Eigen 'Weizenbier' voor onze sportclub

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by Bentley.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor onze tennisclub zijn we op het idee gekomen om een eigen bier te laten brouwen. In ons clubhuis worden al talrijke bieren verkocht en om er uit te springen hadden we gedacht aan een fris zomers Weizenbier. Niets zo zalig om na een uurtje balletjes kloppen op het terras een lekkere pint te kunnen drinken. Over Weizenbieren lees ik op het net niet zo heel veel info. Heeft dit een reden? Het is nochtans een heerlijk biertje wat we als Belgen toch ook graag drinken op de zonnige terrasjes in de skigebieden. Is dit een bier dat we makkelijk zouden kunnen laten maken bij (micro)brouwerijen die zich bezighouden met het maken van biertjes voor verenigingen? Als jullie tips hebben over zaken waarmee we rekening moeten houden voor dit type bier, hoor ik het graag :-)

• Weizenbieren en de meeste andere bieren kun je zeker laten brouwen door micro- brouwerijen maar het recept zou ik zeker eerst in 't klein brouwen 20 l of zo eer ik met grote volumes aan de slag zou gaan, kwestie van mindere smaakbelevingen zoveel mogelijk uit te sluiten, en tenminste een drie-vier maanden voor je het wilt drinken beginnen met brouwen.

mvg

• Ik heb er vroeger wel eens eentje gebrouwen. Een paar sleutelelementen waar je zeker op moet letten :

1. Gebruik de juiste gist. Dus een goede weizengist en géén witbiergist.

2. Gebruik de juiste mouten : pilsmout en tarwemout, géén tarwevlokken.

3. Gebruik het juiste maischschema. Je moet een rust toepassen op 40°C. Deze dient om de kruidnageltoetsen in je bier nog wat te accentueren.

Speel eerst eens in een hobbybrouwinstallatie met wat recepten voor je naar een commerciële brouwer stapt. Je wil tenslotte een eigen bier op de markt brengen en geen afkooksel van een bestaand bier.

• Ik heb de twee vorige zomers weizen gebrouwen met Mangrove Jack's M20 gist. Ik vond hem lekker smaken, eigenlijk iets meer dan bvb. Brand weizen of andere Nederlandse weizens. Maar mijn kit is maar voor max. 10 l hoor.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Speel eerst eens in een hobbybrouwinstallatie met wat recepten voor je naar een commerciële brouwer stapt. Je wil tenslotte een eigen bier op de markt brengen en geen afkooksel van een bestaand bier.

Dat lijkt me een leuk idee, maar ik ken absoluut nog niets van brouwen. Ik kom pas kijken hier op het forum/internet. Vandaar dat ik het idee had om bij de microbrouwerij hier in de buurt mijn oor eens te luister te leggen. Maar je tips zal ik zeker kunnen gebruikt, bedankt!

• Geen probleem, we delen graag onze kennis met je. Je kan misschien eens rondvragen in je vriendenkring of er iemand zelf brouwt, er zijn meer hobbybrouwers als je denkt. Of je kijkt eens hier op de ledenkaart of er hobbybrouwers in je buurt zitten.

Alweer een goede tip! Bedankt. En wie weet begin ik er zelf ook wel aan, het interesseert me allezins allemaal wel. Alleen ben ik zo onhandig als wat dus ik zal nog veel info moeten vergaren ^^^^