Hebben jullie ook zo'n hekel aan bottelen?

There are 67 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vanavond is het bottelen geblazen voor de Tripel die ik eind januari heb gebrouwen. Véél te lang uitgesteld, ik weet het, maar ik heb zo'n godsgruwelijke hekel aan bottelen dat het niet meer normaal is. Ben ik nu de enige die hier last van heeft? Ik begin me stilletjes aan af te vragen of ik dan toch niet moet gaan keggen...

• Het bottelen is nog wel OK, maar die flessen kuisen! <X

Toch blijf ik met flessen werken en altijd 33 cl. Meer werk, maar dan kan ik op een avond verschillende biertjes proeven, het is ook makkelijk om eens wat flesjes mee te nemen naar een BBQ of cadeau te geven. Een keg is zo moeilijk in te pakken.:party:

• Alles waar kuisen bij te pas komt zie ik als een noodzakelijk kwaad waar ik behoorlijke hekel aan heb. Eenmaal de flessen zuiver is het bottelen zelfs een rustgevende bezigheid.

Natuurlijk weer gevolgd door de frustratie van het kuisen van het vergistingsvat.

Ik betrap er mij wel op dat ik dagelijks even mijn gebottelde flessen ga inspecteren. Geen idee waarom, er valt toch geen verandering waar te nemen, maar toch ga ik iedere avond nog even de kelder in. ...En af en toe kan ik de drang dan niet weerstaan eentje open te doen.

• 75cl flessen is inderdaad iets dat er op termijn moet komen. Het is al een stuk minder werk (minder als de helft zelfs) qua vullen. Het kuisen van de flessen zit ik niet zo mee in, die gaan bij mij in een bad caustic voor een paar dagen en daarna worden die goed nagespoeld + eens gespoeld met starsan. Dat vind ik eigenlijk nog wel een tof jobke.

Het is het bottelen zelf waar ik altijd zo tegen opkijk (:|

• Het bottelen zelf vind ik ook best meevallen, maar inderdaad, de flesjes vooraf nog eens spoelen en ontsmetten is best een saai werkje. Het bottelen zelf (20 liter) gaat nog vrij vlot vind ik. Zelf gebruik ik ook steeds de 33 cl flesjes. Ik heb echter ook al eens gedacht om te gaan keggen, maar ben er nog niet uit of dat voor mij een goede oplossing is. Mijn twijfels situeren zich dan vooral in de houdbaarheid eens je enkele pintjes getapt hebt, want ik heb meestal wel enkele soorten staan en ik vrees dat het in een keg wat te lang zal blijven staan als ik eens wil afwisselen.

• de flessen zuiver maken is eigenlijk al gebeurd net na het opdrinken, 2 keer uitspoelen en proper wegzetten. Rest enkel nog het ontsmetten van de flessen. Bottelen zelf vind ik eigenlijk nog wel plezant. Het kuisen van de rest (brouwketel, vergistingsemmer, ...) is wat anders ;)

• Ik betrap er mij wel op dat ik dagelijks even mijn gebottelde flessen ga inspecteren. Geen idee waarom, er valt toch geen verandering waar te nemen, maar toch ga ik iedere avond nog even de kelder in. ...En af en toe kan ik de drang dan niet weerstaan eentje open te doen.

Ik dacht dat ik de enige was...!^^

• de flessen zuiver maken is eigenlijk al gebeurd net na het opdrinken, 2 keer uitspoelen en proper wegzetten. Rest enkel nog het ontsmetten van de flessen. Bottelen zelf vind ik eigenlijk nog wel plezant. Het kuisen van de rest (brouwketel, vergistingsemmer, ...) is wat anders ;)

Jammer genoeg is dit maar een tijdelijke oplossing vroeg of laat krijg je biersteen in je flessen en daar komen spuiters van. En ja ik spreek uit ondervinding. :(

En ja ik haat ook bottelen. Pff dat kuisen eerst in een pbw bad voor een uur dan allemaal spoelen dan allemaal "starsannen" eventueel nog eens spoelen, hevels en slangen en bottelvat ontsmetten, dan eindelijk 15min op het gemak bottelen om dan je slangen, vergistingsvat en bottelvat nog te moeten kuisen.

• Jammer genoeg is dit maar een tijdelijke oplossing vroeg of laat krijg je biersteen in je flessen en daar komen spuiters van. En ja ik spreek uit ondervinding. :(

En ja ik haat ook bottelen. Pff dat kuisen eerst in een pbw bad voor een uur dan allemaal spoelen dan allemaal "starsannen" eventueel nog eens spoelen, hevels en slangen en bottelvat ontsmetten, dan eindelijk 15min op het gemak bottelen om dan je slangen, vergistingsvat en bottelvat nog te moeten kuisen.

Biersteen?

• JaHet bottelen vind ik t minst fijne. Ik weet eigenlijk niet waarom. Flessen schoonmaken doe ik ruim vantevoren en als ik eenmaal aan t bottelen ben gaat t ook nog eens snel. Momenteel heb ik een fastferment en hevel niet meer dus ik bottel vrij snel als ie uitgegist is. Ik bottel steeds de helft in champageflessen. Een aanrader.

• Biersteen?

Even een tekstsje gekopieerd:

Biersteen is een bezinksel van calciumoxalaat, dat zich ophoopt aan de binnenkant van vaten waar bier gist. In deze afzetting kunnen zich (anaerobe) bacteriën nestelen en deze zijn dan ook moeilijk te verwijderen zolang het (poreuze) biersteen ze beschermt. Het gevaar van besmetting is dan ook vrij groot.

Ook in bierleidingen, vaten en flessen, waarin bier bewaart wordt, kan biersteen ontstaan.

Biersteen is niet met zuur maar met een base te verwijderen of EDTA. Er zijn ook brouwerijen, die de biersteen van de vaten afkrabben.

Nog wat googelen en je vind er nog een pak van terug.

Flessen enkel spoelen en ontsmetten is biersteen kweken helaas maar waar...

• Bij mij word het flesje , na het uitschenken en het opdrinken van het bier, goed gespoeld en terug laten vollopen met water met een drupje dreft er in , de borstel er goed doorhalen terug goed spoelen en terug in zijn bak gestopt met een plankje erboven op

Voor bottelen gewoon even na controle van de fles op de starsan , uitlekken en dan vullen

En dan komt ook het kuiswerk van bottel en gistings flessen en allerhande ander materiaal

Ik gebruik wel een plastieken bakje waar de flesjes in staan voor het bottelen , tegen het morsen op de grond , maar tegen dat ik gedaan heb moet ik zoals wouter zegt ook de grond nog dweilen

• Op donderdagavond flesjes kuisen en ontsmetten, en op de EasyRack plaatsen en laten drogen.

Vrijdagavond bier naar bottelemmer. En met een bottelpijpje op een silicone slang vul ik mijn flesjes. Ik gebruik alleen flesjes met kantelstoppen, wat het nog wat minder arbeidsintensief maakt.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Wanneer ik bijvoorbeeld iemand mijn bier wil laten proeven in the middle of nowhere in de Kempen, dan rij ik er twee dagen op voorhand naar toe gedurende het spitsuur om mijn keg af te zetten en het bier opnieuw te laten stabiliseren, en kom dan twee dagen later terug voor de echte proefsessie :(

• Ik drink eigenlijk veel te weinig bier om het gewoon te keggen. Als ik 1 pint per dag drink, is het al veel. Dus reken uit hoe lang het me gaat nemen om een keg van 19l soldaat te maken : 57 dagen. Volgens mij is het vat tegen dan al lang over tijd. Vaatjes van 5l zouden beter kunnen gaan, die kan ik op 15 dagen wel leeg krijgen, maar van die Easydraft vaatjes vind je bijna niks terug en de partyvaatjes hebben zo hun beperkingen.

Blijven over die vaatjes van 1.8 en 3 liter (ook van easydraft) die mogelijks wel interessant kunnen zijn. Maar dan loopt ook de kostprijs weer serieus op als ik er meteen een heleboel moet aankopen.

• (de "marktplaats" ontgoochelt me een beetje op dat gebied, bovendien wordt daar zelden iets opgezet).

Is een beetje de tendens op het hele forum de laatste tijd. Grofweg wordt er 5x minder gepost als een paar jaar geleden. Maar daar heb ik het elders ook al over gehad. Je moet ook lid zijn om de marktplaats te kunnen gebruiken, dat zal misschien ook nog wel mensen afschrikken, maar vanwege het gevaar op spamming kan ik daar weinig aan veranderen.

Maar back on topic : zo'n bottelsystemen zijn voor ons doel (20 liter) vaak ofwel te groot ofwel nog meer kuiswerk.

• Ik bottel altijd in 33cl. Is idd minder leuk werkje vergeleken met de brouw dag, maar ja, hoort erbij. Zo'n easybrew 5.0 zou misschien ook wel leuk zijn, maar heb daar totaal (nog) geen kennis van. Hoelang kan je je bier dan houden, kraan spoelen, CO2 verbruik met patronen? Duur? Kan je dezelfde tapkraan dan op verschillende vaatjes overzetten zonder probleem? Aleė ik heb nog heel veel vragen daaromtrent.

• Het gemak aan een flesje van 33cl is ongetwijfeld het formaat en de kwaliteit van het bier erin. Zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn dat het zowat de standaard maat is. Ik vind een pint van 33cl net mooi van maat en daar drink ik er rustig eentje (soms ook wel twee of drie ;))van op een avond. Een vat van 19l is voor mij onbegonnen werk en dan spreek ik nog niet van de koelkast om dat ding koud in te houden.

Dit gezegd ga ik dit weekend maar eens door de zure appel bijten en het bier bottelen. Zal vast wel vlotter gaan als ik denk ;)

• Die titel: "Hebben jullie ook zo'n hekel aan bottelen?"

sta ik van te kijken! Is dat nu zo een ramp? :(

Bottelen: Da's toch de kroon op het werk? allez zeg, als dat nog teveel is, jongens toch!

Die flessen wassen, oké effe beetje werk aan...

Etiketten af weken is maar één keer en moet je niet doen bij nieuw aangekochte flessen.

Zet dus nooit een etiket op je fles en doe alle info op de kroonkurk.

Dan, als je een flesje uitgedronken hebt, dezelfde avond 3 x spoelen met een beetje water, vinger er op en effe goed schudden is al het grootste deel van het werk gedaan.

• Ik denk dat een hekel aan bottelen eigen is aan de meeste hobbybrouwers. Het waarom weet ik niet.

Ik weet wel dat flesjes reinigen wat meer werk is als ze gewoon 3x om te spoelen. Maar dat stoort me op zich niet, ze een dagje in een badje met caustic leggen, daar heb ik op zich geen werk aan (de caustic wel). Etiketten gaan er dan gewoon af zonder probleem. Naspoelen met water en starsan en die flesjes zijn klaar voor gebruik.

Nieuwe flesjes koop ik niet, véél te duur. Voor bijna dezelfde prijs kan ik ze gevuld kopen met een bak erbij 8o

• Heet water en zo'n blokje voor de vaatwas per volle emmer van 12 liter doet ook al een fantastische job voor de bierflesjes. Na een half uur weken, liggen alle etiketten op de bodem van de emmer. Alle lijmrestanten van de etiketten zijn van het glas. En ik denk dat biersteen er ook moet aan geloven door de behoorlijk basische oplossing en de enzymen uit de vaatwastablet, zeker als je er nog eens met een flessenborstel in gaat.

• En ik denk dat biersteen er ook moet aan geloven door de behoorlijk basische oplossing en de enzymen uit de vaatwastablet, zeker als je er nog eens met een flessenborstel in gaat.

Klopt, maar zit er in die tabletten tegenwoordig ook geen spoelglans spul, parfum en dergelijke? Ik kocht vroeger wel eens de vaatwastabletten van ecover om te gebruiken, alsook gewone huishoudsoda, maar kostgewijs is eigenlijk chempro caustic (of de goedkope versie van brouwmarkt) toch wel beter. En het ontsmet ook nog eens. Ik kieper er ook telkens nog eens een chloortablet per 5l water in. Die kan je kopen voor geen geld met hele potten in de Aldi.

• Het bottelen zelf vind ik geen probleem doe ik zelfs graag. Flessen kuisen doe ik niet op dezelfde dag. Altijd als ik ergens een gaatje vind. Dan rest er enkel nog de starsan behandeling op de dag zelf en het bottelen.