Raymond uit NL

There are 13 replies in this Thread. The last Post () by springerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi allemaal

Hier Raymond. Woon in Zoetermeer (Nederland) met vrouw en 2 zoons. Ben 37 jaartjes oud en inmiddels alweer 10 jaar webapplicatieontwikkelaar (in PHP, dezelfde taal als dit mooie forum haha).

Naast mijn hobby als handballer, ben ik vorig jaar met een goedkoop setje begonnen met zelf bierbrouwen (uit blik). Dit jaar wil ik mijn apparatuur wat uitbreiden.

Zo ben ik de laatste weken bezig geweest om een koelkast om te bouwen. Omdat ik elektrotechniek gestudeerd heb, heb ik dit met een Raspberry Pi gedaan. Voornamelijk omdat je dan alles op kan slaan en vanaf afstand alles kan uitlezen/foutmeldingen kan ontvangen/etc. Heb er CraftBeerPi op gezet, maar ga er misschien zelf ook nog wat tegenaan programmeren.

De koelkast is waarschijnlijk af, maar moet nog wel getest worden. De bedoeling is dat er 2 emmers in passen, maar dan moet ik nog wel iets met de watersloten doen; daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Raspberry Pi en Arduino zijn overigens een andere hobby van me, dus mocht je daar vragen over hebben, dan is de kans groot dat ik je kan helpen. Schroom niet om het te vragen, ik vind het leuk ;)!

Ik wil eigenlijk ook al over naar moutbrouwen, maar voorlopig ligt dat nog even buiten budget helaas.

Ik hou vooral van Belgisch blond bier, waarbij de tripel vaak mijn favoriet is. Zelf heb ik nu een tripel en een zwaar blondje gebrouwen en heb nog een tripel klaar liggen. Maar eerst de koelkast even testen :).

Groetjes!!

• Welkom op het forum Raymond.

De bedoeling is dat er 2 emmers in passen, maar dan moet ik nog wel iets met de watersloten doen; daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Hieronder een voorbeeld hoe ik het heb opgelost.;)

• Het plastiek elleboogje is van een hevel die ik niet meer gebruik maar zal je ook wel ergens kunnen kopen denk ik. Aquariumwinkel?

De stop is er eentje 18/14 dacht ik, met gat 9mm. (Maar dit kan je zelf meten op je vat)

Siliconenslang binnendiameter 9 mm. Hier past ook het waterslot in.

• Welkom! Ben nieuwsgierig om de setup van je raspberry te zien, binnenkort ga ik waarschijnlijk ook aan een gistingskast beginnen.

Softwarematig is het gewoon installeren van CraftBeerPi. Dat staat op hun site duidelijk beschreven en is eigenlijk vrij simpel.

Qua hardware heb ik 3 SSR's om de verwarmingsdraad/koelkast en ventilator te schakelen. De ventilator is een oude 12V computerfan die ik op 5V laat draaien.

Verder gebruik ik 3 DS18B20 temperatuursensors via het onewire protocol voor zolder/koelkast/bier (thermowell). Eigenlijk is alleen de laatste nodig, maar als je dan toch bezig bent... Heb hier aviation plugs voor in de oude regelunit geboord. Ook heb ik het lampje vervangen voor LED's.

Ik heb niet door de buitenkant van de koelkast geboord, maar alles met bestaande bedrading gedaan. Alleen de verwarmingsdraad loopt door het afwateringsgaatje.

Ik ben van plan om hier nog iets over te schrijven met foto's. Maar als je vragen hebt mag je ze gerust stellen natuurlijk!

Hier kan je zien hoe het er een beetje uit ziet:

fjlq4m.jpg

2q8v9d5.jpg

97mvyq.jpg