Beslagdikte in een RIMS, Brewmonk en andere automaten.

There are 2 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor mijn eigen RIMS heb ik een tabel in excel gemaakt om de beslagdikte te kunnen aflezen. De standaard berekeningen van brouwsoftware houden geen rekening met het volume verschil van de moutkorf in de ketel.

RIMS Volume.zip

Even wat uitleg, mijn pan is 29,5 liter en is 29 cm hoog. De moutkorf is 21,7 liter en is 29,8 cm hoog. De bodem van de moutkorf zit 23 mm boven de bodem van de buitenketel. Dus steekt die 31 mm boven de buitenketel uit. In de berekeningen ben ik uitgegaan van 1 Kg mout is 1 liter volume. Dus met 22 liter maischwater en 6 kg mout is het totale volume 28 liter.

Ik heb de tabel alleen doorgerekend voor beslagdikte tussen 2 en 6 liter/kg. Meer en minder lijkt mij niet goed.

Zo is het nu ook duidelijk wat er maximaal in kan, 6,5 kg om 14,3 liter wort van 1.102 te produceren (90 minuten koken). Spoelen is dan al heel minimaal, 3,6 liter.

De excel is niet heel universeel, ik heb de grootte van de ketels eigenlijk rechtstreeks in de formules gezet, het is even een quick en dirty rekenblad geworden.

• Ik heb een idee hoe we dat volume kunnen meten. We verpakken de moutkorf in plastic keukenfolie zodat de onderkant helemaal dicht zit. We gieten dan water naast de moutkorf tot we +/- op de hoogte komen waar we bij het maischen zouden zitten. Dan halen we de moutkorf er uit en meten het volume. Trek daar 3% af, wat de uitzetting bij 70°C ongeveer zal zijn, en je weet precies wat het volume in de dode ruimte zal zijn.

• In dit geval heb ik het gewoon berekend door de korf goed op te meten. In de kolommen C en D staan de berekeningen voor de volumes in de korf.

Ik neem aan dat bij de Brewmonk de start hoeveelheid water ook bepaald wordt door de hoeveelheid te storten mout om op jet juiste volume voor het maischen te komen.

Temperatuur correcties heb ik niet toegepast, en ook niet de graanabsorptie correctie.