Bierslang Keginstallatie

There are 22 replies in this Thread. The last Post () by Mucha.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Kan iemand mij de nodige info bezorgen?
    Ik ga starten met keggen!
    Maw de kegvaatjes van 19 liter staan hier al.
    De Frigo is omgebouwd nu nog enkel de tapleiding...

Ik heb een tapzuil aangekocht deze is +/-54cm hoog, binnendiameter 7mm en is voorzien van compensatorkranen.
    Standaard zit hier een leiding bij van 1.5m en 7mm binnendiameter bij, ga ik hiermee kunnen tappen?

Volgens de tapsheet van Adrie heb ik dan +/-10 meter nodig!!! om 2.5 vol CO2 te hebben met 1Bar op fust. (zonder compenstatorkraan)
    Ga ik naar een leiding van 4mm dan heb ik 124cm leiding nodig...
    Maar dat is van middelpunt keg tot tapkraan gerekend maw dat is hier +/-80cm hoogte.
    Moet ik de tapzuil inrekening brengen of zeggen jullie leiding 4mm er tussen x-aantal lengte?

Bierspiralen in RVS zijn geen optie ;-)

Bedankt bij voorbaat! Getekend een Loser die niet graag enkel schuim wil tappen...

• Is het doel van die compensatorkraan op de tapzuil niet om de schuimvorming in de leiding tegen te gaan?

Klopt maar dit heeft ook zijn limieten, je wil geen 5 min over doen om een pintje te tappen.
    Best een combinatie van de 3 factoren; langere / dunnere leiding / compensatie kraan. Niet gokken op de compensatie kraan alleen (en zo weinig mogelijk koppelingen en verlopen want dat is alleen maar nadelig. Positief is een spiraal leiding of je slang klein opgerold)

• Koop een leiding van 5m en snij er stukken af van 1.0m, 1.5m en 2m. Die leidingen kosten niets en zo kun je nog testen wat het beste is.

Ik zou een iets kortere nemen dan je op die tabel hebt gevonden en als de druk iets te hoog is zet je gewoon je compensatorkraan iets meer toe.

Is de druk veel te hoog of heb je veel schuim, steek dan een iets langere leiding er tussen.

Ik gebruik meestal de 1.5 en 2m leidingen, het valt te zien hoeveel gewenste koolzuur er op mijn bier zit. En ik heb 5sec nodig om een 33cl glas te vullen.

Die RVS spiralen dat ik je heb laten zien zijn niet nodig als je de juiste diameter slang neemt en ze kosten nog redelijk wat ook tov een stuk leiding.

• Koop een leiding van 5m en snij er stukken af van 1.0m, 1.5m en 2m. Die leidingen kosten niets en zo kun je nog testen wat het beste is.

Ik zou een iets kortere nemen dan je op die tabel hebt gevonden en als de druk iets te hoog is zet je gewoon je compensatorkraan iets meer toe. Is de druk veel te hoog of heb je veel schuim, steek dan een iets langere leiding er tussen.

Ik gebruik meestal de 1.5 en 2m leidingen, het valt te zien hoeveel gewenste koolzuur er op mijn bier zit. En ik heb 5sec nodig om een 33cl glas te vullen.

Het zal maw een koppelstuk worden met leiding naar 4mm.
    Dan nog effe zoeken naar de gepaste lengte...

• Als je zo lang niet wilt wachten kun je de keg neerleggen, op 2bar zetten en dan schudden zodat je belletjes hoort.

Zo neemt het bier meteen veel koolzuur op en moet je zo lang niet wachten.

Ik stop na 30sec met schudden en zet dan de druk weer op de gewenste druk en laat het een paar dagen staan, daarna is het goed om van te drinken.

Als je van plan bent met een beergun flesjes te vullen (geen gistdepot in flesjes meer), dan zet je de druk 0.2 a 0.3 hoger een paar dagen voor je begint te vullen.

• Sorry voor de noob vraagjes...

Als je niet drinkt van de keg, haal je dan de tapleiding eraf? Tot je hem (weer) gebruikt na het carboniseren?

Zet je de keg onder constante druk weg? Maw moet hij Altijd op de carbonation pressure blijven staan of serving pressure? Of nog een andere druk?

Bedankt voor de bovenstaande tip.

Hoelang blijft je bier goed op deze manier? Want je hebt niet hergist...

• ik laat mijn fles altijd open staan en de keg op druk. maar dan moet je wel zeker zijn dat je systeem geen lekken heeft en je keg goed is afgesloten, vraag me niet waarom ik dat weet ;)

en als je leidingen zelf maakt zeker 2 oor klemmen gebruiken en geen brides want die sluiten niet goed genoeg af heb ik ondervonden.

nog een goede tip; ik demonteer mijn tapkraan elke week voor een kuisbeurt dan is de kans dat er een hoop nastie's in zitten heel klein

• Keg staat bij mij steeds onder druk en alles aangesloten, ik heb 2 tapkranen en op beide is steeds een keg aangesloten.

Soms duurt het 3 maand voor alle 2 de kegs leeg zijn en dan is het bier nog steeds goed.

Iedere week de tapkraan uitkuisen doe ik niet, ik spuit gewoon iedere keer na gebruik wat starsan in de kraan.

Om zeker te zijn dat je geen lekken hebt kun je ook met starsan op de koppelingen spuiten, als er een lek is zie je het meteen schuimen.

• adhd-brouwerke  

De vraag ivm je Wiki Keggen :-)
    Ik heb nu aan mijn tapzuil 2meter 4mm binnendiamter hangen maw als ik ze inkort zoals jij zal ik meer Schuim hebben op mijn bier? Mijn verzadigingsdruk is 1Bar en zou graag deze ook aan houden om te tappen. Maar nu zit er wel koolzuur in mijn bier maar weinig tot geen schuim bij tappen en het loopt me persoonlijk te traag... Compensatorkraan helemaal open...

Greets een Losertje die nog veel te leren heeft...

• kijk maar eens op de site van adrie otte daar staat een exel om te rekenen hoe veel druk je moet hebben

heb je foto van je kegerator ? want als je een tapzuil hebt moet je wel zorgen dat de slangen in de zuil gekoeld blijven

Hier staan enkele foto's hopelijk duidelijk genoeg?

Ik heb het excel bestand bekeken maar zit met stukje tapleiding dat dikker is dan 4mm in de zuil.
    De zuil is tot nu toe niet gekoeld, eerst testen maar als het nodig is kan ik dit altijd doen :-) Pompje ligt al klaar.

• ff mijn idee hierover, je "carbonation pressure en serving pressure" moeten de zelfde druk blijven, als je bv voor je tap druk lager gaat gaan komt je geabsorbeerde co2 vrij van je bier waardoor je vol. co2 veranderd.

Ga je je druk verhogen gaat je bier meer vol. co2 opnemen.

Dus verander enkel je druk als je bv. je keg in de kelder bewaard op 15C en dan je keg in je frigo zet op 5C .

voor je leidingen zolang er geen zuurstof of licht aankan, zou ik me geen zorgen maken.

als je tapzuil een groter volume heeft zou het kunnen dat je temperatuur hier wat hoger is boven aan, dit kan voor hogere schuim vorming zorgen.

een makkelijke oplossing hiervoor is een computer ventilator in je frigo installeren zodat je wat lucht circulatie in je tapzuil krijgt en de temperatuur dus gelijk blijft aan je frigo.

gewoon even mijn idee!

salùt