pH meter ook in de tuin te gebruiken?

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by Orlando.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Misschien een vreemde vraag,

maar kan je de pH-meter die je gebruikt bij het brouwen ook gebruiken in de tuin?

Zoals wss bij velen staat er veel mos in ons gazon, en om te weten hoeveel kalk ik moet toevoegen, moet je weten wat de pH van de grond is ...

Dus ik dacht om een staaltje van de grond aan te lengen met gedestilleerd water, en zo de pH te weten te komen ... Maar zou dit correct zijn :/?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Jochen

• Die goedkope pH meters zijn eigenlijk gemaakt voor dit soort van gebruik, niet voor hobbybrouwers, dus waarom niet?

• Voor meting van de grond pH zijn er twee methodes. H2O en KCl . Bij een analyse via de BDB krijgt men normaal de KCl-waarde. Bij de KCl methode gebruikt men een 3 moll oplossing van Kaliumchloride ( = bewaarvloeistof voor sommige pH-meters). Kleideeltjes in de grond worden hierdoor opgelost en beïnvloeden het meetresultaat.

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Voor meting van de grond pH zijn er twee methodes. H2O en KCl . Bij een analyse via de BDB krijgt men normaal de KCl-waarde. Bij de KCl methode gebruikt men een 3 moll oplossing van Kaliumchloride ( = bewaarvloeistof voor sommige pH-meters). Kleideeltjes in de grond worden hierdoor opgelost en beïnvloeden het meetresultaat.

Maar je kan dus ook gewoon (gedestilleerd) water toevoegen? Of begrijp ik dit verkeerd?

Moet je ergens iets corrigeren of zo?

• Wat is pH uiteindelijk? De logaritme van het aantal vrije H+-ionen in een oplossing.

Ik zou denken dat de minimum oplossing eigenlijk de hoeveelheid vloeistof is die aanwezig blijft tussen de korreltjes die de grond vormen.

Daarom een staal grond nemen, bevochtigen met gedestilleerd water of RO water, of zelfs opgevangen regenwater (misschien dat zure regen ook mosgroei bevordert). Dit laten uitlekken, zodat er geen overtollig water in je staal zit. Daarna een staal van het staal nemen en 10x verdunnen, zodat het eenvoudiger wordt om de pH te meten. Na meting 1 aftrekken van het gemeten resultaat, dit om de gebruikte verdunning te compenseren.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Maar je kan dus ook gewoon (gedestilleerd) water toevoegen? Of begrijp ik dit verkeerd?

Zie bijgaand document aangaande diverse methodes. Als ik mij goed herinner lossen kalkdeeltjes gebonden aan klei niet op in water maar wel in KCl.

https://esites.vito.be/sites/r…apport_pH_2009_finaal.pdf

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Het antwoord dat chthon plaatste is het beste.

Maar...

Ik begrijp dat je ook veel aandacht aan de tuin besteed en dat is goed.

Toch zou ik m'n pH meter daarvoor niet bezoedelen, die grondoplossing is toch heel iets anders dan een beetje wort of bier hé...

Ben je wel zeker dat je de sonde dan nog zuiver genoeg krijgt?

Als je het per sé wil doen dan zijn er 2 mogelijkheden voor de tuin:

- of een aparte goedkope chinese sonde die je daarvoor houdt

- of zo een goedkope bodem (garden-) pH meter die direct in de grond pikt, die spoelje nadien in stromend water, wrijft die droog en bij een volgende keer net vóór het meten even schuren met heel fijn schuurpapier op de oxide laag van het alu weg te wrijven. (de punt is van Zink en de buis van Alu).

Zie : bodem pH metertje

Of goedkope sonde:aparte sonde

• Ik heb het vroeger gedaan met de digitale pH meter.

Neem met een koffielepel op 5cm diepte een 20 tal schepjes grond verspreid over het deel tuin wat je wil meten. Mengen om een homogeen staal te verkrijgen. Doe daar gedemineraliseerd water bij, goed roeren en een enkele minuten laten staan, waardoor het zand al snel zal bezinken. Daarna filteren door een koffie filter en van dat filtraat kan je veilig de pH meten die uw grond heeft.

• Ik zou mijn dure pH meter er niet voor gebruiken. Zoals Ronnie al zegt loop je toch altijd het risico dat je de sonde gaat beschadigen. Daarnaast stel ik me ook serieuze vragen wat de juistheid van de gegevens gaat zijn.

Voor mij zou optie 1 een staalname zijn die je doorstuurt naar de bodemkundige dienst (http://bdb.be). Dan ga je een nauwkeurige en correcte test krijgen van je grond en weet je meteen wat te doen. Kost wel wat, maar je krijgt er natuurlijk veel voor in de plaats.

Optie 2 zou voor mij het aanschaffen van een goedkoop pH metertje zijn dat bedoeld is voor de tuin. Kost 2x niks en je riskeert er ook niet mee je goede pH meter te beschadigen.

• Toch zou ik m'n pH meter daarvoor niet bezoedelen, die grondoplossing is toch heel iets anders dan een beetje wort of bier hé...

Awel, dat was idd wat ik me gisteren ook plots zat te bedenken...

Ben dus net zo'n pH Soil meterke gaan halen ... Wil het risico niet lopen

Toch bedankt allemaal voor de feedback!

• Ik zou mijn dure pH meter er niet voor gebruiken...Voor mij zou optie 1 een staalname zijn die je doorstuurt naar de bodemkundige dienst (http://bdb.be). Dan ga je een nauwkeurige en correcte test krijgen van je grond en weet je meteen wat te doen ...

Alternatief voor (gratis) analyse en advies.

Jaarlijks, bij de opendeurdagen van AVEVE, zat er waar ik enkele jaren geleden woonde (toen Aveve in Lochristi) iemand met een professionele pH meter. Je kon daar een zakje van gemiddeld bodemstaal meedoen en ze deden analyse + advies van wat je te doen staat. Bij mij indertijd was dat advies simpel: extra kalkgift (en dat was wat ik ook verwachtte, de rest was oké). Ook Horta doet dit.

Die opendeurdagen zijn onderwijl al 14 dagen voorbij.

• Maar je kan dus ook gewoon (gedestilleerd) water toevoegen? Of begrijp ik dit verkeerd?

Waarom pH KCl

Bij het meten van de pH in water meet men de vrije H+ ionen maar niet de H+ ionen die vasthangen aan de klei- en humusdeeltjes. Hiervoor dient de KCl oplossing zoals eerder gezegd. Op deze wijze verkrijgt men de potentiële zuurtegraad i.p.v. de actuele. Deze waarde kan 0.3 tot 1.1 lager uitvallen dan de waarde H2O. Daarom wordt de pH tegenwoordig bijna uitsluitend uitgedrukt in KCl-waarde.