Temperatuurcontrole vergisting

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by aatjebanaantje.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zonet, per toeval, iets interessants tegengekomen om de temperatuur van de vergisting en/of vergistingskamer te monitoren.

Is oorspronkelijk voor wijn bedoelt maar dat zal voor bier ook wel marcheren.

https://www.picla.be/nl/temperatuurcontrole-sensorist

Ik was oorspronkelijk op zoek naar een losse unit voor temperatuurregeling van de vergistingskamer.

Zoiets van die aard zoals je in de DHZ-zaken tegenwoordig een mobiele airco kunt kopen voor een zachte prijs.

Deze hebben zoiets maar de prijs valt mij wel eerlijk gezegd een beetje tegen voor hun opbouw-systeem : 2700 euro ...X_X

https://www.picla.be/nl/product/winemaster-in25-opbouw

• Wil je een temperatuurregeling voor de hele ruimte? Waarom niet éénvoudig een vergistingskast, wat toch wel een serieus stuk zal schelen in installatie- en energiekosten! :/

• Op het NL forum had er iemand heel goedkoop van die kleine hotelkoelkastjes gescoord, er daar een aantal van gesloopt zodat hij enkel de koeleenheid overhield en daarmee een grote gistkast gemaakt. Deze stuurt hij aan met 3 STC1000 controllers (dus met 3 verschillende zones). Over het nut van zo'n grote gistkast spreek ik me niet uit, voor mij is zoiets te groot en onnodig.

Wat je eventueel ook kan zoeken is een grote koelruimte waar je in kan lopen. Grotere beenhouwers en ook bloementelers hebben die. Misschien kan je er eentje op de kop tikken bij een faillissement.

• Wel, eigenlijk was/ben ik van om een soort van walk-in/roll-in vergistingsruimte te maken.

Zodat ik niet met 20-25-30 liter vergistingsvaten moet liggen sleuren.

Bv mijn fastfermenter met wieltjes eronder.

Ik heb ooit, zo'n 25-30 jaar geleden, bij een wijnmaker "amateur" zo een eenvoudig en verplaatsbare units gezien.

Deze konden zowel koelen als verwarmen dmv elektriciteit.

Units in de grootte van wat wij nu kennen van de verplaatsbare airco die ze in de DHZ-zaken verkopen.

En dat leek mij handig.

Plug and Play : enkel stopcontact met 220V en het apparaat zorgde ervoor dat de ingestelde temperatuur gehandhaafd werd.

Dan was het enkel aan mij om een kleine kamer (bv 2x2m) met deur in te richten als vergistingskamer dmv industriële isolatiepanelen of iets dergelijks.

Maar ik heb ook al liggen denken aan een serieuze ijskast waarvan de deur verwijdert is en vervangen door een geïsoleerde "uitbreiding" waarin ik mijn vergistingsvat kan rollen ... alleen een ijskast kan alleen verkoelen en niet verwarmen :grouchy:

En verwarmen zal ik soms moeten doen want bij bovenvergisting is de vergistingstemperatuur normaal boven de 18°C dus als deze vergistingskamer dan in een onverwarmde ruimte staat, zoals nu de garage, moet deze kunnen bijwarmen.

En in de zomer misschien weer koelen ...

Ach, ik vind er wel een oplossing voor ... hoop ik ... het zou toch gemakkelijk zijn zo een geconditioneerde ruimte ter beschikking te hebben ... :pieker:

Al mijn biertjes zijn tot hiertoe allemaal zonder morren opgedronken en gesmaakt, en die zijn allemaal vergist in een ruimte waar, gedurende de tijdsduur van de vergisting, de temperatuur opliep tot 22°C overdag en zakt tot 17°C 's nachts ...

Als ik er zo over nadenk ... moet ik dit wel hebben ???

Misschien als "logisch" vervolg wel ... ik bedoel upgraden naar een volgens de boekjes normale bierbrouwprocedure ...

just is just ... zeggen ze hier in de Kempen ... ;)

• Om de temperatuur te monitoren heb ik deze gekocht.
    Via Ebay voor een appel en een ei en simpele installatie.
    Enige minpunt is je kan de data maar inlezen einde van je vergisting...

£12 is wel een pak minder dan de €200 voor de door mij voorgestelde temperatuurmonitoringsysteem (wat een woord !!!)

"mijn" systeem kan je inderdaad 'live' uw de temperatuur monitoren en het is een Belgische firma, en dat kan tellen bij eventuele mankementen of onduidelijkheden om eens contact te maken en tot een oplossing te komen.

Ik denk dat ik toch eens ne keer met de lotto ga meespelen ... zo ne vette pot zou deze beslissingen toch véél gemakkelijker maken ... :pray:

• Ik denk wat met je mee. Stel dat we zo'n airco eenheid vinden. Tot welke temperatuur wil je gaan koelen? Hoe kouder, hoe straffer de eenheid gaat moeten zijn. Die ruimte, dat kan vrij simpel : maak een kleine kamer, bereken even hoe groot ze moet gaan worden en hoeveel bier je er in wil gaan zetten per keer. Maak de dimensies zo juist mogelijk, het heeft geen nut van lucht te gaan koelen voor de pater zijn ... Tegenwoordig heb je van die héél dikke isolatieplaten van 12cm die je in elkaar kan passen en vastlijmen met een speciale PU lijm. Daarmee kan je een gistkast maken die beter is geïsoleerd dan een professionele ruimte. Een volledig luchtdicht afsluitende deur erop en je bent klaar. Let wel op voor koudtebruggen, eventueel eens een IR pistool lenen om de bruggen te identificeren en er wat aan te doen. Maar het gaat je wel geld kosten. Die isolatie is niet goedkoop, de airco nog veel minder.

Of mag ik een idee suggereren? Koop je een paar koelkasten, kan je in elkeen een ander bier vergisten, maak een rek er in waardoor je je gistvat er kan inschuiven. Maak een tafeltje met wielen eronder dat je net voor de koelkast kan rijden zodat je de gistfles gewoon in de frigo moet schuiven. Lijkt me makkelijk te maken en voor relatief weinig geld. En uitbreidbaar met zoveel koelkasten als je wil.

• Mijn projectje voor 2018 is zo'n kleine inbouwkoelkast ombouwen tot een vergistingsruimte waar ik 2 brewbuckets of 1 brewbucket en 2 bakken in kan zetten. De koelkast staat al klaar en de isolatieplaten komen van een afgebroken industriële koelruimte. Mijn huidige vergistingskoelkast zal dan gebruikt worden als koude lageringsruimte/bierfrigo.