Brouwen in het Raspberry Pi magazine

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by ray81.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In het laatste magazine van de Raspberry Pi Foundation, staat een onderwerp over bierbrouwen (met de Pi). Het gaat om de MagPi 66.

Hij is hier gratis te bekijken: https://www.raspberrypi.org/magpi/ (klik op: download free aan de rechterkant).

Het staat op blz 34 en 35.

Volgens mij ook interessant voor de mensen die geen interesse in de Pi hebben.

Het is overigens wel in het Engels.

p.s. ik weet niet zo goed of dit onderwerp hier thuishoort, maar weet geen betere plek...

• Ik gebruik CraftBeerPi. Dat is alleen software. Hardware verder zelf geregeld.

Wilde het eerst zelf gaan programmeren, maar toen kwam ik CraftBeerPi tegen. Scheelt weer wat tijd :-)

Overigens gebruik ik ook een Raspberry Pi als thermostaat en een ander als schemerschakelaar/433Mhz dimmer. En ben bezig een weerstation te bouwen...

• Voor de vergisting gebruik ik een Pi. Alle sensoren en relais zitten op een enkele lange onewire bus. Eigen software, CraftbeerPi was er nog niet, het draait dus al een paar jaartjes.

Als ik het opnieuw zou moeten doen werd het een bestaand systeem.

• De BrewPi gebruik ik voor het aansturen van de vergistingskast. Er zit Wifi op en daardoor kan ik deze instellen en aflezen op de PC via een browser. Voor mij werkt dit perfect.

Ik had deze aangeschaft om er (als de software gereed was) mee te gaan brouwen maar ik brouw momenteel met TControl.

• Voor de vergisting gebruik ik een Pi. Alle sensoren en relais zitten op een enkele lange onewire bus. Eigen software, CraftbeerPi was er nog niet, het draait dus al een paar jaartjes.

Als ik het opnieuw zou moeten doen werd het een bestaand systeem.

dat intersseert mij wel, ik had al temperatuursensors op eendraad, maar heb je eventueel nog referenties voor die relais ?

• dat intersseert mij wel, ik had al temperatuursensors op eendraad, maar heb je eventueel nog referenties voor die relais ?

Relais aansturen via de Pi is niet heel ingewikkeld. Ik raad wel SSR's aan, die zijn een stuk veiliger en gaan minder snel kapot. En voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Een SSR heeft 4 aansluitingen:

Bij de eerste 2 staat een DC (gelijkspanning) symbool, iets als = ofzo.

+ gaat naar een GPIO pin op de Pi

- gaat naar een ground pin op de Pi

Bij de laatste 2 staat een golfje ~ voor AC (wisselspanning)

1 gaat naar de voedingsspanning (waarschijnlijk 230V)

1 gaat naar het apparaat dat aangestuurd moet worden

• dat intersseert mij wel, ik had al temperatuursensors op eendraad, maar heb je eventueel nog referenties voor die relais ?

Het schema zit er bij. De relais schakelen 12 volt voor verwarming en koelen, er hangt dus nog wat achter. Het is allemaal wat ouder en nu zou je zo iets anders aan gaan pakken.

Maar die DS2413 chips zijn dus 2 kanaals poorten. Met die optocouplers heb ik alles gescheiden tussen de Pi en de rest. Een SSR zou ook prima gaan. Alle XLR connectoren zijn voor extra DS18B20 sensoren plus een kabel naar de Pi.

• Dat gaat al veel handiger. Ik had een Pi B model met nog een kleine GPIO, een display en wat toetsjes er bij en ik was door de beschikbare poorten heen.

Met de huidige Pi kun je alles gewoon aan de GPIO knopen. Of je neemt een ESP32 controller voor een paar Euro.

• Het schema zit er bij. De relais schakelen 12 volt voor verwarming en koelen, er hangt dus nog wat achter. Het is allemaal wat ouder en nu zou je zo iets anders aan gaan pakken.

Maar die DS2413 chips zijn dus 2 kanaals poorten. Met die optocouplers heb ik alles gescheiden tussen de Pi en de rest. Een SSR zou ook prima gaan. Alle XLR connectoren zijn voor extra DS18B20 sensoren plus een kabel naar de Pi.

Vind het wel een heel mooi schema. Heb zelf elektrotechniek gestudeerd (hbo), maar het zou me wel even tijd kosten om zoiets te bedenken. Vind het vooral mooi dat het elektrisch gescheiden is om je Raspberry te beschermen.

Gelukkig gaat het tegenwoordig iets makkelijker en een Raspberry vervangen is ook niet zo'n hoge kostenpost meer.