There are 24 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Met het idee, die St Bernardus 8 is toch ook wel heel lekker.... En omdat ik al zolang geen flessengist meer heb opgekweekt. Nog es een paar flesjes soldaat maken voor het hogere doel. Ik weet dat iedereen zegt dat het westmallegist is, maar toch...

Opkweek met aanvankelijk appelsap en verderkweek met Moutsiroop uit de natuurwinkel aangelengd tot sg 1040.

Receptje is iets wat ik vroeger nog gemaakt met, wat aangepast aan wat ik van grondstoffen liggen had:

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 17-11-2017

Naam van het bier : Abbé Wiet

Type van het bier : Donker Abdij

Brouwvolume : 35 liter

Extractie-efficiëntie : 75%

Voorspelling begindensiteit : 1069,8 SG /17,0 °P /17,5 Brix

Waarvan suikers : 1007,2 SG /1,8 °P /1,8 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1012,0 SG /3,2 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,7%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 27 IBU / 40 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 3,000 28,5 %

Palemout 7 8 5,500 52,3 %

Weyermann Viennamout 7 1,000 09,5 %

Black 1400 1400 0,020 00,2 %

Candico donkere stroop 100 1,000 09,5 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (Z) Zacht

Maischwater : 36,9 liter aan 67 °C

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 20,6 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1015 SG (Of 4,0 °P of 4,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 65 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Magnum (Hallertau M.) (B) PELL 13,4% 20 0' 18,9

Hallertauer Mittelfrüh (A) BLM 4,5% 30 30' 6,7

Styrian Golding (A) BLM 1,4% 30 50' 1,1

VERGISTING

Gistnaam : Opkweek St Bernardus (westmalle)

Gisteigenschappen : Gekend, krachtig, gisting kan fruitig ruiken.

Volume giststarter: 2,2 liter maken met: 270 gram moutextract

en 9 gram gistvoeding in 2,2 liter water koken + pH aanpassen

Een etiketje heb ik ook al ;)

url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjX-5HD9sXXAhUnAsAKHdR3BkgQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fobrag.org%2F%3Fp%3D99379&psig=AOvVaw3iRhS5cVOrwJxKDwe8lAXi&ust=1511018976672167Pope-Francis-joint-js.jpg

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

The post was edited 1 time, last by ciesvandekwis ().

• Ik weet dat iedereen zegt dat het westmallegist is, maar toch...

Als het westmalle gist zou zijn, dan vraag ik me af of deze door henzelf steeds wordt opgekweekt vanuit een gistbank? Als dat het geval is, dan vermoed ik toch dat deze mettertijd is gaan muteren zodat er toch een verschil met de originele westmalle gist.

Een leuk experiment zou een gesplitste batch zijn, eentje met de bernardus en eentje met de westmalle gist.

• Als het westmalle gist zou zijn, dan vraag ik me af of deze door henzelf steeds wordt opgekweekt vanuit een gistbank? Als dat het geval is, dan vermoed ik toch dat deze mettertijd is gaan muteren zodat er toch een verschil met de originele westmalle gist.

Een leuk experiment zou een gesplitste batch zijn, eentje met de bernardus en eentje met de westmalle gist.

Hmm. St Bernardus gebruikt toch de oude Westvleteren gist? terwijl Westvleteren ondertussen Westmalle gist gebruikt, maar er is wel degelijk een verschil.

• De gisten zijn verschillen. Maar ik vraag mij af ciesvandekwis of je die gist nog goed kunt opkweken. Mijn laatste poging (uit St Bernardus wit) leverde niet de goede gist op. Er is bij hun wat veranderd, ik heb het idee dat er minder gist in de flessen zit als een aantal jaren geleden.

Mooi recept, succes.

• Mijn laatste poging (uit St Bernardus wit) leverde niet de goede gist op. Er is bij hun wat veranderd, ik heb het idee dat er minder gist in de flessen zit als een aantal jaren geleden.

In hoeverre is het niet beter om de gist even uit te platen en er een reincultuur van te maken? Zoveel meer werk is dat ook niet en je bent meteen zeker van het resultaat.

• In hoeverre is het niet beter om de gist even uit te platen en er een reincultuur van te maken? Zoveel meer werk is dat ook niet en je bent meteen zeker van het resultaat.

Daar heb ik de spullen niet voor. Maakt denk ik ook niet uit want ik vermoed dat de gist in de flessen niet zuiver is (of bij mij was). Het lijkt er op dat de originele gist er grotendeels uitgefilterd wordt en er een bottelgist bij in komt. Maar dat is het Witbier dus. Een Kapitel zou nog wel goed opgekweekt kunnen worden. Eerdaags maar eens een aantal flessen inkopen.

• Mbroek, hoe weet je dat de gist niet de juiste was?

Ik heb de fond van 2 flesje Bernardus gebruikt, en daar zat zo te zien toch behoorlijk wat bezinksel in. Soit, na een dagje of twee met appelsap op fles en ballonetje erop, vanmorgen alles in mijn grote apotheekfles en op de roerder met zo'n 750 ml vers kweekwort (aangezuurd en extra gistvoeding). Even benieuwd als jullie..

• Mbroek, hoe weet je dat de gist niet de juiste was?

Ik heb de fond van 2 flesje Bernardus gebruikt, en daar zat zo te zien toch behoorlijk wat bezinksel in. Soit, na een dagje of twee met appelsap op fles en ballonetje erop, vanmorgen alles in mijn grote apotheekfles en op de roerder met zo'n 750 ml vers kweekwort (aangezuurd en extra gistvoeding). Even benieuwd als jullie.

Nu doet ie editor weer raar.

Mijn reactie dan opnieuw. De smaak van de opkweek vond ik niet helemaal ok, maar de vergistingsgraad was ook erg laag. Ik heb toen die vergisting vlot gekregen met US05.

Binnenkort zal ik weer eens proberen op te kweken, ik wil deze toch in de gistbank bij mij toevoegen.

• Bon, zaterdag dus bovenstaand ding gebrouwen, 37 liter opbrengst aan OG 1074 (zonder de suiker 1061 verwacht), met wordt dus 1083, ofte 10% ABV. 'k Zal diene Wiet naar Dies moeten optrekken en een ander prentje zoeken, tedju!

Rendement dus verre van slecht, want dit keer iets te fijn geschroot (molen stond nog op instelling voor rogge). Ik heb het gemerkt, want filteren verliep zeer traag, niveau binnenketel stond hoger van erbuiten. Kraan geknepen en pompje trager draaien hielp wel.

Maar bon, de vergisting gaat alvast als een speer en ruikt ook wel lekker, zéér benieuwd dus naar die opkweek-bernard...

• Hij zit nu een 3-tal weken op fles, maar bij het bottelen een 4-tal liter aan de zoldergod geofferd (kraantje bottelvat stond open :(). Dus een stuk meer bottelsuiker, waardoor hij licht gusht. Ik vermoed ook wel dat er wat wilde gist is ingekropen, aan het schuim te zien (is het soort roomachtige bovenlaag zoals bij mijn Rodenboek).

Maar hij smaakt heel vol, zoetig, alcoholwarmend, rozijnen-kruidig. Eindelijk een dus die de familie zonder verpinken binnenkapt.

• Ondertussen is het gushen er niet op verbeterd.

Maar, wat er wel een stuk helpt: ik steek de flessen een uurtje of 2 in de diepvries. Daarna rustig ontdooien in koelkast. Blijkbaar helpt dat proces een flink deel gist om zeep.