Jaarprogramma Reynaert Wijnmakers en Bierbrouwersgilde

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• - Iedere maand, op zaterdag voormiddag (3e weekend): bierproeven met Hugo Laget.

(niet in juli en augustus, en alleen na inschrijving)

- In het voorjaar: les reinigen en ontsmetten voor wijnmakers en bierbrouwers + les meten SO2 behoefte in wijn.

- Ook in het voorjaar: brouwen voor gevorderden.

- Nog in 't voorjaar: proeven en corrigeren van jonge wijnen uit 2017.

- 2 juni: daguitstap naar Noord Frankrijk.

- Juni: uiterste datum van bestelling samen aankoop krieken.

- Juni: samen aankoop van speciale wijngisten + hulpstoffen.

- Juli: afhalen bestelde krieken, datum afhankelijk van rijpheid krieken.

- Juli: afhalen van speciale wijngisten / hulpstoffen.

- Juli: besteling samenaankoop van mout, hop en gist (tot het Ambachtelijk Weekend / opendeur Gilde).

- 12 augustus: fietstocht/BBQ.

- 18 & 19 augustus: Ambachtelijk Weekend / opendeur Gilde

- September: voorstelling Gildereis.

- 4 & 5 oktober: Gildereis naar Sancerre, in de Bourgogne, Frankrijk.

- Oktober: verdeling samen aankoop mout, hop en korrel gisten.

- 2 december: bezoek van de heilige man en zijn zwart gevolg.

- december: bloemschikken.

- december: deelname Gilde aan de kerstmarkt in Eksaarde.

• En niet vergeten:

Nu zondag 7 januari is er als jaarlijks de eerste zondag van 't jaar, vanaf 1ou30, KNALLENDE KURKEN !!

We verwelkomen er al onze leden, samen met hun partner.

- Ook in het voorjaar: brouwen voor gevorderden.

Ik kan u al verklappen dat een actieve "beroepsbouwer" die op dit forum ook actief is, zal komen vertellen, tevens is hij is nog lid van de biervereniging "de schuimkragen" .

Meer kan ik nog niet zeggen :|

• - 2 juni: daguitstap naar Noord Frankrijk.

Gaat dus door, we bezoeken eerst in Kruishoutem een forellenkwekerij waar we iets zullen proeven, daarna gaan we naar Proven (Hoppecruyt), daar gaanwe ons middagmaal nemen, dan WO I metropool Poperinge. In de namiddag proeven we de Wipers Brut Selection, alsook allerlei wijnen van de Hopewine selection, een wijngaard op de frontlinie, daarna naar de 600.000 beeldjes (met elk een naam onder !) vervolgens avondeten in de Warande te Elverdinge. We vervolgen de trip naar Ieper waar we "de Last Post" bijwonen om de dag af te sluiten en huiswaarts te rijden.

• Gaat dus door, we bezoeken eerst in Kruishoutem......We vervolgen de trip naar Ieper waar we "de Last Post" bijwonen om de dag af te sluiten en huiswaarts te rijden.

Dat was gisteren dus.

Dubbeldeksbus met 72 leden!

Druk programma. Schitterende dag gehad, en... the last post meegemaakt! In de weekends is dat altijd met iets extra's!

Blij dat ik het es meegemaakt heb.

Heb ook kennis gemaakt met nieuwe leden, brouwers en wijnmakers zelfs hele oude. Reden van die nieuwe leden bij ons is dat steeds meer gildekes opgedoekt worden wegens te klein en niet meer leefbaar, waardoor bijv. huurprijzen voor een lokaal niet meer betaalbaar. (VMWG Merelbeke en ook een gilde uit Aalst).

• Blij dat ik het es meegemaakt heb.

Blijft toch iets speciaals hé? Ik ben een echte Ieperfiel en ga er jaarlijks wel eens naartoe voor een paar dagen. Deels vanwege mijn interesse voor de Grote Oorlog, maar ook omdat ik het een leuk stadje en omgeving vind. Van de zomer ga ik er weer naartoe voor een paar dagen en staat ook Poperinge weer op het programma en misschien ook Mesen.

• Blijft toch iets speciaals hé? Ik ben een echte Ieperfiel en ga er jaarlijks wel eens naartoe voor een paar dagen. Deels vanwege mijn interesse voor de Grote Oorlog, maar ook omdat ik het een leuk stadje en omgeving vind. Van de zomer ga ik er weer naartoe voor een paar dagen en staat ook Poperinge weer op het programma en misschien ook Mesen.

Als ge in de buurt zijt is 't Hof van Commerce ook wel eens het bezoeken waard, al was het maar voor Iris, de bazin ...

• ...Deels vanwege mijn interesse voor de Grote Oorlog...

'k wist dat oorlogsgeschiedenis je stokpaardje is, heb daar een tamelijke interesse voor, deels omdat omdat ik veel horen vertellen heb erover van m'n ouders (geboren in 1908) en voor de 2de wereldoorlog via m'n ouders en broers en zus die het zich ook herinneren...

Heb nog een boek liggen die ik gekregen heb, "de slag om 't molentje" van Roger Morre, een douanier (toen noemden ze dat 'Markenpakkers') speelt zich af in Moerkerke (Damme), is er tijdens bevrijding WO2 zwaar gevochten omdat de Duitsers die hoek per sé wilden in handen houden om alzo de toegang naar Breskens en Walcheren onmogelijk te maken voor de Canadese bevrijders. Wij woonden in 1944 toen in Gent nabij de Dampoort maar daar waren veel bombardementen op de spoorlijn Gent-Antwerpen die aan onze achtertuin lag, daarom moest m'n broer van 4 en zus van 10 tijdelijk bij een tante in Moerkerke, op den buiten waar het zo rustig was.

Maar ons grootvader die aan de kust woonde kwam ons verwittigen dat het daar een lelijk hoekje was maar is er niet in geslaagd met z'n auto (op houtgas!) daar te geraken.

Dan is m'n moeder met de fiets van Gent naar ginder gereden, met mij er op! (via Deinze! want alle bruggen waren opgeblazen!)... en daar gebleven, toen ze aankwam was het dorpje net bevrijd...

In dat boek staan foto's die familie van mij bezorgd hebben, m'n broer en zus en ouders staan er op...

alsook veel familieleden die ik nog gekend heb, jaren geleden...

Heb daar in vakantie's veel gespeeld, vaak op de mouterijzolder en de kelders, was een brouwerijtje welke toen in de jaren 50 niet meer actief was. (is eind jaren 1930 gestopt dacht ik.) Heeft ook nog een tijdje onder brouwerij " 't Hamerken" uit Brugge gedraaid, welke op z'n beurt in handen van "Aigle Belgica" kwam.