Mijn brouwerij verhuist naar de kelder

There are 68 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dit jaar heb ik een houten garage gezet in de tuin. Mijn initiële bedoeling was om deze, naast atelier en opslagplaats, ook als brouwerij te gaan gebruiken. Probleem is dat werken aan hout en metaal (smeden) heel veel stof en vuiligheid geeft. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere plek om te brouwen.

Door het in gebruik nemen van de garage is mijn kelder voor een stuk leeg te komen staan. Het is geen grote kelder, en de verwarmingsketel staat er ook in, maar ik kan er toch makkelijk een 10m2 vrijmaken om te brouwen en vergisten. Er is ook voldoende elektriciteit (20A) en stromend water aanwezig. De enige uitdagingen zijn de waterafvoer, ventilatie tijdens het koken en de oude keldermuren.

En dus ben ik aan het klussen geslagen, de verlichting heb ik vernieuwd, waren twee peertjes van 60W en die heb ik vervangen door 4 lichtpunten : een oude plafondlamp die ik nog liggen had met een peertje van 60W en 3 TL armaturen van elk 9W. Nu is er licht genoeg.

Nu zijn de muren aan de beurt : eens goed afborstelen en losse verf afsteken zodat ik kan zien wat ermee te doen.

• Zorg voor een heel goede ventilatie want zuurstof gebrek kan dodelijk zijn.

Ik was ooit bij Palieter op een vriesdag en tijdens het koken was het raam dichtgewaaid en toevallig ook de buitendeur, tijdens het controleren van de vlam onder de ketel viel hij bewusteloos. Ik wil niet weten wat er met hem gebeurt zou zijn als ik er niet was om hem naar buiten te trekken in de frisse lucht.

• Als ge in een slecht verluchte plaats nog zuurstof gaat verbruiken met een open vlam kan het inderdaad zeer gevaarlijk worden.

Maar er zijn toch enkele symptomen die je ondervindt in de aanloop van het buiten bewustzijn raken, maar dan moet je wel alert en snel reageren.

Een van die symptomen is u plotseling zeer moe begint te voelen en slaperig worden, koud zweet krijgen, beginnende al dan niet hevige hoofdpijn... direct de ruimte verlaten en de deur niet dicht trekken en hulp vragen bij de buren of familie.

Maar laat de ruimte zeker een tijdje verluchten, eventueel geforceerd door een ventilator.

En ga dan zeker niet zonder toezicht in deze ruimte zodat er door iemand alarm kan worden geslagen.

Ikzelf heb het geluk dat er op het eerste verdiep een slaapkamer "vrij" is, die dan nog aan de badkamer grenst voor toegang van de waterleiding en de afvoer.

Dat is "het karwei van deze winter" om deze slaapkamer om te vormen tot een brouwkamer ... nu nog den tijd ... en enkele attributen zoals nen diepe inoxe/RVS bak om de ketels in uit te spoelen ...

• Zorg voor een heel goede ventilatie want zuurstof gebrek kan dodelijk zijn.

Zeker en vast. Maar ik werk met elektriciteit hoor, geen gas. Er is een ventilatie aan beide zijden van de kelder, maar daar ga ik nog een elektrische ventilater bij opzetten. Vooral om de dampen tijdens het koken kwijt te geraken.

• Ik brouw ook in de kelder en in het begin zette ik mijn brouwketel (elektrisch) tussen mijn keldervenster en een staande ventilator. Ik bleef toch nog heel veel last hebben van condens ( tot aan de keldertrap naar boven toe waren de muren echt nat) en daarom heb ik een dampkap geïnstalleerd met een flexibele buis die ik door het kelderraam/keldergat naar buiten kan leiden. Sindsdien nog weinig last van condens.

• Ik brouw ook in de kelder en in het begin zette ik mijn brouwketel (elektrisch) tussen mijn keldervenster en een staande ventilator.

Hoe hoog is jouw kelder, Koen?

Is het mogelijk om buiten te brouwen? Of is de kans op besmetting hierbij te groot?

Perfect goed mogelijk en de kans op besmetting is dezelfde als binnen : nagenoeg nihil als je met deftig onstmet materiaal werkt.

• Condens, kon ervan meespreken toen ik eens binnen in de keuken brouwde met mijn Braumeister.

Deze kon niet onder de dampkap wegens te hoog als je die korf eruit moet nemen.

Miljaarde ... het water droop van het plafond en langs de muren naar beneden ... ik kon nadien de muren en het plafond gaan afwassen.

Ik heb nadien steeds in mijn veranda gebrouwd, deze is langs 1 kant volledig open en met een houten dak, verluchting genoeg zonder het vervelende lawaai van de dampkap.

Het zal boven in de brouwkamer weer anders zijn ... hoe ik het ga oplossen weet ik nog niet goed.

Ik hoop dat ik tegen dat het zover is een afzuiging via de zolder kan op de kop tikken, zodat het motorlawaai toch enigszins beperkt blijft.

• Ik brouw ook in mijn kelder en een dampkap is echt wel noodzakelijk, ik ondervond dat toen ze een keertje defect uitviel tijdens het koken, waterafvoer gebeurt via lavabo in vat waar dompelpomp met vlotter staat die het naar boven in riolering pompt.

• Ik brouw in een bijgebouw van 3x4m en koken gebeurt op gas. Het raam staat op een kier en de deur altijd open. De dampkap staat pal boven de kokende ketel met aan 3 kanten plastiek flappen rond de dampkap tot de bovenkant van de ketel, zodat alle damp direct wordt opgezogen en afgevoerd door een buis door de muur.

De dampkap draait op volle toeren en als het stevig vriest dan zie ik aan de buis de damp meters ver wegblazen.

• waterafvoer gebeurt via lavabo in vat waar dompelpomp met vlotter staat die het naar boven in riolering pompt.

Zoiets ben ik ook van plan maar met een oud vijverpompje. Ik heb een grote zwarte plastic bak die ik gebruik als lavabo (er gaan zo'n 80 liter water in) en daar ga ik een afvoer op installeren die zal uitkomen in een emmer van 30l (oude gistingsemmer). Daarin zet ik het pompje dat dan wegpompt naar de afvoerbuis die in de kelder aan het plafond hangt.

• Ik ben wel benieuwd naar de foto's! Ik bereid nu ook een brouwplaats voor in de kelder. Hoogte = ongeveer 2m en opp = ong. 4x4m

Ik heb een werkbank gemaakt op wielen om gemakkelijk water, afvoer en andere materialen te kunnen bereiken.

Het is vlak naast een buitendeur die open zal staan. Maar misschien zal ik ook moeten denken aan een dampkap.

• Ik heb me een afvoerventilator gekocht zoals deze voor badkamers. Die gaat net boven de kookketel staan en zal volgens mij voldoende afvoeren. Dat beetje dat nog zou ontsnappen gaat wel naar buiten via de verwarmingsketel.

Dit gezegd, gisterenavond een valse wand gezet voor de muur waar mijn werktafel/gootsteen moet komen. Vandaag ben ik hem aan het schilderen. Met een beetje geluk is de kelder morgen geschilderd (helemaal dan). Nu moet ik effe wachten terwijl de verf droogt. :dodgy:

• Weekend is voorbij en twee valse wanden geplaatst. Mijn brouwerijtje krijgt nu zijn eigen proper plekske in de kelder. Ik heb ook eens lopen meten qua temperatuur : in de plek voor de brouwerij zelf is het nu +/- 22°C, voornamelijk omdat de stookketel daar staat. Als ik alle buizen die daaruit komen voor de verwarming zou isoleren, dan kan ik die temperatuur makkelijk naar 18°C krijgen. In de aanpalende kelder (is een stuk kleiner) is het echter maar +/- 16°C. Eenmaal de buizen geisoleerd, dan zal die temperatuur ook zakken naar een 14°C.

Als ik de omgevingstemperatuur naar 18°C kan krijgen, dan kan ik daar makkelijk de hoofdgisting doen. Voor de lagering heb ik een koelkast die naar die kelder zal verhuizen.

• Ach, kelders (ik heb er 3 grote en 4 kleine) ... ik zou er niet een hele dag willen in brouwen, zo tegen muren zitten zien ... niks voor mij.

Maar dat is persoonlijk.

Daarom gaat mijn brouwkot boven op een slaapkamer komen met raam.

Maar liefst vanal zou ik naar de garage achterin de tuin verhuizen met uitzicht op de tuin ... ik denk dat ik dan bijna elke week zou gaan brouwen.

Maar dan moet ik daar nieuwe beton en vloer inleggen en dat is mij nu net iets teveel moeite ... alhoewel ... :-/

• De ene is 4x4 meter maar daar staan ook twee stookolietanks van 1000 liter in en de stookketel. Concreet heb ik hier ongeveer 8 vierkante meter die bruikbaar zijn. De andere kelder is waar de trap de kelder ingaat en is zo'n 4 op 1.8 meter maar daar zit de trap dus ook in. Die is echter wel ideaal om te vergisten en bakken bier en dergelijke te zetten.

• Ik brouw ook in mijn kelder. Hoogte: 2.40m oppervlakte: 5x10m. Verluchting: 4 verluchtingsbuizen, geen mechanische afzuiging.

Geen last van condens. Ik brouw electrisch.

Maar het is inderdaad redelijk saai om een ganse dag in de kelder te vertoeven, een raam zou het al een pakske aangenamer maken.

• Over de afvoer maak ik me geen zorgen, die ventilator volstaat ruimschoots. En in een kelder brouwen, ik zou ook liever een ruime plek op het gelijkvloers ter mijner beschikking hebben, maar die is er niet dus is de kelder goed genoeg. Voordeel van mijn kelder is ook dat ik makkelijk 's avonds effe kan gaan kijken hoe het met een vergisting zit zonder door weer en wind naar mijn garage te hoeven.

• Het heeft eigenlijk geen naam :) De brouwerij zelf wel : De Orde van de Blauwe Badtegel (DOBB in het kort). De naam is niet toevallig gekozen : De Orde van de Blauwe Badtegel is de naam van de religieuze orde die de Blauwe Badtegel aanbidt. De Blauwe Badtegel heeft zich geopenbaard aan mijn zoon tijdens een strandwandeling. De hele religie is door mijn zoon uit z'n duim gezogen en dus zeker even waar als de andere grote wereldreligies. Soit, mijn zoon en ik hebben er eens goed mee gelachen en besloten dat dat wel een goede naam voor een brouwerij zou zijn. :)

• Komt dik in orde. Ik heb een soort werktafel gemaakt met een binnendeur als werkblad. Morgen werk ik die verder af en komt er een deklaag op van PVC vloer. In het werkblad werk ik ook een grote plastic kuip in van 90l die als gootsteen gaat dienst doen. Ik gebruik die nu al en daar kunnen meer als 60 bierflesjes in om te reinigen, mijn moutkorf van de Bulldog gaat daar gewoon in een keer in en zo zijn er nog wel grote dingen die ik daar makkelijk kan in reinigen. Maar dat is voor een ander onderwerp :)

• Potverdekke Walter, dat is een goed idee.

Ik zit ook met het probleem van dat grotere 'dingen' moet kunnen reinigen dan dat er in een standaard afwasbak kunnen.

En ik ben eens gaan rondkijken voor een inox/RVS wasbak zoals die in horeca wordt gebruikt ... bleek nogal duur ...

Maar plastieken bakken zijn er natuurlijk in alle grootte te verkrijgen tegen een kleinere prijs ... dat ik daar niet eerder aan dacht.

Nu nog ene vinden de sterk genoeg is en tegen toch redelijk warm water kan (+60°C)

Merci Walter

• Ik gebruik ook een 60l plastiek kuip om flessen in te reinigen en op de brouwdag zelf mijn eerste warme koelwater in op te vangen.

@walter: hoe ga je uw waterafvoer voorzien? Ik ben ook bezig met deel van de kelder aan het inrichten als brouwruimte en ik zal onder de gootsteen een volledig afgesloten opvangbak voorzien met pomp die vuilwater oppompt naar afvoer aan het plafond.

• Bram, wij zitten beide met hetzelfde probleem : in de kelder hangt de afvoerbuis aan het plafond. Ik ga het proberen oplossen door een afvoergaatje in de bak te voorzien en daar een MD-06 pompje op aan te sluiten. Hiermee kan ik dan het afvalwater naar de afvoerbuis pompen.

Een ander alternatief is een oud vijverpompje dat ik nog staan heb en dat ik gewoon in de plastic bak zou kunnen plaatsen als het tijd is om het vuile water weg te doen. Ik kan de bak uit de brouwtafel nemen, het restje weggieten en terugplaatsen. Eigenlijk ga ik die methode eerst proberen, dan moet ik nog geen gaten ofzo lopen maken in de plastic bak. Dat kan daarna altijd nog.

• Zaag deze afvoerbuis door, plaats daar een Y-stuk in welke de buis terug zijn functie geeft en op de extra aansluiting plaats je een schroefdeksel welke je kan afschroeven en de darm erin hangen tijdens wegpompen.

Of nog handiger is in het deksel een aansluiting te voorzien " a la gardena" waarop je je darm van de pomp kunt op aansluiten.

Zo heb ik in mijn kelders waar een afvoerbuis doorloopt een aansluiting voorzien mocht er ooit water in de kelder komen te staan ik daar de dompelpomp kan op aansluiten.

Ook handig zo een stop op een afvoerbuis is om eens met een Karcher deze inwendig schoon te spuiten ...