Schroten

There are 17 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Er wordt veel geschreven en gepraat over te grof of te fijn schroten...maar bestaat er ook een concrete handleiding hoe je best je walsenmolen instelt?

Die van mij staat ingesteld op een opening van exact 1mm. Ben ik goed bezig?

• Inderdaad véél over gezegd en geschreven, het best is een handjevol schroten en kijken, het maischen zegt al veel over filters die eventueel dichtslibben wegens te fijn - of te weinig rendement wegens grof - geschroot.

mvg

• Die van mij staat ingesteld op een opening van exact 1mm. Ben ik goed bezig?

Dat is fijn genoeg. Hoe verloopt het filteren bij jou? Gaat dat vlot? Als dat het geval is en je rendement is ok, dan ben je goed aan het schroten.

Belangrijk bij het schroten is dat het graan wordt gebroken zodat het zetmeel vrijkomt maar het kaf zo heel mogelijk blijft. Hoe fijnder je dat zetmeel vrijkrijgt zonder het kaf te vernielen, hoe beter je rendement. Ik schroot zelf nogal vrij grof, de opening in mijn walsenmolen is ongeveer de dikte van een bankkaart, maar mijn rendement is wel ok (+/- 75%) en ik heb geen filterproblemen. Vroeger wel eens fijner geschroot, het rendement ging dan omhoog, maar dan had ik meer last van vastgelopen filteringen.

• Ik maïsch inderdaad in een klassieke opstelling: eEen gewone inoxketel van 20L met gasbrander eronder.

Met filteren heb ik helemaal geen problemen. Ik filter met een hevelfilter en deze is nog nooit dicht geslibt. Maar het rendement is helemaal niet schitterend vind ik : 60tot 65%!

Wanneer ik een bankkaart nameet kom ik aan 0,8mm...misschien moet ik voor een volgend brouwsel ook maar eens een beetje fijner instellen om ook de 70 tot 75% te halen.

• Klam schroten, dan blijven de kafjes helemaal heel.
    Ik gebruik een tuinsproeiertje en bevochtig eerst mijn mout met 1l water/10kg mout. Ik kap de mout enkele keren over in een andere ton en gelijktijdig besproei ik de mout met water, nadat die beneveld is geweest laat ik die een half uurtje staan zodat de kafjes soepel worden en het water opnemen, dan schroot ik pas. Als je de rust periode niet toepast laden je rollen sterk aan met het vrijgekomen zetmeel. Mijn molen staat ingesteld op 0.8mm.
    Ik houd wel ongeveer 500gr op zij om er achteraf droog door te sturen om de walsen zuiver en droog te maken (is dan wel zeer fijn geschroot)

Bovenstaande is enkel van toepassing op gerstemout, gemoute haver, roggemout en tarwemout worden droog geschroot de instelling is voor elk van deze uitzonderingen verschillend.
    Nog wat info over klam schroten

• 1 l/ kg? dat is wel héél veel, Adrie in het artikel spreekt over 10 ml/kg...

Ik heb staan 1l per 10kg mout (zo een vol sproeivatje) wat overeen komt met 100ml/Kg , en ja dat is 10 keer zo veel als A3.
    Maar dat gaat zeer vlot en mijn kafjes zijn nog volledig heel. Wel zeker dat half uur rust respecteren anders is het een plakboel op je rollen.
    .

Ik heb nu wel geen foto van het geschroot materiaal, maar bij het filtreren zie je duidelijk dat de kafjes nog volledig intact zijn, na het maischen zijn dit gewoon lege hulzen.

• Bedankt voor de info! Ik zet mijn walsenmolen volgende keer op 0,8mm en klam schroten...misschien eerst eens Adrie Otte volgen met 10ml/kg.

Hopelijk gaat mijn rendement dan de goeie kant uit :bier:

• Ik maïsch inderdaad in een klassieke opstelling: eEen gewone inoxketel van 20L met gasbrander eronder.

Met filteren heb ik helemaal geen problemen. Ik filter met een hevelfilter en deze is nog nooit dicht geslibt. Maar het rendement is helemaal niet schitterend vind ik : 60tot 65%!

Wanneer ik een bankkaart nameet kom ik aan 0,8mm...misschien moet ik voor een volgend brouwsel ook maar eens een beetje fijner instellen om ook de 70 tot 75% te halen.

Het getal van uw rendement hangt ook af van de formule die je gebruikt. Met deze formule °Pt x bekomen Sg / 1000 x bekomen liter wort / Totaal kg stort / 100 (bekomen Sg is 1055 en kg stort is in kg) kom ik voor volmout (dus zonder suiker) op en rond 70%

• Ik ben benieuwd naar de reacties van de Grainfather gebruikers.

Welke instellingen gebruiken jullie?

Ikzelf ben in het bezit van een Arsegan moutmolen pro met verstelbare RVS / INOX walsen .

Deze stond ingesteld op 1mm, doch tijdens het maischen kwam er flink wat "gruis" vrij.

Grover schroten?

• Hallo Gerstenat, welkom op het forum :thumbup:

Ik heb geen grainfather maar een bulldog brewer en dat is volgens hetzelfde principe. Ik heb mijn moutmolen grof afgesteld. De wijdte kan ik je niet meteen vertellen omdat ik daar geen meetapparatuur voor heb, maar de instelling is zo dat ik vrij grof schroot. De korrels worden net geplet en zeker niet gemalen. Het merendeel is hierdoor opengebroken maar het kaf is nog heel.

Ik heb al veel fijner geschroot maar de winst in rendement is echt miniem en de miserie dat het veroorzaakt is het echt niet waard.