There are 118 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Geen ‘blup’ te zien. ;) heeft dan ook nooit een kelder gezien. Staat in de gang onder de trap. Heeft dus al een aantal keren een hittegolf meegemaakt.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• 6gr suiker per liter gebruiken of is dit te weinig en bottelgist. Zal zeker uitgegist zijn na 1,5 jaar.

6 gram is voldoende dan speel je 100% op zeker, zelfs al wordt er nog een beetje extra CO2 gevormd.
    Trouwens 6 gr is eigenlijk volgens het grote stijlboek (1.8 a 2.3 vol CO2) eigenlijk al teveel ondanks dat je eind gistingstemperatuur zeer hoog is geweest tgv de hete zomer's
    Als de maximum temperatuur van het vat 35°C is geweest en je houd rekening met de overgebleven opgeloste CO2 bij die temp, dan zou zelfs maar 3.9 a 5.6 gr bottelsuiker mogen gebruiken volgens het grote stijlboek.
    (maar we zijn geen stijlboek fanaten en doen toch steeds ons eigen ding ;) )

• Oké, het zal dus 6gr worden. Maximum t° is rond de 25-26° geweest. Warmer is het hier in huis niet geweest.

• Tof om te zien wat er straks (als het goed is) van mijn eigen Vlaamsbruin/rode gaat worden, Steinie! Ik zou denk ik ook gewoon gaan bottelen, eventueel met iets van filter om je hevel. Het beetje restanten zal wel uitzakken toch?

Mijn eigen plan is, het merendeel bottelen en een liter of vijf donker en dicht wegzetten in een dame Jeanne voor een volgende keer. Je weet nooit wat voor mirakels zich nog gaan afspelen in zo'n bier 🤗

Trouwens: Kja.zE? Waar staat dat voor?

Soms ruikt mijn keuken ineens naar ontbijtpap en coffeeshop!

• Trouwens: Kja.zE? Waar staat dat voor?

Kersen. ;) (Dialect). De bedoeling was om met het basisbier een kersenbier te maken d.m.v. de sensations en aan de andere kant een Vlaams roodbruin. Het kersenbier was geen succes doordat de Cherry sensation niet de nodige smaak gaf. Hopelijk is het andere deel, roodbruin, wel lekker.

Als ik ooit eens een kriekenbier maak zal dit Zouër kja.ze (zure kersen) heten. Ik denk trouwens dat wij Vlamingen de enige zijn die voor ‘zure kersen’ een aparte naam hebben namelijk ‘krieken’.

• Voila, gedaan met bottelen. Gebotteld met 6gr/Liter suiker.De Roeselare blend heeft er nog 6 SG-puntjes afgesnoept na anderhalf jaar. Geëindigd op 1012. Er zit een zurig smaakje in dat naar mijn smaak zeker oké is en niet overdreven. Dus na de hergisting zeker 'onmiddellijk' te drinken. Ben benieuwd. Deze ga rond november nog eens brouwen dan hebben we voor de zomer van 20218-> weer een verfrissend biertje.

vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/2084/

• Geen probleem. Heel mooi naar de bodem gezakt door de koude lagering. Heb ongeveer 2 cm in de DJ gelaten om zeker te zijn dat ik niets meehad. Gewoon hevel met ‘antidroesemdingske’.

• Gisteren al eentje geproefd. Vreemd, na meer dan 14 dagen met bottelgist nog steeds zeer weinig CO2.

Gistkast is niet vrij dus ik ga de flessen een 14-tal dagen in de keuken zetten.

Smaak zit wel goed.

• Gisteren nog eentje geproefd. Na anderhalf maand geen verbetering. Bij het inschenken wat 'colaschuim'. Ik heb nu een flesje in de frigo geplaatst en ga daar straks een halve gram suiker bijvoegen en 0.15gr schuimkraagverbeteraar. Nog een 14 dagen laten rusten en dan weer eens testen. De smaak zit nochtans redelijk goed zonder bubbels, maar ik had toch liever wat CO2 prikkel gehad.

• Gisteren nog eentje geproefd. Na anderhalf maand geen verbetering. Bij het inschenken wat 'colaschuim'. Ik heb nu een flesje in de frigo geplaatst en ga daar straks een halve gram suiker bijvoegen en 0.15gr schuimkraagverbeteraar. Nog een 14 dagen laten rusten en dan weer eens testen. De smaak zit nochtans redelijk goed zonder bubbels, maar ik had toch liever wat CO2 prikkel gehad.

Misschien ook eens een flesje met wat glycerine er bij proberen dat zorgt over het algemeen ook voor een mooi stabiel schuim.

• Zal ik volgende keer eens meebrengen van BL.

Hoeveel zou ik er dan bijdoen en ook nog suiker of enkel de glycerine?

• Amai, dit was dus te voorspellen. Zodra ik de suiker in het flesje deed begon dit te schuimen tot en met. Volgende keer iets sneller zijn om de nieuwe kroonkurk te plaatsen.^^

• Denk wel dat het wat zal opleveren want er is nu nog steeds, na 20 minuten een rand schuim in de fles. Er is wel wat uit maar een beetje verlies heb je altijd!8o

• Zal ik volgende keer eens meebrengen van BL.

Hoeveel zou ik er dan bijdoen en ook nog suiker of enkel de glycerine?

Suiker in oplossing brengen en glycerine er bij doen en dan gezamenlijk in het flesje dan heb je minder last van schuimvorming.
    Wil je de glycerine niet proeven minder dan 10mg/l blijkbaar, mag het bier ook nog wat zoet er bij kan je meer gebruiken.

How much glycerol does it take to notice the benefits? In triangle tests to determine the threshold level of glycerol detection in beer to the palate resulted in 10 mg/ml. Higher levels of glycerol of up to 20mg/ml increased the sweetness of the beer. Tasters participating in the triangle tests noted the beer with increased glycerol levels had a milder taste with less of a sharp bitter aftertaste.

• Suiker in oplossing brengen en glycerine er bij doen en dan gezamenlijk in het flesje dan heb je minder last van schuimvorming.

Hoe zou het zitten met het uitzakken van die glycerine? Als je die in "bewaarslurrie" om gist in te vriezen doet dan zakt die allemaal naar de bodem na een tijdje, of eerst verhitten boven een bepaalde temperatuur om in suspensie te blijven o.i.d...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hoe zou het zitten met het uitzakken van die glycerine? Als je die in "bewaarslurrie" om gist in te vriezen doet dan zakt die allemaal naar de bodem na een tijdje, of eerst verhitten boven een bepaalde temperatuur om in suspensie te blijven o.i.d...?

Bij mij blijft de glycerine en water steeds 100% gemengd. wat je ziet is vermoedelijk niet de scheiding van glycerin/water maar de scheidingslijn van de heel kiene gistcellen die in dit visceus middel slechts zeer langzaam uitzakken.

• Bij mij blijft de glycerine en water steeds 100% gemengd. wat je ziet is vermoedelijk niet de scheiding van glycerin/water maar de scheidingslijn van de heel kiene gistcellen die in dit visceus middel slechts zeer langzaam uitzakken.

Ja, dacht dat het enkel glycerine was die op de bodem gezonken was, blijkbaar is dat het mengsel met water en drijft de gist boven dan, dus logisch gevolg, je kan bij zo'n flesje eerst de gistslurry uitgieten en dan pas komt het bier als het rechtop heeft gestaan... :D:D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Denk wel dat het wat zal opleveren want er is nu nog steeds, na 20 minuten een rand schuim in de fles. Er is wel wat uit maar een beetje verlies heb je altijd!8o

Gisteren het proefje van hierboven geopend. Heeft niets uitgehaald. colaschuim dat binnen de minuut volledig weg is. Kan zijn doordat het flesje niet volledig gevuld was. Heb nu een ander idee. Meer hierover later.

• Gisteren het proefje van hierboven geopend. Heeft niets uitgehaald. colaschuim dat binnen de minuut volledig weg is. Kan zijn doordat het flesje niet volledig gevuld was. Heb nu een ander idee. Meer hierover later.

Het zal hem eerder aan de bierstijl liggen, de zuurtjes en esters zijn funest geworden voor het schuim
    Telkens als je lucht in het flesje laat worden er steeds meer zuurtjes aangemaakt door de brett's en wordt het dus meer en meer schuim negatief.
    Zat er nu wel voldoende CO2 op?

• Neen was eigenlijk nog redelijk plat.

Onder de BJCP categorie "Stoofvlees bier" plaatsen?
    Zo opwerken en een nieuwe batch maken.
    Een vlaams rood bruin is heel lekker op je stoofvlees mee klaar te maken, je hoeft dan ook geen scheutje azijn meer toe te voegen om het vlees snel zacht en gaar te laten worden.
    Ik heb ook zo een batch vlaams bruin staan waar je enkel nog stoofvlees kan mee klaar maken
    Koen kan dit ten stelligste bevestigen :skull:

• Ik heb zo nog 2 bakken Vlaams bruin met krieken, stoofvlees voor de rest van mijn leven. 🍲

Ik heb ook zo een batch vlaams bruin staan waar je enkel nog stoofvlees kan mee klaar maken
    Koen kan dit ten stelligste bevestigen :skull:

Ik heb ook nog tal van 75 cl's staan van zeer donker "stoofvleesbier", de slagers zullen blijkbaar goede zaken doen, of de verkoop van konijn gaat binnenkort ferm de lucht in, bij mij is het allemaal dankzij Candico, zo bedruipt de ene firma de andere zonder het te beseffen... 8o^^

• Stoofvleesbier heb ik al genoeg. Een kerstbier waar iets mis mee is gegaan en dan ook nog een Quadrupel. :D

Dus deze wil ik toch nog proberen te redden want ik vind de smaak wel lekker, niet te zuur of zo. En ook heb ik er te lang op moeten wachten.8o

• Mijn fantastisch idee heeft niet het gewenste effect gehad. Had nochtans verwacht dat het ging lukken. Het plan was om een capsule te vullen met 0.5gr suiker en 0.15gr schuimverbeteraar. Ook een aantal korrels bottelgist. zo gezegd, zo gedaan. Flesje geopend, In het flesje gedropt en onmiddellijk terug gesloten. Na een uurtje was de capsule geopend en kon het hergisten beginnen. Na 14 dagen het flesje koud gezet en geopend. bij het openen hoorde ik het al, de 'sis' was maar een mini siske :@. Zoals verwacht bij het uitschenken, schuim dat onmiddellijk verdween. Verdorie, ik dacht dat ik het gevonden had.:(;(