Brouwplanner 2.0

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ziezo, ik denk dat ik klaar ben met de eerste versie.

Ik heb gekozen voor de simpelste oplossing 'Brouwplanner 2.0'

Je kan de nieuwe brouwplanner terugvinden in de Bibliotheek--Interessante bestanden.

Jullie zullen zien dat het een volledig nieuwe lay-out is maar alle 'toeters en bellen' zitten er nog op. Ze staan enkel op een andere plaats.

Belangrijkste aanpassing is, dat je nu het kookverlies in liter moet ingeven en niet meer in %.

Laat hier maar weten wat jullie er van vinden en de eventuele opmerkingen.

Moest er iets niet werken laat dit dan ook even weten.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ziet er OK uit! Prma, Steini,

Ben blij dat de brouwplanner een verder leven krijgt op deze manier.

Ga hem eens uittesten op bewaarde recepten en de voorspellingen vergelijken met m'n uitkomsten.

Wat het verkoken per uur betreft, eigenlijk ligt de weg ergens in het midden.

Volgens Jacques Bertens is het vooral afhankelijk van de oppervlakte van de kookketel, maar ik heb dat es opgevolgd en heb ook daar tegenstellingen ondervonden bij verschillende ketels. Ook vermogen speelt een rol, er is immers de gradatie: van sudderen tot hevig borrelen...

Nu, alles bij elkaar, eenmaal je ingerund bent met Brouwplanner, dan blijf je zweren bij dat programma, ondanks je er Excel voor nodig hebt. Ik gebruik nog steeds de 2005 (van toen op m'n werk nog gekregen, toen mocht iedereen dat officieel copieëren). Was zelfs al een jaar in pensioen.

Zelf brouw ik echt niet veel meer. Is nu 1 week geleden voor de eerste keer geweest sedert m'n verhuis. Het wordt echt moeilijk. M'n beroerte die ik eind 2015 voorhad heeft me serieus parten gespeeld. M'n open hartoperatie in 2007 is niks daartegen! Toen ben ik gerepareerd er uit gekomen en voelde me als herboren na de operatie en zeker na de revalidatie en het sporten.

Begin volgend jaar ga ik m'n brouwinstallatie met alles er op en er aan te koop stellen. Eerst m'n resterende grondstoffen opwerken (mouten van oktober 2015 -ze blijken nog OK te zijn!).

Voila, succes!

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Ben blij dat de brouwplanner een verder leven krijgt op deze manier.

Met plezier gedaan.

Ga hem eens uittesten op bewaarde recepten en de voorspellingen vergelijken met m'n uitkomsten.

De uitkomst zou hetzelfde moeten zijn. Ik heb het nagekeken met het origineel en het klopte. Ik moest wel het percentage kookverlies naar 25% brengen om op dezelfde waarden te komen. Dit komt natuurlijk omdat ik maar 15L brouw. Bij grotere hoeveelheden gaat dit percentage natuurlijk naar beneden.

Begin volgend jaar ga ik m'n brouwinstallatie met alles er op en er aan te koop stellen.

Spijtig Ronnie dat je hierdoor moet stoppen.

Ik wens je nog het beste toe!

• Ik heb net een receptje ingegeven dat ik zondag ga brouwen (Indiaantjeus05), ben eens benieuwd. Dubbele test: m'n tweede Rimsversie van de omgebouwde 50 liter ketel én Bplanner 2.0. Ik laat het weten wat er uit komt...

Ronnie, we zullen zéker nog es afspreken, k moet m'n agenda er es bijpakken. Heb nog wat Orvalium en lambiek staan die ge zonder zorgen moogt drinken.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Ik heb net een receptje ingegeven dat ik zondag ga brouwen (Indiaantjeus05), ben eens benieuwd. Dubbele test: m'n tweede Rimsversie van de omgebouwde 50 liter ketel én Bplanner 2.0. Ik laat het weten wat er uit komt...

Cis, ik zou toch aanraden om het ook even in te geven in de oude versie. Zo kan je even vergelijken. Vooral het spoelwater.

• Knap werk :thumbup:

Klein puntje ter verbetering : de hopgiften en kruiden/kookadditieven. Ik kan slechts 6 hoppen ingeven maar wel 9 additieven. Als ik een voorstel zou mogen doen : laat die additieven weg, ze beïnvloeden de berekeningen toch niet. Je kan ze eventueel toevoegen aan je recept bij de opmerkingen. Dan komt er veel plaats vrij voor extra hopgiften, dewelke belangrijker zijn in het opzicht dat ze wel bijdragen aan de berekeningen.

Ik had je trouwens ook nog de berekeningen beloofd voor de waterbehandelingen. Als ik deze week nog effe de tijd heb stuur ik je het door. Zit voor de moment te snotteren, dikke kou opgeraapt :( Gelukkig kan ik ook thuiswerken en moet ik mijn collega's niet gaan infecteren.

• Ik kan slechts 6 hoppen ingeven maar wel 9 additieven. Als ik een voorstel zou mogen doen : laat die additieven weg, ze beïnvloeden de berekeningen toch niet. Je kan ze eventueel toevoegen aan je recept bij de opmerkingen.

Staat op de To Do List. ;)

Evenals een functie voor toestellen a la Brewmonk, Brewdog, Grainfather enz. Maar eerst ga ik zelf eens testen of dit kan met enkel de aanpassingen in de vaste gegevens zoals, kookverlies, vast verlies, beslagdikte enz.

Ik had je trouwens ook nog de berekeningen beloofd voor de waterbehandelingen. Als ik deze week nog effe de tijd heb stuur ik je het door. Zit voor de moment te snotteren, dikke kou opgeraapt Gelukkig kan ik ook thuiswerken en moet ik mijn collega's niet gaan infecteren.

Geen probleem, voorlopig heb ik toch niet veel tijd

Spoelwater is idd aan de hogere kant. Maar ik spoel meestal toch tot dat ik het doelvolume heb ipv doelSG.

Laat maar weten hoe het uitkomt.

• Ik denk niet dat je daar veel tijd moet insteken. Met de instellingen zoals ze nu bestaan kan je met een grainfather, bulldog brewer of brewmonk ook aan de slag.

W@lter heeft een punt ;-)
    Ik gebruik de Grainfather, Watervolume bereken ik altijd met hun app.
    Ik heb net voor de sport er ook eens een recept ingegeven en komt praktisch overeen met mijn Beersmith-recept.

• Morgen nog eens brouwen met mijn driepanssysteem en speidel tegelijkertijd, ik merk op dat mijn gegevens die ik anders invul in brouwplanner voor mijn driepans systeem niet echt meer overeenkomen met Ronnie zijn oude versie vooral het spoelwater alsook de giststarter. Spoelwater was vroeger 30 liter en nu is het 44 liter, giststarter vroeger 2.4 liter en 380 gr moutextract nu 2.2 liter en 270 gram moutextract?(

<p>Bier is voor de groten wat melk is voor de kleinen</p>

• ik dacht dat ik alles gelijk gezet heb, deze avond nog eens controleren, zal kijken om twee printscreens te plaatsen

Ah oké, als je alles gelijk hebt gezet dan verklaart dit waarschijnlijk het enorme verschil van spoelwater. Want als je vroeger bv.12% ingaf, dan is dit nu een 12 liter per uur.

Belangrijkste aanpassing is, dat je nu het kookverlies in liter moet ingeven en niet meer in %.

• enkel een andere mout gebruikt, maar de totale stort is hetzelfde

Dit is volgens mij, dan normaal. Andere mout, ander 'Extract % opbrengst'(waarschijnlijk minder). --> Minder starter nodig! Of ben ik verkeerd?

Ik heb daarnet enkele simulaties gedaan bij de verschillende versies en kom tot deze twee conclusies.;)

• Dat is niet zo’n probleem. Formules kunnen aangepast worden. De VBA kan aangepast worden. Het is de lay-out waar ik een beetje mee zit. Maar ik kom er wel uit hoor.