Instellen walsenmolen

There are 4 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De dikte tussen de 2 rollen van mijn walsenmolen stelde ik tot nu toe in met een bankkaart. Dat is een trucje dat ik hier of op het Nederlandse forum las. De moutkorrels werden zo niet te fijn gemalen, maar ik had er toch mijn twijfels over of ik grof genoeg schrootte. Daarom heb ik vandaag in de Gamma een voelermaat gekocht:

Hiermee kan je diktes meten van 0,05 tot 1 mm of meer als je verschillende latjes combineert. Zo merkte ik dat mijn bankkaart 0,8 mm dik is. Ik wil nu grover graan schroten. Ik ga zelf even wat testjes doen, volgende keer als ik brouw. Ik vermoed dat de dikte voor pilsmout ergens tussen 1 en 1,2 mm moet liggen, natuurlijk afhangend van de snelheid waarmee je schroot. Heeft iemand dit al eens gemeten?

• Het gedoe met de bankkaart ( ik begrijp niet waar ze het halen) was bij mij een fiasco, Ik heb het zojuist nagemeten maar mijn meetlatjes gaan ook maar tot 1 mm, gecombineerd gingen die van 1 en 0.3 mm er nog net door dus het zal voor pilsmout met 1.2 mm wel dicht in de buurt zijn maar je weet evengoed dan ik dat 'grover schroten' betekent; makkelijker filteren en den hele battaklank ( ik wéét dat het geen Nederlands woord is) maar meestal ten koste gaat van het rendement.

mvg

• Voor de meeste mouten staan de rollen bij mij op 1,2 tot 1,3 mm. Meestal schroot ik klam, maar dat maakt voor de instelling niet uit vind ik.

Alleen voor tarwe, rogge en spelt staan de walsen wat krapper. Geen idee hoeveel, ik bekijk het schrootsel en stel dan eventueel wat bij.

Inmiddels gebruik ik geen voelermaatjes meer, resultaat bekijken bevalt mij beter. Dus Walter, hetzelfde dus.