juiste waterproductiecentrum bepalen ahv watergeleiding?

There are 32 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Om mijn goede voornemen van 2018 waar te maken en aandacht te gaan besteden aan de waterbehandeling bij het brouwen ben ik op een probleem met leidingwater gestoten. Dewatergroep geeft aan dat het water uit 3 verschillende waterproductiecentra kan komen, en deze hebben allen een verschillende samenstelling van het water.

Is mijn logica correct dat indien ik de watergeleiding zou meten (prijs toestel rond de €20) ik zou kunnen bepalen waar mijn water juist vandaan komt en ik de volledig correcte samenstelling heb? Ik heb ook de watergroep hiervoor gecontacteerd, maar voorlopig nog geen antwoord.

of is mijn drinkwater een mengeling van de 3 centra samen?

Of zijn er manieren om dit op een betaalbare manier te achterhalen?

• Jij woont in Zonhoven? Dan valt de hardheid nog redelijk mee: 11-18 Franse graden. Ik zou gewoon als profiel het gemiddelde van de drie nemen, en uiteraard de pH meten en aanzuren.

Dat of met demiwater werken (wat ik doe). Proberen meten welk water wanneer uit de kraan komt zou ik persoonlijk nooit doen.

• Is mijn logica correct dat indien ik de watergeleiding zou meten (prijs toestel rond de €20) ik zou kunnen bepalen waar mijn water juist vandaan komt en ik de volledig correcte samenstelling heb?

Volgens mij niet. Zelfs de waarden die ze opgeven zijn eigenlijk gemiddeldes per waterbron. Je gaat een idee hebben van wat de samenstelling ongeveer is, maar 100% correct is dat volgens mij nooit.

Als je 100% zeker wil zijn wat je brouwwater is, dan gebruik je best demi-water en brouwzouten (zoals Homoeccentricus al zei). Ik zeg niet dat het dé bepalende factor gaat zijn om je bier beter te laten smaken, maar het neemt alleszins een mogelijke reden weg waarom het niet zo zou zijn. :)

• Domme (wsl) vraag off-topic van de Noob hier. Wat bedoelen jullie eigenlijk met demi water, en waarom zou je dat gebruiken ipv leidingwater? Ben dat hier al een paar keer op het forum tegen gekomen maar heb geen idee wat het is. :)

En last but not least, waar haal je dat?

• Domme (wsl) vraag off-topic van de Noob hier. Wat bedoelen jullie eigenlijk met demi water, en waarom zou je dat gebruiken ipv leidingwater? Ben dat hier al een paar keer op het forum tegen gekomen maar heb geen idee wat het is. :)

En last but not least, waar haal je dat?

Demi water is gedeminiraliseerd water, dus ontdaan van een hoop zouten en mineralen. Hierdoor kan je eenvoudig je water perfect zelf samenstellen met de nodige brouwzouten en mineralen.

Te verkrijgen in de supermarkt

• Demi water is gedeminiraliseerd water, dus ontdaan van een hoop zouten en mineralen. Hierdoor kan je eenvoudig je water perfect zelf samenstellen met de nodige brouwzouten en mineralen.

Te verkrijgen in de supermarkt

Aha,ons moeder gebruikte da vroeger in haar strijkijzer, en om de één of andere reden heb ik mezelf ooit wijsgemaakt dat dat niet voor consumptie geschikt zou zijn. Je bent dus nooit te oud om nog bij te leren.

• Heb ik al eens bijna gebruikt voor een inleiding tot waterbehandeling bij de Antwerpse Brouwgilde. Na een uur proeven en ruiken en opzoeken en niet begrijpen die "lavendel" op het etiket zien staan

En wat zei je op de bewuste avond? "Als inleiding wil ik het NIET hebben over gedemineraliseerd water met lavendelgeur van den Delhaize!"

• Puur zou ik het toch niet in 'grote' hoeveelheden n binnenkappen. Doordat er zo goed als geen mineralen inzitten, gaat het deze aan je lichaam onttrekken, en dat wil je dus niet :)

De zouten gaan niet onttrokken worden. Het water gaat de cellen in trekken (osmose). Echter, van het moment dat demi water in uw mond komt is dit al geen demi water meer (hoe goed je je tanden ook poetst). Verderop in de slokdarm en maag komen er steeds meer mineralen in oplossing, waardoor het zeker geen gevaar meer kan opleveren. Natuurlijk, in grote hoeveelheden is alles slecht, dus ook demi water.

• een twintigtal liter water is voldoende om elke volwassen man te doden. De reden is dat je wel degelijk, zelfs met gewoon water, mineralen aan je lichaam onttrekt die juist dat vocht moeten vasthouden. Vreemd genoeg sterf je aan uitdroging.

Een gezond mens eet echter dagelijks voldoende voedsel dat genoeg mineralen bevat om een gezonde hoeveelheid water te verwerken. Bovendien bevat dat water genoeg mineralen om dat proces traag genoeg te laten verlopen.

Als je demi-water gaat drinken, dan krijg je eigenlijk water binnen dat dat proces gaat versnellen. Je moet dus geen twintig liter water meer drinken om uit te drogen maar een stuk minder.

Het is anders gesteld met demi-water dat je gaat gebruiken voor het brouwen. Door het hele brouwproces ga je terug mineralen toevoegen aan het water en hef je het "demi-water" effect weer op. Aan de andere kant voeg je door de vergisting weer alcohol toe, wat weer dehydraterend werkt...

Soit, gebruik demi water om te brouwen, niet om te drinken en zoals met alles : ken uw maat.

• een twintigtal liter water is voldoende om elke volwassen man te doden. De reden is dat je wel degelijk, zelfs met gewoon water, mineralen aan je lichaam onttrekt die juist dat vocht moeten vasthouden. Vreemd genoeg sterf je aan uitdroging.

Een gezond mens eet echter dagelijks voldoende voedsel dat genoeg mineralen bevat om een gezonde hoeveelheid water te verwerken. Bovendien bevat dat water genoeg mineralen om dat proces traag genoeg te laten verlopen.

Als je demi-water gaat drinken, dan krijg je eigenlijk water binnen dat dat proces gaat versnellen. Je moet dus geen twintig liter water meer drinken om uit te drogen maar een stuk minder.

Het is anders gesteld met demi-water dat je gaat gebruiken voor het brouwen. Door het hele brouwproces ga je terug mineralen toevoegen aan het water en hef je het "demi-water" effect weer op. Aan de andere kant voeg je door de vergisting weer alcohol toe, wat weer dehydraterend werkt...

Soit, gebruik demi water om te brouwen, niet om te drinken en zoals met alles : ken uw maat.

De reden dat teveel water dodelijk is, is dat de nieren dit niet verwerkt krijgen, men een te verdunt bloed krijgt, waardoor het Na gehalte te laag is en men een boeddrukval krijgt. Bovendien nemen de cellen te veel water op, wat vooral in de hersenen gevaarlijk kan zijn (hier is niet zoveel plaats voor uitzetting). Het is dus zeker geen uitdroging. De cellen zwellen altijd op in contact met water, ze zijn echter sterk genoeg om dan niet te ontploffen (wat ook zo'n mythe is).

maar helemaal akkoord: ken uw maat.

Tekort

Een tekort aan natrium komt bijna niet voor. Dit komt doordat natrium in bijna alle voedingsmiddelen voorkomt. Een natrium tekort kan wel ontstaan bij ernstige diarree of bij andere extreme verliezen. Bijvoorbeeld via zweet bij een langdurige inspanning. Door een tekort aan natrium ontstaat de kans op uitdroging. Daarom is het belangrijk om bij diarree en bij intensief sporten extra te drinken. Dit zorgt ervoor dat de hoeveelheid lichaamsvocht weer op peil komt. Naast drinken is het ook belangrijk om zout in te nemen om de tekorten aan te vullen.

Een maat om niks dus 8o maar ondertussen zijn we wel wat afgeweken van de originele vraag. :focus:

of is mijn drinkwater een mengeling van de 3 centra samen?

Hier bij ons komt het water uit een watertoren (zal bij veel mensen zo zijn). Welk water er in de toren gaat, dan zou ik niet weten maar is waarschijnlijk afhankelijk van beschikbaarheid. Ik neem aan dat de watermaatschappij altijd zorgt voor een bepaald volume water in die toren. Dat zal van één of meerdere plaatsen afkomstig zijn afhankelijk van vraag/aanbod. Dus de kans is groot dat het water in die toren een mengeling is, mogelijk zelfs van de drie bronnen.

• Dat kan je gerust, Walter. Een van de redenen dat de originele Pilsner zoveel maanden moet lageren is juist vanwege het calcium arme water. Daardoor heeft de gist een veel langere tijd nodig om te flocculeren. Reken dus maar een maand of drie vooraleer te bottelen. Maar het zou zeker moeten werken.

Toe te voegen aan recept: veel geduld.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.