21 (20,.. voor juist te zijn) Gram Cryo Hop's

There are 35 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Om dat ik de commerciële versie een lekker biertje vond eens iets in die aard maken.
    Het is dus qua bierstijl een Double NEIPA-ish.
    De Cryo hops heb ik voor de gemakkelijkheid als een combo in het recept gestoken daar de verhouding steeds 1/3 per soort is.
    De bitterheid is maar als 18 IBU berekend echter door de vele hopgiften welke geen iso-alfazuren opleveren maar wel ook bitterheid geven zal de werkelijke bitterheidsgewaarwording beduidend hoger liggen dan die 18 IBU (30 IBU-ish?)
    Ik heb 2 versies aangemaakt
    versie 1:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam recept21 Grams Cryo Hops

BierstijlDouble NEIPA

Volume24,0 l

Begin SG1,076 SG
    Berekende eind SG1,011 SG

Berekende kleur (Morey)12 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU

Brouwhulp Brouwzaalrendement78,0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

17,40 l PIDPA + 5,00 l ROwater Maisch water + 1.00 gr/10l Antioxin

11,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

99 mg/l10 mg/l60 mg/l89 mg/l191 mg/l99 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,93 kgPilsner moutWeyermann3 EBC65,0 %

0,76 kgGemoute haverCastel malting2 EBC10,0 %

0,76 kgMaisvlokkenBrewferm2 EBC10,0 %

0,38 kgCara Hell 20-30 EBCWeyermann25 EBC5,0 %

0,76 kgOngerafineerde rietsuikerSupermarkt10 EBC10,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Grens Amyl.58,0 °C1 min.10 min.3,3 l/kg

Beta Amyl.60,0 °C1 min.15 min.3,3 l/kg

Gem amyl.64,0 °C2 min.15 min.3,3 l/kg

Gem Amyl.67,0 °C2 min.15 min.3,3 l/kg

Alfa Amyl.70,0 °C2 min.20 min.3,3 l/kg

Uitmaischen.78,0 °C5 min.5 min.3,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

14,9 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%20 min.18,0 IBU

155,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%whirlpool0,0 IBU

85,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%Vergisting0,0 IBU

85,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%Nagisting0,0 IBU

85,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

2,24 gAntioxin STBandersmaischen

5,00 gSupperMoss HBklaringsmiddelkoken

6,00 gVitamon cerevisiaegistvoedinghoofdvergisting

0,40 gAntioxin SBantioxidantoverhevelen

0,40 gAntioxin SBantioxidantbottelen

Gist

HoeveelheidNaamType Vergistingstemp
    10 ml (ingevroren)Vermont Ale (The Yeast bay WLP4000)bovengist20°C

0,5 gSafBrew F2 nagisting op fles (F2)Bottelgist23°C

Na ongeveer 2 dagen vergisting eerste deel dryhop toevoegen.

= Beperken van zuurstof invloed door dryhoppen tijdens fermentatie (zuurstof opname door de gist)

Op ongeveer de 6e dag 10% van de rietsuiker toevoegen enkele uren wachten tot er duidelijk (terug) vergisting is, de dryhop afhevelen en 70% van de rietsuiker toevoegen, enkele uren later tweede deel dryhop toevoegen.

= Beperken van zuurstof invloed door dryhoppen tijdens fermentatie. (zuurstof opname door de gist)

Op ongeveer de 10e dag afhankelijk van de vergisting, laatste 20% van de rietsuiker toevoegen enkele uren wachten tot er duidelijk terug vergisting is ,terug overhevelen (dryhop verwijderen), dan verder laten uitgisten en lageren voor 14 dagen

4 dagen voor einde lagering antioxin SB toevoegen en 3 uur later laatste deel dryhop toevoegen.

Einde lagering 3 uur voor bottelen Antioxin SB toevoegen en bottelen

versie 2:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Water en brouwzouten

Waterprofiel behandeld water

Vergistbare ingrediënten

Maischschema

Zie versie 1

Hop

20,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%20 min.18,4 IBU

150,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%whirlpool0,0 IBU

127,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%Vergisting0,0 IBU

127,0 gSimco, Cascade, MosaicCryo hops (pellets)20,2%koudhop0,0 IBU

Op ongeveer de 3e dag van de vergisting 20% van de rietsuiker toevoegen enkele uren wachten tot er duidelijk terug een goede vergisting is, de dryhop toevoegen en 40% van de rietsuiker toevoegen,

= door dryhoppen tijdens fermentatie. (zuurstof opname door de gist)

Op 4 dagen na het toevegen van de eerste dryhop (dag 7) terug laatste 20% van de rietsuiker toevoegen wachten tot er goede fermentatie is, en overhevelen

= Beperken van zuurstof invloed bij overhevelen (zuurstof opname door de gist)

4 dagen voor einde lagering antioxin SB toevoegen en 3 uur later laatste deel dryhop toevoegen.

Einde lagering 3 uur voor bottelen Antioxin SB toevoegen en bottelen

Veel verschil zit er niet op enkel de hop giften zijn in het 2e recept laten we zeggen geoptimaliseerd of vereenvoudigd

:drinken:

• Interessant recept. Waar haal je de cryo hop pellets vandaan, Serge?

Wat die IBU's betreft : als je whirlpoolt boven de 70°C, dan worden er nog altijd alfazuren omgezet en verhoogt de bitterheid. Die 18 IBU gaat dus te laag zijn volgens mij. Deze maand stond er trouwens in de BYO een interessant artikel over de tijdstippen wanneer je hop best toevoegt. Ik zet de link hier in de hoop dat hij ook voor niet-abonnees werkt :

https://byo.com/article/save-hops-post-boil/

• Die link doet het voor mij gewoon. Jaren terug heeft er al eens een soortgelijk artikel in BYO gestaan, helaas heb ik de link niet meer maar het verhaal gaat wat dieper in over verschillende whirlpool methoden en temperaturen.

• Interessant recept. Waar haal je de cryo hop pellets vandaan, Serge?

Wat die IBU's betreft : als je whirlpoolt boven de 70°C, dan worden er nog altijd alfazuren omgezet en verhoogt de bitterheid. Die 18 IBU gaat dus te laag zijn volgens mij. Deze maand stond er trouwens in de BYO een interessant artikel over de tijdstippen wanneer je hop best toevoegt. Ik zet de link hier in de hoop dat hij ook voor niet-abonnees werkt :

https://byo.com/article/save-hops-post-boil/

Op het commerciële flesje van die 21 gram cryo hops staat 18 EBU, maar dat smaakte relatief ook bitterder.
    Er wordt tegenwoordig wel meer een onderscheid gemaakt tussen IBU's en de werkelijke bitterheids gewaarwording,
    Alleen heeft men nog geen rekenmodel ontwikkeld voor de hobby brouwer wat bitterheidsgewaarwording betreft :grouchy:
    Trouwens Scott Janish heeft daar ook al enkele artikels over geschreven:
    Increasing Bitterness By Dry Hopping
    Dry Hopping Effect on Bitterness and IBU Testing
    Zero Hot-Side Hopped NEIPA | HPLC Testing for Sensory Bitterness
    En er staan nog een paar mooie artikels op die site over hop aroma en bitterheid.

De Cryo hops heeft men voor mij mee gebracht uit de US

• 'De dryhop afhevelen', bedoel je dat je dan iedere keer overhevelt naar een ander gistvat? Die cryohop is zowat poeder en blijft volgens mij toch lang in suspensie. Ga je dan elke keer coldcrashen of gebruik je een andere methode?

• 'De dryhop afhevelen', bedoel je dat je dan iedere keer overhevelt naar een ander gistvat? Die cryohop is zowat poeder en blijft volgens mij toch lang in suspensie. Ga je dan elke keer coldcrashen of gebruik je een andere methode?

Telkens overhevelen, De cryo hops zijn gewoon in pellets het is zeker geen poeder ze hebben een beetje fijnere structuur dan gewone pellets en bezinken even snel als gewone pellets (de vorige keer dat ik cryo hops gebuikt heb waren die evenzeer op 4 dagen volledig bezonken).

• Ik denk dat de eerste versie cryo hops poeder was, maar dat men daarna is overgeschakeld op pellets.

Ik heb er inderdaad bij Klaas van Totem gezien in grote zakken, poederachtig, net iets grover. Maar bij overhevelen dus iedere keer koelen? Of zakt dat even lekker uit bij 20°? Kan me voorstellen dat je hevel verstopt als er zo'n gruis in komt.

• Ik heb er inderdaad bij Klaas van Totem gezien in grote zakken, poederachtig, net iets grover. Maar bij overhevelen dus iedere keer koelen? Of zakt dat even lekker uit bij 20°? Kan me voorstellen dat je hevel verstopt als er zo'n gruis in komt.

Uitzakken bij fermentatie temperatuur een stuk dampkap filter of hydrofobe watten rond de hevel doet de truk meestal wel

• Gisteren gebrouwen,
    Netjes zoals voorzien 28.5l in het gistvat met een begin SG van 1065 (1064 voorzien)
    Wel een stevige hot break gehad, vermoedelijk van de gemoute haver.
    De vlokken die je in de kook ketel ziet zijn allemaal hot break (ook even een foto genomen van een staal)

Het recept toch nog een beetje aangepast ifv de hopgiften.
    Ik ga een beetje veilig spelen en eerst tot ongeveer 10gr/l Cryohop gaan en dan eerst eens proeven en indien nodig verder dryhoppen tot .... 21 gram???

Hop

20,0 g Simco, Cascade, Mosaic (Cryo)pellets20,2%20 min.18,5 IBU
    65,0 g Simco, Cascade, Mosaic (Cryo)pellets20,2%whirlpool0,0 IBU

85,0 g Simco, Cascade, Mosaic (Cryo)pellets20,2%vergisting0,0 IBU

85,0 g Simco, Cascade, Mosaic (Cryo)pellets20,2%koudhop0,0 IBU

Optioneel 2 x 85,0 g of 1 x 170,0 gr Simco, Cascade, Mosaic (Cryo)pellets20,2%koudhop0,0 IBU

• Gisteren het bier overgeheveld, Om zeker geen oxidatie op te lopen de laatste 250gr suiker 'smorgens toegevoegd en tegen de namiddag als er duidelijk terug wat blubs waren de boel overgeheveld. Wat opviel is dat de Cryo hop's boven op het bier dreven ipv bezonken te zijn ondanks dat er in de vergisting antischuim is gebuikt.
    Verder was de smaak en het aroma van de hoppen nu al veel nadrukkelijker aanwezig dan de commerciële 21 grams die ik beoogde.
    Dus ik ga zeker de optionele dryhop zoals hier boven beschreven niet meer toevoegen. (wel wordt het dus nog 1 maal gedryhopt)
    Om het op zijn VBD's te zeggen: "Trop is te veel en te veel is trop'

• Dan zal ik binnen 3weken is komen proeven ?.

Heb net ook de Neipa gemaakt en even omgerekend 7gr/L hop in de Wirlpool waarvan er 5gr/L cryo’s bij zaten en in de dryhop gaan 10,5gr/L croyo’s en 5,1gr/L pellets. Misschien moet ik de cryo’s een beetje verminderen dan ?

• Gisteren de 21 gram cryo hop's (welke nu in werkelijkheid eigenlijk ongeveer 11 gram zijn) gebotteld.
    I.p.v. bottelsuiker te gebruiken heb ik passievrucht en mango sap toegevoegd (2L op 20l) en 5 gr/l glycerine voor een zacht mondgevoel,

De bottelgist 's morgens eerst al bij het fruitsap gedaan zodat dat al kon beginnen met gisten als ik de flesjes aan het spoelen was.
    Dan de fruitsap starter die net vertrokken was (of hoe je het ook mag noemen) eerst in de bottel ketel gedaan en dan pas het bier er op geheveld. Zo was er zeker actieve gist aanwezig om de invloed van de zuurstof en de oxidatie aldus te beperken, en natuurlijk ook de nodige antioxidanten toegevoegd.
    Het kleurtje en haze zitten al zeker goed.

Nu nog 2 weekjes wachten, ik ben benieuwd naar het eind resultaat

• (Quote from Serge)

Jij bent een oneerlijke brouwer. Je moest je schamen. Foei, foei.

Voor alle duidelijkheid aan de lieve lezertjes die de ontwikkelingen in het buitenland niet zo nauwlettend volgen: dit is een citaat, gericht aan uw dienaar, omdat hij zuurstofarm probeert te brouwen.

Maar vergeleken met de Serge ben ik dus nog een heilige.

• Gisteren deze gedronken. Alhoewel hij al van 28/03 gebotteld is, potverdorie toch nog zeer fruitig. Dat moet een smaakbom geweest zijn na botteling. Het vrouwtje vond het ook heel lekker. Merci Serge. :ok: