Witkap Stimulo Brasschaat

There are 29 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Even beroep doen op jullie vakkennis.. van mijn schoonbroer kreeg ik deze namiddag een leeg flesje witkap stimulo uit 1955 , gegraveerd in de fles en met etiket nog..

Ik dacht dat de stimulo gemaakt werd in Ninove door Slagmuylders, toch ?? Of werd deze ooit overgenomen en verhuisd.. Alleszins, ik krijg zo nog een dertigtal flesjes en het idee is om deze te reinigen ( eerst test is veelbelovend ) en er dan een stimulo kloon in te brouwen natuurlijk.. ik las al een oude thread hier, maar dat recept leek niet echt in de buurt te komen..je zou de echte gist nodig hebben..

Mijn vragen:

-heeft iemand van jullie deze gist nog of is die op te kweken uit de slagmuylder witkap bieren ?

-heeft slagmuylder de brouwerij verhuisd en brouwt die nu nog dezelfde Brasschaat bieren, of zijn de recepten niet gelijk gebleven..

In bijlage een foto van mijn flesje

• Twee jaar terug daar nog op bezoek geweest.

De gist kan je op een bepaalde dag in de week gewoon afhalen bij brouwerij Slagmuylders, Denderhoutembaan 2, 9400 Ninove.

De opgevangen gist uit de CCT's wordt daar verkocht als voedingssupplement voor de duiven
    De Witkap bieren worden idd door Slagmuylders gebrouwen.

Vanaf 1979 werd door de drie neven met het brouwen van de WITKAP·PATER begonnen op verzoek van de brouwerij "De Drie Linden" uit Brasschaat. In 1981 werd de WITKAP·PATER officieel overgenomen.
    Bron

Ze gebruiken geen bottelgist dus je kan die ook opkweken uit de fles.
    De vergistingstemperatuur van Witkap stimulo de is 23°C en er wordt is maisch meel in verwekt
    Ze brouwen met een soort van Decoctie.

• heeft slagmuylder de brouwerij verhuisd en brouwt die nu nog dezelfde Brasschaat bieren, of zijn de recepten niet gelijk gebleven..

Als ik wat rondsurf op het internet meen ik terug te vinden dat de Witkap Pater eerst door een andere brouwerij uit Brasschaat werd gebrouwen en pas in 1979 door Slagmuylder werd opgenomen. Eerst in Brasschaat zelf en vanaf 1980 in Ninove.

Hier zijn een paar bronnen : wikipedia en de brouwerij Slagmuylder zelf.

• in vorige kloonpogingen lees ik schil van citroen en appelsien als kruiden.. op de info die Serge doorstuurde, staat echter:

Uitgeschonken volgens de regels van de kunst verkrijgt men een rijkelijk, witte en stabiele schuimkraag met een zeer romig van structuur en wandklevend. In de neus krijgt men het florale, bloemige van de hop van Erembodegem bij Aalst, en intense fruitige gistaroma’s specifiek voor de Witkap·Pater. Er worden geen andere kruiden gebruikt. Bij het degusteren krijgt men we een smaaksensatie gaande van fluweelzacht mondgevoel via verfrissend en uiteindelijk een lekkere hopbitters afdronk. Dit bier is zeer digestief en uniek in het Belgisch bierlandschap...

@ Serge: Geen kruiden, maar wel "meel" dus.. Is dat tarwemeel zoals in de Chimay, of wat moet ik me daarbij voorstellen ?

@ Brouwerwaldonk ..Dus geen kruiden.. dus die gist is erg belangrijk lijkt me.. Brouwerwaldonk, hoe kom ik aan een staaltje gist .. want Ninove is nu niet meteen bij de deur voor mij

@ Walter.. dus wel overgenomen...en blijkbaar bleven ook de recepten dus hetzelfde ?

@iedereen.. "het florale, bloemige van de hop van Erembodegem bij Aalst".. welke hopsoort zou dat volgens jullie zijn ?

Ik voel stilaan een recept rijpen ....

• en ook nog deze vraag.. een stimulo heeft inderdaad die zeer romige schuimkraag , wandklevend.. doet me op één of andere manier altijd denken aan diezelfde romigheid bij een Guinness.. iemand een idee hoe je die krijgt en wat nu net die romige schuimkraag geeft.. komt dat door die meel.. ?

• Geen kruiden, maar wel "meel" dus.. Is dat tarwemeel zoals in de Chimay, of wat moet ik me daarbij voorstellen ?

Ik weet niet of het hier het geval is, maar bij sommige grote brouwerijen wordt de mout gekapt tot meel. Daarna gemaischt en gefiltert door een filterinstallatie. Dit om meer rendement uit de mout te halen. Zou het meel daarnaar verwijzen?

en blijkbaar bleven ook de recepten dus hetzelfde

Waarschijnlijk. Maar de vraag is of door de verhuis van de brouwerij, de smaak ook effectief dezelfde is gebleven?

• @ Brouwerwaldonk ..Dus geen kruiden.. dus die gist is erg belangrijk lijkt me.. Brouwerwaldonk, hoe kom ik aan een staaltje gist .. want Ninove is nu niet meteen bij de deur voor mij

Ninove Antwerpen is een uurtje rijden.

Als je eens in de buurt van Antwerpen komt laat dan vooraf een seintje per mail dan zet ik een staal klaar om af te halen. Vorige maand enkele stalen met kiala verstuurd naar Roeselare, maar het transport en de behandeling van een pakje is niet bevorderlijk voor een mini starter in een flesje.

• Wat ik onthouden heb van het brouwerij bezoek:
    Wat betreft het meel, als ik op bezoek geweest ben heb ik naar de stapel maismeel bij hun beslag ketel gevraagd en zij voegen dit toe bij het maischen van hun witkap.
    Het mais meel is geen gewoon maiszetmeel maar koud water oplosbaar maiszetmeel.
    Alle mouten komen van Dingemans
    De Hoppen zijn zeker Belgische soorten, ik weet niet meer welke soort maar ze kregen er zelfs subsidies voor om de oude Belgische hoprassen mee helpen in stand te houden.
    Hun water wordt wel behandeld ze hebben en grote RO installatie en voegen achteraf de mineralen toe.
    Hun maisch procedé is een soort van decotie, ze vertrekken met een zwaar beslag dat continu geroerd wordt en voegen steeds een deel kokend water toe om de temperatuur te verhogen, om zo de maisch stappen te doorlopen en uiteindelijk met een dun beslag te eindigen.
    Hier een foto van hun beslag kuip, het heet water wordt via de holle pinnen in de beslagkuit toegevoegd.

Ook worden niet alle granen en meel onmiddellijk van af in het begin in de maisch ketel gestort maar sommige worden pas op een later stadium toegevoegd (oa het maismeel)

De of een van de brouwer(s) bij Slagmuylder is Karel Goddeau van Geuzestekerij De Cam!!, misschien gewoon een berichtje sturen naar hem en vragen? je weet nooit of je antwoordt krijgt op al je vragen???

• Bedankt voor de toelichting Serge..erg waardevol en verduidelijkend.. ik stuur een vriendelijk verzoek naar Karel.

Vandaag mijn kloon gebotteld in de originele fleskes van de jaren 50..geeft toch wel wat een chique gevoel..ben benieuwd naar resultaat..zou mooi zijn moest het ergens de stimulo benaderen..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• @ Brouwerwaldonk ..Dus geen kruiden.. dus die gist is erg belangrijk lijkt me.. Brouwerwaldonk, hoe kom ik aan een staaltje gist .. want Ninove is nu niet meteen bij de deur voor mij

Ik voel stilaan een recept rijpen ....

Jan, Stuur een mail of een pb dan kunnen we afspreken voor een flesje wort met witkap gist. Sorry voor de late reactie, maar ik zie nu pas uw post.

Ik heb nog een originele witkap fles van 1947

360.jpg

• Ook vandaag..toch het echte begin van de zomer..mijn eerste witkap kloon geproefd en die geproefd naast een echte stimulo..die stimulo is veel hoppiger..koudhop ? ..de mijne is veel zachter en net iets te zoet..volgende keer een hardere hop

• Hierbij nog volgend verhaal..mijn passie voor bier is als volgt ontstaan..
    In de wauters familie hadden wij een nonkel marc die werkte in de congo en kenia..die had een huis in het dorp maar ook een huis in de congo..zijn gezin verbleef ongeveer de helft van de tijd in belgie..de andere 6 maand werd het huis af zn toe verhuurd door mijn bomma die in immobilien deed..dus af en toe moest de huisraad van het gezin van nonkel marc ondergebracht worden bij andere familie leden...waaronder wij. ..zo is er mid jaren 70 een bak stimulo un onze kelder beland.

• Die bak werd vergeten en is nooit terggekeerd naar de nonkel marc..
    Toen ik in de late jaren 70 een puberke was geworden ..kreeg ik stiekem wel belangstelling voor die stoffige houten bak onder de keldertrap..op een zomerse dag heb ik er eens een fleske uit gepikt en dat achter in de boskes open getrokken..het spoot in een grote geut in mijn gezicht..schuimde helemaal uit maar de smaak in mijn mond vond ik eigenlijk wel lekker..

• Volgende episode is dat mijn moeder omeen of andere reden aan biersteker andre verteld over die bak en dat deze bierstekerwel eens wil zien welk bier dat dan wel was..waarop mijn moeder hem zon witkap stimulo haalt. Vermits andre ons huis als laatste op zijn ronde heeft..kan een pintje er wel af alvorens naar huis te bollen..halve kilometer verder .
    Ik leet van andre de techbiek van het openen van gushers..klein beetje liften en laten spuiten langs de flesrand..en dan druppelen in het glas daaronder..na 5 minuten heeft hij een drinkbaar glas bier uit het totaal uitschuimende flesje..verdoeme..das goe is zijn proefreactie..zeker niet wegdoen. Wantmijn moeder wou eigenlijk weten of ze da oud bier ni kon wegkappen..paar minuten later dronk ik het bodempje op van wat de biersteker had laten staan.. en wist wat goed bier was

• Tot op vandaag ben ik een beetje geobsedeerd door witkap bier. Heb nooit beter bier geproefd als toen dat klutske ..en later alle andere nog resterende schuimfleskes..maar vraag mij tot op vandaag af hoe het kan dat al die fleskes, minstens 10 jaar oud, zo bleven schuimen tot echt alles eruit was ?

• (Quote from janmetdepet)

Probeer je water eens aan te passen en met een hoger sulfaat gehalte ten opzichte van de chloride. Dan zou de bitterheid meer uitgesproken moeten zijn als nu.

Goeie suggestie walter..eerder dan de hopsoorten te vervangen door meer bitterheid

• (Quote from w@lter)

Brouwerij Slaghmuylder die strippen hun water met een RO filter en voegen dan brouwzouten toe voor de Witkap. (met mijn eigen ogen gezien)

Dus is er weinig af te leiden uit de samenstelling van het grondwater daar..uit de smaak van mijn bier tov een witkap stimulo..kan ik wel afleiden dat mijn water te zacht was en denk ik ook dat er meer bitterhop en misschien ook dryhop of whirlpool wordt toegepast..of dat je minstens op die manier dichter bij komt..maar dat is voor de volgende poging

• Nog even terug naar mijn oude witkap verhaal..iemand enig idee hoe het komt dat bier dat minstens 10 jaar in de kelder staat ..nog compleet kan uitschuimen en gusheren..nochtans geen zuur smaakje noch geschud noch veel te warm..ik zou verwachten dat zulk bier net plat is..

• Misschien teveel gist in de flesjes op de bodem? Heb dit eens voorgehad met een witbier. Je zag de CO2 zich vormen rond de gistkoek beneden in het flesje en schuimend naar boven komen.?

• ik zou verwachten dat zulk bier net plat is..

Goede kwaliteit kroonkurken en hergist op de fles. Volgens mij is die in die 10 jaar stilletjes gaan doorgisten waardoor je nu die gushers hebt.

Brouwerij Slaghmuylder die strippen hun water met een RO filter en voegen dan brouwzouten toe voor de Witkap. (met mijn eigen ogen gezien)

Ik geloof u. In de Kazematten met de gids/brouwer zitten praten na de rondleiding en volgens hem (en ook Rudy Ghekiere van Rodenbach) is nagenoeg alle brouwwater bij alle grote(re) brouwerijen RO water waar nadien opnieuw mineralen aan worden toegevoegd. Zo zijn ze zeker van een continue waterkwaliteit.