Aanleg van mijn hopveld

There are 112 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Werkt hier perfect. Af en toe moet ik eens een rank de juiste richting tonen maar niet overdreven. Het touw is wat we hier tomatenkoord noemen maar in het deftig nederlands sisaltouw noemt (?) . Daar heeft de hop veel grip op en het touw is 100% biologisch afbreekbaar. Gaat gewoon mee de composthoop op.

• Is het bij jullie ook zo droog? Sinds mei moet ik hier quasi wekelijks water geven aan de hop, de grond is hier kurkdroog.

Wat geven jullie als bemesting aan de hop? Ik geef hier koemest in kleinere giften, elke 10 dagen een 50g per plant. En al een paar keer wat as uit mijn BBQ. Dat zou goed zijn voor de bodemstruktuur en vruchtvorming.

De Fuggles en Record hebben zijn hier intussen een 4-tal meter lang en zijn losjes over het rek gegroeid en weer naar beneden op weg. Zou ik die de kop uitpitsen om de groei in de hoogte te stoppen en voor meer zijscheuten te zorgen?

• Hier is het ook zo droog, maar de hop lijkt er geen last van te hebben. Onze kleigrond droogt wel niet zo makkelijk uit. Enkel in het begin van het seizoen geef ik wat koemest en compost. Die hop wortelt diep en ver genoeg om te vinden wat hij nodig heeft, vooral als de rest van de tuin wel bemest wordt (groenten en gazon naast de planten )

• Mijn regenput 10000 liter staat zo goed als droog enkel aan hop en tomaten water gegeven en natuurlijk ook mijn kriekenbomen toen ze in bloei stonden waar ik sinds gisteren begonnen ben met oogsten, ik vermoed dat ik er een 40 a 50 kg zal hebben ?

• De target die ik hier op 2,3m horizontaal wou leiden op een bewolkte dag is toen afgebroken daar staan nu al zijscheuten aan van ruim boven de meter, op mijn andere planten die al boven de 4 a 5 m zitten zijn er nu toch ook al zijscheuten van een 0,5 m

• Vanavond nog maar eens water geven. Het is wel bewolkt maar ik denk dat er niet veel gaat uitvallen.

Een ander vraagske : de Fuggles is intussen zo'n 4 meter en die is lang genoeg voor mij. Als ik de kop eraf zou snoeien (de bovenste 20cm) zou die dan meer zijscheuten maken en niet langer worden?

Ik denk het wel.... Maar ik heb ook ergens gelezen dat hop groeit in de lengte zolang de dagen lengen, daarna gaan ze in de breedte en bereiden de bellenvorming voor. Morgen is de langste dag, dus die zou in principe niet veel meer groeien.

• (Quote from Brucero)

Zou het dit kunnen zijn : http://www.bladmineerders.be/en/node/2

Ik denk niet dat je er een erge aantasting van gaat krijgen, ik zou indien mogelijk gewoon de geïnfecteerde bladeren verwijderen.

Kweet het niet of het mineerders zijn, omdat de rupsen in zo een soort spinnenweb tussen het opgevouwen gedeelte zitten, voorlopig probeer ik ze bij alle planten te zoeken, het blad openvouwen en het rupsje kapot duwdn

• Zijn het er veel? Ik heb dat hier op mijn notelaren ook al voorgehad maar dan spreek ik van enkele tientallen op een volwassen boom. Die laat ik over voor de vogels om op te ruimen.

Wat ik wel een beetje heb bij een paar van de hoprassen zijn bruine verkleuringen van het blad. Niet veel, een paar per plant, en ik verwijder ze gewoon maar ik vraag me af of het een gevolg is van armoede van de bodem of dat het toch een soort schimmelaantasting zou zijn? Ik las elders dat het ook door het warme weer zou kunnen komen, dat er bladeren daardoor kunnen afsterven.

• Nee de hoeveelheid valt wel mee verspreid over mijn 5 soorten, heb er gisteren een kwartiertje mee bezig geweest en ik denk dat ze allemaal weg zijn, bruin op de bladeren maak ik me niet echt zorgen, dit was in mijn schoonthuis ook zo en dat had geen invloed op het aantal hopbellen

• Hoe doet jullie hopveld het ? Het mijne begint hier en daar te lijden onder de droogte met vergeelde bladeren ondanks bijna elke dag water van de put of tuinslang..heb ook het gevoel dat de hopbloemetjes klein blijven en deels verdorren, maar alleszins geen grote bellen beginnen vormen..of is dat nog te vroeg ? Hoe zit dat bij jullie met deze droogte ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ik denk (hoop) dat het nog te vroeg is om echt bellen te zien! Er komen wel knopjes aan. (Cascade)

Ik geef ook elke dag (of 2) een gieter water en het blad ziet er nog goed uit.

Ik ben verrast voor het eerste jaar toch een uit de kluiten gewassen plant geworden!

• Koen,

de bloemen zullen sowieso tot 14 dagen voorsprong hebben vandejaar, wat wil je!

Zo ne zomer! 't is verdorie van 1975 en 1976 geleden, zat toen telkens in juli 3 weekjes op een camping op Ile de Ré, zalig!

• Ik moet mijn hop vanavond eens water geven. Het is alweer een weekje geleden. Meteen ook eens een kijkje naar de planten gaan nemen en eventueel onkruid verwijderen. Gelukkig groeit dat heel traag bij dit droge weer.

Zo ne zomer! 't is verdorie van 1975 en 1976 geleden

Nee jong, van 2003. Hele warme zomer toen, was een record geloof ik. Er is wel een voordeel aan dit weer : het gras groeit niet en ik moet het dus ook niet afrijden :thumbup:

• Wat dat water geven betreft, ik heb ergens een podcast gehoord van een kweker uit de Yakima valley. Daar is het ook kurkdroog en moeten ze steeds irrigeren. De kweker sprak van wekelijks water te geven in plaats van dagelijks maar dan wel tot verzadiging. Zoiets probeer ik telkens ook te doen, er gaan dan twee gieters water bij de hop en dat is zowat het maximum dat de grond rondom de plant opneemt.

• Hier beginnen ze toch ook onder de droogte te lijden. Hier en daar wat verdorde bladeren, maar wel Al belletjes van onGeveer een cm. Behalve de TettnAnger. Die zal het dit jaar in 2 fasen doen blijkbaar. Sommige bellen zijn al zo goed al plukrijp, terwijl andere echt nog maar enkel Mm groot zijn.

Wat dat water geven betreft geef ik ook de planten in de tuin liever 1 keer veel dan dagelijks een beetje. Er is mij verteld dat planten dan beter wortelen en beter tegen droogte kunnen, omdat ze zelf water zoeken. De hop krijgt eigenlijk nooit water, maar dat zal ik toch moeten aanpassen.

• Mijn hop hangt vol met bellen, ik denk dat ik een leuke eerste oogst ga krijgen. Bovendien heb ik helemaal achteraan in mijn tuin een hop herontdekt (ik dacht dat die er niet meer stond) en die zijn bellen zitten vol lupuline. Daar ga ik ook van oogsten en als de hop meevalt qua smaak zet ik er een exemplaar van in mijn hopveld.

Wat me wel opvalt is dat de cultivars relatief weinig lupuline bevatten. Zou dit komen doordat de bellen nog niet rijp genoeg zijn?

• Mijn hop hangt vol met bellen, ik denk dat ik een leuke eerste oogst ga krijgen. Bovendien heb ik helemaal achteraan in mijn tuin een hop herontdekt (ik dacht dat die er niet meer stond) en die zijn bellen zitten vol lupuline. Daar ga ik ook van oogsten en als de hop meevalt qua smaak zet ik er een exemplaar van in mijn hopveld.

Wat me wel opvalt is dat de cultivars relatief weinig lupuline bevatten. Zou dit komen doordat de bellen nog niet rijp genoeg zijn?

Hier ook..veel bellen..sommige al aardig groot, maar nog weinig geelgroen poeder, niet zoveel geur en nog bijna geen smaak..conclusie..nog wachten met oogsten

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Nee hoor Walter, alleen vandaag is het heel nat. De voorbije dagen waren zelfs een goede combinatie van zon en regen (het is goed dat de hopbloemen nog een laatste keer veel drinken krijgen). Als het vanaf morgen enkele dagen droog blijft en weerom zon, kan er volop geplukt worden.

Ik begin zaterdag met de oogst (brouwen van de jaarlijkse Fresh Hop Blond). Had 'm liever nog wat laten hangen, maar zo'n brouwsel vergt veel voorbereiding (en helpende handen), waardoor het zaterdag al moet.