There are 8 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• mss een categorie met recepten (waarbij er geen discussie kan zijn over dat recept), netjes onderverdeeld per soort?

Het is puur mijn persoonlijke bevinding, maar ik vind het nieuwe forum een beetje onoverzichtelijk.
    Maar wel hoed af voor diegenen die er zoveel tijd (en kennis) in stoppen. Ik zou het zelf niet kunnen.

• Het is puur mijn persoonlijke bevinding, maar ik vind het nieuwe forum een beetje onoverzichtelijk.

Ik heb de nieuwe indeling eigenlijk bewust gekozen vanuit het standpunt dat je makkelijk een vraag kan stellen zonder eerst te moeten zoeken waar je die het beste kan stellen. Aan mij om de onderwerpen dan eventueel te verplaatsen naar een onderdeel waar ze het beste passen. Ondertussen heb ik deze visie al een beetje aangepast en zijn er nu al meer onderverdelingen waar je je vraag kwijt kan.

Wat de recepten betreft : je kan een vraag over je bier stellen in het onderdeel "Mijn Bier". Liefst zo volledig mogelijk met recept, brouwverslag en dergelijke, maar een simpele vraag als "hoe brouw ik een Weizen" kan je daar ook stellen.

Om recepten zelf te vinden heb ik de bibliotheek toegevoegd aan het forum. De opzet is simpel : heb je een goed recept, dan kan je het daar plaatsen (of ik doe dat voor je) en daar zitten ook onderverdelingen in zoals op het oude forum. Wat is nu het grote gemak? Wel stel dat je een blond bier wil brouwen, dan kan je daar gewoon door de bestanden snuffelen en hetgeen dat je interesseert downloaden. Is het recept opgesteld in .xml, dan kan je het zelfs makkelijk in veel brouwsoftware invoeren. Maar er staan ook recepten in .pdf formaat in en ik ben aan het overwegen om ook gewoon .zip bestanden toe te staan met recepten in brouwplanner erin (dus gewoon het xls bestand zippen en opladen).

Wat is nu het voordeel? Wel je hebt niet alleen het recept maar ook de instellingen van de brouwer in kwestie. Dit stelt je nog beter in staat om het recept na te brouwen, omdat je ook weet met welke verliezen, maischdikte, kooktijd, extractierendement, ... er is gewerkt.

Tot op heden wordt er nog niet zo heel veel opgeladen qua recepten, maar ik hoop dat het wat meer animo krijgt eenmaal iedereen er wat meer vertrouwd mee is.

Wil ik ook nog effe kwijt : er zit bij deze forumsoftware echt een heel goede zoekmachine (vergrootglas in de rechter bovenhoek). Ik kan alleen maar aanraden om die eens te proberen als je naar iets specifieks op zoek bent.

• Geen probleem, de bibiotheek staat boven naast Oud Forum en Kalender.

Als je al een tijdje niet meer op het forum bent geweest, dan ga je de ledenkaart ook wel leuk vinden. Als je een gebeurtenis hebt, of je wil eens brouwen en vind het niet erg dat er iemand meebrouwt, dan kan je die datum in de kalender ingeven.

• Ik zou zeggen kom gerust een beetje meer op het forum en de gewenning komt vanzelf

Zelf had ik het ook moeilijk met het nieuwe forum , maar dit lag gewoon aan mij zelf , ben ook niet opgegroeid met computers en mijn ouderdom zit er ook wel voor iets tussen , nu vind ik het een tof , vriendelijk , mooi en overzichtelijk en heel behulpzaam forum

Je kan er ook zelf een beetje een draai aan geven om het uitzicht te veranderen die u het best past , maakt het soms overzichtelijker maar daar kan Walter wel meer over uitleggen .

En voor je het weet heb je een mooie :)

• Je kan er ook zelf een beetje een draai aan geven om het uitzicht te veranderen die u het best past , maakt het soms overzichtelijker maar daar kan Walter wel meer over uitleggen .

Er zijn een paar "looks" die je kan kiezen. Rechts bovenaan op je icoontje klikken, naar "Instellingen" -> "Algemeen" gaan en dan in het dropdown menu van "Stijlen" een stijl selecteren. Ik werk zelf met de "Soft Layout" en die vind ik het leukst werken.