Tarwepils - ongefilterd

There are 22 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na wat rondneuzen in oude topics Hobbybrouwen.nl heb ik een tarwepils gebrouwen. (40 % tarwe)

Proefje, of dit een beetje op ongefilterd bier gaat lijken.

Vandaag is de batch redelijk troebel op fles gegaan. (niet gelagerd).

Nu eens kijken hoe lang deze troebel blijft.

• Na enkele maanden kelder zal hij waarschijnlijk toch wel helder worden denk ik. Dit is toch mijn ervaring met troebel gebottelde tarwebieren. Zelfs met toevoeging van wat tarwebloem of havervlokken op het einde van het koken, zakt de troebel na een tijd toch uit.

• Dat vermoeden heb ik ook.

Maar mss plakt de pilsgist mooi aan de bodem en komen de tarwedeeltjes los met rollen van het flesje.

Tijdens bottelen was het jongbier redelijk troebel en de gist plakte mooi aan de bodem.

• Gemoute tarwe.

Stort :

41% pilsmout

40% tarwemout

15% munchenermout

4% special B

Heb wel ongemoute tarwe liggen maar gemoute tarwe gepakt omdat het vervolg mogelijk zo'n 60 à 70 procent kan worden. Beetje voor vergelijking.

• Na wat rondneuzen in oude topics Hobbybrouwen.nl heb ik een tarwepils gebrouwen. (40 % tarwe)

Proefje, of dit een beetje op ongefilterd bier gaat lijken.

Vandaag is de batch redelijk troebel op fles gegaan. (niet gelagerd).

Nu eens kijken hoe lang deze troebel blijft.

Moet ik me dit voorstellen als een ondergistende Weizen?

• Gaat een beetje richting weizenbock, lijkt het wel.

Heb gelezen dat de pilsbrouwsels met veel tarwe verrassend lekker waren (op Hobbybrouwen). Daarom deze stap.

Heb de special B wel bijgevoegd als tegenhanger (smaak) voor teveel tarwe.

• Gaat een beetje richting weizenbock, lijkt het wel.

Heb gelezen dat de pilsbrouwsels met veel tarwe verrassend lekker waren (op Hobbybrouwen). Daarom deze stap.

Heb de special B wel bijgevoegd als tegenhanger (smaak) voor teveel tarwe.

Persoonlijk vind ik die Special B echt niet nodig.

• Persoonlijk vind ik die Special B echt niet nodig.

Ik kan hem ook niet smaken. Gaat heel snel teveel overheersen en je krijgt er een overdreven zoethout karakter mee. Dit gezegd, net terug van Brouwland en daar heb ik eens Special W gekocht. Naar het schijnt heeft die toch andere eigenschappen.

• Of je een troebel bier gaat hebben heeft vooral te maken met de gebruikte gist: blijft ie lang in suspensie of is het een bodemklever.

Als je hem troebel in je glas wil: je bier ingieten, even zwalpen met een bodempje van 1cm en de gist erbij gieten, dan is ie zeker ongefilterd. :)

Beetje het idee van gist aan de bodem plakken en toch wat troebel bier. Maar als het bier 2 mnd troebel zou blijven is al mooi.

Mogelijk ontstaan er 2 lagen en door een weinig zwenken komt mss de bovenste laag los.

Veel gist is niet voor iedereen lekker en het schuim wordt dan wat minder.

• Persoonlijk vind ik die Special B echt niet nodig.

Ik kan hem ook niet smaken. Gaat heel snel teveel overheersen en je krijgt er een overdreven zoethout karakter mee. Dit gezegd, net terug van Brouwland en daar heb ik eens Special W gekocht. Naar het schijnt heeft die toch andere eigenschappen.

De special B is een mout die ik wel kan waarderen in een donker bier. Zoals Walter zegt, met mate.

Hoe de tarwepils uit gaat vallen is een beetje de vraag voor mij. Dus ook de special B in combi met de tarwe stort.

• Het is een lekker biertje geworden.

Ook als het bier niet koud wordt gedronken, smaakt deze prima. Dat het een ondergister is, is nog net te proeven.

Maar volgende keer ga ik niet voor troebel. Niet betreffende de smaak maar ik had niet voorzien dat de Munchener/Special B de vertroebeling een vies kleurtje geeft.

Volgende batch ga ik deze wat beter klaren / langer lageren.

• Heb pas 1x met gelatine gewerkt maar was geen succes. Mijn fout. Niet goed opgelost.

Zal eens een proefje doen een volgend keer. Heb nog wat in mijn voorraadkast liggen. Dit moet dan een split-batch worden met dezelfde gist, enz.

Wat denk je?

Best met slecht flocculerende gist doen? Heb nog wat La Chouffe gist. Die plakt ook slecht aan de bodem.

• Klaren kan ook op normale vergistingstemperatuur. Zodra het bier is uitvergist (en geen koolzuurbelletjes opstijgen) zakt het gist langzaam naar beneden. Dit gaat sneller met lagere temperatuur en/of klaringsmiddelen.

Klaren op 17 graden gaat prima hoor. Na twee à drie weken is het meeste gist wel uitgezakt. (afhankelijk van gist type).

Pils laten ze wel wat langer op koudere temperatuur klaren. Tot soms enkele maanden op lage temperatuur. (0 tot 4 graden)

• Wat ik vroeger deed (voor mijn koelkast) was het bier zo koel mogelijk zetten, een graad of 17 en het zo helder mogelijk laten worden. Daarna bottelen en in de koelkast werd het bier wel helder, je moest enkel voorzichtig uitschenken en het bier bewaarde ook niet zo lang maar lekker was het wel.

Nu met een koelkast gaat het natuurlijk makkelijker en smaakt het bier nog net wat beter.