Lambiek (d'Ardenne) 2017.

There are 37 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgende week nog eens de vlam onder de ketel voor een 40 litertjes lambiek, waarvan een deel bestemd voor het Ardennenvat bij Brucero.

Zoals het 3e jaar op rij al: alles 1,5 uur koken en een nachtje buiten laten afkoelen. Er gaat sowieso een deel lambiekblend van vorig jaar bij, waar de brett al goed in zit, dus komt allemaal wel goed.

De tarwevlokken vervang ik gewoontegetrouw door gewone (volkoren) bloem, gaat samen met de havervlokken bovenop de maisch eens het filterbed gevormd is.

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 18-12-2017

Naam van het bier : Lambiek2017v5

Type van het bier : Lambiek2017v5

Brouwvolume : 40 liter

Extractie-efficiëntie : 75%

Voorspelling begindensiteit : 1044,7 SG /11,1 °P /11,5 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,3 SG /2,0 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 4,9%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 28 IBU / 10 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 4,000 50,0 %

Tarwemout 3 2,000 25,0 %

Tarwevlokken 4 1,000 12,5 %

Havervlokken / havermout 4 1,000 12,5 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (Z) Zacht

Maischwater : 31,0 liter aan 67 °C

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 33,9 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 90 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

wilde hop verouderd PELL 2,5% 150 0' 27,9

VERGISTING

Gistnaam : 5112 Brettan. Bruxellensis

Gisteigenschappen : Produceert klassieke lambic karakteristieken zoals zuur en zweterig paardehaar. / Lambiekcultuur

geen gist toevoegen, nacht buiten laten koelen + toevoegen aan rest lambiek

• Voila zie, gisteren nog maar es een vrachtje lambiek gemaakt, én terwijl we toch bezig waren, een 7-tal liter verse melk tot een mooie 5 camembertjes en wat ricotta verwerkt.

Enzo ('loser') heeft me goed geassisteerd, en tussendoor was er plaats voor wat lekkere proevertjes.

Ik had het ook wel een beetje gezocht, met een kilo witte bloem, slibde het filterbed lichtjes dicht, maar het pompje en kraantje smoren, en met het opkrikken van de temperatuur en wat geduld pompte alles toch nog goed rond.

40 liter aan SG 1051, beter dan verwacht dus.

Alles in 4 bakken gegoten, buitengezet onder de tuintafel (ideaal: open hemel en lichte vorst) en na een uur of 8, net voor slapengaan, verdeeld over 2 mandflessen.

• Ik heb er trouwens nog een literke Lindemans van een jaar oud bijgegoten. De rest gaat bij m'n andere oudere lambiekvat. Nog iemand die al gebrouwen heeft? Als we aan 200 liter moeten geraken, zullen we een tandje moeten bijsteken (terwijl het nog winter is).

• Staat bij mij op de planning voor over twee weken. Ik ging normaal gezien volgend weekend lambiek brouwen maar ik moet eerst nog 30 liter imperial ipa bottelen. Vorig weekend heb ik 20 liter rouge-brun (blend van jong en oud + deel dat ik thuis op porto-eikenhout snippers had gezet) gebotteld. Maar, t' komt in orde dus!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Voila zie, gisteren nog maar es een vrachtje lambiek gemaakt, én terwijl we toch bezig waren, een 7-tal liter verse melk tot een mooie 5 camembertjes en wat ricotta verwerkt.

Enzo ('loser') heeft me goed geassisteerd, en tussendoor was er plaats voor wat lekkere proevertjes.

Ik had het ook wel een beetje gezocht, met een kilo witte bloem, slibde het filterbed lichtjes dicht, maar het pompje en kraantje smoren, en met het opkrikken van de temperatuur en wat geduld pompte alles toch nog goed rond.

40 liter aan SG 1051, beter dan verwacht dus.

Alles in 4 bakken gegoten, buitengezet onder de tuintafel (ideaal: open hemel en lichte vorst) en na een uur of 8, net voor slapengaan, verdeeld over 2 mandflessen.

Wil me zelf ook eens wagen aan lambic, met restjes oude hop en lichte mout.. recept is me duidelijk.. heb ondertussen een houten vaatje van 10 l in water liggen om waterdicht te worden ( gescoord op plaatselijke rommelmarkt en netjes uitgestoomd, maar lekt nog )..nog paar vraagjes:

-komend weekend max temp rond de 12 graden, s nachts 3 tot 6.. Is dat koud genoeg om wort te laten overnachten ?

-je zet dat wort dus zo open en bloot in een open bak buiten onder een tafel ofzo voor een hele nacht ? Leg je er geen muggengaas over ofzo, of houdt dat de wilde gist net tegen..?

-mijn brouwhok staat in een sparrenbos waar onder de naaldbomen niks groeit.. is dat een geschikte omgeving of zou ik de openbak beter in de wei zetten in het gras ?

Laatste vraagjes om me op weg te zetten.. wil het ook persé met wilde gist uit de lucht doen..

• Temperatuur-periode jaar is randje, net nog te doen, vooral een kwestie van ander levend vliegend gespuis weg te houden. Je kan je wort in principe overal zetten waar buitenlucht aan kan, zelfs binnen voor een open raam. Een muggengaas ware handig, want die vliegen nu effectief rond. Gist is zo klein en laat zich niet door enkele gaatjes tegenhouden.

Ik doe afgekoeld wort meestal eerst een maandje in een damejeanne, dan kan je goed volgen hoe de eerste schuimende vergisting verloopt. Is die over het hevigste heen, kan je naar het vat transfereren. Bij de "echten" gaat alles direct op vat, maar de duigen die vaten zitten dan ook tjokvol wilde gist.

Eventueel ook paar bodems van Boons bijgieten, draagt bij tot de mix.

• Temperatuur-periode jaar is randje, net nog te doen, vooral een kwestie van ander levend vliegend gespuis weg te houden. Je kan je wort in principe overal zetten waar buitenlucht aan kan, zelfs binnen voor een open raam. Een muggengaas ware handig, want die vliegen nu effectief rond. Gist is zo klein en laat zich niet door enkele gaatjes tegenhouden.

Ik doe afgekoeld wort meestal eerst een maandje in een damejeanne, dan kan je goed volgen hoe de eerste schuimende vergisting verloopt. Is die over het hevigste heen, kan je naar het vat transfereren. Bij de "echten" gaat alles direct op vat, maar de duigen die vaten zitten dan ook tjokvol wilde gist.

Eventueel ook paar bodems van Boons bijgieten, draagt bij tot de mix.

Super bedankt voor info..ik ga ermee aan de slag

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Dekke,

Recept netjes gevolgd, mooie brouwdag gehad zondag, 25 l mooi wort in platte grote curverbox een hele (koude ) zondagnacht buiten onder afdak laten staan met muggengaas over.. maandagochtend vroeg geheveld naar dame jeanne en in gistkast met waterslot gezet op 19 graden.. nu dinsdagavond nog altijd niks vergisting te zien.. moet waarschijnlijk geduld blijven hebben..

Hoelang moet je wachten vooraleer je weet of het echt gelukt is.. geen bodempjes boon bij gegoten omdat ik die niet had.. kan ik dat alsnog doen indien na een week geen activiteit ?

ook dit nog:

Heb tot nu toe alle gebruikt materiaal ( curverbox, hevel etc ) ver weggehouden van rest brouwapparatuur uit vrees voor ongewenste bretts, is het dan verstandig om dame jeanne in vergistingskoelkast te zetten of moet ik ook deze best apart houden vanaf nu.. kruipen de brett beetjes ook in die kast , zelfs met waterslot ?

Wat is de beste maniet om materiaal te ontdoen van brett's, want die gebruikte hevel zou ik graag ook nog bij andere niet zure bieren willen gebruiken.. heb nu alles in een mengeling van javel en bijtende soda gelegd..

• Voor je activiteit ziet dat kan soms oplopen tot meer dan 14 dagen, maar bodempjes van lambiek kan je altijd toevoegen (best doen!!!)

Het materiaal ver weghouden van je andere apparatuur, eigenlijk is dat totaal niet nodig, bret's, lacto's en pedio's zijn ook gewoon micro organismen net als gewone gisten, en die steven evengoed als je goed grondig desinfecteert (alles totaal demonteren).
    Trouwens je gewone brouw apparatuur staat ook aan de zelfde lucht blootgesteld als je niet aan het brouwen bent en dan zitten die zelfde beestjes daar ook op.
    Ik brouw met de zelfde apparatuur al jaren alles door elkaar, de flesjes waar ik in bottel dar heeft ook alles al in gezeten en nog nooit een besmetting gehad. Gewoon goed desinfecteren is de boodschap en letten op de details.

Als je onzeker bent leg het dan een nachtje in javel (of oxonia oplossing als je dat moest hebben)
    Om de javel (geur) weg te hebben gewoon naspoelen met een beetje sulfiet water

• Geduld is inderdaad key word. En bij mij staat de mandfles gewoon op kamertemperatuur. 2-3 weken om iets van activiteit te zien is heel gewoon. Maar een paar Boons, Hanssens, Lindemans of 3 Fonteinen uitdrinken en de fond gebruiken is zeker geen straf ;-).

• Geduld is inderdaad key word. En bij mij staat de mandfles gewoon op kamertemperatuur. 2-3 weken om iets van activiteit te zien is heel gewoon. Maar een paar Boons, Hanssens, Lindemans of 3 Fonteinen uitdrinken en de fond gebruiken is zeker geen straf ;-).

Ik peins dat ik chance heb.. want wat zag ik na 4 dagen wachten...😀

• Prachtig, Janmetdepet! Ik heb me hier in het Hollandse ook gewaagd aan een spontane vergisting zonder toevoeging van bodempjes. Mijn lambiek is nu een half jaar bezig en had bij de laatste meting een maand geleden reeds een SG van 1007.

• Er zit nog niets van lambiek in t vat. Moet nog gevuld worden. Ik heb nog een 25 liter klaar staan thuis, de rest zal eens moeten uit zijn pijp komen ;-)

Ik heb die van mij al lang opgedronken die ik daar voor gebrouwen heb 5 jaar terug.
    Maar het is te koud in de kelder van David voor lambiek (max temp in de zomer is 15°C en in de winter is het er 8°C)
    Je zou al vb een glazen aquarium verwarmelement bij in het vat moeten kunnen hangen om de temp wat hoger te houden.

• Wat is eigenlijk de ideale temperatuur voor lambiek te maken? Mijn vat staat bij een temperatuur van 18°C tot 20°C.

Vorig weekend wist men mij bij Oud Beersel te vertellen dat ze pas van vorig jaar airco hebben geinstalleerd en die wordt enkel opgezet als het enkele dagen na elkaar zeer warm is.

• Mijne staat nu op 20 graden in de kast..komt dun wit schuim op, paar centimeter zelfs, maar wel bijna geen beweging in waterslot..hoe komt dat volgens jullie ?
    Hoelang duurt zo'n lambic hoofdvergisting, paar weken of eerder maand zoals lager ? Kwestie dat ik weet wanneer te hevelen naar mijn eiken vat..
    Kan je trouwens het gistdepot bewaren en hergebruiken zoals bij andere gisten ?

• Neen, zeker niet is dame jeanne met gummi kap en waterslot

Ik heb ooit zo'n gummi kap gehad die lucht door liet tussen waterslot en opening, even waterslotje in rond draaien of eens overspuiten met Starsan-oplossing en kijken of het lekken gedaan is, heeft bij mij gewerkt, kan vuiltje zijn of te droge rubber zijn...? Ik vind dat die gaten wel wat nauwer mogen zijn soms, maar da's mé alles zo... :D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Vandaag paar klutskes van mijnen tour de geuze bak uit den delhaize bij gekapt. Bodempje boon oude geuze en bodemke mort subite oude geuze..hopelijk slaat ie nu terug aan want vergisting was helemaal stilgevallen..sg 1042 momenteel, smaak puur onvergist wort..temp van 19 naar 21 gebracht..raar dat die initiele wilde vergisting..toch duidelijk op bovenstaande fotos, helemaal wegviel, stil waterslot, niks schuim meer..te snel in dame jeanne gedaan ?

• Zo is het bij mij ook gegaan: eerst gisting, toen een 3 weken niks, daarna weer gisting. Volgens de literatuur is dat eerst een butaandiolgisting door enterobacteriën, daarna komen de sacchjes aan de beurt.

• Ben ik van plan na een maand...dan overhevelen in houten vaatje en dan jaartje vergeten

Maak van die maand maar 6 maand en dan pas in het houten vaatje anders gaat je lambiek veel te snel veel te zuur worden!!
    Een klein houten vaatje laat per liter bier veel meer O2 door dan een groot vat, dus de verzuring verloopt heel snel in zulk een klein vat.

• (Quote from janmetdepet)

Maak van die maand maar 6 maand en dan pas in het houten vaatje anders gaat je lambiek veel te snel veel te zuur worden!!
    Een klein houten vaatje laat per liter bier veel meer O2 door dan een groot vat, dus de verzuring verloopt heel snel in zulk een klein vat.

Ok..zeer goede raad, ga ik doen..lambiek brouwen is toch wel heel anders om te fermenteren..dan een gewoon biertje..bedankt voor het advies..zo wordt mijn eerste lambiek meteen een goeie...