Going wild Down under

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by chthon.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het zat er aan te komen maar nu gaan we er volledig voor
    Een 100% Brett AUPA (Australian Pale Ale)
    De Brett stam die ik ga gebruiken is van East Coast Yeast
    De ECY04 Brettanomyces anomala: Isolated from beer - Adelaide, Australia. This species displays strong esters of juicy-fruit gum, moderate funk and gradual acidity over time. A super-attenuator, up to 100 %.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptGoing wild Down under

BierstijlBrett AUPA

Volume29,0 l

Begin SG1,041 SG
    Berekende eind SG1,000 SG

Berekende kleur (Morey)14 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU

Brouwzaalrendement78,0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lMaisch water

1,30 mlFosforzuur
    2,00 gCaCl2

0,40 gMgSO4

1,50 gNaCl

17,41 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

89 mg/l9 mg/l44 mg/l111 mg/l131 mg/l100 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,00 kgExtra pale Pale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC80,0 %

0,50 kgRoggemoutWeyermann6 EBC10,0 %

0,50 kgBlackSwaen Honey BiscuitDe Swaen85 EBC10,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Amylaserust67,0 °C1 min.90 min.4,0 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

14,2 gGalaxy BSG 14.3%pellets14,3%20 min.12,1 IBU

14,2 gGalaxy BSG 14.3%pellets14,3%10 min.7,3 IBU

28,3 gGalaxy BSG 14.3%pellets14,3%whirlpool0,0 IBU

28,3 gGalaxy BSG 14.3%pellets14,3%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

2,00 gAntioxin STBandersmaischen

Gist

HoeveelheidNaamType

1,2 l starterBrettanomyces anomala ECY04Brett

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting25,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting25,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,000 SG

Schijnbare vergistingsgraad100,0%

Temp. nagisting25,0 °C

Temp. lagering3,0 °C

Iemand geweldige ingevingen of opmerkingen???

• Dat je in principe ook SBT aan het spoelwater moet toevoegen (maar minder).

Waarom?
    Hoeveel O2 zit er opgelost in water dat gekookt geweest is en op >90°C wordt gehouden? <0.5ppm ?
    En ik twijfel zelfs om deze maal Antioxin SBT te gebruiken daar brettjes helemaal niet goed tegen sulfiet kunnen, in de wijn wordt o.a. om die reden sulfiet toegevoegd.:/

• (Quote from homoeccentricus)

Waarom?
    Hoeveel O2 zit er opgelost in water dat gekookt geweest is en op >90°C wordt gehouden? <0.5ppm ?
    En ik twijfel zelfs om deze maal Antioxin SBT te gebruiken daar brettjes helemaal niet goed tegen sulfiet kunnen, in de wijn wordt o.a. om die reden sulfiet toegevoegd.

De sbt dient om de introductie van zuurstof tijdens het spoelen te neutraliseren.

• Ik denk dat van de dryhop niet veel overblijft door de lagering met Brett. :pieker:

Het is een 100% brett vergisting dus het dryhoppen gebeurt net als bij een sacch helemaal op einde van de lagering, en dan wordt er onmiddellijk gebotteld.
    Niet te veel in Orval of lambiek termen beginnen te denken.

• Deze winter voor het eerst gebrouwen met Galaxy.

De fruitige accenten van de hop gaan het 'juicy-fruit gum' karakter van de gebruikte Brett goed aanvullen.

Ben eveneens nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Bij het bottelen: werken met een bottelgist of gewoon de suiker door de Brett laten verwerken?

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Deze winter voor het eerst gebrouwen met Galaxy.

De fruitige accenten van de hop gaan het 'juicy-fruit gum' karakter van de gebruikte Brett goed aanvullen.

Ben eveneens nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Bij het bottelen: werken met een bottelgist of gewoon de suiker door de Brett laten verwerken?

De brett laten werken die doet er met gewone suiker niet (veel) langer over dan een bottelgist

• Wegens vakantie perikelen is het er niet van gekomen om dit voor mijn verlof te brouwen,
    Maar Zondag wordt er wel gebrouwen,
    Het recept is een beetje aangepast;
    - 50% van de Extra pale Pale mout. (Maris Otter) vervagen door Extra Pale Premium Pilsnermout (Weyermann)
    - Geen dryhop meer en meer hop in de whirlpool De hoeveelheid (gr/l) als dryhop was te klein
    - Het brouwsel wordt opgesplitst in 3 en met 3 verschillende brett stammen vergist.
    Deze 3 stammen kwamen het beste van smaak en aroma uit de brett vergistings test die ik eerder heb uitgevoerd
    Met die test heb ik nu ook de werkelijke SVG bij een 100% brett vergisting bepaald voor deze gisten.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptGoing wild Down under

BierstijlBrett AUPA

Volume38,5 l

Begin SG1,041 SG

Eind SGECY04:1.010SG / EYC36: 1.013SG / TYB261:1.008 SG

Schijnbare vergistingsgraadECY04: 75% / EYC36: 65% / TYB261: 81%

Alcoholgehalte op flesECY04: 4.5 vol% / EYC36: 4.1 vol% / TYB261: 4.8 vol.%

Berekende kleur (Morey)14 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU

Brouwhulp Brouwzaalrendement79,0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

33,00 lMaischwater

4,70 gCaCl2

1,60 mlFosforzuur

0,70 gMgSO4

4,60 gNaCl

16,54 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

101 mg/l9 mg/l69 mg/l111 mg/l190 mg/l100 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

2,66 kgExtra pale Pale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC40,0 %

2,66 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC40,0 %

0,67 kgBlackSwaen Honey BiscuitDe Swaen85 EBC10,0 %

0,67 kgRoggemoutWeyermann6 EBC10,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Amylaserust67,0 °C1 min.90 min.5,0 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.5,0 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

18,9 gGalaxypellets14,3%20 min.12,1 IBU

18,9 gGalaxypellets14,3%10 min.7,3 IBU

73,4 gGalaxypellets14,3%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

3,30 gAntioxin STBandersmaischen

6,00 gBeer Yeast Nutrient Blendgistvoedingkoken

6,00 gSupperMoss HBklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

1,2 l starterBrettanomyces anomala (ECY04)bovengist (75% SVG)
    1,2 l starterBrettanomyces clausenii (ECY36)bovengist (65% SVG)
    1,2 l starterBrettanomyces Bruxellensis. (TYB261)bovengist (81% SVG)

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting25,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting25,0 °C

Schijnbare vergistingsgraad75 / 65 en 81%

Temp. nagisting25,0 °C

Temp. lagering1,0 °C

En nu maar hopen dat alles netjes verloopt :)

• Klein brouw verslag:
    Zondag 4h00 de wekker loot af, 'tja het was zaterdag mee gevallen zo vroeg beginnen, dan heb je geen last van de hitte :>
    Eenmaal de zaak ingemaicht , de 3 starters die door de week gemaakt waren volledig afgegoten en deze voorzien van 1.5l verse wort. De gebruikte opkweek wort volledig afgescheiden daar deze heel zuur is daar brettjes in aerobe omgeving veel zuur produceren en het niet de bedoeling is dat het een zuur bier wordt.
    Bij het filtreren wel de nodige problemen gehad, de filter volledig dicht geslagen (vermoedelijk tgv de rogge in de stort), snijden hielp niet, nog wat dieper snijden dan.
    Damm ja de filter slaat door!, dus het deel wort dat in de opvangketel zat terug in de filter gepompt een deel heet spoelwater toegevoegd en alles door geroerd en terug beginne rond circuleren tot de wort helder was.
    (de wort uit de filter wordt bij mij in een tijdelijk in een opvang ketel opgevangen en in porties naar de kook ketel verpompt)
    Hierna verliep het filtreren terug normaal.
    Ik had me tegen het hoofd kunnen slaan de zakken met rijsthulzen liggen hier gewoon in de kast om zulke problemen te vermijden.
    Het recept zal ik tegen de volgende keer toch maar aanpassen en de rijsthulzen standaard bij in de stort steken.

Verder eigenlijk weinig problemen gehad enkel mijn eind dichtheid was veel hoger dan berekend, de oorzaak hier van waren de filtratie problemen. Met het terug oproeren is mijn extractie coëfficiënt veel hoger dan normaal.
    De dichtheid in het gistvat is dus 1046 ipv de geplande 1041, het bietje zal dus een % alcohol meer bevatten dan voorzien.
    Ik heb niet de moeite gedaan om dit aan te passen door water toe te voegen anders zou de bitterheid dalen en dat wilde ik niet.
    Het zal dus iets minder Session zijn ;)

Nu staan het netjes in de garage te vergisten in een waterbad om de temperatuur in het gistvat op pijl te houden door het toevoegen van nu en dan een koel element uit de vriezer.

O ja de gistvaten dat zijn wegwerp biervaten lekker lichtgewicht, PET en gratis!!! :thumbup:

Al bij al een uitputtend geslaagd weekend, met dank aan de hulp van Herman op zaterdag en mijn echtgenote op zondag.
    Zo 3 dagen overleven op fentanyl, oxycontin en alcohol is een echte aanslag op je lichaam.
    Ik moet echt op zoek naar een vaste brouwmaat anders ga ik de brouwlepel kortelings aan de haak moeten gaan hangen :grouchy:  

• Volgende keer blijf ik in uw brouwhuisje slapen, ik heb daar al eens een matras zien aan de kant staan, dus die kan zeker binnen, kunnen we om 5:00u direct beginnen... 8o:cool:
    Ja, idd, leuke vaatjes om die brett'jes in te vergisten, ne mens moet een beetje inventief zijn hé.. :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• In de week tussen de soep en de patatten snel dit opgesplitst brouwsel overgeheveld (het is redelijk hectisch hier thuis momenteel) daar de vergisting zo goed als afgelopen was.
    Alles zo goed mogelijk anaeroob vergist.
    Er is zoveel mogelijk moeite gedaan om de invloed van zuurstof te vermijden, terugslag klepje, vergist in PET, overhevelen als er nog een beetje vergisting was, een paar klontjes suiker toegevoegd zodat er na het overhevelen de dode ruimte in het lager vat wordt opgevuld met CO2 en de O2 wordt verdreven, ....

Huidige bevindingen:

Deel 1 vergist met ECY04

03/08/18 overgeheveld SG=1002
    Total geen brett karakter eerder een heel neutrale gist zoals de US 05, tot nu toe nog geen verzuring vast te stellen.

Deel 2 vergist met ECY36

03/08/18 overgeheveld SG=1004

Over heerlijk funky brett karakter, tot nu toe nog geen verzuring vast te stellen

Deel 3 vergist met TYB261

03/08/18 overgeheveld SG=1010
    Lekker brett karakter dat aanleunt bij een lambiek, een zacht zuurtje op de achtergrond maar totaal niet storen.

Nu nog laten nagisten tot er totaal geen belletjes meer opstijgen, en dan lageren.

(Wordt vervolgt)