Carolus Tripel of Cuvee vd Keizer Rood Recept

There are 17 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben al een tijdje op zoek naar een redelijk kloonrecept van een Carolus Tripel of een Cuvee van de Keizer Rood, of beiden.. overal vind ik recepten voor de Classic en lange discussiedraadjes over de cuvee blauw .. maar geen enkel uitgewerkt recept voor de tripel.. kan toch niet dat nog niemand zich hieraan gewaagd heeft ?? Ben ondertussen zelf de gist uit een hopsinjoor aan het opkweken en dat lukt redelijk, maar weet niet of dat ook de echte gist is ipv een bottelgist.. ook over de kruiden lees je dingen als zouthout, koriander , kardemon en karwei en dies meer, maar ook dan is het niet duidelijk over welk Carolus bier het dan gaat.. ook zag ik ergens zogezegde foto's van recepten uit de brouwerij, maar geen van die linken werken nog..

Kan iemand mij al even op weg zetten...:/

• Gouden Carolus Trippel De waarden vind je hier
    Gouden Carolus Cuvee van de Keizer De waarden vind je hier
    Receptje uit de natte pols: Basis van dit receptje is het Gouden Carolus classic recept van Candy Syrup maar dan de kandij is vervangen door gewone suiker en de Cara 45 door Cara 20
    De Gouden Carolus gist is verkrijgbaar op de VAW gilde in Westerlo

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptGouden carolus

BierstijlTripel

Volume20,0 l

Begin SG1,075 SG

Berekende kleur (Morey)10 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU

Brouwhulprendement78,0 %

Kooktijd70 min.

Water

HoeveelheidIngrediënt

25,40 lMaischwater

12,58 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,55 kgPilsmoutWeyermann2 EBC72,5 %

0,91 kgTarwemout lichtBrewferm3 EBC14,5 %

0,45 kgCara 20Dingemans20 EBC7,2 %

0,36 kgWitte suikerSupermarkt0 EBC5,8 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C45 min.4,3 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.4,3 l/kg

Uitmaischen78,0 °C5 min.4,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

16.7 gSpalt Selectpellets5,0%60 min.10,3 IBU

20,0 gHallertau Traditionpellets4,5%20 min.6,7 IBU

30,0 gSaazpellets3,6%10 min.4,9 IBU

Gist

Gouden Carolus @ 0.6 miln gistcellen/ml/°P (bovengist)

• Iemand nog suggesties voor kruiden, waarvan ik lees dat er toch zouden inzitten:

kardemon, karwei, steranijs, koriander..je leest heel wat maar wat zit er echt in en in welke hoeveelheid ?

Vergisting van 19 naar 22 graden op een week zoals bij de classic ??

Hierover nog wat suggesties en ik sla aan het brouwen !!!

• De vraag die ik me stel is : haal ik die kruiden eruit als ik het bier proef? Kruiden kunnen een toegevoegde waarde zijn, zeker bij een kloon, maar ze kunnen je bier ook serieus verkl#ten. Naar hoeveelheden toe : met kruiden als steranijs en koriander moet je wat oppassen, die smaken nogal snel door. Wat je kan doen is een thee zetten met die kruiden erin. Proeven hoe ze smaken en vooral hoe ze onderling met elkaar combineren. Een geslaagde kloon, daar kruipt serieus wat onderzoekswerk en brouwpogingen in om dat goed te krijgen. Maar je hebt me nieuswgierig naar het bier gemaakt en ik ga eens kijken of ik er eentje kan scoren om eens te proeven.

We zijn ooit met het forum naar Het Anker geweest trouwens, was heel leuk toen.

• net nog een herfstbock van het anker gedronken , en daar staat op met curacoa kruiden , ofte zure sinaasappelschil.. als dat het enige kruid is dat bockbier ( zeer lekker overigens !) , dan denk ik dat je dat zeker ook in de tripel terugvindt..enfin,: die geur en smaak passen goed bij de tripel..

morgen wat kruidentheetjes zetten.. mijn vrouw zal denken dat ik het bierdrinken afgezworen heb :angel:

• Eerste proevertje van bovenstaand recept.. lijkt op een zoete tripel, maar komt zeker niet in de buurt van een carolus tripel.. grootste probleem lijkt me te weinig kruiden toegevoegd ( 5 gr van elk per 20 liter ) maar vooral de opgekweekte gist uit een hopsinjoor.. die traag op gang kwam en zeer slecht uitvergiste .. zou dat dan toch een bottelgist zijn ??

Alle suggesties ter verbetering zeer welkom

• maar vooral de opgekweekte gist uit een hopsinjoor.. die traag op gang kwam en zeer slecht uitvergiste .. zou dat dan toch een bottelgist zijn ??

Is niet onmogelijk. Ik zou eens proberen met een korrelgist à la Belgian Tripel van Mangrove Jack's. Klonen is proberen, falen, vloeken en terug proberen tot je het goed hebt. Eén parameter per keer veranderen, en gezien dat de gist teleurstellend was zou ik die als eerste aanpassen.

• Blijven proeven loont ook.. als ik het nu proef 3 maanden na datum .. dan is er toch al wel meer pit en balans in het bier.. mist toch die kruidigheid die iets te flets doorkomt en had ook nog wat meer bitterheid mogen hebben en eindje minder zoet.. nu proeft dit als een fletse carolus maar ook misschien nog meer naar een iets meer zoete chouffe blonde..

enfin.. voor wat het waard is, maar het is zinvol om opvolging te geven aan kloonpogingen, zodat anderen er niet zomaar van uitgaan dat bovenstaand recept helemaal ok is.. we komen zelden echt in de buurt, maar het is meestal ook wel lekker..

• Zeer zeker, want die carolus tripel en cuvee van de keizer varianten zijn van mijn favorieten en smaken wel heel specifiek. Die kruiden moeten meer en mogelijk in andere verhoudingen.. zou eerst meer willen weten over die gist.. of eens een tussenpoging doen met chouffe gist, want in mijn smaakbeleving zit hier een grote gelijkenis.. ben benieuwd of iemand anders dat ook vindt trouwens, of droom ik ?

• die wist ik allemaal al en heb ik ook gebruikt, moeten gewoon beetje meer zijn, van alles of van één daarvan .. we zullen zien.. kan voor de moment toch niet brouwen want water naar mijn brouwkot is afgesloten of anders bevroren..wachten op de dooi !

• die wist ik allemaal al en heb ik ook gebruikt, moeten gewoon beetje meer zijn, van alles of van één daarvan .. we zullen zien.. kan voor de moment toch niet brouwen want water naar mijn brouwkot is afgesloten of anders bevroren..wachten op de dooi !

Hoi Jan

Heb je nog pogingen ondernomen?

Ben wel eens benieuwd of je nog korter bij bent gekomen.