Eerste poging om brouwzouten te gebruiken

There are 22 replies in this Thread. The last Post () by stijn26.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik zou graag mijn brouwwater wat optimaliseren om mijn (Session) IPA te brouwen.

Ik ben op de spreadsheet EZ Water Calculator uitgekomen.

Ik gebruik kraantjeswater van Pidpa om te brouwen, samenstelling is te vinden op https://www.pidpa.be/sites/www…ing/Pidpa7%20HD%20Mol.pdf

Als ik alle waardes ingeef via de spreadsheet, kom ik het volgende uit:

Screenshot

Lijkt dit een goede samenstelling?

Zoja, welke producten moet ik hiervoor gebruiken? https://www.brouwland.com/en/o…ng-adjuncts/mineral-salts

• En hoe bereken je dit? Ik heb geen toegang tot Beersmith bijvoorbeeld (Mac). Zeer leuk om de samenstelling van Heady Topper te weten, een goede referentie, waarvoor dank!

Als je vb 10% verdamping hebt tijdens de kook moet je die waardes gewoon vermenigvuldigen met 90 en delen door 100 (gewoon een regel van 3).
    Je moet dit vooral aanzien als richtwaardes je moet in het achterhoofd houden dat er ook nog steeds mineralen uit de mout zelf komen.

EZ water calculator daar moet je normaal gezien ook heel je mout stort ingeven om de juiste PH te bepalen (maar dat laten we even buiten beschouwing)

Puur om je water aan te passen.
    Als je vb met die 10% verdamping rekent zou je waterprofiel 114ppm Ca, 39ppm Cl en 241ppm SO4 moeten bevatten bij de start om het zelfde waterprofiel als de Heady Topper te benaderen.
    Je probeert steeds met je CL en SO4 op te trekken naar de gewenste waarde's door het toevoegen van CaSO4 en CaCl, de beperkende factor is je Ca gehalte, eenmaal dat je die ideale waarde bereikt hebt voor je Ca moet je voor je SO4 en CL gehaltes MgSO4 of NaCL beginnen toe te voegen, wel rekening houden dat de Mg en Na waardes binnen het aanvaardbare blijven De ranges staan onderaan aangegeven in de EZ water calculator. (Ik zie net dat je geen NaCl kan ingeven in de EZ water calculator??? Wel raar omdat je dat in principe regelmatig gebuikt om je water te kunnen aanpassen Misschien naar de toekomst toe beter de Brun Water spreadsheet gebruiken die is naar mijn gevoel beter of als je het heel simpel wil houden Brouwhulp maar dat wil niet samen werken met appeltjes mogelijk kan WineBottler dat oplossen )
    Ook niet vergeten je spoelwater dient de zelfde watersamenstelling te hebben.
    Als je zoal ik in onderstaan voorbeel voor jou 33 spoelwater ingeef kerend die automatisch uit hoeveel je daar moet bij toevoegen.
    Het resultaat voor jou als met 10% verdamping is dan:

En ja dat zijn de brouwzouten in je link, enkel voor de CaCL 33% (w/w) moet je dus de waarde van 3.7 gram CaCL in dit geval vermenigvuldigen met drie daar die een 33% oplossing is. (Ik weeg dat gewoon af met een vaccinaties spuitje dat werkt het makkelijkste)

O ja lees de Brun Water water-knowledge pagina er ook maar eens op na, staat veel goede info in.

• Lees even dit artikel er op na, en er zal je heel wat duidelijk worden over de watersamenstelling van een NEIPA
    Hier de watersamenstelling van de bekende Heady topper in het blik, (labo analyse)
    Als je weet hoeveel je verdampt kan je input watersamenstelling uitrekenen ;)

Mijn kennis van het Engels is onvoldoende om dit allemaal te begrijpen en toe te passen.

Is er een Nederlandstalige versie van "dit artikel" beschikbaar

• Verder is het mij totaal niet duidelijk welke flesjes ik dan moet kopen in brouwland (wat overeenkomt met wat).

Drie dingen :

Calciumsulfaat oftewel CaSO4

Calciumchloride oftewel CaCl2

Magnesiumsulfaat oftewel MgSO4

En eventueel, maar die ga je waarschijnlijk wel in je keuken liggen hebben :

Keukenzout oftewel NaCl

Natriumbicarbonaat

• Mijn kennis van het Engels is onvoldoende om dit allemaal te begrijpen en toe te passen.

Is er een Nederlandstalige versie van "dit artikel" beschikbaar

Neen spijtig genoeg niet maar Google translate brengt veel soelaas, Gewoon het volledige webadres in Google translate plakken en dan vertaalt die heel de pagina.
    Hier de vertaalde pagina met Google translate het is geen mooi Nederlands maar helpt je wel al een heel stuk verder.

• Met NaCL dien ik weinig rekening te houden aangezien dit voor het huidig profiel niet toegevoegd dient te worden.

Bedankt Serge voor jouw versie van EZ water calculator, heb het zo overgenomen maar dan zonder sparge water.

Ben nu nog research aan het doen naar het ideale profiel (en dan vooral het ideale sulfate-chloride ratio). Het boek session beers helpt me al heel goed op weg!

En bedankt Walter voor de bevestiging, zo dacht ik het ook en nu ben ik zeker van mijn stuk.

• Iemand die weet waarom dit toegevoegd moet worden na het koken? en niet tijdens het maischen.

Eerste keer dat ik dat hoor. Gewoon toevoegen bij het samenstellen van je brouwwater.

vrij vertalen naar ml en * 3 doen?

Ja. In principe is 1g CaCl2 niet gelijk aan 1 ml CaCl2 maar voor onze praktische doeleinden mag je daar wel van uitgaan.

• Iemand die weet waarom dit toegevoegd moet worden na het koken? en niet tijdens het maischen.

https://www.brouwland.com/nl/o…/d/magnesiumsulfaat-100-g

+ kan ik https://www.brouwland.com/nl/o…umchloride-33-100-ml-nlfr aantal grammen vrij vertalen naar ml en * 3 doen?

Magnesiumsulfaat reageert met de (Na)HCO3 in je water tot natriumbisulfaat en magnesiumcarbonaat Dit laatste is niet oplosbaar in water en slaat neer.
    Door eerst te koken verdrijf je alle HCO3 en zo ontstaat er geen neerslag. (de enige logische verklaring die ik kan vinden)

Ja je grammen CaCL gewoon x 3 doen, wat men verkoopt is een 33.% w/w oplossing, dus een gewichtspercentage oplossing. Op 3 gram oplossing zit dus 1 gram CaCl

• oke.

Ik voeg dus alles toe voor dat het maischen begint (buiten dat eentje dat na het koken moet).

Moet ik de lactic acid ook op voorhand toevoegen? Hoe ga ik dan weten of de ph de gewenste waarde gaat hebben? Want ik moet de ph meten als het maischen klaar is als ik het goed begrijp.

• Zal ik dit aflezen voor of na het maischen?

Wat je moet doen is het volgende : je stelt je brouwwater samen, het is te zeggen het water + de brouwzouten. Dit doe je voor het hele volume water dat je nodig hebt voor je bier. Voeg nog géén melkzuur toe (of fosforzuur).

Je maakt je beslag volgens de gewenste dikte (vb 4l/kg) en roert het goed door. Daarna laat je het een 5-tal minuten rusten. Daarna meet je het pH met een goede pH meter (of strips). Je past je pH aan door melkzuur toe te voegen. Let op dat je niet teveel toevoegt. Weer een 5-tal minuten laten rusten en nog eens het pH meten. Als het goed is kan je verder maischen anders pas je verder aan.

Als je spoelwater gebruikt, dan zuur je dit aan op het moment dat het op temperatuur is (vb 80°C), niet ervoor.