B/A Amylase

68,0 °C

5 min.

15 min.

3,9 l/kg

Alfa-amylaserust

73,0 °C

5 min.

20 min.

3,9 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

5 min.

5 min.

3,9 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

20,0 g

Northern Brewer

bellen

8,4%

60 min.

19,4 IBU

55,0 g

East Kent Golding

bellen

4,3%

20 min.

16,5 IBU

35,0 g

Styrian Goldings

bellen

3,4%

5 min.

2,7 IBU

20,0 g

Spalt Select 2016

bellen

5,6%

5 min.

2,6 IBU

10,0 g

Spalt Select

bellen

2,8%

5 min.

0,6 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

starter

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

0,5 l + 0,5 l getrapte starter

Westmalle tripel ()

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

20,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

20,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

20,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,012 SG

Schijnbare vergistingsgraad

84,8%

Temp. nagisting

21,0 °C

Temp. lagering

10,0 °C

• Heeft iemand in extremis nog waardevolle tips?

Als je de banaan nog meer naar boven wil laten komen in uw WM, dan zou ik eventueel opteren om van uw suiker invertsuiker te maken, wat in een WM wel naar boven komt en misschien hoog beginnen in vergistingstemperatuur, 24 à 25°C...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Als je de banaan nog meer naar boven wil laten komen in uw WM, dan zou ik eventueel opteren om van uw suiker invertsuiker te maken, wat in een WM wel naar boven komt en misschien hoog beginnen in vergistingstemperatuur, 24 à 25°C...?

Da's een moeilijk dilemma: ik wil geen Westmalle-kloon en niet te veel banaan, anderzijds is de Westmalle zo lekker!

Op hun website lees ik trouwens: De hoofdgisting duurt een week en de gistingstemperatuur bedraagt 19 tot 20°C. :/

• Op hun website lees ik trouwens: De hoofdgisting duurt een week en de gistingstemperatuur bedraagt 19 tot 20°C. :/

Ik heb ooit gehoord dat die gasten hoog beginnen en wel rond de 25°C. Wa moe ne mens nu nog geloven hé...? ?(

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb ooit gehoord dat die gasten hoog beginnen en wel rond de 25°C. Wa moe ne mens nu nog geloven hé...? ?(

Ik heb al een paar keer vergist met Westmalle opkweek en gestart op 24°C, ik heb weinig banaan bespeurd moet ik zeggen. Dat was dan wel met zelf gemaakte kandijsiroop of kandijsuiker van Candico. Ik ga nu die witte kandijbrokken van Brouwland eens uitproberen.

• Ziezo, de tripel is gebrouwen en staat nu in de vergistingskast op 20°C. Ja, niet hoger, ik wil hem clean houden, voor zover dat gaat met Westmalle-gist.
    Het recept heb ik braafjes in de bibliotheek gezet.

Ik lees oa bij brewyourown en meer sites dat je de westmalle gist inderdaad best start op 18 a 19 graden, maar dan best Niet tegenhoudt maar vrij laat rijzen naar 23 a 25 graden omdat hij anders makkelijk uitzakt en ophoudt..ik durf dat maar deels bevestigen...anderen ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ik start ook 18 a 19 graden en regel dat stabiel tot de hoofdbgisting goed bezig is, Ongeveer 48 uur na het pitchen gaat de koeling uit en mag

de temperatuur oplopen. De hoogst bereikte temperatuur daarna wordt voor enkele dagen de minimum temperatuur. Mijn vergisting computer,een soort van brewpi, regelt dat alle

• Welke korrelgist zouden jullie gebruiken?

MJ M31 is een goede voor een westmalle kloon te maken maar echt maar tegen 0.5 a 0.6 minjoen gistcellen/ml/P° enten en redelijk warm vergisten bij 20 a 23°C.
    Mogelijk moet je de suikerstort wat minderen daar deze een hoger SVG heeft dan de Westmalle gist.
    In de vergistingstest met de 8 verschillende gisten die ik gedaan heb voor de gilde (en deze avond wordt gedegusteerd)
    zat in de stort 7.2% suikers en de wort had een OG van 1.065 SG
    De Westmalle gist haalde daar een SVG van 80.0% en een FG van 1.013 SG
    De MJ M31 gist haalde daar een SVG van 87.7% en een FG van 1.008 SG

Een echte Westmalle heeft als ik mij niet vergis een OG van 1.081 SG en een eind SG van 1011 en heeft 9,1%+0,5%(bottelen)= 9.6 vol% alcohol, de SVG = 96.4%

• Als pure en simpele amateur bierbrouwer ga ik ook eens een "gokje" wagen, niet om te winnen, maar om terug eens tussen de lotgenoten te vertoeven, dus pilsmout, WM-gist, hop en water is of zijn mijn ingrediënten en veel liefde mijn extra toevoeging. En nee, ik ben getrouwd... :D

The post was edited 1 time, last by HermanH ().

• Ik zou toch ook wat suiker gebruiken, anders is het Westmalle knabbel. ;)

Ja, idd, die was ik in de rapte vergeten, maar knabbel en babbel zijn ook leuk toch.... :D En in/met het receptje kan je veel nuances gebruiken, dus wie zegt dat ik dat ga volgen, mij kennende... :D

• MJ M31 is een goede voor een westmalle kloon te maken maar echt maar tegen 0.5 a 0.6 minjoen gistcellen/ml/P° enten en redelijk warm vergisten bij 20 a 23°C.

Die heb ik hier nog liggen, perfect :thumbup: Nu nog eens door mijn hopvoorraad snuffelen wat ik kan gebruiken als hop, ik heb geen saaz of dergelijke maar met wat ik liggen heb moet het wel lukken.

• Ik heb in op de BYO.com website ook nog een kloonrecept gevonden dat er wel OK uitziet. Ik voeg het hier toe als bijlage in een xml bestand en tevens de link naar het recept in BrewFather voor wie geen xml kan importeren.

https://share.brewfather.app/KC1dT7RYpQanhj

• Ik ben geen expert in RO water en daarom durf ik deze vraag rustig te stellen naar aanleiding van het plaatje van Serge: maakt het nog uit waar het RO water gemaakt is. Ik bedoel hiermee, het wordt gemaakt van kraanwater, maar dat is overal verschillend en ik kan mij voorstellen dat het eindresultaat verschillend is. Te verwaarlozen misschien?

• Ik ben geen expert in RO water en daarom durf ik deze vraag rustig te stellen naar aanleiding van het plaatje van Serge: maakt het nog uit waar het RO water gemaakt is. Ik bedoel hiermee, het wordt gemaakt van kraanwater, maar dat is overal verschillend en ik kan mij voorstellen dat het eindresultaat verschillend is. Te verwaarlozen misschien?

Ja het maakt verschil waar van je RO water wordt gemaakt, maar ook hoe lang de RO filters al in gebruik zij.
    RO water dat je koopt heeft meestal een DIN standaard (DIN 43530) en die bepaalt eigenlijk wat de max hoeveelheden zijn die er mogen inzitten.