Lambic d’Ardenne

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Deze topic eens opnieuw openen want ik zit nog altijd mee een paar lege vaten.

Gaan we nog eens proberen om aan 220 liter te geraken?

Voor wie het systeem niet kent zoek hier eens onder de topic Rouge Brune d’Ardenne, bedoeling is om gezamelijk een vat te vullen met 220 liter lambic

• Beknopte info voor nieuwkomers?

Ik denk dat het de bedoeling is dat we elk een bepaald volume lambiek brouwen en de vergisting opstarten. Nadien spreken we samen af bij Brucero om deze lambiek toe te voegen aan een gezamelijk vat. Na een tijd kan dit worden verdeelt en heeft ieder een deel van de opbrengst.

Brucero : zo is het toch ongeveer hé?

Met mijn Bulldog Brewer kan ik makkelijk 20 liter bijdragen. Gaan we afspreken hoe sterk het bier moet zijn?

• Beknopte info voor nieuwkomers? Ik heb geen zin (of tijd) om 15 pagina's te doorspitten.

Wel wil ik graag een emmertje bijdragen :).

beknopte info:)

een lambiek brouwen thuis en deze reeds deels vergisten, dan wordt alles naar de ardennen gebracht, daar vullen we gezamelijk een wijnvat van 220 liter en blijft er alles minstens één jaar opzitten, daarna wordt bv zoals bij de rouge brune een deel afgehaald en een deel verse lambiek in het vat gedaan, of we vullen opnieuw een vat en het jaar erop blenden we, voor het vat de eerste keer te vullen gaan we het nog bekijken, maar het is daarna de bedoeling dat we het op dezelfde dag doen als bij de rouge brune, dit is het zowat denk ik

normaal was het plan om dit reeds in 2016 te doen maar is blijkbaar niet meer van gekomen bij mij, ik denk dat er bij sommigen hier hun lambic nog altijd staat te wachten om in het vat te geraken;)

• Twee vraagskes : gaan we met een vast recept werken? Ik zou voorstellen van wel. Een redelijk basisrecept voor lambiek gebruiken, vb. 50-50 pilsmout/tarwevlokken (ongemout) en mikken voor een startdensiteit van pakweg 1.050? Daarna wilde gist enten door het een nachtje te laten staan, of eventueel wyeast gist gebruiken?

• Recept is vrij simpel.

lambic9032

Vooral kwestie van een niet te bittere pil te maken. Oude hop dus, of laag alfazuur.

Ik heb er 15 tal liter staan die van vorig jaar is + zou hem nog willen blenden met die van 3 jaar oud uit mijn persoonlijk keldervatje (60 L) en die dan meebrengen.

Nacht laten staan kan, maar dan best ten vroegste vanaf december of zo, als het al es gevroren heeft.