There are 27 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn voorraad Orvalium is ongeveer op. Damn! Tijd om terug nog wat te brouwen dus, ik zou mijn logboekje er eens moeten bijnemen, maar ik schat dat dit versie 6 is. Ditmaal met Marynka hop omdat ik geen Styrian meer liggen had. Voornaamste blijft de lange lagering met de brett-kuur volgens beproefde methode: hoofdgisting met klassieke gist (ditmaal Chimay). Dan Orvalopkweek starten en voeden met zo'n 10% volume van de batch jongbier. Na enkele weken alles samengieten in het lagervat. 3 maand laten staan en bottelen zonder bottelgist.

En dan het moeilijkste: er een 3 - 6 maand afblijven. 8o

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 10-4-2018

Naam van het bier : Orval6

Type van het bier : Biertype

Brouwvolume : 25 liter

Extractie-efficiëntie : 75%

Voorspelling begindensiteit : 1046,9 SG /11,6 °P /11,9 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,2 SG /1,6 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,4%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 34 IBU / 25 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 1,700 33,7 %

CaraMunich (Cara 120) 120 1,000 19,8 %

Weyermann Viennamout 7 1,700 33,7 %

Bruine kandijsuiker 10 0,650 12,9 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch

Maischwater : 20,2 liter aan 70 °C

66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 17,9 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 65 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Marynka (poolse tettnanger) PELL 8,0% 20 0' 19,9

Hallert.Hersbrücker (A) PELL 3,5% 20 0' 8,7

Hallertau Hersbrücker (A) PELL 3,0% 45 60' 2,3

Marynka (poolse tettnanger) PELL 8,0% 25 60' 3,5

Hallertau Hersbrücker (A) PELL 3,0% 20 koud 0,0

Marynka (poolse tettnanger) PELL 8,0% 30 koud 0,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

VERGISTING

Gistnaam : Opkweek Chimay (FL)

Gisteigenschappen : Weizenachtig, zwavelig

Volume giststarter: 1,1 liter maak met : 170 gram moutextract

en 3 gram gistvoeding in 1,1 liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 14 gram

Ik wil er graag eens jullie mening over of ik bij dit bier waterbehandeling zou doen? Water is 100%

kraanwater uit Wondelgem met volgende samenstelling:

Ca 76,

Mg 9, Na 38, Cl 52,

SO4 69, CaCo3 157

Ik zuur meestal gewoon het spoelwater aan tot pH5,2 en meet de maisch na 15' inmaischen, dan zit ik meestal ok met pH.

Ook gebruik ik Antioxin à rato 1g/10L maischwater.

• Je moet reken als je 1 gr/10l antioxin SBT gebruikt dat je SO4 gehalte met 34.2mg/l wordt verhoogt.
    Dus is je werkelijke watersamenstelling:
    Ca 76, Mg 9, Na 38, Cl 52 en SO4 103 dus je CL/SO4 verhouding is nu 0.5. wat eigenlijk redelijk in lijn licht met een Yellow bitter bier. ik zou er niet te veel aan veranderen (eventueel 10% RO water maar dat is iets met mieren en voortplanting)

• Merci Serge, is dat van Bru'nwater?

Trouwens als je Antioxin SBT gebruikt kan je best van je eigen water en van RO water een aantal profielen bijmaken waar de extra SO4 al in verwerkt zit. (kan zowel in brouwhulp als brunwater)
    vb zo ziet het er bij mij uit in brouwhulp:

En de exacte hoeveelheden extra SO4 voor de verschillende dosissen aan Antioxin SBT:
    1 gr/ 10l = 34.2ppm SO4 extra

0.75gr/10l = 25.6ppm SO4 extra

0.5gr/ 10l = 17.1ppm SO4 extra

• Goed idee Serge, zo moet je niet telkens de berekening maken. (scheelt weer wat werk)

Voeg je dan Antioxin SBT toe aan je spoelwater ook?

Ik zou denken van wel om de opname van zuurstof tijdens het spoelen te beperken,
    alhoewel de zuurstof die zich in het spoelwater bevind toch wel beperkt moet zijn.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Goed idee Serge, zo moet je niet telkens de berekening maken. (scheelt weer wat werk)

Voeg je dan Antioxin SBT toe aan je spoelwater ook?

Ik zou denken van wel om de opname van zuurstof tijdens het spoelen te beperken,
    alhoewel de zuurstof die zich in het spoelwater bevind toch wel beperkt moet zijn.

Ik kook mijn spoelwater eerst en spoel bij 95°c dan zit er minder dan 2ppm O2 in je water (is voor echt low-ox eigenlijk nog te veel) maar je kan het ook antioxin SBT aan je spoelwater toevoegen beide zijn mogelijk is een eigen keuze.

Om mijn spoelwater toevoegingen te berekenen gebruik ik trouwens een spoelwaterreceptje
    Dit is een brouwsel met enkel water, en het maisch water in dat recept stemt overeen met de hoeveelheid spoelwater in het werkelijke recept.
    Vb 20l spoelwater van PH 5.1 voor een Boveng. licht, amberkleurig bier (zie screen shots)

• Voila zie, 25 liter Orvalium geoogst en right on SG1037 (zonder suiker, die gaat er binnen 2 dagen bij).

Gewoon m'n kraanwater gebruikt. Spoelwater enkel aangezuurd en maischwater met 0,75gr/10 liter Antioxin op aanraden van Herman. Hogere dosissen zouden risico inhouden op teveel zwavelige smaak.

Het vacuum pakje Antioxin is nu helaas niet meer vacuum. Dat spul is zeer wateraantrekkend. Dus in een luchtdicht doosje gedaan, 2 zakjes van die Silica gel en zakje rijst erbij zal wel lukken zeker om alles droog te houden. Of zou je dat spul mogen oplossen in demiwater (en zo ja, welke in verhouding?).

• Of zou je dat spul mogen oplossen in demiwater (en zo ja, welke in verhouding?).

Als het is om te bewaren zeker niet doen, gewoon droog bewaren volstaat, zeker als je er silica gel zakje hebt bijgelegd.
    Ik heb mij antioxin allemaal verpakt in kleine glazen flesjes van 20ml en die dan nog eens vacuum verpakt. Sinds ik de antioxin SBT zo bewaar eigenlijk geen problemen meer gehand met het vochtig worden?

• Spoelwater enkel aangezuurd en maischwater met 0,75gr/10 liter Antioxin op aanraden van Herman.

Idd, ik heb al bij menig biertje Antioxin gebruikt aan 1 gr./10 liter en moet bij sommige vaststellen dat ze een (lichte) zwavelgeur hebben, ook na een hele tijd op fles. Dat heb je als je te zuurstofarm werkt...:angel: Er zal dus te veel Antioxin aanwezig zijn om alle zuurstof op te gebruiken. Daarom gebruik ik nu slechts 0,75 gr. en misschien de volgende bieren zelfs maar 0,5 gr/10 liter. Ne mens kan nog te goed bezig zijn hé..... :cool:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• (Quote from ciesvandekwis)

Idd, ik heb al bij menig biertje Antioxin gebruikt aan 1 gr./10 liter en moet bij sommige vaststellen dat ze een (lichte) zwavelgeur hebben, ook na een hele tijd op fles. Dat heb je als je te zuurstofarm werkt... Er zal dus te veel Antioxin aanwezig zijn om alle zuurstof op te gebruiken. Daarom gebruik ik nu slechts 0,75 gr. en misschien de volgende bieren zelfs maar 0,5 gr/10 liter. Ne mens kan nog te goed bezig zijn hé.....

Er is nog altijd ruimte voor verbetering. Mijn volgende bier zal maar 0.2 g/10 liter hebben. Het uiteindelijke doel is nul. Want antioxidanten toevoegen is een heel klein beetje oorlog.

• (Quote from HermanH)

Er is nog altijd ruimte voor verbetering. Mijn volgende bier zal maar 0.2 g/10 liter hebben. Het uiteindelijke doel is nul. Want antioxidanten toevoegen is een heel klein beetje oorlog.

Trouwens, als je antioxin gebruikt is het de bedoeling dat je het wort aan het begin van de vergisting sterk belucht om het resterende sulfiet in sulfaat omzet. Indien al je sbt wordt omgezet, en je belucht weinig of niet, dan betekent dat eigenlijk dat er nog zuurstof in je wort zit. Zo simpel is het.

• De Orvalium is op dronk. Omdat ik eens iets anders wou, heb ik maar de helft bottelsuiker gebruikt en één flesje oude eigen lambic van in m'n kleine vaatje in de bottelemmer gedaan.

Het resultaat mag er wezen: een gueuze-like biertje, lichtjes zurig en tegelijk mooie passende bitterheid. Mocht evenwel iets roder van kleur zijn.

De brett-geur is lichtjes waarneembaar, maar ik laat er nog wat staan voor enkele maanden om dat deel verder te laten ontwikkelen.