Koekje van eigen deeg

There are 48 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Morgen ga ik nog eens een zot biertje brouwen. Een Imperial Chocolate Chip Cookie Stout. 'What's in a name?'

Om al de oude mout op te werken ga ik morgen onderstaand receptje brouwen. Hier doe ik dan drie vliegen in één klap. Ben al mijn oude mout kwijt, ik test het maximum(beschreven in de gebruiksaanwijzing = 8Kg) van de moutkorf van de BrewMonk uit en ik test het simpel hevelsysteempje als vervanging van de bazookafilter uit. Als je morgen iemand hoort vloeken, denk dan aan mij.

Ik weet het, het zijn veel verschillende soorten mout, maar ik denk toch dat ik de bal niet ver mis zal slaan met wat ik voor ogen heb. = een stout die lijkt op het bekende koekje. En anders 'dikke pech'. 8o

BROUWCEL 1.0 RAPPORT - Datum Export: 21/03/2018 19:25:13

Naam van het bier : Koekje van eigen deeg

Type van het bier : Imperial Chocolate Chip Cookie Stout

Brouwvolume : 18 liter

Extractie-efficiëntie : 72%

Voorspelling begindensiteit : 1108,0 SG /25,5 °P /26,4 Brix

Waarvan suikers : 1004,1 SG /1,1 °P /1,1 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1025,8 SG /6,7 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 11,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 32 IBU / 164 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Biscuit mout 50 (5-15%) 50 1,000 12,0%

Weyermann Melanoidin mout(tot 20%) 70 1,000 12,0%

Aromamout (Amber 50)(tot 30%) 49 0,400 04,8%

Palemout 7 (100%) 8 4,500 54,2%

Cara 120 120 0,400 04,8%

Carafa® Special type 1 800-1000 EBC 900 0,125 01,5%

Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,125 01,5%

Château Wheat black 1200 0,125 01,5%

Havervlokken / havermout 4 0,250 03,0%

Weyermann Special W® 280-320 EBC 300 0,180 02,2%

Bruine kandijsuiker 10 0,200 02,4%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (Z) Zacht

Maischwater : 28,4 liter aan 68 °C

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 35 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 2,5 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1041 SG (Of 10,3 °P of 10,7 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 70 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

EastKent Golding (A) BLM 5,8% 60 0' 31,6

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Vanille lint 1,0 stuk 60'

Vanille lint 1,0 stuk tinctuur maken

Cacao Nibs 100,0 g tinctuur maken

VERGISTING

Gistnaam : Danstar Nottingham Ale

Gisteigenschappen : Zuivere Gist, medium eindSG, heeft Rochefort trekjes.(AT14%)

Advies temp. : 10 tot 22

Instructie gist : 22 gram rehydrateren in vooraf gekookt water afgekoeld tot 28°C

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Dat is de bedoeling. Combinatie van vanille met chocolade. Misschien wel een ‘vrouwenstout’.8o

• Dat is de bedoeling. Combinatie van vanille met chocolade. Misschien wel een ‘vrouwenstout’.8o

Dan zou ik er nog 25 à 40 gram lactose bijdoen.

Ook zonder de cacao nibs lijkt het me een lekker biertje te kunnen worden.

• Zou kunnen maar dan moet ik deze wel apart koken en vergisten. Spijtig genoeg heb ik daar ‘nog’ niet de mogelijkheid voor in men tuinhuis.

Maar toch iets om te onthouden. ?

• Brouwdag is goed verlopen. Enkel het rendement viel enorm tegen.

De vooropgestelde 1108 was maar een schamele 1086. geen idee hoe het komt. Alles was goed afgemeten. De 18 literkes waren er en geen meer. Heb zelfs de amylase 45 min gedaan.

Ik denk dat het aantal mout gewoon teveel was voor in de moutkorf.

1086 valt ook nog wel mee. gebotteld zal het nog op 9% komen.

• Net hetzelfde voorgehad met mijn laatste bier, een tripel. Om een of andere reden niet geraakt waar we moesten geraken. Ik denk dat we te dik maischen. Er zit een liter of wat vrije ruimte onder die moutkorf die we moeten meetellen. Hierdoor moeten we dunner kunnen beslaan om dezelfde viscositeit in de moutkorf te bekomen (of zoiets)...

• Ik denk dat je de batch iets moet verkleinen, 60 tot 70% van wat je normaal zou doen. In mijn RIMS kan ik ook geen mout proppen voor 22 liter 1090 wort. Wel 14 tot 16 liter en dan loopt het nog mooi door.

Wat ook voor je rendement helpt met een volle pot, af en toe even omscheppen. Het is eigenlijk vloeken in de kerk met een automatisch systeem, maar de mout weer even losmaken helpt wel.

Ook voor jezelf even bekijken of je niet te kort maischt, vooral met donkere bieren.

• Ik denk dat we te dik maischen. Er zit een liter of wat vrije ruimte onder die moutkorf die we moeten meetellen.

Had gerekend op 3,5 liter/kg wat in principe ideaal is. Maar zoals je zegt kan het zijn dat je de ruimte onder de moutkorf hierin niet mee mag tellen omdat die niet constant in aanraking komt met het wort. ?

Ik denk dat je de batch iets moet verkleinen, 60 tot 70% van wat je normaal zou doen. In mijn RIMS kan ik ook geen mout proppen voor 22 liter 1090 wort. Wel 14 tot 16 liter en dan loopt het nog mooi door.

Wat ook voor je rendement helpt met een volle pot, af en toe even omscheppen. Het is eigenlijk vloeken in de kerk met een automatisch systeem, maar de mout weer even losmaken helpt wel.

Ook voor jezelf even bekijken of je niet te kort maischt, vooral met donkere bieren.

Qua doorlopen was er geen probleem hoor. Ging perfect.

Ik heb 2-maal tijdens het maischen ‘geroerd’ als je dat al roeren kan noemen met 8kg.

In totaal heb ik 70 min gemaischt.

Denk dat ik best volgende keer met zo’n zwaar bier inderdaad wat minder liter brouw maar dan zit je weer met het probleem dat je bijna niet meer kan spoelen doordat er onder de moutkorf een dode ruimte zit van 6liter.

Misschien een dubbele maisch?

• De hoeveelheid spoelwater wordt wel minder, maar ik probeer nog wel altijd minimaal de hoeveelheid spoelwater te gebruiken als er aan mout in zit. Echt onder mijn korf zit maar 2,5 liter, maar tussen de zijwanden zit ook nog wel wat, ik schat bij mij toch ook wel totaal 6 liter buiten de korf. Het blijft altijd rommelen met de hoeveelheden vergeleken met een kale maischpan.

Ik moet toch ook eens een rekentool maken voor mijn pan om de werkelijke beslagdikte te berekenen.

• er onder de moutkorf een dode ruimte zit van 6liter.

Dat is wel heel veel. Hier is het zo'n 2 liter denk ik en zoals Chiel al zegt, tussen de wand van de korf en de ketel zal er ook nog een litertje of twee verdwijnen.

Een idee : misschien moeten we bij onze installaties wat amylase toevoegen zodat je dunner kan beslaan zonder problemen?

• Ja klopt en eigenlijk is het nog 25cl meer.(6.25L)

Met wat er tussen de wanden zit hou ik geen rekening.

Er zijn toch wel een deel afmetingen waarmee je rekening moet houden. Bv. de inhoud tot aan de overloop. ga je daar over zal er heel veel wort door de overloop gaan en niet door het wort. Dit lijkt me ook niet bevorderlijk. Bij de BrewMonk is dit 32.23L. Dus het telsommetje, maischwater + mout mag hier volgens mij ook niet overgaan. Maar hier zullen nog wel een aantal slapeloze nachtjes overgaan.:/

Wat ik ook gemerkt heb is dat de teruglooppijp, bij de BrewMonk, indien je 8kg mout gebruikt, veel te lang is. M.a.w. deze duwt de bovenste zeef schuin. Oplossing kan zijn een 4cm ervan afsnijden, zagen.(garantie). Mijn oplossing was gewoon de pijp naar buiten draaien en met een lange siliconenbuis terug in de moutkorf laten uitkomen.

• Ik ben ondertussen al wat begonnen met rekenen in excel, bij mijn normale maisch hoeveelheid zit er 7 liter buiten de korf en 11 liter er in. Toch nog meer dan ik dacht. Omgerekend heb ik het meest gemaischt tussen de 2 en 3,5 L/kg.

Nog even wat rommelen hiermee, dan sleep ik dat blad even hier heen in een vers topic.

• Vandaag na een week de dobber erin gedropt. SG1032. Zal nog een weekje nodig hebben om naar de 1021 te gaan.:/

• Ik zie geen reactie meer in het waterslot en de dobber staat nog op 1032. Als dat zo blijft zal het een zoete stout worden, misschien wel ideaal voor wat ik in gedachte had.

Van de cacaonibs en het vanillestokje ga ik nog een tinctuur maken. Wat zouden jullie gebruiken. Ik heb hier bruine rum(mijn voorkeur) of vodka?

The post was edited 3 times, last by Steinie ().

• De rum zal de smaak en aroma opnemen. Hier kan je dan je jongbier mee op smaak brengen. Een soort van afkruiden voor het bottelen.

• Gaat dat niet te dun smaken? Ik zou eerder geneigd zijn van de bottelsuiker op te koken in water en daar de aromaten aan toe te voegen. Even zeven en dan ermee bottelen.

Neen dat is het nu net. De alcohol gaat wel degelijk de smaken uit de aromaten halen zonder smaakvervorming. Hoe meer alcohol hoe beter. (In dit geval 40%)

• Zaterdag was er nog steeds geen reactie. De hydrometer gaf nog steeds 1032 aan. Om te kijken of de gist nog actief was, heb ik 50g kandijsuiker opgekookt en erin gegoten. Na een aantal uren was er terug wat schuimvorming en activiteit in het waterslot. Ik veronderstel dat de gist dus niet het probleem is. Waarschijnlijk het gebruikte maisschema en denk dus dat het jongbier uitgegist is. Ik ga nog wachten tot donderdag en daarna overhevelen om te lageren.

Bij het bottelen zal ik ook wat minder suiker gebruiken. Ik denk dan aan 6g/L.

Hieronder het herwerkte brouwrapport.

BROUWCEL 1.0 RAPPORT - Datum Export: 3/04/2018 5:53:59

Naam van het bier : Koekje van eigen deeg

Type van het bier : Imperial Chocolate Chip Cookie Stout

Brouwvolume : 18 liter

Extractie-efficiëntie : 58%

Voorspelling begindensiteit : 1087,7 SG /21,1 °P /21,7 Brix

Waarvan suikers : 1005,2 SG /1,3 °P /1,3 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1020,6 SG /5,4 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 9,0%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 39 IBU / 142 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Biscuit mout 50 (5-15%) 50 1,000 12,0%

Weyermann Melanoidin mout(tot 20%) 70 1,000 12,0%

Aromamout (Amber 50)(tot 30%) 49 0,400 04,8%

Palemout 7 (100%) 8 4,500 53,9%

Cara 120 120 0,400 04,8%

Carafa® Special type 1 800-1000 EBC 900 0,125 01,5%

Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,125 01,5%

Château Wheat black 1200 0,125 01,5%

Havervlokken / havermout 4 0,250 03,0%

Weyermann Special W® 280-320 EBC 300 0,180 02,2%

Bruine kandijsuiker 10 0,200 02,4%

Bruine kandijsuiker 10 0,050 00,6%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (Z) Zacht

Maischwater : 26,0 liter aan 68 °C

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 45 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 5,2 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1026 SG (Of 6,7 °P of 6,9 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 85 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

EastKent Golding (A) BLM 5,8% 60 0' 38,7

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Vanille lint 1,0 stuk 70'

Iers mos 3,2 g 65'

Vanille lint 1,0 stuk tinctuur maken

Cacao Nibs 100,0 g tinctuur maken

VERGISTING

Gistnaam : Danstar Nottingham Ale

Gisteigenschappen : Zuivere Gist, medium eindSG, heeft Rochefort trekjes.(AT14%)

Advies temp. : 10 tot 22

Instructie gist : 17 gram rehydrateren in vooraf gekookt water afgekoeld tot 28°C

BROUWRAPPORT / BROUWDATUM= 22/03/2018

Bekomen stamwort : 1085 SG/ 20,5 °P/ 21,1 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1032 SG/ 8,1 °P

Gebotteld alcohol vol% : 7,5% vol

• Bedoeling was om al de restjes mout op te ruimen. ;)

De 50gr suiker is deze die ik zaterdag heb toegevoegd om te kijken of de gist nog actief was.

• Met dit maisch schema en moutstort met relatief weinig basismout denk ik dat je inderdaad nu op je eind SG zit, ik verwacht dat de Nottingham alles er wel uitgehaald heeft wat er te halen valt.

Nu nog verder afmaken en bottelen dus.

• Morgen hevelen om te lageren, misschien gaat er dan nog wel een puntje af maar hoeft eigenlijk niet. Het ‘vrouwenstoutje’ is in de maak. ;)

• Vandaag overgeheveld om te lageren. Voor alle zekerheid, want ik ben er toch niet zo gerust in, al een beugelflesje van 1/2L gevuld met 2 corbonationdrops die ik nog had liggen. Binnen een tweetal weken eens kijken hoe het zit met de hergisting en dan kan ik ook al eens proeven wat er ongeveer nog bij moet van vanille en chocolade. De chocolade komt er nu al redelijk door maar de vanille is toch een beetje zoek geraakt. We zien wel.

• Klopt, daarom heb ik al een flesje gebotteld om binnen 14 dagen eens te testen. Zonder carbonatie is het ook moeilijker te proeven.