Beginnend brouwer

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by springerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Waarschijnlijk is dit topic al enkele keren de revue gepasseerd, maar toch wil ik graag wat antwoorden van de 'gevorderden' op dit forum.
    Al een hele tijd spreekt brouwen van eigen bier mij erg aan. 2018 wordt eindelijk het jaar waarin die hobby meer concreet gaat worden.
    Uiteraard heb je voor brouwen materiaal nodig, maar welk materiaal. Er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar graag jullie hulp.

Als ketel had ik gedacht aan de Arsegan Easybrew, omdat dit me een betaalbaar en gebruiksvriendelijk startpunt lijkt. Maar dan...
    kan vergisten bvb in een vat van 25 euro, of raden jullie toch meteen iets anders aan? Wat met een moutmolen? Wat met ....
    Er zijn zoveel verschillende items, maar welke kan ik volgens jullie best aanschaffen, zodat ik binnen korte tijd niet tot de conclusie kom dat ik een miskoop heb gedaan.
    Ik heb momenteel GEEN materiaal, en wil 'klein', maar wel degelijk genoeg beginnen.

Alle tips zijn dus meer dan welkom, de vragen over brouwen zelf zullen dan wel komen mettertijd :):):)

Alvast bedankt.

• Hoewel het misschien een onderwerp is dat al de revue is gepasseerd,vind ik toch dat je de vraag zeker moet kunnen stellen op het forum. ;)

Je begint met een Easybrew, wat je meteen ook een goede basis geeft. Ik ga er van uit dat je 20l per keer gaat brouwen, wat zo een beetje het realiseerbare is met zo'n systeem. Wat heb je dan nog, imo, nodig?

Om te vergisten zou ik het aanvankelijk niet te moeilijk maken. Voor de hoofdgisting een 30l plastic emmer zonder kraan. Voor het lageren een dame jeanne van 20l. Beide uiteraard uitgerust met waterslot en silicone stop.

Qua moutmolen gewoon meteen gaan voor een goede walsenmolen. Elke brouwstore heeft er tegenwoordig wel eentje in de aanbieding. Het is wel makkelijk als het gekozen model ook toestaat om er een boormachine op aan te sluiten.

Wat meetapparatuur betreft : een goede densimeter met maatglas, refractometer voor tijdens het brouwen, een goede digitale thermometer en (optioneel) ook een goede pH meter. Deze laatste kan je eventueel wel later aanschaffen en in het begin met pH strips werken.

Een goede RVS hevel met silicone slang erbij. Een bottelpijpje en bottelemmer (wel met kraantje deze keer). Uiteraard een kroonkurkapparaat, dit hoeft niet duur te zijn, ik heb nog altijd mijn kroonkurkapparaatje met twee handvaten dat ik indertijd voor een euro of 10 heb gekocht. En natuurlijk ook kroonkurken.

Een goede geijkte maatbeker van 5l. Niet de goedkope ondoorzichtige maar wel de geijkte doorzichtige. Deze kost relatief gezien wel wat meer maar je bent wel zeker dat als je 5l afmeet, je ook 5l hebt. Heeft me indertijd wel 25 euro gekost maar die is wel nauwkeurig tot op 100ml.

Een nauwkeurige kleine en grote weegschaal. De kleine voor hop, kruiden en eventueel ook brouwzouten mee af te wegen, de grote voor het afwegen van mout. Waarschijnlijk heb je al in je keuken het nodige gerief hiervoor.

Ik ben nog dingen aan het vergeten maar gaandeweg zullen we er wel uitgeraken. :)

• Zoek ook eens contact met een brouwer in uw buurt om eens een brouwproces mee te maken. Daar leer je veel van en zie je meteen welke materialen en gereedschappen nuttig, handig of onmisbaar zijn.

• Om te beginnen je ketel lijkt me niet verkeerd. Ze komen allemaal op het zelfde principe neer en alles zit in de set.
    Maw daar geen verdere hoofdpijn...
    Vergisten: Heb je geld? Koop een Inox vat, alternatief, de fermentasaurus en anders een plastiek vat. En/of Mandfles
    Moutmolen, koop idd walsenmolen.
    Voor de rest; Spatel, refractometer, densimeter + maatglas, Ph-meter, deftige hevel+slang+bottelpijpje.
    Lekkere bak bier voor de lege flesjes & Kroonkurkapparaat (kan je zo zot in gaan als je wil, werkt allemaal naar behoren toch zeker de eerste jaren..)
    Dan nog een kuisproduct & ontsmettingsmiddel en je bent gezet voor een hele tijd!

Maar vooral de tip als bovenstaande, ga eens mee volgen, met je ogen kan je stelen en kan jezelf uitmaken wat nodig en wat niet ;-)

• ben ook beginnend brouwer. De meeste spullen van hierboven heb ik reeds (uitgezonderd de refractometer, en Ph controleer ik met strips aangezien ik hier met heel zacht water zit, wat geen correctie nodig heeft). Waar ik zo mijn vragen bij heb is of zo'n geijkte maatbeker zoveel beter is als zo'n witte (die heb ik namenlijk). Je kan immers het volume zeer correct berekenen aan de hand van de hoogte in uw brewmonk, easybrew of in mijn geval munschenk. Best omrekenen naar de afstand van boven af, dan kun je ook heel gemakkelijk uitspoelen tot een bepaald volume. Wat ik hier nog wel mis, en ook best wel een dure investering is zijn 2 balansen. 1 voor de mout die minder nauwkeurig moet zijn, maar wel een redelijk grote range moet hebben, en een preciesie weegschaal (0.1g nauwkeurig) voor de hop, kruiden en gist. Bij zo'n weegschaal moet je opletten. Heb er al redelijk wat (keuken) weegschalen gezien die zo nauwkeurig gaan op de display, maar waar dit totaal niet klopt. (goedkoop is in dit geval echt wel bedrogen worden)

• Zoek ook eens contact met een brouwer in uw buurt om eens een brouwproces mee te maken. Daar leer je veel van en zie je meteen welke materialen en gereedschappen nuttig, handig of onmisbaar zijn.

Lijkt me zeker een geweldig idee. Ikzelf ben van Malle, en wil me absoluut niet gaan meten aan de Paterkes hier een paar kilometer verderop ^^^^^^, maar als er iemand zich geroepen voelt mij wat wegwijs te maken... GRAAG !!!

• Om te vergisten zou ik het aanvankelijk niet te moeilijk maken. Voor de hoofdgisting een 30l plastic emmer zonder kraan. Voor het lageren een dame jeanne van 20l.

Hoi W@lter, zit daar een bepaalde reden achter om te werken ZONDER kraan voor de hoofdvergisting?
    Ik had bvb al gedacht aan de Fastferment van 30 liter. Als ik me goed heb geïnformeerd hoef ik zo niet over te hevelen en kan ik dan zowel vergisten, als lageren in 1 vat. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

• Jazeker. Op een gewone gistemmer (zo'n plastic ding van Brouwland) of zelfs een RVS equivalent is die kraan volledig overbodig. Het enige dat ze oplevert is extra kuiswerk en een verhoogde kans op besmetting. Je gaat ze niet gebruiken voor het overhevelen naar een lagertank/vat/fles maar ze staat er zogezegd om "staalnames" te doen. Wat ik nooit zou doen via zo'n kraantje maar met een ontsmette pipet.

Op een CCT is het natuurlijk iets anders, daar gebruik je ze om gist af te tappen en uiteindelijk ook voor het bottelen. Maar op een gewoon gistvat?

• dus die Fastferment starterkit op zich zou dan wel een goede keuze zijn?
    Zo heb ik blijkbaar ook meteen het volgende:

1. FastFerment, conisch gistingsvat, volume 30 l
    2. PBW Five Star 120 g
    3. Star San HB Five Star 118 ml
    4. Bierwortmeter met 2 schalen
    5. Niet gegradueerd transparant maatglas 200 ml in kunststof
    6. Roerspaan 40 cm in kunststof
    7. Kroonkurkapparaat Emily 26 mm
    8. Kroonkurken 26 mm goud 100 st.
    9. Flessenborstel 30 cm voor bierflesjes
    10. Thermometerstrip vloeibare kristal 0-30 °C
  • Ik heb een fastfermenter maar ik ben daar niet zo tevreden van. Uiteindelijk is de afwerking ervan toch niet wat het zou moeten zijn. Vooral de schroefdraden lekken dat het geen naam heeft, je moet daar dan teflon tussen draaien en dat vind ik niet zo ideaal. Het is wel een uitstekend bottelvat en daar gebruik ik het ook voor.

Ik zou, zeker in het begin, opteren voor een goed gistvat en lagerfles (dame jeanne). Dat gaat je tesamen zelfs nieuw geen 50 euro kosten.

Die PBW vind ik véél te duur voor wat het is, koop gewoon een kilo Chempro Caustic (of de brouwmarkt versie ervan) en een flesje starsan.

Die bierwortmeter en transparant maatglas zijn wel interessant maar kosten op zich ook niet veel geld apart. En dan ben je beter met deze densimeter die een kleinere schaal heeft en nauwkeuriger is (en ook in plato meet). En dat maatglas kan je beter in glas nemen volgens mij. Is de meerkost niet en je hebt meteen een nauwkeurige maatbeker voor kleine volumes.

De roerspaan koop je beter in RVS, ik heb recentelijk nog zo'n plastic geval gekocht en die plooien door als je je mout wil omroeren in de brouwketel.

Dat kroonkurkapparaat heb ik al veel goed maar ook veel slecht over gehoord. Investeer beter in een iets duurder model met een voet. Kan je meteen de adapter voor 29mm kroonkurken erbij nemen en ook in champagneflessen bottelen.

Kroonkurken koop je los en zijn voordeliger per 1000. En die gebruik je ook op hoor, per 1000.

De flessenborstel kan je soms voor een appel en een ei vinden in winkels als de Action, Blokker of Zeeman. En anders is het de kost niet om apart te kopen.

De thermometerstrip is volledig nutteloos (net als het kraantje op het gistvat). Veel te onnauwkeurig. Koop daarentegen een heel goede thermometer zoals deze van brouwland en die gebruik je ook voor het maischen, koelen, vergisten, ...

• amai, da's een hele boterham... maar duidelijke uitleg waar ik absoluut mee verder kan. Bedankt!

Enne, mocht je eens een brouwhulp nodig hebben (die (nog) niks kent en uiteindelijk alleen maar wat in de weg zal lopen wsl :) ), laat maar weten.

• Enne, mocht je eens een brouwhulp nodig hebben (die (nog) niks kent en uiteindelijk alleen maar wat in de weg zal lopen wsl ), laat maar weten.

Ben getrouwd met zo ene.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Lijkt me zeker een geweldig idee. Ikzelf ben van Malle, en wil me absoluut niet gaan meten aan de Paterkes hier een paar kilometer verderop ^^^^^^, maar als er iemand zich geroepen voelt mij wat wegwijs te maken... GRAAG !!!

Ik ben van Rijkevorsel en nu een aantal jaar aan het brouwen. Als de kinders (en evt. vrouw) in bed liggen of uit het huis zijn wil ik gerust wel eens 't een en 't ander laten zien (brouwgewijs :) )

:edit historiek: Ben begonnen met een brewferm set, daarna ketels en nu met grainfather. Ben net afgestapt van hergisting op fles naar bottelen op kegs en carboniseren (voor pilsbieren).

:edit2: Ahja, aansluitend bij dat zoek ik nog altijd een klein clubke in de buurt om af en toe eens wat over brouwen te praten gedurende het nodige proeven.

• Ik ben van Rijkevorsel en nu een aantal jaar aan het brouwen. Als de kinders (en evt. vrouw) in bed liggen of uit het huis zijn wil ik gerust wel eens 't een en 't ander laten zien (brouwgewijs :) )

:edit historiek: Ben begonnen met een brewferm set, daarna ketels en nu met grainfather. Ben net afgestapt van hergisting op fles naar bottelen op kegs en carboniseren (voor pilsbieren).

:edit2: Ahja, aansluitend bij dat zoek ik nog altijd een klein clubke in de buurt om af en toe eens wat over brouwen te praten gedurende het nodige proeven.

geweldig!
    wat betreft dat klein clubke.... zie ik ook wel zitten. Ik zal je mijn gsm-nr in PB sturen, laat maar weten wanneer het voor jou het best past.

• Momenteel is dit zo wat mijn lijst, samengesteld aan de hand van jullie commentaren (waarvoor dank). Voor de gemakkelijkheid allemaal even bij dezelfde shop. In plaats van een DJ heb ik geopteerd voor een fles in PET om te lageren. Ik ben persoonlijk niet zo voor fragiel glas. Bij de grootvader van mijn vrouw is er ooit 1 van 50 liter gebroken die vol wijn zat, dus laat maar. Tenzij jullie die PET absoluut afraden. Waarschijnlijk ontbreekt er nog één en ander, dus voel jezelf vrij om verder aan te vullen. :danku: Ik denk dan vooral aan allerlei producten om schoon te maken en te bottelen.

Dan nog een vraagje. ik lees hier regelmatig dat er geen leidingwater maar ander water gebruikt wordt om te brouwen. Ik mag aannemen dat jullie niet met spa blauw ofzo brouwen? ^^

• Tenzij jullie die PET absoluut afraden.

Nee, maar wel oppassen bij het reinigen dat er geen krassen aan de binnenkant komen.

Een maatkan van 5 liter staat er ook niet op.

Los vergeten. En dan nog weten dat ik een geijkte heb liggen van meer als 20 euro én dat ik die heel veel gebruik. Als een recept spreekt van 21.5l water, dan wil ik ook 21.5l water afmeten en zeker zijn dat het juist is. (ben daar nogal een pietje precies in :whistling:)

• voornamelijk voor het (gemakkelijker) vullen van uw brouwketel. De inhoud hiervan valt (zoals ik hierboven al geschreven heb) perfect te berekenen aan de hand van de diameter en de hoogte. Vertrouw niet op de volume aanduidingen op de ketel, deze kloppen niet helemaal. Als je op deze manier gaat werken zou ik er ook niet te veel geld aan uitgeven. (je kan de ketel natuurlijk ook vullen met een (zuivere) tuinslang.

• Een goede geijkte maatbeker van 5l. Niet de goedkope ondoorzichtige maar wel de geijkte doorzichtige. Deze kost relatief gezien wel wat meer maar je bent wel zeker dat als je 5l afmeet, je ook 5l hebt. Heeft me indertijd wel 25 euro gekost maar die is wel nauwkeurig tot op 100ml.

Je was het niet vergeten hoor W@lter. :)