Mijn brouwerij verhuist naar de kelder

There are 68 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Elke brouwer is ergens ook wel een goede bouwer...

Dat vind ik nu mooi gezegd se... als het niet sarcastisch bedoeld is tenminste want met Walter weet je nooit...jawel hij zou 't niet durven, 't blijft mooi gezegd :)

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Af en toe durf ik wel eens wat scherpere humor te gebruiken ;) maar ik meen wel degelijk wat ik zeg hoor. In die 11 jaar dat ik brouw en 8 jaar dat ik het forum beheer heb ik de meest fantastische apparaten, installaties, brouwerijen en snufjes gezien die door hobbybrouwers zelf werden gemaakt. En ik heb ook getuige mogen zijn (en mag nog steeds) van de hulpvaardigheid van hobbybrouwers onderling. :thumbup:

• Zondag heb ik nog verder gewerkt aan mijn brouwruimte. Ik ben dus een grote "werkbank" aan het maken. Dit is, zoals hierboven al beschreven, een grote binnendeur (zo'n overschilderbaar ding) dat ik op een eigengemaakt onderstel heb gezet. Daar heb ik een gat in gezaagd om de grote plastic bak in te laten passen. Dit is ook mooi gelukt en de bak past er precies in. Tijdens het brouwen doe ik daar de afwas in. Voor het ontsmetwerk ga ik nog een aparte emmer voorzien, veel kleiner van een liter of twee, om daar dingen in te leggen voor te ontsmetten zoals watersloten en ander klein spul.

Nu dus nog het afvoersyteem. Hier moet ik nog eens goed over nadenken hoe ik dat ga doen. Voorlopig zou ik met een oude vijverpomp willen werken omdat ik dan geen aanpassingen moet doen aan mijn plastic bak maar er gewoon de pomp kan inplaatsen. De vraag is dan wel hoe ver die pomp de bak zal gaan leegzuigen. Dat moet ik eerst eens testen. :/ Mocht het niet volstaan, dan is het plan B met een MD-06 pompje dat middels een kraantje zal aangesloten zijn op de bak. Maar ik wil eerst de andere optie proberen voor ik gaten in de bak ga boren.

• Misschien een idee voor in de bak is zo’n dompelpomp. Die zuigt vanonder aan, dus zal niet veel in je bak overlaten.( Soms in den Aldi te koop.)

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Mijn eerste poging om met een dompelpomp mijn afvoerprobleem in de kelder op te lossen was niet meteen een succes te noemen, ik koppelde de dikke darm van de pomp aan op mijn afvoer van 40 mm van de badkamer, toen ik de pomp opzette hoorde ik een vreemd geluid in de badkamer, maar het vat was gauw leeg en ik dacht amai dat gaat nogal vooruit, toen ik boven ging kijken zag ik dat de twee stoppen van mijn lavabo's er uit waren gevlogen en de badkamer kliedernat was tot het plafond toe, ik heb toen die darm meer dan de helft moeten smoren.

:(

• Nog best prijzig, maar het brengt me wel op een paar ideëen die ik hier kan uitvoeren met beschikbare spullen. Als ik de opstellingen goed bekijk is het een soort opvangbak met een pomp erin. Als ik mijn vijverpompje blijf gebruiken en een oude gistingsemmer gebruik als opvangbak, dan kan ik zoiets makkelijk namaken. Ik heb hier nog een gistvat met schroefdeksel waar ik ooit eens een brett besmetting in had en niet meer als gistvat wil gebruiken. Hiervoor is het echter wel heel goed geschikt.

• Nog best prijzig, maar het brengt me wel op een paar ideëen die ik hier kan uitvoeren met beschikbare spullen. Als ik de opstellingen goed bekijk is het een soort opvangbak met een pomp erin. Als ik mijn vijverpompje blijf gebruiken en een oude gistingsemmer gebruik als opvangbak, dan kan ik zoiets makkelijk namaken. Ik heb hier nog een gistvat met schroefdeksel waar ik ooit eens een brett besmetting in had en niet meer als gistvat wil gebruiken. Hiervoor is het echter wel heel goed geschikt.

Best prijzig zo'n broyeur die Serge laat zien, maar er zit wel een terugslagklep in het systeem. In je riool willen nog al eens drukverschillen ontstaan door het gebruik van toiletten boven je kelder, daarvan wil je toch niets terug krijgen in de buurt van je bier spullen. Volgens mij een puntje waar je niet op wil bezuinigen.

Daarna kun je met simpele constructies je afvalwater naar die broyeur laten lopen. En hitte bestendig ook nog zag ik. Ook niet verkeerd in een brouwerij.

• In je riool willen nog al eens drukverschillen ontstaan door het gebruik van toiletten boven je kelder, daarvan wil je toch niets terug krijgen in de buurt van je bier spullen.

Dat zijn afzonderlijke circuits bij mij. Het ene gaat via de septische put (de toiletten) het andere gaat rechtstreeks de verliesput in (vuil water). Op die verliesput staat een terugslagklep om zo'n dingen te vermijden.

• Dat zijn afzonderlijke circuits bij mij. Het ene gaat via de septische put (de toiletten) het andere gaat rechtstreeks de verliesput in (vuil water). Op die verliesput staat een terugslagklep om zo'n dingen te vermijden.

Dat maakt het een stuk eenvoudiger voor jouw kelder.

• Zo een broyeur lijkt mij inderdaad ideaal.

Temperatuur tot 90°C

Netspanning

Makkelijk aan te sluiten

...

Je kan misschien zelfs er een compleet toilet naast zetten ... dan kunde op uw gemak een kakske doen en de gazet lezen terwijl dat ge bier aan't brouwen zijt want in uwen Buldog moet ge toch niet roeren,... maarja dan moet uw afzuiging wel in orde zijn hé ... :rofl:

(sorry mannen, ik kon weeral niet laten. ik zag het in mijne fantasie weeral gebeuren ... :o )

Toch blijft dat geen slecht idee, diejen broyeur.

• Terug naar het onderwerp : nu mijn brouwtafel ineen steekt heb ik een beter overzicht hoe ik te werk kan gaan. Ik ga toch een afloop op de bak maken. Daarna heb ik een paar opties :

Ofwel sluit ik hier rechtstreeks mijn pompje op aan, dat kan want er is schroefdraad aan zowel de in- als uitgang van dat vijverpompje. Het pompje monteer ik dan onderaan de brouwtafel met een schakelaar voor makkelijk gebruik.

Ofwel zet ik een 30l emmer onder de bak en zet ik daar de vijverpomp in. Het afvalwater gaat dan eerst in die emmer lopen. Maar dat vind ik nogal omslachtig.

• Eén zilveren raad, -net géén gouden-, doe het automatique want den boel gaat overlopen, dus ga voor de dompelpomp want op- en afzetten van een pompje ga je vergeten...ik geef het maar even mee en ik hoop ergens dat je het 'niet' doet, kunnen we nog eens lachen;)

• Ok nu snap ik het, ik dacht een bak met afloop in een emmer met daarin een pompje dat op en af dient gezet. Nog een vraag, dient die bak ook om al je spullen in uit te wassen want dan moet je die brandschoon kunnen uitspoelen natuurlijk en ik veronderstel dat een schroefdraadverbinding in een bak toch wat hoger uitsteekt?

• Die dient inderdaad ook om alles uit te wassen maar niet om te ontsmetten. Dat gebeurt in een aparte pot. Daarvoor ga ik een pot van een liter of twee gebruiken. Daar leg ik dan die dingen gewoon in (waterslot, meetpotjes, ...). Ik gebruik hiervoor starsan. Aan het einde kieper ik die ontsmettingsvloeistof dan in mijn gistvat om dat ook te ontsmetten.

Wat die bak betreft : na gebruik droog ik die zowiezo altijd uit met een vaatdoek.