Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel

There are 16 replies in this Thread. The last Post () by Loser.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vorige week zondag mijn Beëlzebub gebotteld en na een weekje was het eens de tijd om een testflesje te openen. Wat me opvalt aan deze gist is dat hij vrij veel esters produceert. Hij doet me eigenlijk wat aan bepaalde saisons denken die ik al heb geproefd.

De vergistingsgraad was wel indrukwekkend met z'n 87.9%. Maar dat kan aan de bijna 9% suiker in de stort en het 40 minuten maischen op 62° liggen.

Ik hoor graag jullie ervaringen met deze gist.

• Ok, gisteren dus nog eens van mijn Beëlzebub geproefd en ik ga eerlijk zeggen dat de gist me absoluut niet bevalt. Er is iets aan het smaakprofiel dat me tegensteekt. Het is een smaakje helemaal op het einde dat me niet aanstaat, iets esterigs maar ik kan er niet echt een naam op plakken.

Ik heb het bier aan verschillende mensen laten proeven en tot nu toe ben ik de enige met die mening dus ik vermoed dat het gewoon om smaken en kleuren gaat.

• Nou ja als je mijn opmerking hierboven eens terugleest kwam ik ook tot de conclusie die niet meer te gebruiken, maar dan om een andere reden. Zo zit de M41 bij mij ook nog in het verdachten bankje.

Maar er zijn ook geslaagde MJ gisten.

Kan ook nog zijn door het niet volgen van de ideale temperatuur voor een bepaalde gist waardoor een gist tegen gaat vallen. Iedere gist heeft zijn gebruiksaanwijzing die niet op het pakje staat,

• Ik heb er mee vergist op 19°C, dus ik verwachtte eigenlijk vrij weinig esters, maar het tegendeel was waar.

Not my cup of tea...

Ik heb wel eens zin om een aantal keren met dezelfde gist te gaan brouwen, al is het maar gewoon om die eens echt te leren kennen. Momenteel hop ik nogal van de ene gist naar de andere zonder er eigenlijk teveel bij na te denken.

• Vandaag The Black Beast of Aarrrggghhh overgeheveld naar de lagerfles. Meteen ook even de densiteit gemeten : 1,010 SG :huh: - 89% SVG, komende van 1,098 is dat toch een sterke prestatie. En de vergisting was nog niet 100% afgelopen dus het zou kunnen dat er nog een puntje of twee af gaan.

Toch wel een serieuze werkbeest, die M31

• Ok, gisteren dus nog eens van mijn Beëlzebub geproefd en ik ga eerlijk zeggen dat de gist me absoluut niet bevalt. Er is iets aan het smaakprofiel dat me tegensteekt. Het is een smaakje helemaal op het einde dat me niet aanstaat, iets esterigs maar ik kan er niet echt een naam op plakken.

Ik heb het bier aan verschillende mensen laten proeven en tot nu toe ben ik de enige met die mening dus ik vermoed dat het gewoon om smaken en kleuren gaat.

Ik heb gelijkaardige ervaringen met diverse Mangrove Jack gisten. Ze doen hun werk heel goed en eind SG is vaak net boven 1000. Geeft dus hoge alcoholpercentage, zeker bij vergisting tegen de bovengrens temperatuur. Maar er is iets mis met de smaak. Ik constateer wel verbetering na enkele maanden.

• De tripel die ik mee had op het VHM was ook met de M31 , maar die was veel te jong.

Deze week enkele gedronken en intussen al een 7 weken verder, is deze stukken beter geworden

Ja hij heeft veel tijd nodig om op zijn best te geraken denk 5 /6 maand op zen minst.

• De tripel die ik mee had op het VHM was ook met de M31 , maar die was veel te jong.

Deze week enkele gedronken en intussen al een 7 weken verder, is deze stukken beter geworden

Ja hij heeft veel tijd nodig om op zijn best te geraken denk 5 /6 maand op zen minst.

Die ervaring heb ik ook met de M31, geen fan van deze jong te drinken :-)

• Mooi, hier gaat die nu in een bier wat toch lang met rijpen. En ondanks ik mezelf beloofd heb deze gist niet meer te gebruiken geef ik die nu toch weer een kans.

Overigens de M31 komt voor op de lijst met Diastatic gisten wat de hoge vergistingsgraad kan verklaren.

• Het bier dat ik er mee heb gebrouwen is 12% dus dat mag gerust effe rijpen vooraleer het op dronk is. Ik hoop er tegen het einde van het jaar te kunnen van genieten.

Heb hier ook zo een staan maar die is nu al lekker :cool:
    Hopelijk blijft er wat over voor Kerst want 't is dan ook een kerstbier :blush: