Brouwzouten

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by aatjebanaantje.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Brouwzouten... Jaja, hier gaan we weer.
    Na tig topics gelezen te hebben heb ik toch nog nergens duidelijke/volledige info gevonden.

Het boek 'Water' is momenteel uitverkocht dus dat is nog geen optie.
    Dus jullie mogen mij eens 'Enlighten' ...

Ik werk met Beersmith en die geeft me 6 opties om aan te passen.
    We vertrekken van RO/Gedeminaraleseerd water & ik stel mijn 'Target' profiel in:

1. Moet ik ze alle 6 aanpassen?
    Of zeggen jullie sommige dingen zijn verwaarloosbaar/niet nodig?

2. Welke producten haal ik waar?
    - CaSO4 - Calciumsulfaat bij de Brouwwinkel
    - NaCI - Mag ik dit letterlijk vertalen en Tafelzout toevoegen of te kort door de bocht?

- MgSO4 - Magnesiumsulfaat bij de Brouwwinkel

- CaCI - CalciumChloride bij de Brouwwinkel

- NaHCO3 - Mag ik gewoon 'Baking Soda' kopen in de Supermarkt? Of weer te kort...

- CaCO3 - Das Kalk? Bij Apotheek of Bij Brouwland?

3. Pas je enkel het Maisch-water aan (incl. PH na stort mout) of ook het Spoelwater?

4. Vertel/vul aan waar ik de mist in ga, als ik belangrijke dingen over het hoofd zie/vergeten ben.
    Kortom help me inzicht en betere bieren creëren...

Een voorbeeld van Beersmith + mijn waterprofiel:

• Ik probeer het simpel te houden:
    vraag 1:
    Ca, SO4 en CL zijn input parameters, Mg, Na en HCO3 zijn output parameters dat wil zeggen dat deze afhankelijk zijn van van de input parameters.
    Je gaat dus eerst proberen je SO4 en Cl binnen de gewenste waarde te krijgen, indien nodig pas je dan nog verder je Ca aan (dat je nog Ca extra moet toevoegen is zelden).
    Meestal als je van RO water begint begin je met CaCL en CaSO4 toe te voegen tot je de boven limiet van Ca bereikt hebt .om verder je gewenste SO4 en CL gebeurt door het toevoegen van MgSO4 en NaCl
    Het gevolg van deze aanpassingen is dat je Mg, Na, en HCO3 ook zullen stijgen. (HCO3 stijgen is enkel als je extra Ca moet toevoegen en is zelden)
    Mg en Na daar zijn ook limieten voor maar voornamelijk enkel naar de boven zijde (uitzonderingen bestaan)
    HCO3 neutraliseer je gewoon door het aanzuren van je maisch (als dit veel te hoog is moet je soms wel zoveel zuur toevoegen dat dit mogelijk ook een invloed heeft)

Vraag 2:
    Klopt enkel voor het keukenzout moet je op de verpakking kijken hoeveel NaCl er werkelijk inzit dit is dikwijls maar 98% of soms zelfs maar 96% (bevat anticoagulantia en soms nog wat andere mineralen)

Vraag 3:
    Je gebuikt voor beide de zelfde watersamenstelling (in principe)

Alle info over water en de gewenste waarden en hun gevolg vind je hier en bespaart je een boek.

• Serge heeft de meeste vragen beantwoord, maar wat de CaCO3 betreft, dat is geen kalk maar gips en die koop je best via een brouwwinkel en niet in de brico. De gips die je koopt in de brico is geen zuivere gips maar daar zitten nog andere stoffen in om vb sneller te laten drogen, beter te bewerken, enz. Maar als je bakzout gebruikt (de baking soda, ik gebruik die ook), dan heb je geen gips nodig.

Klopt enkel voor het keukenzout moet je op de verpakking kijken hoeveel NaCl er werkelijk inzit dit is dikwijls maar 98% of soms zelfs maar 96% (bevat anticoagulantia en soms nog wat andere mineralen)

Wist ik niet, weeral iets geleerd. Vanavond eens op het pak kijken. Maar ook NaCl heb je niet nodig als je die baking soda in huis hebt.

• Maar ook NaCl heb je niet nodig als je die baking soda in huis hebt.

Behalve als je extra Cl nodig hebt en je zit al aan de bovenlimiet van Ca waarde!, wat meestal het geval is bij mij of je moest kaliumchloride gebruiken ( = wel als brouwzout te verkrijgen) maar dat zit in de meeste brouwsoftware dan weer niet in (spijtig genoeg)
    Maar een klein trucje 1 gr NaCL = 1,26gr KCl om de zelfde verhoging aan Cl te krijgen in je brouw water, als je KCl gebruikt verhoogt je Na gehalte niet maar wel je kalium gehalte maar dit wordt sterker beïnvloed door de Kalium die uit de mout komt dan wat je zelf zou toevoegen (te veel hier van geeft net als NaCL een zoutige smaak en kan je enzymwerking beïnvloeden)
    Ik heb nog nooit NaHCO3 gebruikt bij het samenstellen van mijn brouw water (wel voor PH aanpassingen)
    Trouwens in bakpoeder kunnen ook anticoagulantia in zitten, eigenlijk alles wat je (uit de keuken) gebuikt daarvan moet je de samenstelling van lezen