There are 52 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Cies, 'k heb een vraagje.

't mijne staat nu sedert woensdag al mooi te gisten met de hoofdgist kwam soms tot 20,3° en zakte tot 19,7° om dan weer bij te warmen, allemaal mooi geregeld middels de klimaatkast.

- Vanaf wanneer zou ik na die start hoofdgisting mogen zakken naar die 15° ? Ik schat 4 dagen in totaal?, dus ergens zondag stoppen met 20°.

- Dat zakken naar 15° in hoeveel dagen eer de 15° te handhaven? en in stapje van bijv. 0,5°C/halve dag?

Mijn laatste Orval dateert nog van toen ik een gistkast had in m'n garage, die alleen maar kon warmen, maar nu kan ik dat gemillimeterd doen, vandaar de vraag.

Maar da ging ook prima!

• Die 15° stap pas ik maar toe bij de lagering. Hoofdgisting doe ik gewoon op 20° tot hij uitgegist is (ifv vergistingsgraad van je gebruikte gist). Dan in een weekje naar 5°, afhevelen en dan pas lageren met Orvalkuur op 15°.

• Voor de Orval opkweek: een flesje Orval bij het uitschenken de laatste cm er in laten en daar met een rietje een 3 a 4 cm appelsap bijdoen en goed walsen. Het appelsap is zo een kartonnen brikje van 20 cl.