Eerste brouwdag

There are 25 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb vorig weekend mijn allereerste brouwsel gemaakt. Ik heb een Arsegan Easybrew 30 gebruikt en nu zit het in mijn gistingsvat.

De bedoeling is dat het een zwaar blond bier wordt.

Nogal wat beginnersfoutjes gemaakt, denk ik. (ondanks dat ik eerst goed het forum had gelezen)

Gelukkig niets ernstigs: overkoken, mout die aan de onderste rooster plakte, koud water gebruikt als spoelwater waardoor het doen koken weer veel langer duurde. De aansluiting van mijn wortkoeler bleek het echte werk niet aan te kunnen en ik heb me moeten behelpen met koppelstukken die niet pasten en veel lekten om het wort te koelen. Ik heb mijn gist niet voldoende kunnen starten op voorhand en mijn gistingsvat staat in de kelder op 13°C waardoor de vergisting pas heel laat op gang kwam.

Ik ging er eigenlijk tot gisteren nog van uit dat het vergisten mislukt was, tot ik gisteren de belletjes in het waterslot zag borrelen. Nu werkt hij heel de tijd.

Al bij al is alles goed verlopen. Ik ben eens benieuwd naar het resultaat.

• koud water gebruikt als spoelwater waardoor het doen koken weer veel langer duurde.

En je ook veel minder suikers gaat uitspoelen, want als je koud water gebruikt, gaan je suikers terug 'stollen' en blijven deze rond je graan plakken. Maar dit is niet zo'n ramp natuurlijk.

De aansluiting van mijn wortkoeler bleek het echte werk niet aan te kunnen en ik heb me moeten behelpen met koppelstukken die niet pasten en veel lekten om het wort te koelen.

Hopelijk geen lekken in je wort, alhoewel dit ook geen ramp hoeft te zijn.

Ik heb mijn gist niet voldoende kunnen starten op voorhand en mijn gistingsvat staat in de kelder op 13°C waardoor de vergisting pas heel laat op gang kwam.

Eigenlijk wel heel laag, kan je je gistvat niet warmer zetten?

Nu werkt hij heel de tijd.

Welke gist was dit?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb mijn gist niet voldoende kunnen starten op voorhand en mijn gistingsvat staat in de kelder op 13°C waardoor de vergisting pas heel laat op gang kwam.

Dat is wel heel koud. Heb je geen plek in huis waar het +/- 20°C is?

Nogal wat beginnersfoutjes gemaakt, denk ik. (ondanks dat ik eerst goed het forum had gelezen)

Zelfs de ervaren rotten kunnen al eens fouten maken. Zolang je daar van leert kan het geen kwaad. Wedden dat je volgende keer wel met heet water (+78°C) gaat spoelen?

• We hebben warmere plekken in huis, maar overal zou het ietwat in de weg staan.

Ik heb al iets bedankt met een verwarmingselement en een temperatuurcontroller om zo mijn gistsingsvat op een gecontroleerde temp te krijgen.

Wordt een leuk projectje :-)

• Ik heb ergens gelezen dat vergisting op een lage temperatuur langer duurt - of meer gist vraagt.

Je moet wel altijd rekening houden met de eigenschappen van de gist zelf. Als de gist te koud staat, dan gaat hij ook niet vergisten zoals het hoort ongeacht hoeveel gist je gaat gebruiken. Welke gist heb je gebruikt en wat zijn de specificaties ervan?

• Gelukkig niets ernstigs

Gelukkig was het alleen dàt maar, ;) maar je bent goe bezig en positief ingesteld, ook anciens maken beginnersfouten, met wat moet je anders later lachen op vhf 's

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• gist : Wyeast abbey II, denk ik.

Wyeast spreekt van een temperatuursrange van 18 tot 24°C. Je kan het gistvat dus beter ergens warmer wegzetten. Zoals het er nu bijstaat gaat de gist gewoon terug in rust gaan en niet verder werken, de CO2 laag boven je bier stilletjes verdwijnen en zal er op de duur een infectie van het wort optreden.

Kan je het vat niet voor een paar dagen ergens warmer zetten? Een hoekje in de keuken? Eenmaal uitgegist mag het terug naar de koude plek.

• Als je een emmer gebruikt als vergistingsvat: als je hem opheft gaat je bodem iets doorzakken. Voldoende om je waterslot leeg te trekken.... Opletten dus.

Nog niet aan gedacht. Goed dat je zoiets eens zegt.

Ik heb gelukkig een RVS gistingsvat, dus ik denk dat ik het wel kan voorzichtig verplaatsen - met een plantentrolley :-)

of een duvelke ...

• Bij mijn eerste batch kreeg ik de wortkoeler niet goed aan de praat. Mijn wort is dan na het koken een hele tijd blijven bloot staan. De kans is reëel dat er contaminatie is met wilde gisten - denk ik.

Ik had ergens gelezen dat iemand bij brouwen met wilde gisten met beugelflesjes wekelijks de flesjes eens deed 'ploffen' om de druk te verminderen.

Ik heb dat ook eens geprobeerd (zoveel mogelijk ervaringen opdoen met de eerste batch als mogelijk :-) ).

Er zat inderdaad enorm veel druk op. Een van de beugels is zelfs helemaal los geschoten bij het opendoen.

En schuimen! Niet te stoppen.

Toch smaakt het al redelijk naar bier - wel niet met de beste smaken, maar toch :-)

Moet ik dat nog doen? Die flesjes doen 'ploffen'? Of is die druk nodig voor de belletjes in het bier?

Wanneer is er te veel druk? En hoe zie je dat voordat de flesjes ontploffen? :-)

• Bij mijn eerste batch kreeg ik de wortkoeler niet goed aan de praat. Mijn wort is dan na het koken een hele tijd blijven bloot staan. De kans is reëel dat er contaminatie is met wilde gisten - denk ik.

Wat is "een hele tijd bloot gestaan?" Met deksel of zonder deksel? Hoeveel graden had het wort toen je je koeler aan de praat kreeg?

Ik doe dikwijls een soort van "Flame out hop stand" Ik laat dus gewoon mijn wort afkoelen van 100°C tot 80°C zonder te koelen, Temperatuur bereikt, verder koelen met koeler(uiteraard met de nodige hop). Geen problemen met besmetting.

• Steinie, waarom gewoon wort laten afkoelen tot 80°, zonder dompelkoeler? Staat dit niet haaks op het regeltje dat je zo snel mogelijk moet afkoelen tot +-25°? Of heeft dit met hoptoevoeging te maken?

• Niet. Ineens ligt de kamer vol scherven en plakt er overal bier. Of beter nog, uit alle momenten dat zo'n fles kan ontploffen is het juist als je echtgenote er vlak naast staat. Interessante discussie de daarop volgde

Wordt ook wel eens 'een aanslag' genoemd... 8o

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Steinie, waarom gewoon wort laten afkoelen tot 80°, zonder dompelkoeler? Staat dit niet haaks op het regeltje dat je zo snel mogelijk moet afkoelen tot +-25°? Of heeft dit met hoptoevoeging te maken?

Denk niet dat er veel besmettingsgevaar is tot 80°. Volgens mij is er pas gevaar vanaf 72° als ik mij goed herinner. Trouwens als het wort gekoeld is laat ik het minimum een half uurtje staan voordat ik overhevel om de eiwitten te laten uitzakken. Laatst zelfs 4 uren dacht ik. Tot nu toe, hout vasthouden, nog geen nadelige gevolgen gehad.

Hieronder een foto na 4 uren. Beneden lag toen een lekker roerei :rofl:

Je wort is dus warm blijven staan, hoge temperatuur/korte tijd (HTST) pasteuriseren gebeurt bij 72°C gedurende 15 sec en dat is zelfs voldoende om alle micro-organisme te doden.
    Trouwens als mijn wort al gekoeld is blijft die zelfs telkens nog minimum een uur staan om uit te zakken gewoon met een deksel of zuivere handdoek er op.
    Niet te snel panikeren er zal niet snel een infectie langs die weg optreden.
    (En ik werk dan zelfs nog wel met brett's en andere wilde beesten in mijn brouwhok)

The post was edited 1 time, last by Serge ().