Brouwplanner voor Braumeister 50L?

There are 50 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Was ik ook aan het denken voor als mijne ’brouwpater’ aankomt.

Ik heb voor mijnen brouwhond een rollende tafel gemaakt in twee niveaus. Eentje op +/- 45cm waar de brouwketel op staat en eentje dat ongeveer 80 cm hoog is. De hoge dient voor mijn spoelwaterketel. Doordat de brouwketel zelf zo laag staat is het optillen van de moutkorf absoluut geen probleem. Je hebt normaalgezien ook twee standen zodat je de korf er niet in een keer moet uittillen.

• Wat ik nu nog wil verbeteren is de manier van de moutkorf eruit halen, nu zet ik ze eerst op de bovenste nokken en wanneer het wort en het spoelwater bijna even hoog staan zet ik de korf op de onderste nokken en dan vind ik dat dit teveel klettert, dus gaan we kijken om de korf eruit takekelen in stapjes zodanig dat die siliconering steeds in het wort blijft, er zit dan nog altijd een kleine ruimte tussen de filterplaat en het wort, maat daar kan geen lucht aan

Een touw ratel brengt soelaas, deze kan tot 70 kg heffen en blijft dus op de opgetrokken hoogte hangen en of je kan die zelfs terug zachtjes laten zakken. (ik had die vroeger aan de voortent van de Caravan staan als stormlinten).

Mogelijk kan je die nog in de Brico kan vinden. (vroege hadden ze die daar in ieder geval)

• Een touw ratel brengt soelaas, deze kan tot 70 kg heffen en blijft dus op de opgetrokken hoogte hangen en of je kan die zelfs terug zachtjes laten zakken. (ik had die vroeger aan de voortent van de Caravan staan als stormlinten).

Mogelijk kan je die nog in de Brico kan vinden. (vroege hadden ze die daar in ieder geval)

Heb zoiets liggen en dan heb ik ook nog deze ( tweede foto), die staat op een barbecue gemonteerd die ik ooit gemaakt om men rooster van hoogte te regelen, staat momenteel al een jaar of tien in de schuur bij de schoonouders, deze week eens gaan kijken of ik gans de barbecue niet kan gebruiken als tafel en katrol voor mij braumeister

• Ah, nu snap ik jullie redenering. Maar die ruimte wordt toch in rekening gebracht bij de verliezen?

Wat ik doe bij mijn RIMS (zelfde principe) is dat ik voor de maisch en kookketel dezelfde volumes aanhoud. De ruimte onder de korf reken ik niet. Het enigste wat dan niet klopt is de maisch dikte. Maar dat is helemaal niet van belang met zo'n systeem.

Er is dus ook bijna geen verlies met het filteren van de maisch omdat alles uitlekt inclusief je spoelwater.

Het enigste verlies met een BM ketel (maar ook die van mij) is de hoeveelheid die je achter houd na het koken, de trub dus. Bij een 50 liter BM een liter of 4 denk ik?

• Doordat de brouwketel zelf zo laag staat is het optillen van de moutkorf absoluut geen probleem. Je hebt normaalgezien ook twee standen zodat je de korf er niet in een keer moet uittillen.

Bij de BrewMonk kan je de moutkorf niet in 2 keer naar boven tillen. (De moutkorf is wel niet zo hoog dan bij de Brewdog) Bijgevolg heb je een gekletter van het wort als je deze eruit tilt en op de ketel zet om uit te laten lekken. Hierdoor krijg je toch de kans dat je wort gaat oxideren. Of zie ik dit fout? Daarom zou ik en Brucero, een systeem willen voorzien om dit te voorkomen. Anders krijgen we misschien de OxidatieGoeroe achter ons aan. ?

• Ik denk dat dat oxideren goed meevalt. Ik heb tot nog toe geen kartonsmaak oid waargenomen in mijn bier. Ik zal morgen eens een saison drinken die ik een 4-tal maanden geleden heb gebrouwen. Mocht er oxidatie optreden, zou ik het daar toch al moeten waarnemen, niet?

wat versta je eigenlijk onder een kartonsmaak, is dat hetzelfde of ne jupiler die je bij de grootouders krijgt die er al een jaar staat 8|

• De smaken waarmee ik oxidatie associeer zijn in orde van weinig tot erg geoxideerd :

1. Porto/sherrysmaakje
    2. Metalige smaak op de achtergrond
    3. Nat karton - kurksmaak

Het eerste kan ik soms nog pruimen bij een zwaarder bier. Ik heb hier zo een aantal Westvleteren 12 staan die er nogal last van hebben. Bij 2 begint bij mij de "ik kap het in de pompbak" reflex. Er zitten wel meer gradaties tussen deze drie hoor, het hangt van het bier zelf af, maar over het algemeen zijn dat voor mij de grote mijlpalen.