Osterbär

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by Brucero.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag nog eens poging doen om een bruin biertje te brouwen met een lichtgerookte toets.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk12

Naam receptOsterbär

Brouwdatum01-03-2018

BierstijlDubbelbock

Volume22,2 l

Begin SG1,075 SG

Berekende kleur (Morey)59 EBC

Berekende bitterheid (Rager)40 IBU

Brouwzaalrendement85,0 %

Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lGedemineraliseerd water + 1.00gr/10l Antoxin

2,20 gAntioxin SBT

1,70 gCaCl2

2,40 gCaSO4

0,90 mlMelkzuur

2,00 gNaCl

12,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

51 mg/l0 mg/l39 mg/l0 mg/l81 mg/l101 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,06 kgPale Ale moutDingemans9 EBC47,3 %

1,99 kgPilsmoutDingemans3 EBC30,8 %

0,20 kgChàteau AbbeyCastle Malting45 EBC3,0 %

0,20 kgSpecial B deel OUDDingemans350 EBC3,0 %

0,16 kgChäteau RookmoutCastle Malting4 EBC2,5 %

0,16 kgCara 120Dingemans120 EBC2,5 %

0,07 kgGeroosterde gerstDingemans1000 EBC1,0 %

0,07 kgOntbitterde zwarte moutDingemans1400 EBC1,0 %

0,07 kgChocolademoutDingemans900 EBC1,0 %

0,50 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC7,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Eiwitrust54,0 °C1 min.10 min.3,4 l/kg

b amylyse63,0 °C8 min.40 min.3,4 l/kg

a amylyse72,0 °C8 min.20 min.3,4 l/kg

filterspoelen78,0 °C5 min.2 min.3,4 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

17,0 gTarget eigen kweekbellen10,0%75 min.22,2 IBU

16,0 gSpalt Selectbellen3,8%75 min.7,9 IBU

17,0 gFuggle eigen kweekbellen5,0%37 min.8,4 IBU

17,0 gFuggle eigen kweekbellen5,0%5 min.1,9 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

4,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

5,00 gKorianderzaadspecerijkoken

3,50 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

3,50 mlvanille lintspecerijkoken

3,00 gVitamon cerevisiaeandershoofdvergisting

Gist

HoeveelheidNaamType

1,0 pak(ken)Belgian Abbey II (1762)bovengist

<p>Bier is voor de groten wat melk is voor de kleinen</p>

• Heb hetzelfde reeds enkele gemalen gebrouwen maar nu heb ik er enkel nog wat choco en extra rookmout aan toevoegt, en ze worden hier steeds gesmaakt, de kandij heb ik er op het einde nog uitgelaten ga dit vervangen door vloeibaar rietsuiker van de colruyt

de dubbelbock is gewoon omdat je iets moet nemen bij brouwhulp ?(

diene vitamon cerivisiae gooi ik er ook maar bij in de hoop dat vergisting beter verloopt, kwa smaak vind ik er in ieder geval geen hinder van

• heb dit laatst gebruikt bij mijn sterke blonde, die wordt morgen gebotteld, ik vind het vooral gemakkelijk dat ik het gewoon uit de kast kan nemen en direct in het gistvat kan gieten als het past, zonder dat ik steeds moet denken wanneer moet ik nu weer mijn suikerwater koken

• De gistvoeding tien minuten meekoken, he, niet zomaar tijdens de vergisting toevoegen...

Hier gooi ik het er in tijdens het koelen, maar dat snapt brouwhulp niet en geeft dan aan dat het tijdens de vergisting is. Ik denk dat Brucero het ook zo doet.

• De gistvoeding tien minuten meekoken, he, niet zomaar tijdens de vergisting toevoegen...

deze gistvoeding mag je niet meekoken, ik had in oktober rees die vraag gesteld aan de producent Erbslöh, dit is de vraag en het antwoord die ik toen ontvangen heb

Hello, Toddy I buy your product in a local store in a package of 50gr. Before I was using wyeast nutrient blend, this product you have to put in to the wort 10 min. before finish cooking to be sure everything is sterilized. Your product you have to put in to the wort after the cooking, when it's ready to start fermentation. So my question is: Is there no risc of an infection when you do it like this? 2nd question: Can you use it when you are brewing according 'Deutsche reinheitsgebot'?

For your questions; the product has as ingredients 3 vitamins, which are not thermostable. Also there is no risc on cross contamination, when the product is used by start fermentation. We recommend always, the use with the pitched yeast, means when you prepare only the yeast with an amount of 25g/hl pitching yeast, your fermentation will boost afterwards and this is the most economic use of the product.

For your 2nd question; all ingredients will be adsorbed by the yeast and you can´t detect/analyse them in beer. It´s not strict in the alignment with the German purity of law, but I can tell you, we have a lot of breweries, which are using this product.

Please don’t hesitate and contact me, when questions coming up, usage of our products.

Greetings,

Volker

• Hier gooi ik het er in tijdens het koelen, maar dat snapt brouwhulp niet en geeft dan aan dat het tijdens de vergisting is. Ik denk dat Brucero het ook zo doet.

ik gooi het erin na het koelen net voor ik de gist toevoeg, zie antwoord hierboven

• ik gooi het erin na het koelen net voor ik de gist toevoeg, zie antwoord hierboven

Er zijn er ook nog die de gistvoeding voor hun volledige brouwsel toevoegen bij hun giststarter. Persoonlijk volg ik steeds de richtlijnen van de fabrikant, in mijn geval (Wyeast Nutrient) voeg ik die dus toe 10 minuten voor einde koken.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Als ik een giststarter maak doe ik het ook daarbij en niet meer in het wort. Alleen nog maar als er een korrelgist gebruikt wordt komt er gistvoeding bij tijdens het koelen.

Volgens mij was het een tip van Serge om het niet tijdens het koken te doen.

• Ik zou trouwens ook het percentage rookmout naar boven halen en wat van die gebrande gersten weglaten.

het bier is gisteren ondertussen gebrouwen samen met een roodbruintje, deze laatst vernoemde staat al volop te gisten maar de abbey II heeft er niet zoveel zin in:(