Het jaar van de pils

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• La balle est à travers de l'église of zoiets... (de kogel is door de kerk) : 2018 wordt voor mij het jaar waarin ik mijn eerste pils ga brouwen. Ik denk er aan om simpel te beginnen, 100% pilsmout, 100% Saaz, korrelgistje en brouwen met demiwater waar ik nauwelijks iets van mineralen aan toevoeg. Ik wil me eerst gaan focussen op de vergisting wat volgens mij de grootste uitdaging gaat zijn.

Ik hou het onderwerp nog effe in "Algemene vragen en opmerkingen" tot ik wat meer concreet een recept en werkwijze heb (of met een rooie kop van schaamte tot de conclusie moet komen dat pils niks voor mij is.)

• Niet te moeilijk maken kies voor vergistbaarheid.
    Maisch in bij 58°C en verwarm over 10 min rustig op tot 60°C zodat de grens-amylase en beta-aylase samen actief zijn en houd dan de 60°C verder aan gedurende 35min.
    Dan gewoon verder naar 72°C en maischen tot er geen verhoging meer is in je suikergehalte (kan je makkelijk opvolgen met je refractometer) en uitmaischen.
    Vergisten op de optimale opgegeven temperatuur van de gist. (geen ingewikkelde vergisting profielen nodig)
    Eenmaal uitgegist overhevelen en zeker 2 weken lageren bij de onder grens van de vergistingstemperatuur en 1 week bij 2° tot 3°C zodat alle gist en eventuele koudwaas zeker neergeslagen is.
    Bottel met een minimum aan bottelgist (en een minimum aan gistvoeding) maar gist na bij 25°C zodat de nagisting op fles eigenlijk je diacetyl rust is.
    Om de diacetyl snel en goed weg te werken heb je jonge gezonde gist nodig die kan beschikken over de nodige voeding van daar het beetje gistvoeding en een hoger temperatuur
    Niet meer of minder.

• Ik heb veel aan dit artikel gehad toen ik begon met het brouwen van pils:

http://wittepaard.roodetoren.n…-doorbreek-de-1-020-grens

Op basis daarvan houd ik T° iets hoger dan Serge: inmaischen bij 65° en vervolgens 40min op ongeveer 62°

Zou interessante test kunnen zijn om te vergelijken welke beste rendement oplevert!

Ook opletten met de keuze van korrelgist, ik zou aanraden om niet die van Brewferm te nemen want die stopt vrij snel

Ik gebruik in mijn pils Amarillo dus citrus kan zeker, maar is afhankelijk van eigen smaak natuurlijk

• met brouwhulp kom je soms ook al een heel eind, via het tabblad waterbehandeling.. kies daar als bronwater gedemineraliseerd water en als doelwater pilswaterprofiel.. ondergistend licht bijv.. dan brouwhulp laten rekenen op basis van doelwater en je ziet dat je bijna niets hoeft bij te voegen.. heel klein beetje gips en ietsepietsie keukenzout en natuurlijk wel wat aanzuren met melkzuur.. zie onderstaande printscreen.. zo deed ik het tot nu toe.. zijn er betere, meer correcte manieren.. ik ken ze graag..

• Ik ben zeer tevreden van beide MJ lagergisten. De M84 heeft wel een grote vertraging vooraleer de gisting sterk op gang komt, zeker 48h. En dat was met hydratatie en daarna nog wat glucose toegevoegd. De M76 komt sneller op gang.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Korrelgist wordt voor pils als minderwaardig beschouwd.

Zo had ik het ook altijd begrepen maar is dit niet een vooroordeel uit een tijd dat korrelgist nogal van slechte kwaliteit was? 1 smackpack per gallon zou willen zeggen dat ik er 5 nodig heb voor 20l. Dan wordt het wel al kostelijk. Oftewel maak ik dan een startbrouwsel van 4l met 1 smackpack en voeg dit toe aan een brouwsel van 15l. Een giststarter die geen giststarter is... Maar een korrel is wel makkelijker, 3 zakjes toevoegen en gist genoeg.

De temperatuur wil ik inderdaad op de ondergrens voor de gist in kwestie houden. Ik wil een zo clean mogelijke pils.

• De Profeet zelve zegt:

"I tried w34/70 and s-189 in every way possible. It did not produce enough flavor, sulfur or yeast derived sulfites. In fact just marginally better than an ale yeast( which it why most people can probably get away with pitching it so warm). Pitching 34/70 and 189 cold the pitching rates go though the roof( like 30 grams rehydrated, 55grams non) for a 5g batch. We want the strains to perform well cold ( Better mouthfeel and foam, lower esters) produce some sulfur( desired in the lager styles) and produce yeast derived sulfites for oxidation protection down the line. Those 2 yeasts fail miserably in all those departments, and that's why I said that. "

• Maar na de eerste batch wordt de gist altijd opnieuw gerepitcht. Gist dan weggooien maakt het bier idd belachelijk duur.

Dat is dus wat ik zou doen. Een eerste batch maken van 4l, dus geen overbeluchte giststarter maar een batch zoals het hoort. Deze laat ik vergisten tot hij z'n maximale gistgroei heeft bereikt. Dan pitch ik die bij eenzelfde wort en kan ik dat verder vergisten. Ik geloof dat A3 op het NL forum zoiets heeft gedaan in het verleden.

• Dat is dus wat ik zou doen. Een eerste batch maken van 4l, dus geen overbeluchte giststarter maar een batch zoals het hoort. Deze laat ik vergisten tot hij z'n maximale gistgroei heeft bereikt. Dan pitch ik die bij eenzelfde wort en kan ik dat verder vergisten. Ik geloof dat A3 op het NL forum zoiets heeft gedaan in het verleden.

En waarom gebruik je dan geen smackpack met toplagergist voor die 4 liter? Kost dan toch geen stukken van mensen.

• Dat bedoel ik eigenlijk. Een smackpack op 4 liter wort en eenmaal die op volle toeren draait gaat hij bij de overige 15 liter. Misschien dat ik nog wat met de volumes speel, bijvoorbeeld twee smackpacks en 10 liter. Zodoende past het mooi in mijn brouwinstallatie.

Hoe doe je dat dan, 2 dagen achter elkaar brouwen?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Daar ben ik zelf nog niet helemaal uit. :/ Aan de andere kant heb je ook een paar ondergisters van Mangrove Jack's. Misschien ga ik toch voor een eerste pils met korrelgist werken.

Ik heb nog niet veel ervaring met het maken van giststarters en het opkweken van gist en ondergisters zijn dan weer een geval apart dus moet ik het me misschien ook niet te moeilijk gaan maken?

• Een draad met veel hypotheses en weinig (geen) bewijzen.

Stop nu toch eens met overal de kantjes er af te rijden. Gebruik eindelijk die vloeibare gist en hou de temperatuur laag, zoals het hoort. En lees nog eens wat over de Vloek van Brulosophy en het Vermoeden van Davyd op het NL forum.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Stop nu toch eens met overal de kantjes er af te rijden.

Waarom zou dat de kantjes er afrijden zijn? De temperatuur ging ik sowieso laag houden, met het opkweken van gist heb ik nagenoeg geen ervaring laat staan dat ik dat ga doen met een ondergister. Mijn idee van eerst een klein volume te brouwen en daarmee de aanzet te doen naar een groter volume klinkt mooi op papier maar is in praktijk een stuk moeilijker te bereiken.

Ik brouw in de eerste plaats omdat ik daar plezier aan beleef, niet omdat ik een bepaalde perfectie wil bereiken. Je kan daar naar streven en daar ook in overdrijven.

Mijn bier is over het algemeen goed te drinken, zal zeker niet het beste ter wereld zijn maar ik heb het tot nog toe niemand spontaan zien uitspuwen ook niet. Doorheen de jaren dat ik brouw heb ik veel theorieën, m(eth)odes en absolute waarheden de revue zien passeren. Ik heb daar veel van geleerd en telkens geprobeerd om er dingen van toe te passen in mijn eigen brouwmethode. Ik heb echter altijd een bepaalde regel aangehouden waarbij ik de kosten en baten van een handeling aan elkaar heb afgewogen. Als de baten te klein waren, stak ik geen verdere tijd in de kosten ook niet. Soms waren die baten echter zo groot dat ik de kosten voor lief nam. Bijvoorbeeld met het zelf samenstellen van brouwwater. Het is een stuk eenvoudiger om gewoon de kraan open te draaien en daarmee te werken. Maar het verschil met eigen samengesteld brouwwater is groot dus doe ik die extra moeite.

• @walter: brouw je eerste pils gewoon zoals ik (ter inspiratie: recept in de Bibliotheek): pilsmout/saaz/korrelgist. Vertrek van demiwater en stel zelf je water samen. Dryhoppen? Waarom niet? Probeer het gewoon! Amerikaanse citrushoppen zou ik niet gebruiken als je een pils wil.

Ik was heel tevreden over mijn eerste pils: niet de beste pils van de wereld, gewoon een lekker pintje, maar heel clean en zonder smaakafwijkingen: dat was mijn enige ambitie. Ik doe graag alles stap voor stap.

De tweede keer kan je dan verder gaan experimenteren met ingrediënten en finetunen op basis van je ervaringen.

Mijn volgende pils zal compleet anders zijn, een soort van luxepils met iets meer alcohol, veel meer hop, veel late hopgiften en whirlpool hop. Welke gist weet ik nog niet, zeker eentje die ver genoeg doorgist.

• Waarom zou dat de kantjes er afrijden zijn? De temperatuur ging ik sowieso laag houden, met het opkweken van gist heb ik nagenoeg geen ervaring laat staan dat ik dat ga doen met een ondergister. Mijn idee van eerst een klein volume te brouwen en daarmee de aanzet te doen naar een groter volume klinkt mooi op papier maar is in praktijk een stuk moeilijker te bereiken.

Ik brouw in de eerste plaats omdat ik daar plezier aan beleef, niet omdat ik een bepaalde perfectie wil bereiken. Je kan daar naar streven en daar ook in overdrijven.

Mijn bier is over het algemeen goed te drinken, zal zeker niet het beste ter wereld zijn maar ik heb het tot nog toe niemand spontaan zien uitspuwen ook niet. Doorheen de jaren dat ik brouw heb ik veel theorieën, m(eth)odes en absolute waarheden de revue zien passeren. Ik heb daar veel van geleerd en telkens geprobeerd om er dingen van toe te passen in mijn eigen brouwmethode. Ik heb echter altijd een bepaalde regel aangehouden waarbij ik de kosten en baten van een handeling aan elkaar heb afgewogen. Als de baten te klein waren, stak ik geen verdere tijd in de kosten ook niet. Soms waren die baten echter zo groot dat ik de kosten voor lief nam. Bijvoorbeeld met het zelf samenstellen van brouwwater. Het is een stuk eenvoudiger om gewoon de kraan open te draaien en daarmee te werken. Maar het verschil met eigen samengesteld brouwwater is groot dus doe ik die extra moeite.

Oei, de remmen van mijn pletwals zijn nog altijd niet gerepareerd, dat was ik vergeten :(