Kasteelbier Rouge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn dochter lust nogal heel graag Kasteelbier Rouge, en ik heb echt de bal niet meer kunnen af houden, het moest er eens van komen.
    Ja ik ga het proberen na te brouwen ondanks dat ik het maar boucht vind.:puke:
    In principe is Kasteelbier Rouge volgend de brouwerij Kasteelbier donker (11%) verrijkt met zoete kersenlikeur (18% ?) en ze bekomen dan en bier met 8% vol :/
    Veel deftige kloon recepten heb ik niet kunnen vinden op het net, (2 stuks en bijna identiek) maar het bier is zeer moutig en de kersenlikeur komt er sterk door, op het etiket staat vermeld bevat tarwe en mout van gerst.
    Dus dat is de info waar ik het mee doen heb.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptKasteelbier Rouge

BierstijlEcht geen stijl

Volume20,0 l

Begin SG1,072 SG

Eind SG1,019 SG

Schijnbare vergistingsgraad73,5%

Alcoholgehalte6,9 vol.%

Berekende kleur (Morey)41 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU

Brouwhulprendement75,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

25,70 lMaisch water PIDPA Westerlo

2.57 gAntioxin SBT (antioxidant)
    4,20 gCaSO4

0,70 mlFosforzuur

1,00 gMgSO4

1,60 gNaCl

12,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

100 mg/l11 mg/l38 mg/l112 mg/l75 mg/l200 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,66 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC55,9 %

1,15 kgMünchner Type 2, Weyermann23 EBC17,5 %

0,65 kgTarwevlokkenBrewferm2 EBC10,0 %

0,36 kgCaramunich Type 3 Weyermann150 EBC5,5 %

0,33 kgAroma 50Dingemans50 EBC5,1 %

0,21 kgMelanoidin moutWeyermann70 EBC3,2 %

0,18 kgSpecial BDingemans350 EBC2,8 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.15 min.3,9 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C20 min.45 min.3,9 l/kg

Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,9 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

1,0 mlTetrahop GoldpelletsNVTbottelen6,0 IBU

25,3 gSaazpellets2,1%50 min.6,1 IBU

24,4 gStyrian Goldingspellets4,6%50 min.12,8 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

6,00 gSupperMoss HBklaringsmiddelkoken

0,40 gAntioxin SBantioxidantoverhevelen

0,40 gAntioxin SBantioxidantbottelen

20,00 gNatural Sensation Cherrysmaakstofbottelen
    xx,xx gSucralosezoetstofbottelen

Gist

HoeveelheidNaamType

0,2 l + 2,5 l getrapte starterKasteelbierbovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting20,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting23,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,020 SG

Schijnbare vergistingsgraad72,1%

Temp. nagisting22,0 °C

Temp. lagering3,0 °C

Iemand nog goede ingevingen of ga ik beter een bak kopen ;(

• Geen suiker in de stort, Serge?

Ik heb de FG gemeten van een Kasteelbier rouge en die was 1010 maar toch was het bier mieren zoet op het etiket staat trouwens dat het aangezoet is met stevia.

Waar ik een beetje mee worstel,
    Ik heb nu het kersen extract er in staan voor de kersenlikeur smaak, maar ik weet niet of dit wel de juiste smaak gaat geven (ik moet dus eerst eigenlijk kunnen proeven van het product)
    Coebergh Red fruit heeft wel de correcte smaak maar die is 14.5% en je gaat er toch een goede scheut (lees een hele fles of meer) moeten van toevoegen om de juiste smaak verhouding te krijgen.

Dus afhankelijk van wat ik ga toevoegen moet ik eigenlijk mijn recept aanpassen.
    Is het kersen extract OK dan zal het bier wel voldoende boddy en moutigheid hebben zoals het nu is (de mout stort kan eventueel wat eenvoudiger).
    Moet ik de Coebergh Red fruit gaan gebruiken, dan moet ik mijn bier eigenlijk lichter maken van alcohol gehalte maar nog voller van boddy en moutigheid om dat ik dit redelijk ga verdunnen.

Dilemma!!!
    Nog een paar nachtjes over slapen en de inbreng van andere meningen brengen wel soelaas ;)

• Kan je Coebergh toevoegen in de kook zodat het de alcohol verdampt :/ zou het dan ook nog zijn smaak behouden na het koken of kan dat niet

• De moutstorting lijkt me ok. Je zou eventueel wat biscuitmout kunnen toevoegen, geeft nog wat meer body aan je bier.

Heb je niet wat veel sulfaat in je behandeld water voor een zoet bier?

Voor de kersen/kriekensmaak zou je dit extract van Brouwland kunnen gebruiken.

Ik heb gewoon het waterprofiel uit brouwhulp voor een bovengistend medium zwaar amber bier genomen. maar wat minder sulfaat zou zeker kunnen.
    eventueel bovengistend medium zwaar donker daar ligt het streef getal oor SO4 op 100mg/l.
    Eigenlijk kan ik ook best het Na gehalte wat opschroeven om de zoetigheid te benadrukken.

Ik heb ook maar een testje gestart met een bruinbiertje dat net uitgegist is en daar 10% Coubergh toegevoegd en 10gr/l suiker om te zien of het wel wil hergisten op fles want mogelijk zitten in de Coubergh bewaarstoffen (er staat zelfs geen ingrediënten lijst op de fles?).

Dat extract is mogelijk ook een optie, :-/

• Ik heb ook maar een testje gestart met een bruinbiertje dat net uitgegist is en daar 10% Coubergh toegevoegd en 10gr/l suiker om te zien of het wel wil hergisten op fles want mogelijk zitten in de Coubergh bewaarstoffen (er staat zelfs geen ingrediënten lijst op de fles?).

Vanaf 1,2 % alcoholgehalte is de producent niet verplicht om ingrediënten op het etiket te zetten, enkel de allergenen.

• En wat bij het opwarmen tot 78°C van het product alleen zodat de alcohol verdampt?

Neen is geen oplossing volgens mij , je gaat altijd een deel van je aroma's kwijtspelen als je opwarmt.
    Het idee is niet slecht maar ik denk dat ik dan beter gewoon een lichter bier maak.
    Ik heb even berekend als ik 10% likeur van 14 % alcohol ga toevoegen aan een bier van 7% dan heb ik uiteindelijk een bier van 7.6%
    Als ik mijn bier maar 6.3% maak en voeg daar 10% likeur aan toe van 14% dan heb ik uiteindelijk terug bier van 7.0%
    Ik denk dat dit laatste de beste oplossing is, dan behoud ik de meeste smaken.

Trouwens goed nieuws er zitten geen bewaarstoffen in de Coubergh de test stalen zijn mooi aan het gisten gegaan :):champi:

• En wat bij het opwarmen tot 78°C van het product alleen zodat de alcohol verdampt?

Ik denk dat Serge gelijk heeft, als je tot die temperatuur gaat opwarmen ga je veel aroma kwijt geraken.

Ik heb even berekend als ik 10% likeur van 14 % alcohol ga toevoegen aan een bier van 7% dan heb ik uiteindelijk een bier van 7.6%
    Als ik mijn bier maar 6.3% maak en voeg daar 10% likeur aan toe van 14% dan heb ik uiteindelijk terug bier van 7.0%
    Ik denk dat dit laatste de beste oplossing is, dan behoud ik de meeste smaken.

Dat is volgens mij de beste oplossing.

• De verdere ontwikkeling van het recept. (hersenspinsels)

Na de testen om te zien dat er geen bewaarstoffen in die Coubergh zaten (gelukkig niet dus) even verder gaan nadenken.
    Zou ik deze likeur kunnen gebruiken als bottelsuiker oplossing? Dit om de maximale smaak te behouden en niet een deel van de aroma's te verliezen via de CO2 die ontwijkt tijdens het vergisten in het nagist/lagervat.
    Ik dacht ik zal dat eens nel berekenen, Niet dus :(
    De Coubergh heeft 14.4vol% alcohol (om exact te zijn) de gemeten dichtheid is 1048SG, dus even snel terug rekenen, maar dat lukt dus niet.
    Als ik grof tel (de alcohol er uit laat) dus met een heel grote fout marge kom ik eigenlijk uit dat er ongeveer 135gr/liter suiker in de Coubergh zou zitten
    Als ik 10% zou toevoegen zit ik dus aan 13.5 gr bottelsuiker, Net dat ietsje te veel ;(
    Vermoedelijk zal er zal niets opzitten dan 5% in de nagisting te kieperen en 5% te gebruiken als bottel siroop. :/
    Om toch maar zeker te zijn heb ik vandaag 2 flesjes van een ander bier dat net de lagering is in gegaan gebotteld; Eentje met 10% Coubergh (wie niet waag niet wint) en eentje met 5% (safe modus) Beiden in een opengesneden Pet fles verpakt als ze moesten stuk springen spaart dat mij een hoop opkuis werk.

• Voila recept aangepast naar bovenstaande opmerkingen.
    Ik ga de Coubergh Red fruit dus als likeur gebruiken er wordt 10% toegevoegd, waarvan (voorlopig) 5% net na het overhevelen, dan nog eerst een dag of 3 warm houden zodat deze toegevoegde suikers omgezet zijn en dan pas koud lageren. De overige 5% likeur dienen als bottelsuiker.
    Hier onder het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptKasteelbier Rouge

BierstijlDubbel

Volume20,0 l

Begin SG1,066 SG

Eind SG1,018 SG

Schijnbare vergistingsgraad72,7%

Alcoholgehalte6,3 vol.%, 7vol % incl. toegevoegde Likeur

Berekende kleur (Morey)40 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU

Brouwhulprendement75,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

25,70 lMaischwater (PIDPA westerlo)
    2.60 gAntioxin SBT

4,20 gCaSO4

0,70 mlFosforzuur

1,00 gMgSO4

1,60 gNaCl

12,35 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water (bovengisting, medium zwaar, amberkleurig)

CaMgNaHCO3ClSO4

100 mg/l11 mg/l38 mg/l112 mg/l75 mg/l200 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,10 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC51,9 %

1,00 kgMünchner Type 2Weyermann23 EBC16,7 %

0,79 kgTarwe moutWeyermann4 EBC13,2 %

0,36 kgCaramunich Type 3Weyermann150 EBC6,0 %

0,33 kgAroma moutDingemans50 EBC5,6 %

0,21 kgMelanoidin moutWeyermann70 EBC3,5 %

0,18 kgSpecial BDingemans350 EBC3,1 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.15 min.4,3 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C20 min.45 min.4,3 l/kg

Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

1,5 gTetrahop GoldextractNVTBottelen9 IBU

20,0 gSaaz HBS 3,4%pellets2,1%50 min.5,0 IBU

20,0 gStyrian Goldings HR 5.7%pellets4,6%50 min.11,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

6,00 gSupperMoss HBklaringsmiddelKoken (10 min)

0,40 gAntioxin SBantioxidantNagisting/Lagering

0,40 gAntioxin SBantioxidantBottelen

2,0 lCoubergh Red fruitLikeurLagering/Bottelen

Gist

HoeveelheidNaamType

0,2 l + 2.0 l getrapte starterKasteel bierbovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting22,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting23,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,018 SG

Schijnbare vergistingsgraad72.7%

Temp. nagisting22,0 °C

Temp. lagering3,0°C

• Mooi en speciaal recept, dus je vergist meteen warm en je blijft warm tot de lagering? Ik geef op 't laatst altijd nog ne stoemp van een paar graden. Die 60 min kooktijd wil ik ook altijd maar die haal ik nooit omdat ik altijd weer nog zoveel dingen te doen heb:)

• Mooi en speciaal recept, dus je vergist meteen warm en je blijft warm tot de lagering? Ik geef op 't laatst altijd nog ne stoemp van een paar graden. Die 60 min kooktijd wil ik ook altijd maar die haal ik nooit omdat ik altijd weer nog zoveel dingen te doen heb:)

Ja deze keer vertrek ik warm om de nodige ersterigheid te bekomen.
    De extra stoemp zoals je het mooi verwoord daar geloof ik niet veel meer in.
    Als je een vloeistof hebt die verzadigd is met CO2 en een dichtheid heeft van vb 1015 en je gaat die van 20°C naar 25°C verwarmen daalt de dichtheid sowieso daar de dichtheid daalt door de temperatuur maar ook ook omdat je alle veel van de opgeloste CO2 gaat verwijderen door het verwarmen.
    Het lijkt dan dat je terug vergisting hebt (je waterslot blubt) maar dit is eigenlijk gewoon het uitwijken van de opgeloste CO2 wat dus achteraf zich ook zich verduidelijkt in een lagere SG. Je komt er net zo goed met de zelfde temperatuur aan te houden.
    Niet te moeilijker doen als nodig ik doe sowieso al zo moeilijk ;)

• Eigenlijk zou je hierin de fruitsmaak met die natural sensation ook kunnen bereiken denk ik. Of het genoeg is voor die overdreven smaak van de echte Kasteel Rouge te benaderen is maar de vraag.

Maar zoals die nu met de Coubergh zal het prima lukken denk ik.

Blij dat ik deze niet hoef te drinken :)

• Likeur bevat normaal gezien geen esters, of de stoker heeft zijn werk slecht gedaan en de voorloop niet weggegooid.

Niet helemaal, je gaat altijd wat esters hebben in gestookte alcohol, hoe goed de stoker ook zijn werk heeft gedaan. De enige uitzondering hierop is deftige vodka. Het probleem zit hem in de smering. Op de temperatuur waarbij ethanol wordt gedestilleerd heb je ook nog andere esters en alcoholen (zelfs methanol in beperkte mate) die mee gedestilleerd worden. Om deze fractie zo klein als gewenst te houden heb je ofwel heel hoge refractioneerkolommen nodig (wodka) of moet je verschillende malen destilleren (Ierse whiskey).

De voorloop weggooien is eigenlijk vanzelfsprekend. Destilleerders die dat niet doen weten eigenlijk niet waar ze mee bezig zijn. Je moet daar eens aan ruiken, aan zo'n voorloop. Krijgt ge een verstopte neus in no-time mee open.

Dit gezegd, ik weet uiteraard niet hoe het destilleerproces verloopt bij Coubergh dus het kan wel meevallen, die esters. Jammergenoeg bevat hun website absoluut geen informatie over de alcohol zelf.

• Niet helemaal, je gaat altijd wat esters hebben in gestookte alcohol,

Ok ik ging van de veronderstelling uit dat ze van zuiver (96%) alcohol zouden vertrekken, maar als je wat verder nadenkt is het best mogelijk dat dat dus niet zo is. (drukken kostprijs)

Misschien dat ik dan toch best eerst koel naar <20°C en de temp gewoon door vergistingswarmte laat oplopen tot 22°C kwestie van niet te veel esters te hebben er mag ook nog schuim op het bier komen staan.
    Ik heb wel de tetrahop er bij inzitten voor een gegarandeerde goede schuimvorming, maar het is niet 100% zeker dat die toegevoegd wordt.
    Het zure van de rode vruchten likeur gaat mogelijk niet zo goed samen met de 25 IBU aan bitterheid
    Ik heb om die reden het aandeel tetra in het geüpdate recept verhoogt naar 9 IBU, om bij het bottelen eventueel wat minder te kunnen toe voegen. Kwestie van een evenwichtig bier te bekomen.

Toch weer wat stof om over na te denken, ik heb nog wel een paar nachtjes.

Trouwens de gebottelde flesjes met 5% en 10% Coebergh zijn nog steeds niet ontploft en die staan al sinds zaterdag in de warmkast (In de Desperados ijsemmer op de foto op de post hier boven kwestie van zeker geen opkuis te hebben ;))

Wordt vervolgt....

• Jep, een sterilock om te ontluchten maar het steriel filtertje is er wel uit de sterilock uitgehaald (dat kon niet genoeg lucht doorlaten als de beluchtingspomp draait met als gevolg blup de stop er steeds uit)
    Wel is er een geurvreet ding in de plaats gezet om stof inval tegen te gaan (had net zo goed een waterslot kunnen zijn dus)
    Maar vermits die lange tijd gratis bij brouwland aan de kassa gelegen hebben en ik dus een grote voorraad heb dit dus maar gebuikt.
    Zelfs een beetje hydrofobe watten of een zilverpapiertje zouden volstaan om het gat van de stop af te dekken.
    De stop dient enkel om het RVS buisje op zijn plaats te houden.

• Vandaag een leuke brouwdag gehad, alles is netjes verlopen :@ 19.6l in het gistvat (20l gepland) en de dichtheid was 1065 SG ipv 1066 SG.
    dus dat is netjes zoals het hoort.
    Enkel tijdens het koken is het fout gelopen, timer niet ingesteld, gasfles leeg en ik was even niet in de buurt, dus wist ik in godsnaam niet hoe lang ik nu werkelijk aan het koken was, als oplossing heb ik dus op eind volume gekookt. Dit leek mij de beste oplossing vermits er toch maar een hop gift was in het begin van de kook en er geen aroma hopgiften waren. Door te koken op eindvolume zou ik tamelijk in de buurt moeten zitten van de werkelijke voorziene kook duur.
    Ik heb even nageteld en als ik 20 mijn langer zou gekookt hebben scheelt dit zelfs maar 1.5IBU Dus te verwaarlozen. Korter zal het zeker niet geweest zijn anders had ik mijn nodige verdamping niet gehaald.

• Volgende week maar eens bij de Nederlandse Gamma hier vlak bij langs, wellicht is die daar ook te koop. Een half jaar terug was er niet veel wat bruikbaar was in de Gamma om in de ketel te meten.

Daarom had ik een RVS liniaal besteld in China. Kost bijna niets en is ook niet van fatsoenlijk RVS, een prul dus.

• Die staat nog steeds te gisten!! :grouchy:

Ik heb na de twee testflesjes laten na te gisten toch geopteerd om de likeur voor het bottelen toe te voegen en de aanwezige suiker in de likeur eerst te laten vergisten.
    De reden was dat het test flesje met 10% Coebergh te veel gecarboniseerd was.
    Dus 29/12 heb ik overgeheveld en 10% Coebergh toegevoegd, echter de vergisting verloopt tergend langzaam, (misschien toch wat bewaarstoffen ??) Ik heb ondertussen om het te helpen wat verse bottelgist toegevoegd om de eenvoudige suikers uit de likeur sneller om te zetten maar zonder veel succes.
    Het is nu wel zo dat het vergisten bijna afgelopen is, als die tegen nu zaterdag nog de zelfde SG heeft van 1020 dan mag die eindelijk gelagerd worden.
    Soms moet een mens geduld hebben, en ik ben nu ook niet de persoon die dagelijks gaat meten. zolang het nog blubt en je ziet belletjes in de lagerfles opstijgen heeft het allemaal niet veel nut dat meten. gewoon geduld hebben is dan de boodschap.

• Ondertussen zijn we weer wat verder en heb ik vermoedelijk de oorzaak gevonden waarom dit bier blijft gisten.
    Het brouwsel is bij het overhevelen in 2 DJ's gedaan eentje waar de likeur bij aan toegevoegd is voor de Kasteelbier rouge te maken, maar er is ook nog een rest DJ waar niets aan toegevoegd is en die DJ staat ook nog vrolijk verder te gisten.
    Nu wat is (vermoedelijk) de oorzaak, de DJ's waren niet voor 100% gevuld en ik had naar mijn gevoel een beetje veel kopruimte!! Ik heb beide DJ's om de kopruimte te beperken aangevuld met (1 blik) Jupiler en (2 flesjes) Duvel, en die flesjes Duvel zullen vermoedelijk de schuldige zijn dat de vergisting nu verder gaat. De reden is dat de Duvel gist een Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus is en dus glucoamylase (Alpha-glucosidase) produceert en deze glucoamylase blijft aanwezig in het bier. De glucoamylase zetten dus de aanwezige dextrines langzaam verder om in vergistbare suikers en daar door blijft vermoedelijk dit biertje nu zo lang en langzaam verder gisten :@
    (dat is toch het vermoeden daar er geen Brett of ander rare geurtjes zijn nog pellicile vorming is) :(