Hobby brouw winkels

There are 32 replies in this Thread. The last Post () by rodemier.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het lijkt meer op een samenwerking, aangezien het adres en andere administratieve gegevens hetzelfde gebleven zijn. Het lijkt mij ook dat de voorraden die van de Homebrewshop zijn, aangezien de pH bewaarvloeistof nog altijd niet in voorraad is.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Het assortiment is wel plotselings behoorlijk uitgebreid :ok:

Het lijkt me ook eerder een intensere samenwerking. Die samenwerking was er vroeger ook al. Dat klopt.

Uit goede bron weet ik ook dat een andere Belgische hobbybrouwwinkel al geprobeerd had om Homebrewshop over te nemen een samenwerking op poten te zetten ;-)

• Hoi iedereen,

Even vlug een kleine update tussen alle chaos door.

HomebrewShop.be en Brouwmarkt zijn vanaf heden samengesmolten. Dit was een beslissing die werd genomen na meer dan 3 jaar van vruchtbare samenwerking. Als mede-eigenaar van Brouwmarkt ben ik mede verantwoordelijk voor uitbreiding van een innovatief (hobby)brouwgamma en een verbeterde Belgische winkel. Zoals in het verleden blijft een uitstekende klantenservice een prioriteit.

De komende weken werken we hard aan het samenvoegen van ons productengamma en de personalisatie van de HBS-website.

De openingsuren van de winkel zullen vanaf mei uitgebreid worden naar zaterdag. De avondopening op donderdag zal dan hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.

Zelf zal ik niet zoveel meer in de winkel staan als in het verleden, maar ik maak er zaak van om enkel hobbybrouwers als medewerkers aan te werven. De praktijk zal uitwijzen in hoeverre dit realistisch is.

Het gebouw waar de winkel gehuisvest is werd inderdaad verkocht. In principe kunnen we hier blijven, maar we hebben ervoor gekozen om op een termijn van +/- 1-1,5 jaar te verhuizen naar een modernere/frissere locatie die meer mogelijkheden biedt (b.v. polyvalente ruimte voor workshops en bijeenkomsten).

- Niels

• Niels is een topkerel die zijn klanten SUPER-service biedt en alles in huis heeft wat je nodig hebt. Maar glaswerk wordt niet verzonden. Ergens begrijpbaar natuurlijk, maar als klant moet je dan bijna verlof nemen om erachter te rijden, dat vind ik een groot nadeel. Zeker als je van het verre Waasland komt. :)

Verzendingskosten zijn nu verminderd, dat is ook een pluspunt!

Dat ben ik niet met je eens. Dat Niels een topkerel is kan best kloppen maar dat “alles in huis hebben” mag met een flinke korrel zout worden genomen. De quote “het product is momenteel niet in voorraad” komt naar mijn smaak rijkelijk veel voor op de site. Hopelijk betert dit nu voortaan onder de vlag van Brouwmarkt wordt gevaren...

• Dat ben ik niet met je eens. Dat Niels een topkerel is kan best kloppen maar dat “alles in huis hebben” mag met een flinke korrel zout worden genomen. De quote “het product is momenteel niet in voorraad” komt naar mijn smaak rijkelijk veel voor op de site. Hopelijk betert dit nu voortaan onder de vlag van Brouwland wordt gevaren...

Dat klopt jammer genoeg. Ik had onlangs een mooie winkelmand gevuld om dan op te merken dat 3/4 niet in voorraad was.

• Gelukkig is hier vlak bij, 20 minuten rijden, een kleine brouwwinkel met een goed assortiment. Veel brouwland producten maar ook eigen inkoop en import. Zoals het nu gaat wordt online bestellen voor mij steeds minder belangrijk.

Maar ik hoop dat het goed blijft gaan met de HBS en de voorraad problemen nu wel minder worden, dat vond ik toch wel lastig. Daarentegen, prima service van de HBS.

• Mijn ervaring is als het niet bij HBS niet in stock is het ook niet in Almere (BM) in stock was.
    Bij BL ook al meerder keren voorgehad dat het volgens de website op stock was, Vermits het voor mij niet ver is rij je naar daar en blijkt het toch niet op stock te zijn.
    Van der Kooy Jubbega, BMS eigenlijk allen in het zelfde bedje een beetje ziek
    (dat is blijkbaar voor al de brouwwinkels een probleem de werkelijke stock up-to-date te houden met de website)

Mijn ervaringen met BM Almere daar ga enkel emoticons voor toevoegen <X :@:thumbdown: [-(
    Hopelijk wordt de service (en de eerlijkheid in handel) beter na de naamsverandering in Braumarkt. Eigenlijk de overname door de 2 investeringsmaatschappijen Evergrain International AG (Zwitsers bedrijf met Nederlandse eigenaar) en SB Invest BV (Nederlands bedrijf met Nederlandse eigenaar) wie weet een nieuwe wind..... Ze krijgen even terug het voordeel van de twijfel.
    Maar in Almere zal het toch even duren alvorens ze de stempel Aldi van de brouwwinkels terug kwijt zijn.

• Ze beseffen heel goed dat ze bijna een monopoly bezitten en service naar de hobbybrouwer laat dikwijls te wensen over. Iedereen komt toch terug, waar zou je anders naartoe gaan?

Ze zijn groot geworden door de kleintjes, maar dat zijn ze ondertussen al een beetje vergeten.

En dan mogen we ook nog zeggen dat we geluk hebben, dat de dag van vandaag bijna alle materialen vlot te verkrijgen zijn, dankzij die monopolysten...

• Hoge bomen vangen natuurlijk ook veel wind :) Over het algemeen mag ik niet klagen van de leveranciers, of het nu Brouwland, Brouwmarkt of Homebrewshop is. Wat ik wel al heb opgemerkt is het verschil in kwaliteit tussen bepaalde dingen. De goedkopere spulletjes laten vaak te wensen over.

Waar ik wel altijd van gecharmeerd ben geweest, is de (na)verkoopdienst bij Brouwland. Ze zijn wel wat duurder maar ik heb er steeds een goede service gehad. En vorige week in de winkel viel het me op dat er ook steeds twee personen rondliepen om klanten te helpen bij hun vragen. En als het niet in de winkel ligt, vraag er dan altijd eens naar. Vaak hebben ze het wel in het magazijn liggen en ze halen het meteen voor je.

Hoewel ik bij Niels al even niks heb besteld, omdat het toevallig niet in voorraad was (en ik een ongeduldige mens ben), heb ik er in het verleden wel een aantal keren aankopen gedaan en Niels is inderdaad een toffe peer die u zal helpen waar hij kan. Mijn eerdere post moet je wat nuanceren want, zoals ik al zei, ben ik een ongeduldige mens die alles gisteren geleverd wil hebben. Ligt aan mij, niet aan de brouwwinkel ;)

• Hoe deden de hobbybrouwers dat pakweg 10 of 20 jaar geleden?

Met véél minder mouten, hoppen en gisten. :) Toen ik in 2006 begon had je bijvoorbeeld bijna enkel Europese hoppen, slechts enkele korrelgisten (Fermentis en Brewferm) en moest je het stellen met mouten van Brewferm en Weyermann (maar absoluut niet zoveel keuze als nu). Tegenwoordig vind je er je weg niet meer in terug

• Wat ik het meest irritante vind van zowat alle shops is het "Brewferm" merk. Als het om mout gaat bijvoorbeeld kan dat Dingemans zijn, Castle of gemengd daarvan. (Soms zijn de specificaties exact gelijk). Maar het is niet echt goed te traceren. Zijn het dan oude of afgekeurde partijen die ze opgekocht hebben? En kloppen die specificaties die ze geven wel, die zijn soms jaren oud. Je hebt er dus niet echt veel aan met je brouwsoftware.

Laatst had ik ook weer een 5Kg zak gekocht omdat er geen "merk" munchener in voorraad was, geen idee wat het was, maar ook verschillende specs. Volgens de ene 100% te storten en de andere bron 50%. Die laatste was denk ik de juiste.

Goed, er is veel meer keuze, maar deze extra keuze is niet waar ik op zit te wachten.

• Hoe deden de hobbybrouwers dat pakweg 10 of 20 jaar geleden?

Twintig jaar geleden was er al de voorganger van Brouwland (in het dorp van Beverlo)

We trokken onze plan. Wij waren de eerste "amateurklanten" van Dingemans: die geloofden toen niet dat dat mogelijk was om zelf bier te brouwen.

Installatie werd opgebouwd met schroot (en gaat al meer dan dertig jaar mee, grootste innovatie was de hevelfilter.

En... de relatie met de brouwerijen was veel beter: de meeste deuren stonden toen nog open.

• de voorganger van Brouwland

Was dat niet Farma-en-nog-ets?

Maar het is niet echt goed te traceren. Zijn het dan oude of afgekeurde partijen die ze opgekocht hebben?

Staat toch op de verpakking? Ik heb er net een paar pakjes van gekocht, onder andere biscuitmout, en daar stonden de waarden netjes op.

• Was dat niet Farma-en-nog-ets?

Staat toch op de verpakking? Ik heb er net een paar pakjes van gekocht, onder andere biscuitmout, en daar stonden de waarden netjes op.

Een aantal waardes staat er inderdaad op, maar weet je nu ook waar de mout vandaan komt? Het is herverpakt materiaal. Op zich heb ik daar niets op tegen, maar ik wel wel weten waarom ik Brewferm mout zou kopen in plaats van bijvoorbeeld Dingemans. En ook niet onbelangrijk, je brouwt een lekker bier volgens eigen recept, een jaar later brouw je die nog eens, en dan is die heel anders. Reden, nu zit er Weyermann in die zak.

Of zie ik het te achterdochtig in allemaal.

• Of zie ik het te achterdochtig in allemaal.

Ik denk het wel. Het ene jaar bij Dingemans is ook het andere niet :) er zal daar ongetwijfeld ook wel variatie zitten in bepaalde mouten over verschillende jaren. Kan haast niet anders en toch gebruiken we lustig altijd dezelfde waarden voor pilsmout. En terecht, gezien dat onze kleur- en densiteitsberekeningen op z'n best min of meer nauwkeurig zijn maken die verschillen niet zo heel veel uit.

Daarnaast gesteld : ik ben wel van mening dat sommige producten "voor de hobbymarkt" de overschotjes zijn dewelke de pro's niet moeten hebben. Bijvoorbeeld hop, volgens mij gaat de beste naar de grootste klanten. Wat wij gepresenteerd krijgen is volgens mij 2e keus.

Farma import (wat een naam)

Waar is den tijd... 8-> Toen probeerde ik nog om deftige wijn te maken. Is nooit gelukt en ben dan maar bier beginnen brouwen. Gelukkig maar, anders had dit forum niet bestaan 8o

• Mijn ervaring is als het niet bij HBS niet in stock is het ook niet in Almere (BM) in stock was.
    Bij BL ook al meerder keren voorgehad dat het volgens de website op stock was, Vermits het voor mij niet ver is rij je naar daar en blijkt het toch niet op stock te zijn.
    Van der Kooy Jubbega, BMS eigenlijk allen in het zelfde bedje een beetje ziek
    (dat is blijkbaar voor al de brouwwinkels een probleem de werkelijke stock up-to-date te houden met de website)

Ben er nog niet geweest maar voor de noorder-Belg is de nieuwe winkel van Unibrew (vd Kooy) in Beek en Donk (Brabant) niet meer zover rijden.

• Behoorlijk ver rijden voor mij, maar ze hebben wel wat leuke spullen.

Een uurtje verder dan BL voor hen zie die zuidelijk van brouwland wonen,
    Een half uurtje verder voor die gene die ten westen (Gent) van BL wonen
    20 min verder voor die gene die in Lommel Kolonie (op de grens) wonen.

Ik ga er toch eens een kijkje nemen, Nieuwe spijs doet eten of zo iets.. :)