Carolus Tripel of Cuvee vd Keizer Rood Recept

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben al een tijdje op zoek naar een redelijk kloonrecept van een Carolus Tripel of een Cuvee van de Keizer Rood, of beiden.. overal vind ik recepten voor de Classic en lange discussiedraadjes over de cuvee blauw .. maar geen enkel uitgewerkt recept voor de tripel.. kan toch niet dat nog niemand zich hieraan gewaagd heeft ?? Ben ondertussen zelf de gist uit een hopsinjoor aan het opkweken en dat lukt redelijk, maar weet niet of dat ook de echte gist is ipv een bottelgist.. ook over de kruiden lees je dingen als zouthout, koriander , kardemon en karwei en dies meer, maar ook dan is het niet duidelijk over welk Carolus bier het dan gaat.. ook zag ik ergens zogezegde foto's van recepten uit de brouwerij, maar geen van die linken werken nog..

Kan iemand mij al even op weg zetten...:/

• Official Post

Een kloonrecept heb ik niet meteen voor je, maar ik heb indertijd wel eens de waarden vastgekregen van de carolus tripel (tesamen met nog een heleboel andere). Die waarden kan je hier terugvinden op mijn google drive. Mocht je problemen hebben om het te openen, laat dan iets weten.

• Gouden Carolus Trippel De waarden vind je hier
    Gouden Carolus Cuvee van de Keizer De waarden vind je hier
    Receptje uit de natte pols: Basis van dit receptje is het Gouden Carolus classic recept van Candy Syrup maar dan de kandij is vervangen door gewone suiker en de Cara 45 door Cara 20
    De Gouden Carolus gist is verkrijgbaar op de VAW gilde in Westerlo

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptGouden carolus

BierstijlTripel

Volume20,0 l

Begin SG1,075 SG

Berekende kleur (Morey)10 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU

Brouwhulprendement78,0 %

Kooktijd70 min.

Water

HoeveelheidIngrediënt

25,40 lMaischwater

12,58 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,55 kgPilsmoutWeyermann2 EBC72,5 %

0,91 kgTarwemout lichtBrewferm3 EBC14,5 %

0,45 kgCara 20Dingemans20 EBC7,2 %

0,36 kgWitte suikerSupermarkt0 EBC5,8 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C45 min.4,3 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.4,3 l/kg

Uitmaischen78,0 °C5 min.4,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

16.7 gSpalt Selectpellets5,0%60 min.10,3 IBU

20,0 gHallertau Traditionpellets4,5%20 min.6,7 IBU

30,0 gSaazpellets3,6%10 min.4,9 IBU

Gist

Gouden Carolus @ 0.6 miln gistcellen/ml/°P (bovengist)

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Iemand nog suggesties voor kruiden, waarvan ik lees dat er toch zouden inzitten:

kardemon, karwei, steranijs, koriander..je leest heel wat maar wat zit er echt in en in welke hoeveelheid ?

Vergisting van 19 naar 22 graden op een week zoals bij de classic ??

Hierover nog wat suggesties en ik sla aan het brouwen !!!

• Official Post

De vraag die ik me stel is : haal ik die kruiden eruit als ik het bier proef? Kruiden kunnen een toegevoegde waarde zijn, zeker bij een kloon, maar ze kunnen je bier ook serieus verkl#ten. Naar hoeveelheden toe : met kruiden als steranijs en koriander moet je wat oppassen, die smaken nogal snel door. Wat je kan doen is een thee zetten met die kruiden erin. Proeven hoe ze smaken en vooral hoe ze onderling met elkaar combineren. Een geslaagde kloon, daar kruipt serieus wat onderzoekswerk en brouwpogingen in om dat goed te krijgen. Maar je hebt me nieuswgierig naar het bier gemaakt en ik ga eens kijken of ik er eentje kan scoren om eens te proeven.

We zijn ooit met het forum naar Het Anker geweest trouwens, was heel leuk toen.

• net nog een herfstbock van het anker gedronken , en daar staat op met curacoa kruiden , ofte zure sinaasappelschil.. als dat het enige kruid is dat bockbier ( zeer lekker overigens !) , dan denk ik dat je dat zeker ook in de tripel terugvindt..enfin,: die geur en smaak passen goed bij de tripel..

morgen wat kruidentheetjes zetten.. mijn vrouw zal denken dat ik het bierdrinken afgezworen heb :angel:

• Eerste proevertje van bovenstaand recept.. lijkt op een zoete tripel, maar komt zeker niet in de buurt van een carolus tripel.. grootste probleem lijkt me te weinig kruiden toegevoegd ( 5 gr van elk per 20 liter ) maar vooral de opgekweekte gist uit een hopsinjoor.. die traag op gang kwam en zeer slecht uitvergiste .. zou dat dan toch een bottelgist zijn ??

Alle suggesties ter verbetering zeer welkom

• Official Post

maar vooral de opgekweekte gist uit een hopsinjoor.. die traag op gang kwam en zeer slecht uitvergiste .. zou dat dan toch een bottelgist zijn ??

Is niet onmogelijk. Ik zou eens proberen met een korrelgist à la Belgian Tripel van Mangrove Jack's. Klonen is proberen, falen, vloeken en terug proberen tot je het goed hebt. Eén parameter per keer veranderen, en gezien dat de gist teleurstellend was zou ik die als eerste aanpassen.

• Blijven proeven loont ook.. als ik het nu proef 3 maanden na datum .. dan is er toch al wel meer pit en balans in het bier.. mist toch die kruidigheid die iets te flets doorkomt en had ook nog wat meer bitterheid mogen hebben en eindje minder zoet.. nu proeft dit als een fletse carolus maar ook misschien nog meer naar een iets meer zoete chouffe blonde..

enfin.. voor wat het waard is, maar het is zinvol om opvolging te geven aan kloonpogingen, zodat anderen er niet zomaar van uitgaan dat bovenstaand recept helemaal ok is.. we komen zelden echt in de buurt, maar het is meestal ook wel lekker..

• Zeer zeker, want die carolus tripel en cuvee van de keizer varianten zijn van mijn favorieten en smaken wel heel specifiek. Die kruiden moeten meer en mogelijk in andere verhoudingen.. zou eerst meer willen weten over die gist.. of eens een tussenpoging doen met chouffe gist, want in mijn smaakbeleving zit hier een grote gelijkenis.. ben benieuwd of iemand anders dat ook vindt trouwens, of droom ik ?

• die wist ik allemaal al en heb ik ook gebruikt, moeten gewoon beetje meer zijn, van alles of van één daarvan .. we zullen zien.. kan voor de moment toch niet brouwen want water naar mijn brouwkot is afgesloten of anders bevroren..wachten op de dooi !

Hoi Jan

Heb je nog pogingen ondernomen?

Ben wel eens benieuwd of je nog korter bij bent gekomen.

• .. ook zag ik ergens zogezegde foto's van recepten uit de brouwerij, maar geen van die linken werken nog..

Kan iemand mij al even op weg zetten...:/

Onder het motto beter laat dan nooit...
    Ik heb die foto van de Tripel in de tijd ook gezien en de waarden opgeschreven :)

Ingredienten:
    Pilsmout 2800
    Maisgries 400
    Cara 50 400
    Cara 150 400
    Tarwemout 300
    Maischschema:
    30' 62°C
    30' 72°C
    Hopsoorten:
    - Spalt
    - Hallertau
    - Saaz
    Alle verdere info om te benaderen op hun website zelf.

Staat ook op mijn programma voor volgend jaar :)

• Ik ben ook al enige tijd op zoek naar dit recept, of iets wat het benaderd. Ik lees veel verschillende informatie omtrent de kruiden. Steranijs lijkt een constante, ik heb ook al komijn gehoord, koriander, kardemom, Curaçao, kamille.

Ik vraag me zeer sterk af of al deze kruiden toevoegen echt een beter bier opleveren en het vooral niet zullen verpesten.

Wat is jullie beste poging geweest en vooral met welke (en hoeveelheid) kruiden, dan wil ik eens een poging wagen.

• Ik ben al enige tijd aan het zoeken en berekenen wat in kan vinden op het internet.

Op het Nederlands forum is er een topic over, maar dat gaat door elkaar soms over de classic gouden carolus en soms over de tripel, niet heel handig.

Verder heb ik bovenstaande samenstelling (van Loser, die ook op het Nl forum staat) een ingegeven op Brouwhulp voor de fun. Daar kwam een EBC van 29 uit, terwijl op de website van het Anker 9 staat...

tanteemmie, ik wil gerust mijn probeersel tot recept doorsturen als je interesse hebt, ikzelf het nog geen tijd gehad om het verder uit te werken of te brouwen.

• Voila, dit is waar ik ben gebleven. Zeker nog niet gefinetuned. Ik heb mij vooral gehouden aan de eigenschappen die op de site staan en de zaken die ik op fora als 'bevestigd' gelezen heb.

vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/7095/

Een woordje uitleg:

Voor de mout heb ik geprobeerd om gezien de info op dit topic en dat van het NL forum zowel cara 50 en 150 erin te steken. Ik kan bijna niet anders dan zeer beperkt toe te voegen, gezien de EBC niet te hoog mag zijn.

Maisschema, hoppen en kruiden ook uit bovenstaande infobronnen gehaald. Sommige vermeldingen spraken van 4 kruiden, zoals ik ze erin gezet heb (hoeveelheden niet duidelijk dus vrij weinig genomen om te starten), andere zeiden dat daarbovenop ook nog eens zoete sinaas en kandijsiroop voor de extra zoetheid gebruikt werd. Steranijs lees je hier en daar, maar nergens echt bevestigd.

Gist heb ik voor het gemak even 3787 genomen. Onduidelijk of je uit een fles kan opkweken of of het om bottelgist gaat. Ik heb mij vergistingsgraad op 71 gezet, uit vorige ervaringen gemerkt dat dit bij mij best wel constant is. Met bottelsuiker kom ik dus op 9.0%

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

KenmerkT06

Naam receptGouden Carolus Tripel Kloon

Brouwdatum16-09-2022

BierstijlTripel

Volume22,0 l

Begin SG1,076 SG

Berekende kleur (Morey)13 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

19,00 lWater uit Water uit SN

11,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

101 mg/l72 mg/l34 mg/l0 mg/l62 mg/l87 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,60 kgPilsmoutDingemans3 EBC70,2 %

0,40 kgMaisgriesBrewferm3 EBC6,1 %

0,40 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC6,1 %

0,30 kgCara 50Dingemans50 EBC4,6 %

0,05 kgCara 150Dingemans150 EBC0,8 %

0,80 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC12,2 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

16,2 gChallengerbellen10,1%75 min.16,8 IBU

25,0 gSaazbellen3,4%10 min.3,0 IBU

20,0 gHallertau Hersbruckerpellets2,5%10 min.2,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

4,00 gCuraçaoschillenspecerijkoken

4,00 gKamillebloemenkruidkoken

4,00 gKomijnspecerijkoken

4,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

1,4 l starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

• Dank je voor het delen :thumbup:

Die kruidenstort, heb je daar ook een bron voor? Ik zou in een volgende tripel eens met kruiden willen werken maar ik vind maar weinig concrete informatie erover.

Verleden jaar nog een rondleiding gekregen daar bij Het Anker in Mechelen. Daar starten ze met de ingrediënten en doen dan een kleine quiz waar je mag raden welke kruiden er in de tripel gaan. Dat waren inderdaad koriander, kamille en curacoa sinaasappelschillen en steranijs. Natuurlijk ken je daarmee de verhoudingen niet en mogelijk is het ook niet juist of compleet, maar dat maken ze de bezoeker alleszins wijs.

De gist is zeker niet de westmalle, maar huiseigen, blijkbaar ook niet meer op te kweken, maar ik dacht dat een paar forumleden em in hun bankje hadden zitten..

• Beste allemaal,

Ik heb een recept gevonden via Brewfather zo link

Brewfather
    Powerful and easy to use tool for your brewing needs
    recipe.brewfather.app

De brouwer Marx verwijst naar dit forum.

Kan iemand mij uitleggen waarom er eerst 5 dagen op 17°C wordt vergist en daarna 9 dagen op 20°? Is de 17°C niet te laag?

Over 3 weken ga ik hem brouwen en zal ik mn bevindingen hier posten.

Alvast bedabkt

• De gebruikte gist M41 heeft een range van 18 tot 28°C. Bij verschillende temperaturen gaat de gist andere smaken creëren.

Vaak start je de vergisting aan de ondergrens en verhoog je na een tijd eventueel de temperatuur. Dan heb je minder esters en fenolen. Alles hangt er natuurlijk van af welke smaak je zoekt.

Hou er rekening mee dat deze gist een diastaticus is die soms wat lastig doet en veel tijd nodig heeft, zeg maar 6 weken of meer.

• doe maar, echter met de m41 ga je mijns inziens eerder een hoegaarden grand cru maken dan een carolus tripel.. haal die kruiden weg en je komt eerder bij een gistprofiel van een duvel of misschien nog meer chimay gaan ( m31 of m47 ) .. split batch zou ik overwegen om te zien wat aparte vergisting met andere gisten geeft ..

• doe maar, echter met de m41 ga je mijns inziens eerder een hoegaarden grand cru maken dan een carolus tripel.. haal die kruiden weg en je komt eerder bij een gistprofiel van een duvel of misschien nog meer chimay gaan ( m31 of m47 ) .. split batch zou ik overwegen om te zien wat aparte vergisting met andere gisten geeft ..

Inderdaad, zonder de kruiden (en tarwe mout) ga je met M41 een aardige duvel krijgen. Met WB-06 meer richting een Hoegaarden grand cru. M47 zou een optie zijn maar gezien de ABV van 10% heb ik zo m’n twijfels. Als je zou splitsen zou ik M31 en M41 kiezen. Die hebben dezelfde (heftige) vergistingsgraad en kan je ook je keuze maken in smaak profiel (zelf ben ik een M41 “fan”) :saint:

• Met WB-06 meer richting een Hoegaarden grand cru. M47 zou een optie.....

Onlangs een "Duvel-receptje" op los gelaten op de WB-06, echt vrij veel Duveltrekjes in dat biertje. Die M47 gebruik ik voor een "Chouffe kloon", echt er dicht tegen en dus vrij zoet ook. M41 ook al "Duvelachtig" mee gebrouwen, maar dan op 1 Bar druk vergist, een lekker clean biertje was dat, een paar forumleden hebben het toen geproefd, was dus gedeeltelijk gecarboniseerd en een deel bottelsuiker.

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Gisteren hebben we de Cuvee van de Keyzer Imperial Blond proberen te brouwen. Volgens het recept van hierboven. Uiteindelijk kwamen we niet aan de Start SG van 1084 maar 1074. Niet heel erg. Voor het eerst met een spindel in het vat en ik vind dat het M41 al als een speer gaat. Hij is snel gestart.

Na 1 dag al een vergisting van 46% Ik ben benieuwd wat de smaak gaat worden.

• Inmiddels 11 dagen verder. Hij is aardig gestabiliseerd. We laten hem nog even op 20°C staan. Kan het kwaad om hem nog 2 weken te laten staan?

Dat kan niet alleen geen kwaad, dat gaat zelfs noodzakelijk zijn.. de M41 is een diastaticus-gist en die zal er in de komende weken nog heel gestaag een paar puntjes afsnoepen. Ik zou em een paar graden hoger zetten en een aantal weken afblijven 😉.

• Welke temperatuur adviseert U?

Volgens de Website van Mangrove Jack’s zit je best tussen de 18 en 28 graden. Als je nu op 20 hebt vergist breng je hem nu naar 23 graden of iets in de buurt en rustig een aantal weken laten doen 😉. Als je ‘snel’ resultaat wil dan heb je er niet de beste gist uitgekozen maar ik ben er wel fan van. Ik heb de M41 al een aantal keer in een blond bier gebruikt met succes (naar mijn mening toch 😜)

• Klopt zeker wat Kristof A zegt, temperatuur verhogen (niet te bruusk, zou dit in stapjes doen, per dag 0,5°C of max 1°C). Verder zou ik (persoonlijk) overhevelen na een achttal dagen (als de hoofdvergisting ten einde loopt). Zo laat je een deel 'trub' achter (dode gistcellen, uitgezakt eiwit en hopdeeltjes). Na overhevelen (als je dit wil doen) twee klontjes suiker in je 'bier in wording' toevoegen en waterslot erop. Gezien het diastatisch (suikervretertje) karakter van je gist vermijd je mogelijks een aantal niet gewenste bijsmaken van de dode trub die anders nog weken blijft liggen. 😉🍻

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face: