2de witbier

There are 100 replies in this Thread. The last Post () by Breugel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• gisting zit er nu toch al enkele dagen op (we zijn nu dag 8), de samples die ik afgenomen heb zijn wel heel troebel. Ik ben nu de lagering gestart op 10 graden en ik heb 5 liter apart in een DJ gedaan waar 400ml fruit in zit. Deze zal ik dan nog een dikke week of 2 laten staan, echter zal dit gewoon op (schommelende) kamertemperatuur zijn

• Het bier staat nu enkele dagen op fles en het lijkt er toch op dat 1 week op 10 graden wat te weinig was om het meeste neer te slaan. Er ligt nu toch al een dikke laag in de flesjes :-( Dat is de eerste keer dat ik dat zie met mijn bieren (gezien ik normaal 2 weken lager op 0 graden). Het zal maar weer een les zijn dan :-)

• Vandaag staat het bier 10 dagen op fles en heb eens een flesje open gedaan. Bruis zit er al goed in, maar natuurlijk ook nog de typische smaak van een bier dat nog wat rijping te gaan heeft.

Kleur en troebelheid is top (zie foto).

Wat met dit bier echter een "first" is, is dat ik een dikke laag op de bodem van de flesjes heb. Bij het leeggieten blijft dit echter heel goed plakken en ik kan uitgieten tot een paar mm boven de bodem zonder dat er ook maar iets meekomt. Het is wat "slijmeriger"(niet meteen het woord dat ik wil gebruiken), dan hoe een gistdepot zich zou gedragen. Zou dit dan toch een teveel aan zetmeel kunnen zijn?

De korte lagering (1 week) op 10 graden was dan misschien toch te kort/te warm. Om het grootste neer te slaan. Maarja, te lang of te koud en je hebt weer een helder bier? Of zou je die zetmeel nooit volledig kunnen neerslaan?

De hoeveelheid trub in de CCT was ook beduidend minder dan bij de bieren die ik op 0 graden lager.

In ieder geval, nu is er weinig aan te veranderen, hopen dat dit niet te veel impact zal hebben op de smaakvorming/rijping en de bewaring.

• Gisteren de eerste keer geproeft nadat deze lang genoeg heeft kunnen rijpen. De smaak is echt super goed, ik zou niet kunnen zeggen dat deze onder doet voor mijn brouwsel van vorig jaar met vloeibare gist en starter.

Echter 1 groot minpunt: de kleur. Het is helemaal geen witbier als je naar de kleur kijkt, en blond is het ook al niet. Het is meer een lichtbruin goedje. Het ziet er dus echt niet uit voor de stijl. Troebelheid, in tegenstelling met het vorige brouwsel zit dan wel goed. Als je naar het recept kijkt, waar is de kleur dan fout gegaan? De carahell?

Vreemd genoeg, na 2 weken op fles was de kleur veel meer in lijn met een witbier. Het is pas bij het rijpen (in een donkere kelder), dat de kleur donkerder lijkt geworden te zijn..

• Overdosis zetmeel denk ik niet. Ik heb in mijn laatste witbier zo'n 30% vlokken gebruikt: mooi troebel maar geen verkleuring.

Ik heb wel ooit een sterke blonde gehad die na een tijd op fles donkerder werd. Ik kan het tot vandaag niet goed verklaren, maar ik vermoed dat het te maken had met de pilsmout: die bewaarde ik in een emmer met plastic deksel en de periode voor het brouwen heb ik wat vochtproblemen gehad in de kelder. Vermoedelijk sloot dat deksel toch niet zo goed af.

• Nu moet ik wel zeggen dat mijn pilsmout inmiddels wel wat ouder is (ik heb toen een grote zak van 25kg gekocht en dat gaat minder snel op dan verwacht). Deze zak is vanbuiten zo iets stro-achtig maar heeft vanbinnen gewoon een plastic zak zitten. Deze is altijd met meerdere snelbinders dicht gesnoerd na het brouwen. Deze ruikt en proeft ook nog steeds normaal..

Maargoed, wie weet komt het van daar, geen idee..

Zoals gezegd is de smaak piekfijn in orde, dus het is geen giga ramp, alleen een beetje spijtig :-)

De laatste keer ervoor was 5 maanden geleden, toen een trippel gebrouwen en die is perfect mooi blond. Maarja, wie weet wat onderging de mout in die 5 maanden :-)

• Het vreemde bij mij is wel dat het enkel dat bier is dat het kleurfoutje vertoont. Breugel hier op het forum heeft dat bier ook geproefd en had ook die opmerking over de kleur.

Het gaat hem om deze : Beëlzebub

Aan de andere kant heb ik er daarna nog een paar bieren mee gebrouwen maar dat waren allemaal pale ales of stout en dus donkerder qua kleur. Misschien is het daarin gewoon niet opgevallen :/

• Op die 25 kg zakken staan productie codes, je kunt bij de mouterij opvragen wanneer die zak gevuld is bij de mouterij.

Toch denk ik dat de 25 kg zakken redelijk vers zijn bij de leveranciers door de hoge omloopsnelheid, zeker met pils, ale en munchener.

Zelf doe ik ongeveer een jaar met een 25 kg zak, ik merk daar eigenlijk geen problemen mee. Mijn speciaal mouten zijn vaak ouder.

• Onze mouten worden bewaard in van die blauwe plastic vaten met deksel.

Een jaar bewaren is geen probleem. Bij Dingemans staan de vervaldatums op de zak.
    Speciale mouten durf ik veel langer bewaren. Pilsmout moet de enzymen leveren en die gebruik ik liefst zo jong mogelijk.