2de witbier

There are 92 replies in this Thread. The last Post () by KLucky_13.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Ik zou voor de zomer nog eens een witbier willen brouwen. Vorige keer heb ik dit met een vloeibare gist gedaan. Het resultaat was echt super lekker, perfect voor de warme zomerdagen. Echter zou ik nu eens een korrelgist alternatief willen proberen. Welke stellen jullie voor?

Dit is het recept van vorige keer, ik ga dit wel nog omzetten naar Brewersfriend:

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
    Recipe: Witbier Serge
    Brewer: Kenny Liebert
    Asst Brewer:
    Style: Witbier
    TYPE: All Grain
    Taste: (30,0)

Recipe Specifications
    --------------------------
    Boil Size: 27,36 l
    Post Boil Volume: 24,44 l
    Batch Size (fermenter): 21,00 l
    Bottling Volume: 19,50 l
    Estimated OG: 1,047 SG
    Estimated Color: 8,1 EBC
    Estimated IBU: 15,1 IBUs
    Brewhouse Efficiency: 73,00 %
    Est Mash Efficiency: 81,7 %
    Boil Time: 70 Minutes

Ingredients:
    ------------
    Amt Name Type # %/IBU
    1,98 kg CHÂTEAU PILSEN NATURE (3,0 EBC) Grain 1 45,2 %
    1,90 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 2 43,4 %
    0,43 kg Carahell (Weyermann) (25,6 EBC) Grain 3 9,7 %
    0,08 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 4 1,7 %
    16,00 g Styrian Goldings [1,60 %] - Boil 70,0 mi Hop 5 2,8 IBUs
    145,46 g Styrian Goldings [1,60 %] - Boil 15,0 mi Hop 6 12,3 IBUs
    27,99 g Orange Peel, Sweet (Boil 10,0 mins) Spice 7 -
    17,49 g Coriander Seed (Boil 10,0 mins) Spice 8 -
    26,04 g Saaz [2,80 %] - Boil 0,0 min Hop 9 0,0 IBUs
    2,1 pkg Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) Yeast 10 -

Mash Schedule: Witbier
    Total Grain Weight: 4,38 kg
    ----------------------------
    Name Description Step Temperat Step Time
    Beta-amylaserust Add 21,91 l of water and heat to 62,0 C 62,0 C 30 min
    Alfa-amylaserust Heat to 72,0 C over 10 min 72,0 C 30 min
    Uitmaischen Heat to 78,0 C over 5 min 78,0 C 5 min

Sparge: Fly sparge with 9,11 l water at 75,6 C
    Notes:
    ------
    7 tot 8 gram per liter bottelsuiker gebruiken

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com
    -------------------------------------------------------------------------------------

• Vorig jaar heb ik eens de Fermentis Safale K-97 gebruikt voor een wit bier. Was wel met een iets andere moutstort. (55 % pils, 20 % tarwemout, 20% tarwevlokken en 5 % havervlokken, begin sg 1048 denk ik)

Was een lekker bier, maar totaal anders dan het jaar ervoor. Toen had ik hetzelfde recept met de Wyeast 3068 (Weihenstephan) gemaakt. Met de K-97 krijg je niet echt banaantjes en kruidnagel.

• Voor alle duidelijkheid: ik ben zeker niet op zoek naar een vervanger. Het doel is zeker niet om hetzelfde bier te brouwen :-) Ik merk gewoon dat ik geen tijd ga hebben om een starter te maken deze keer dus ik zoek een korrelgist om een lekker witbier mee te maken ;-) Ik bekijk dan zeker eens de Safale K-97

• Ik wil bij mijn volgend witbier/white IPA de Mangrove Jack's M21 Belgian Wit gebruiken. Heeft iemand dar ervaring mee?

Geen ervaring mee maar het is in ieder geval geen Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus.
    zoals de Fermentis WB 06, Dus de MJ M21 geeft zelf geen enzymen meer af om tijdens de vergisting verder de polysachariden af te breken in tegenstelling tot de Fermentis WB06 die dat wel doet en de MJ M21 behaald dus ook maar een SVG van 70 a 75%.
    Als je het kurk droog wil moet je voor de Fermentis WB06 gaan die laat in theorie dus geen rest suikers achter. Wil je wat meer body is de MJ M21 dus een beter keuze.
    De MJ M21 staat ook nergens gecatalogeerd als een POF+ of PAD1+ dus geen kruidnageltje bij de MJ M21.

• Er staat bij mij momenteel eentje te gisten in een lekkende vergistingsemmer 8o , met korrelgist WB-06. Morgen wordt het overgeheveld naar een DJ voor de cold-crash.

Die WB-06 gist ver uit en geeft een droge nasmaak. Velen raden aan om Caramout en dergelijke (Cara, Hell, Vienna, Munich, ...) weg te laten, maar na een paar probeersels blijken die extra mouten (dus buiten de pilsmout en de tarwe) toch hun nut te hebben om er wat body in te krijgen. Anders wordt het wat slapjes en moet je het hebben van de kruiden.

• Kurkdroog wil ik het bier zeker niet, er mag wel wat tegenover al dat hopgeweld staan. De M21 lijkt dus een goede keuze.

In een vorige brouwsel gebruikte ik de Wyeast 3941 en was daar heel tevreden over. Ik wil nu een korrelgist gebruiken, is wat minder omslachtig.

• Ik plan ook om 5 liter af te tappen en wat diepvries rood fruit van de colruyt erbij te gooien. Hoe doen jullie dat meestal? Na de hoofdvergisting kort voor het lageren of net tijdens het lageren? Ik zou zoizo alles eerst samen met dezelfde gist vergisten in de CCT, de vraag is dan wanneer ik er 5 liter van aftap. Als ik dit nog laat verder gisten, gaat hier nog veel alcohol bij komen of valt dat nog mee? Moest ik het tijdens het lageren doen en dan filteren, riskeer ik dan dat de suikers op de fles nog gaan vergisten en dus gevaarlijk? Kortom, veel vragen, het zou de eerste keer zijn :-)

Oh ja, en hoeveel zou ik moeten toevoegen op 5l?

• Oeps ondertussen nog wat vragen :

Ik vergist ook telkens 5l apart met fruit. Heb al verschillende manieren gebruikt. Gewoon laten ontdooien in de zak, deze ontsmetten met starsan en erbij voegen is voor mij het makkelijkst. Als je naar een ‘zachte’ fruitsmaak wil gaan neem je tussen de 200 a 300gr fruit. Voor een uitgesproken fruitsmaak neem ik 400gr.

• Oeps ondertussen nog wat vragen :
    Ik vergist ook telkens 5l apart met fruit. Heb al verschillende manieren gebruikt. Gewoon laten ontdooien in de zak, deze ontsmetten met starsan en erbij voegen is voor mij het makkelijkst. Als je naar een ‘zachte’ fruitsmaak wil gaan neem je tussen de 200 a 300gr fruit. Voor een uitgesproken fruitsmaak neem ik 400gr.

Recht uit de vriezer het bier in komt niet goed? Is die starsan stap noodzakelijk denk je?

En in welke fase van de vergisting doe je dit dan?

• Je kan dit recht uit de diepvries toevoegen maar dan moet je je wort niet koelen tot op 20°.

Het is de zak die je ontsmet met starsan he, niet het fruit.

Ik voeg dit toe na koeling van het wort dus aan het begin van de gisting.

• <p>Dus dan doseer je ook de gist voor elk apart, hou je dan rekening met het fruit in de berekening van hoeveel gist je toevoegt?</p>
    <p><br></p>
    <p>Ik was eigenlijk meer aan het denken om na 1 week hoofdvergisting 5 liter af te tappen uit de CCT, of in ieder geval als de gisting nog redelijk aan de gang is. Zou dit nadelig kunnen zijn? Spaart het ook uit van 2 keer gist te moeten toevoegen</p>

• Ik hou geen rekening met fruitsuiker in de berekening van de gist. Dit is volgens mij niet veel. Ik dacht iets van tussen de 5 en 10gr per 100gr fruit.

Laatst heb ik gewoon het gekookte wort gekoeld overgeheveld naar een gistvat waar de gist inzat. Daarna 5L ervan afgenomen.

De werkwijze om tijdens de gisting af te tappen. Ik weet het niet, maar ik laat het liefste alles met rust tijdens de hoofdgisting.

• Ok maar als het enkel is uit schrik voor handelingen tijdens de vergisting dan moet ik me niet te veel zorgen maken. Op de CCT zit een kraantje waar ik gemakkelijk boven het gistbed/bezinksel kan aftappen zonder iets open te maken

Als je 5 liter uit je CCT aftapt, dan komt er toch 5 liter lucht (inclusief alle micro-organismen in die lucht) in de plaats?

• Als je 5 liter uit je CCT aftapt, dan komt er toch 5 liter lucht (inclusief alle micro-organismen in die lucht) in de plaats?

Niet met mijn systeem, ik heb een Y-stuk geplaatst op de CCT met aan elke aansluiting een 1-way klep; eentje die enkel naar buiten kan (tijdens de vergisting dus en hier staat het waterslot op), een andere die enkel naar binnen kan en hier staat een filter op die fijn genoeg is om MO's in de lucht te filteren. Ook als ik begin met lageren zal er lucht naar binnen worden getrokken maar deze gaat dus door de filter

• Ziezo, eerste recept-poging is klaar. Suggesties zijn meer als welkom, het is bijna 6 maanden geleden dat ik nog gebrouwen heb dus ik kan wat roestig zijn intussen ;-)

HOME BREW RECIPE:

Title: Witbier

Author: Kenny

Brew Method: All Grain

Style Name: Weizen/Weissbier

Boil Time: 70 min

Batch Size: 23 liters (fermentor volume)

Boil Size: 28 liters

Boil Gravity: 1.035

Efficiency: 65% (brew house)

STATS:

Original Gravity: 1.043

Final Gravity: 1.011

ABV (standard): 4.25%

IBU (tinseth): 12.95

SRM (ebcmorey): 8.8

FERMENTABLES:

2.2 kg - Belgian - Pilsner (44%)

2.2 kg - German - Wheat Malt (44%)

0.5 kg - German - CaraHell (10%)

0.1 kg - Flaked Wheat (2%)

HOPS:

15 g - Fuggles, Type: Leaf/Whole, AA: 5.86, Use: Boil for 70 min, IBU: 10.37

25 g - Styrian Goldings, Type: Leaf/Whole, AA: 1.6, Use: Boil for 15 min, IBU: 2.27

30 g - Saaz, Type: Leaf/Whole, AA: 2.1, Use: Boil for 1 min, IBU: 0.31

MASH GUIDELINES:

1) Temperature, Temp: 62 C, Time: 30 min, Amount: 17 L, Stap 1

2) Temperature, Temp: 72 C, Time: 30 min, Amount: 0 L, Stap 2

3) Temperature, Temp: 78 C, Time: 5 min, Amount: 0 L, Stap 3

4) Sparge, Temp: 80 C, Time: 0 min, Amount: 15.5 L, Spoelen

Starting Mash Thickness: 3 L/kg

OTHER INGREDIENTS:

30 g - Orange peel sweet, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil

18 g - Coriander seed, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil

YEAST:

Brewferm Blanche

Starter: No

Form: Dry

Attenuation (custom): 75%

Flocculation: Low

Optimum Temp: 17.78 - 22.78 C

Fermentation Temp: 20 C

Pitch Rate: 0.35 (M cells / ml / deg P)

This recipe has been published online at:

https://www.brewersfriend.com/…ecipe/view/639832/witbier

Generated by Brewer's Friend - https://www.brewersfriend.com/

Date: 2018-04-20 17:45 UTC

Recipe Last Updated: 2018-04-20 17:45 UTC

• Koriander is persoonlijke smaak, ik gebruik veel minder, helft van jouw dosering. Nogmaals, dat is persoonlijke voorkeur.

Wat ik wel raar vind: ondanks 5 kilo mout, toch maar eindigen op 4,25 % alc? Dat is extreem laag (Maes-pils is 5,2 % en dat is flut-bier). Volgens mij klopt er iets niet in de berekeningen.

• Ik zou wat meer maischwater gebruiken, 4 liter per kg mout.

Waarom 1% tarwevlokken? Ga je niets van merken. Is dat een restje dat op moet?

Fruit tijdens nagisting/lagering: diepvriesfruit in ontsmette mandfles, nachtje laten ontdooien onder waterslot. Dan je jongbier erop hevelen. Zo krijgt de gist geen shock.

• Koriander is persoonlijke smaak, ik gebruik veel minder, helft van jouw dosering. Nogmaals, dat is persoonlijke voorkeur.

Wat ik wel raar vind: ondanks 5 kilo mout, toch maar eindigen op 4,25 % alc? Dat is extreem laag (Maes-pils is 5,2 % en dat is flut-bier). Volgens mij klopt er iets niet in de berekeningen.

Ik heb dezelfde hoeveelheid koriander gebruikt in dit recept als de vorige keer en daar is het goed uitgevallen dus daarmee terug hetzelfde.

Wat betreft de berekening, wees gerust die klopt wel hoor :-) Ik heb dit niet zelf berekend maar ook door een brouwplanner gehaald en slaat vaak genoeg de nagel op de kop. Brewhouse efficientie staat op 65% misschien daarom dat je meer verwacht? Met de grainfather zit ik keer op keer op die efficiëntie (ik roer ook niet tijdens het maishen etc) Zolang het maar consequent is en de voorspelling uitkomt.

Ik zou wat meer maischwater gebruiken, 4 liter per kg mout.

Waarom 1% tarwevlokken? Ga je niets van merken. Is dat een restje dat op moet?

Fruit tijdens nagisting/lagering: diepvriesfruit in ontsmette mandfles, nachtje laten ontdooien onder waterslot. Dan je jongbier erop hevelen. Zo krijgt de gist geen shock.

Het maischwater wordt berekend door de app van grainfather (of met een simpele formule), daar blijf ik liever af. Die 3g/l zou kunnen dat die niet klopt aangezien dat een waarde is die je moet invullen in de planner maar ik vul zelf het volume in dus ik denk dat de planner geen rekening meer houdt met die verhouding.

1% tarwevlokken is wat ik in de tijd van een ander recept heb overgenomen (dus niet perse overschot). De moutstort ga ik dus niet te veel meer veranderen gezien het de vorige keer toch een lekker bier is geworden

Thanks voor de tip ivm het fruit!

• Ok, we zullen het op de dag zelf wel zien. Maakt tarwemout ook mooie kafjes met een schrootmolen met rollen? Na zo 6 maanden niet meer te hebben gebrouwen is het toch weer serieus nadenken hoe ik alles ervoor aanpakte :p Mijn brewpi setup heeft ook weer wat tijd gekost om weer op punt te stellen, ik denk dat ik er bijna klaar voor ben :)

De vergisting gaat hier gevolgd kunnen worden: http://speelberg.servebeer.com

• Trouwens, ik ben nog altijd aan het twijfelen over het moment wanneer ik een deel van het bier ga aftappen om op fruit te zetten.

Hou rekening met dat ik een CCT heb en dus zeer gemakkelijk en zonder mogelijke besmetting 5liter kan aftappen op elk moment in de vergisting. Ook niet onbelangrijk: Mijn gistkast is zoizo niet groot genoeg voor de CCT + Mandfles dus deze zal ik uit de gistkast moeten vergisten (ongecontroleerd).

De verschillende opties hoe ik ze zie:

1) Ik hydrateer 2 verschillende potjes met gist, 1 voor de grote CCT en de andere voor een mandfles van 5liter waar ik meteen het fruit in gooi. Ik pomp na het koelen meteen 5 liter naar de mandfles met het fruit + gist en de rest gaat in de CCT.

=>Nadeel: mandfles moet vanaf het begin ongecontroleerd verder gisten, ook meer werk aan gist afwegen en hydrateren

=>Voordeel: ?

2) Ik pomp na koeling alles over in de CCT waar alle gist in zit. Ik wacht 1 a 2 dagen tot de vergisting reeds volop aan de gang is, de gist zweeft dus goed rond in heel het volume van de CCT. Dan zet ik de kraan open en vul een mandfles tot 5 liter waar het fruit in zit.

=> Voordeel: Dit bespaart me 2 keer gist te moeten afwegen

=> Nadeel: Mandfles gist ongecontroleerd verder

3) Ik wacht tot de hoofdvergisting er helemaal op zit, dus net voor de start van het lageren neem ik 5 liter eruit in de mandfles met het fruit. De CCT start met de lagering, de mandfles laat ik nog een dikke week staan.

=> Voordeel: geen 2 keer gist afwegen EN de vergisting zit er reeds op dus alles is gecontroleerd vergist. Enkel de nagisting op het fruit gebeurd nu ongecontroleerd (minder risico?)

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3 tenzij ik iets heel belangrijk over het hoofd zie?

• Aha :-D Ik had al wel zo een voorgevoel als ik naar de korrels keek :-) Dus hier maakt het niet uit waarop de rollen ingesteld staan? Een beetje te krap instellen kan geen kwaad in vergelijking met de instelling voor de pilsmout

Inderdaad geen kaf en als je te fijn schroot, bekom je een soort bloem, dat dan samenkoekt. Zelf doe ik dat om die reden niet fijner dan gewoon mout.

• Waarom 1% tarwevlokken? Ga je niets van merken. Is dat een restje dat op moet?

Nu weet ik weer waarom dat maar 1% was! Ik had bijna weer dezelfde fout gemaakt als de vorige keer. Dit was bedoelt om er tijdens de kook bij te gooien om een waas in het bier te houden. Ik heb dit toen verkeerd bij de maish er bij in gegooid.

Gezien intussen het recept toch helemaal anders geworden is heb ik de tarwevlokken verhoogt naar 10% (bij het maishen).

Zou het dan nog altijd noodzakelijk zijn om 100 gram tijdens de kook toe te voegen (voor het effect van de waas, of zou de 10% van de maish nu genoeg waas moeten geven)?

• Je witbier gaat sowieso uitklaren, die 100 gram gaat denk ik niet veel doen.

Als je een troebel witbier wil: ingieten, laatste cm met gist even walsen en erbij gieten.

De originele Witte Hoegaarden van Pierre Celis op fles was ook niet echt troebel, eerder wat tweeschijn.

• Dan laat ik die 2de gift tijdens de kook voor wat het is.

Dit zou het dan moeten gaan worden:

HOME BREW RECIPE:

Title: Witbier

Author: Kenny

Brew Method: All Grain

Style Name: Weizen/Weissbier

Boil Time: 70 min

Batch Size: 23 liters (fermentor volume)

Boil Size: 28 liters

Boil Gravity: 1.038

Efficiency: 65% (brew house)

STATS:

Original Gravity: 1.046

Final Gravity: 1.012

ABV (standard): 4.57%

IBU (tinseth): 13.68

SRM (ebcmorey): 9.15

FERMENTABLES:

2.2 kg - Belgian - Pilsner (40.7%)

2.2 kg - German - Wheat Malt (40.7%)

0.5 kg - German - CaraHell (9.3%)

0.5 kg - Flaked Wheat (9.3%)

HOPS:

15 g - Fuggles, Type: Leaf/Whole, AA: 5.86, Use: Boil for 70 min, IBU: 10.13

10 g - Fuggles, Type: Leaf/Whole, AA: 5.86, Use: Boil for 15 min, IBU: 3.24

30 g - Saaz, Type: Leaf/Whole, AA: 2.1, Use: Boil for 1 min, IBU: 0.3

MASH GUIDELINES:

1) Temperature, Temp: 62 C, Time: 30 min, Amount: 17 L, Stap 1

2) Temperature, Temp: 72 C, Time: 30 min, Amount: 0 L, Stap 2

3) Temperature, Temp: 78 C, Time: 5 min, Amount: 0 L, Stap 3

4) Sparge, Temp: 80 C, Time: 0 min, Amount: 15.5 L, Spoelen

Starting Mash Thickness: 3 L/kg

OTHER INGREDIENTS:

30 g - Orange peel sweet, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil

10 g - Coriander seed, Time: 10 min, Type: Spice, Use: Boil

YEAST: