Russian Imperial Stout

There are 69 replies in this Thread. The last Post () by aatjebanaantje.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Binnen een maand ga ik me eens wagen aan een RIS. Recept hieronder, doelwater is Black Dry.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2018-03

Naam recept

Vègershujet

Brouwdatum

02-04-2018

Bierstijl

Stout (Imperial Russian)

Volume

15,0 l

Begin SG

1,091 SG

Eind SG

1,023 SG

Schijnbare vergistingsgraad

74,7%

Alcoholgehalte

8,9 vol.%

Berekende kleur (Morey)

126 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

78 IBU

Brouwzaalrendement

77,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

13,90 l

Gedemineraliseerd water

5,50 l

Water uit Diest, België

1,00 g

CaCl2

2,50 g

CaSO4

7,72 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

52 mg/l

1 mg/l

32 mg/l

62 mg/l

37 mg/l

85 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,50 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

74,3 %

0,50 kg

Havervlokken Everyday (havermout ) Colruyt

Supermarkt

2 EBC

8,3 %

0,42 kg

Chocolademout

Thomas Fawcett and Sons

1000 EBC

7,0 %

0,27 kg

Biscuit

Dingemans

50 EBC

4,4 %

0,18 kg

Caramunich II

Weyermann

120 EBC

3,0 %

0,09 kg

Black mout

Thomas Fawcett and Sons

1300 EBC

1,5 %

0,09 kg

Carafa Special III

Weyermann

1400 EBC

1,5 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Beta-amylaserust

62,0 °C

1 min.

30 min.

3,2 l/kg

Alfa-amylaserust

72,0 °C

1 min.

30 min.

3,2 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

1 min.

5 min.

3,2 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

39,5 g

Magnum

bellen

11,6%

60 min.

57,8 IBU

10,0 g

Northern Brewer

bellen

8,4%

20 min.

6,4 IBU

10,0 g

Magnum

bellen

11,6%

20 min.

8,9 IBU

70,0 g

Crystal

pellets

2,5%

5 min.

4,8 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

200,0 ml

Nottingham Slurry

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

14,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

14,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

14,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,025 SG

100,0%

Temp. nagisting

14,0 °C

Temp. lagering

5,0 °C

• Kijk hier eens naar voor je mineralen.

62 ppm HCO3- is veel te weinig voor zo een donker bier. Toen ik de aanwijzigen uit dat artikel gevolgd heb, kwam ik tot een niveau van rond de 300 ppm HC03-, en toen was mijn pH perfect.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Heb je toevallig een kamer waar het 14° is Koen?;) Of wat wil je bereiken met die lage vergistingstemp.?

Gebruik je effectief 200 ml slurrie die je bewaard hebt, kan je niet beter 20 ml opkweken?

• Kijk hier eens naar voor je mineralen.

62 ppm HCO3- is veel te weinig voor zo een donker bier. Toen ik de aanwijzigen uit dat artikel gevolgd heb, kwam ik tot een niveau van rond de 300 ppm HC03-, en toen was mijn pH perfect.

Ik moet inderdaad ongeveer 4 g. NaHCO3 toevoegen. Misschien kan ik beter opteren voor Black Balanced en volledig werken met demi. Dan kom ik wel op een iets te hoog Natriumgehalte.

• Heb je toevallig een kamer waar het 14° is Koen?;) Of wat wil je bereiken met die lage vergistingstemp.?

Gebruik je effectief 200 ml slurrie die je bewaard hebt, kan je niet beter 20 ml opkweken?

Ik vergist sowieso in een vergistingskast. De Danstar Nottingham heeft een bereik van 10 tot 22°C. De vrij lage temperatuur is om zo weinig mogelijk esters te krijgen, ik zou in principe nog lager kunnen starten dan 14°C.

De slurry komt van een porter die ik volgende week ga brouwen. Misschien zal ik die moeten opkweken, hangt er een beetje van af wanneer ik de porter overhevel of bottel.

• Als je weinig esters wil is de Nottingham zeker de perfecte keuze, ben benieuwd wat hij doet op 14°.

Persoonlijk brouw ik een RIS altijd met minimum 10% alcohol.

Ook ben ik nogal fan van brownmalt in zo'n bieren.

Succes!

• Uit het hoofd: 10%brownmalt en 3% carafa3 ontbitterd, 3%roasted barley. Voor een 11% alcohol. Dit is kortweg de ris die veruit het beste smaakte van de 3 die ik al maakte. De anderen hadden geen brown malt maar cara 120 in de plaats

• Ik zou deze RIS graag brouwen op paasmaandag. Ik heb nog wat zitten sleutelen aan het recept en heel wat veranderd, meestal blijf ik prutsen tot vlak voor de brouwdag. Eeuwige twijfelaar... :/

Wie verlost mij uit mijn lijden?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2018-03

Naam recept

Vègershujet

Brouwdatum

2/04/2018

Bierstijl

Stout (Imperial Russian)

Volume

15,0 l

Begin SG

1,094 SG

Eind SG

1,025 SG

73,4%

Alcoholgehalte

9,0 vol.%

Berekende kleur (Morey)

139 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

81 IBU

Brouwzaalrendement

75,0 %

Kooktijd

75 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Gedemineraliseerd water

1,60 g

CaCl2

2,40 g

CaSO4

1,00 g

MgSO4

4,30 g

NaHCO3

8,46 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

51 mg/l

5 mg/l

67 mg/l

176 mg/l

23 mg/l

87 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,73 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

74,0 %

0,52 kg

Dark Crystal mout

Thomas Fawcett and Sons

220 EBC

8,2 %

0,50 kg

Havervlokken Everyday (havermout ) Colruyt

Supermarkt

2 EBC

7,8 %

0,45 kg

Chocolademout

Thomas Fawcett and Sons

1000 EBC

7,0 %

0,19 kg

Black mout

Thomas Fawcett and Sons

1300 EBC

3,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Amylaserust

64,0 °C

1 min.

75 min.

3,1 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

10 min.

3,1 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

35,0 g

Magnum

bellen

11,6%

60 min.

51,9 IBU

40,0 g

Northern Brewer

bellen

8,4%

20 min.

26,0 IBU

50,0 g

Crystal

pellets

2,5%

5 min.

3,5 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

starter

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

0,5 l starter

Nottingham ()

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

16,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

16,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

16,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,025 SG

73,4%

Temp. nagisting

14,0 °C

Temp. lagering

5,0 °C

• Alles van Thomas Fawcett, maar wel 75% pilsmout van Dingemans? Ik breng volgende week mijn Glock mee om jou uit jouw lijden te verlossen.

En in een RIS geen chocolate malt (we maken geen milkshake), maar roasted barley.

Ik kan een deel pale van Maris Otter gebruiken, ik denk dat ik net niet genoeg heb, en dan een klein beetje aanvullen met Dingemans.

Die chocolate mout zie ik vaak in Amerikaanse RIS-recepten, maar als het ketterij is, gooi ik hem eruit.

Kan ik de roasted barley vervangen door Carafa Special III?

• Los of het al dan niet in de stijl past, vind ik geroosterde gerst wel een lekker ingrediënt. Het geeft meer een koffie-achtige bitterheid en ik kan het beter appreciëren als geroosterde mout. Dit gezegd, zo'n RIS moet die net geen complex moutprofiel hebben? Dus waarom niet wat van beide? En wat te zeggen van wat extra caramout om de moutigheid nog wat meer naar voren te brengen?

• Veel tips, waarvoor dank, maar het maakt de keuzes niet makkelijker.
    Het zal een combi worden van veel TF en toch wat andere mouten. Zeker om wat meer diepte te krijgen ga ik voor een complexere moutstort:
    https://byo.com/article/russia…stout-tips-from-the-pros/

Het risico van een nekschot neem ik er maar bij.

Ik post later de definitieve versie.

En wat zeggen ze in dat artikel over roasted barley? ;)

• Pale, 25% brown, 5% patent black, lekker bitter 100IBU, esterige Engelse gist, brettje er bij.

Bij een SG 1090-1100 en zo veel donkere mout heb je geen haver nodig voor mondgevoel, de gist doet het niet optimaal in die omgeving en gaat minder diep. Als je het bostel volledig uitspoelt moet je lang koken om aan het gewenste eindSG te komen en daarmee heb je vanzelf dat vleugje karamel. Die 100 IBU doe je natuurlijk met een laag alpha EKG ook weer voor wat extra mondgevoel.

Ingo ;)

• Black Patent is de originele naam voor zwarte mout vanwege het patent op het moutroosterapparaat. Black Patent is niet ontbitterde zwarte mout, b.v. Thomas Fawcett, Warminster en Weyermann Carafra I-III, de "Spezial" is de ontbitterde versie.
    Zwarte mout en geroosterde gerst liggen kwa smaak heel dicht bij elkaar, het moest voor de Engelsen mout zijn want voor de 'free mash tun act' mochten ze geen ongemout gebruiken, dus wat doe je dan, je weekt en kiemt maximaal een dag en dan rooster je :)
    De ontbitterde versies geven wat mij betreft rare bij smaakjes als je er veel van gebruikt, iets kersenachtigs en poederigs.

• Als je er veel van gebruikt geeft het een diepere rijkere smaak, meer krakend leer van oude schooltassen. Geroosterde gerst is wat lichtvoetiger en saaier. Met veel bedoel ik dan zo tussen de 6 en 12%, daaronder overheerst bij beiden het branderige, als je meer gebruikt neemt dat niet toe, maar de andere smaken wel.

Ingo

• "Black patent" is gewoon een ingeburgerde naam, zoals kodak voor een fototoestel. Zie antwoord seed7 voor niet-ontbitterde zwarte mout. Mroost 1400 van Dingemans is ontbitterd, maar het is niet duidelijk of dit gebeurt door het kaf vooraf te verwijderen (zoals bij hun geroosterde gerst), of door gebruik van een ander (geheim) proces.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Als je er veel van gebruikt geeft het een diepere rijkere smaak, meer krakend leer van oude schooltassen. Geroosterde gerst is wat lichtvoetiger en saaier. Met veel bedoel ik dan zo tussen de 6 en 12%, daaronder overheerst bij beiden het branderige, als je meer gebruikt neemt dat niet toe, maar de andere smaken wel.

Ingo

Volgens byo is het net omgekeerd: black is vooral voor de kleur, maar voegt verder niet veel toe. Te veel zorgt al snel voor een harde bitterheid. Geroosterde gerst is veel complexer en zorgt naast kleur ook voor diepgang in de smaak:

"There are a lot of similarities between black malt and roasted barley (enough to cause confusion among certain brewers). Basically, black malt is going to come across as burnt and acrid with a dry character. It is more of an additive, for color and flavor, but it does not lend sugars to impact the specific gravity of the beer.

Roasted barley has many of the same characteristics of black malt, though it is far more complex."

Bron: https://byo.com/article/using-…arley-tips-from-the-pros/

• Mijn recept is bijna klaar, nu het brouwen nog.:)

Ik heb nog wat gesleuteld aan de moutsamenstelling:

75% pale Maris Otter, 10% Brown, 5% geroosterde gerst, 5% havervlokken, 3% Dark Crystal en 2% Black. Allemaal Thomas Fawcett, behalve de haver.

Begin sg 1097, eind 1024, 10% ABV na hergisting op fles.

Ziet iemand nog verbeterpunten? Ik weet dat er mensen gaan vitten over de haver, maar die wil ik er echt wel in.X(

• Die haver gewoon gebruiken. Mocht doorheen de geschiedenis de mens altijd hetzelfde hebben gedaan, zaten we op de savanne nog achter de antilope te rennen met een stok. ;)

De #RIS komt wel goed zo, wel een sterk beestje met die 10%. Ga je hem gedurende langere tijd laten lageren of is het de bedoeling om hem op korte termijn al te drinken?

• Ik heb deze RIS op 2 april gebrouwen en mijn begin sg was maar 1080 i.p.v. de voorziene 1094. Blijkbaar zaten er in de database van Brouwhulp wat fouten in de specs van de TF mouten. Ik heb deze aangepast en kwam dan op een begin sg van 1091. Met die 1080 zit ik daar dus zwaar onder. Einde maischen was er al een redelijk verschil en na spoelen was het sg ook een stuk te laag. Problemen met het rendement dus. Ik maischte 75 min. op 65°C (weckketel, regelmatig voorzichtig geroerd zoals altijd). Beslagdikte was 3,10 l/kg.

Het verschil einde maischen kan ik moeilijk verklaren. Invloed van de 10% havervlokken op het maischrendement? Ik heb de potentiële opbrengst daarvan op 60% staan.

Ik heb gespoeld op volume en vermoedelijk is daar ook wat verlies.

Enfin, ik heb eergisteren gebotteld. Ik eindigde op sg 1020 en 8,2 ABV i.p.v 10. Het eind volume was wel volledig zoals voorzien, 15 liter.

Op de VHM kunnen jullie zeker eens proeven!

• Zo'n groot verschil mag je eigenlijk niet hebben. Wat is je "normale" extractie-efficiëntie?

Ik heb in het verleden ook al gemerkt dat bij het gebruiken van grote percentages ongemoute granen (rijstvlokken in mijn geval) het rendement een stuk lager ligt. Ik wijt het aan het feit dat er dan gewoon te weinig amylases aanwezig zijn om een goede omzetting te bekomen. In dat opzicht zou ik eens amylase willen aanschaffen om in zo'n gevallen te kunnen gebruiken. Maar ik weet niet hoe lang amylase goed blijft in z'n gewone verpakking.