Brouwplanner voor Braumeister 50L?

There are 50 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Geef het op David, heb er mij nu een jaar rot achter gezocht achter deftig programma en eventueel instellingen voor brouwplanner, na ook eens wat te surfen bij onze noorderburen heb ik toch maar brouwhulp geinstalleerd en ik denk dat nu alles correct staat, voordien waren mijn bieren altijd te droog en gisteren eens gebrouwd met veel minder maischwater maar nadien veel meer spoelwater, en mijn eerste bevindingen bij het proeven van het wort zijn al veel meer belovender dan voordien.

• David, heb je Nico's (Newline) Yabs al geprobeerd? Ik dacht dat hij dit gemaakt had om te brouwen met een Brauwmeister.

Ik geloof dat Bram dit gebruikt en er toch tevreden van is.;)

• Heb er nu niet direct de software bij mij, maar om een voorbeeld te geven, wat brouwhulp en andere brouwers mee nu gegeven hebben. Is starten met 20 liter, mijn spoelwater weet ik niet meer vanbuiten maar ik dacht 12 liter, mijn beslagdikte was 3,5l/kg, bij mijn 20 liter versie zit met een verlies van rond de 2 liter, ik vermoed dat bij een 50 liter meer zal zijn. Wat wil zeggen dat ik 22 liter ingeef als gewenste aantal liters. Zal komende week eens mijn gegevens in brouwplanner ingeven en eens vergelijken met brouwhulp.

• Uiteindelijk moet je toch maar een paar dingen weten? Hoeveel verdampt er per uur bij het koken en wat blijft er achter in de ketel na het koken. Als je deze twee waarden ingeeft in de brouwplanner zou het goed moeten werken.

En dan heb je nog je extractie-efficientie maar die moet je gaandeweg vinden. Ik zou die op 75% instellen om te beginnen.

• Kan je het probleem omschrijven wat eigenlijk niet goed zit.

Hoewel ik niet met een speidel werk is mijn rendement altijd dicht bij en soms boven 70%.

Als ik een bier met veel body wil dan bekom ik dat door het soort mout te gebruiken waar je dat mee krijgt, en te maischen op 70°C en de soort gist uit de gistbank.

Ik heb slechts heel weinig ketelverlies in de brouwketel, en niets in de kookketel want daar blijft geen druppel wort achter.

Mijn installatie rendement staat op 85% maar dat zal wel te maken hebben met de brouwketel die een bain-marie is en de hevelfilter.

Voor 44L bier neem ik 32L brouwwater en 32,5L spoelwater.

Voor een alcoholgehalte van 8,5 vol% gebruik ik 10kg mout en 0,8kg suiker, Voor bieren tot of minder dan 7% vol% gebruik ik nooit suiker.

• 32 liter brouwwater gaat volgens mij niet lukken bij een 50 liter, bij mijn 20 liter versie is het minimum 19 liter, dan staat het verwarmingselement net niet droog als je rondpompt.

Bovenstaande gegevens is wat je moet invullen bij brouwhulp.

• Bovenstaande gegevens is wat je moet invullen bij brouwhulp.

Het brouwzaalrendement van brouwhulp is iets helemaal anders dan het brouwzaalrendement van brouwplanner.

1 daar kan je geen rekening mee houden

2 daar is al oeverloos over gediscussiëerd

3 geef mij maar brouwplanner want brouwhulp vind ik brol (persoonlijke mening).

Ik gebruik 32L brouwwater omdat ik er niet meer in krijg, mijn ketel is maar 38L groot. Maar ik heb een uitstekend roersysteem die krijgt dat mooi rondgedraaid in alle richtingen.

• Ik heb er zelf nog niet genoeg mee gespeeld om het een goed of een slecht programma te noemen. De term brouwzaalrendement wordt liberaal door heel veel programma's gebruikt. Je kan een brouwzaalrendement op voorhand niet invullen, enkel achteraf bepalen. Je kan wel je extractie-efficiëntie en verliezen tijdens het brouwen op voorhand inschatten. Diè moet je ingeven in je brouwprogramma, de rest maakt eigenlijk niet zoveel uit.

• Brouwhulp is een topprogramma, ik werk er al 4 jaar mee en het doet perfect wat het moet doen. Eens je (na een aantal keren brouwen) de parameters juist hebt ingesteld, kloppen de simulaties en voorspellingen telkens weer bijna perfect.

Bij brouwplanner klopt alles vanaf de eerste keer (en niet na x aantal keren of 4 jaar)

• Bij de brouwplanner waar ik mee begon in 1985 moet je nergens ook maar 1 parameter instellen. Het installatierendemend stond ingesteld op 80%.

Hoe het proces verloopt heb ik geleerd uit het boek van J Lambrechts waarin een heel simpel voorbeeld staat. Om 10 liter blond bier te bekomen moest je 8L brouwwater gebruiken en spoelen met 7L, met als ingrediënten 2,2kg bleek mout, 0,15kg maisvlokken en 0,15kg andere mout voor meer body.

Ik heb die hoeveelheden omgerekend voor 40L bier en had de eerste keer een densiteit die een stuk hoger lag dan voorspeld, wat volgens mij kwam doordat ik een bain-marie brouwketel heb, die een veel beter rendement geeft dan een losse ketel op een brander.

Voor mijn volgende brouwsel heb ik het installatie rendement op 85% gezet en dat was het enige wat ik moest aanpassen, bij alle volgende bieren kreeg ik een densiteit die voorspeld is door brouwplanner.

Van het kookverlies of ketelverliezen trek ik mij niets aan want ik kreeg en krijg nog altijd mijn gewenste liter bier bij het bottelen vanaf brouwsel 1.

Ik kook het wort altijd 70 minuten in een voldoende brede ketel van 85L met een rollende kook, op een brander die meer dan voldoende energie kan leveren.

Als je bij brouwplanner de gewichten van mout, gewenste liter, de soorten hop met hun alfazuur invult en je werkt volgens de regels van de kunst bekom je een bier en de hoeveelheid wat je voor ogen hebt.

• Ik ga niet zeggen dat brouwplanner slecht is of brouwhulp goed, ik kan enkel zeggen als ik brouwplanner gebruik zoals bij mijn driepanssysteem, dan kan je het brouwwater en spoelwater niet gebruiken zoals brouwplanner aangeeft, en bij brouwhulp kan ik dat wel doen.

• ik kan enkel zeggen als ik brouwplanner gebruik zoals bij mijn driepanssysteem, dan kan je het brouwwater en spoelwater niet gebruiken zoals brouwplanner aangeeft,

Vreemd, ik heb wel een paar keren moeten brouwen om de parameters in orde te krijgen maar zodra dit in orde was klopte de voorspellingen voor de vergisting en na.:/

• Ik ga niet zeggen dat brouwplanner slecht is of brouwhulp goed, ik kan enkel zeggen als ik brouwplanner gebruik zoals bij mijn driepanssysteem, dan kan je het brouwwater en spoelwater niet gebruiken zoals brouwplanner aangeeft, en bij brouwhulp kan ik dat wel doen.

Ik werk al met brouwplanner sinds eind jaren 80 dus nog met versie 3, (allemaal zonder toeters en bellen). Daar worden geen waterhoeveelheden in opgegeven die moest je zelf invullen.

Die versie 3 heb ik dan achteraf naar mijn wensen zelf helemaal aangepast en ik werk er nog steeds mee, meer dan 25 jaar later.

Dit jaar een hopeloze poging gedaan om een recept in brouwhulp te steken. Het zal wel aan mijn ongeduld liggen maar ik kan er niet mee overweg en heb geen goesting om eerst een halve boek help te lezen om het te kunnen.

THE END

• Dit jaar een hopeloze poging gedaan om een recept in brouwhulp te steken. Het zal wel aan mijn ongeduld liggen maar ik kan er niet mee overweg en heb geen goesting om eerst een halve boek help te lezen om het te kunnen.

THE END

Je moet er wel geduld voor hebben, tis echt klote om alles ingesteld te krijgen, heb er bijna een ganse zondag mee bezig geweest.

• Vreemd, ik heb wel een paar keren moeten brouwen om de parameters in orde te krijgen maar zodra dit in orde was klopte de voorspellingen voor de vergisting en na.:/

Bij mijn driepansysteem is het brouwwater en spoelwater ook correct zoals brouwplanner aangeeft, het is bij de braumeister dat je de gegevens niet kan gebruiken zoals brouwplanner aangeeft.

• Ik probeer effe mee te denken. Een grainfather en een bulldog brewer werken +/- op dezelfde manier en een braumeister ook. Je hebt een binnepan waarin je mout zit en daar wordt je wort/water doorheen gepompt. Bij de BM is dat van onder naar boven en bij GF en BB is het van boven naar onder. In beide gevallen heb je een ruimte tussen de moutkorf en de ketel zelf. Deze ruimte moet je mee in rekening nemen maar enkel en alleen voor je beslagdikte! Voor de rest maakt die ruimte eigenlijk niks uit want het wort dat hier zit gaat niet verloren : je maischketel wordt immers je kookketel. Verlies bij maischen is dus enkel en alleen je verlies door absorptie van de mout.

Hier spant het schoentje : je moet die moutkorf echt helemaal laten uitlekken. Ik plaatste die moutkorf, eenmaal uitgelekt) in een grotere emmer om hem daarna makkelijk (en zonder de hele keuken vol te kledderen) te kunnen gaan legen. Wat merkte ik op : na +/- 15 minuten nadat ik de korf in de emmer plaatste zat daar al terug een mooi kletske wort in. Geen liters, maar het was toch +/- 25cl. Met dit in het achterhoofd heb ik bij mijn laatste brouw de moutkorf na het maischen/spoelen laten uitlekken gedurende een half uur in mijn warmwaterketel (inox kookpot) terwijl het wort al aan het koken was. Daardoor heb ik nog een 30cl wort gerecupereerd.

Om nu terug bij de les te komen : om de berekeningen te doen kloppen moet je het verlies bij maischen op 0 zetten, zorgen dat je dun genoeg maischt (ikzelf maisch op 4l/kg) en dat je bij het spoelen de moutkorf goed en lang genoeg laat uitlekken. Dan zouden de berekende waarden min of meer moeten overeenkomen met de gemeten waarden.

• Voor de grainfather zijn volgende parameters van toepassing:
    (O ja dit is uit brouwhulp dus het gemiddeld brouwzaalrendement = niet het werkelijke brouwzaalrendement maar eerder een extractie coefficient dat je moet ingeven Dat is die term die hier eigenlijk dat verkeerdelijk benoemd is :angel:)

• Over die instellingen heb ik eigelijk een vraagje... En neen het gaat niet over dat rendement :P

Maar wel over die waarden betreffende het kookverlies (de verdampingssnelheid) : er worden twee waarden ingegeven die je niet zomaar door elkaar mag halen en waarvan er eentje volgens mij zowiezo foutief is om te gebruiken :

Je hebt een volume dat wordt verdampt op een uur : dit volume zal +/- gelijk zijn of je nu een brouwsel hebt van 20 liter of eentje van 30 liter. In het voorbeeld is het die 2.4l/uur.

Je hebt een percentage dat wordt verdampt op een uur : dit volume zal variëren want 8% van 20 = 1.6l en 8% van 30 = 2.4l.

Voor alle duidelijkheid enkel de eerste waarde is altijd correct! Ik kom dat percentage per uur links en rechts in software en rekensheets tegen en je bent daar dus absoluut niks mee, tenzij je altijd exact evenveel kookt. Ik hoop (en veronderstel eigenlijk) dat ook brouwhulp rekent met het vaste verlies in volume en niet in percentage.

• Bij mijn driepansysteem is het brouwwater en spoelwater ook correct zoals brouwplanner aangeeft, het is bij de braumeister dat je de gegevens niet kan gebruiken zoals brouwplanner aangeeft.

Dat komt omdat brouwplanner van in den beginne een zeer sturend programma is, sterk geënt op de brouwwijze en installatie van de bedenker. Dat is prima tenzij je natuurlijk iets afwijkenk doet.

Persoonlijk vind ik dat software uw brouwwijze moet volgen en niet andersom.

• Voor alle duidelijkheid enkel de eerste waarde is altijd correct! Ik kom dat percentage per uur links en rechts in software en rekensheets tegen en je bent daar dus absoluut niks mee, tenzij je altijd exact evenveel kookt. Ik hoop (en veronderstel eigenlijk) dat ook brouwhulp rekent met het vaste verlies in volume en niet in percentage.

Klopt 100% brouwhulp rekent idd niet met % maar je werkelijke verdamping.
    Het geeft je wel een goed inzicht over hoe fel je kookt, je moet immers maar 7 a 8% verdampen om al je DMS uit je wort te verwijderen !! (meer mag altijd maar is eigenlijk puur energie verkwisting)

• Bij de BM is dat van onder naar boven en bij GF en BB is het van boven naar onder. In beide gevallen heb je een ruimte tussen de moutkorf en de ketel zelf. Deze ruimte moet je mee in rekening nemen maar enkel en alleen voor je beslagdikte! Voor de rest maakt die ruimte eigenlijk niks uit want het wort dat hier zit gaat niet verloren : je maischketel wordt immers je kookketel. Verlies bij maischen is dus enkel en alleen je verlies door absorptie van de mout.

Klopt, maar hierdoor ga je uiteindelijk met meer maishwater moeten beginnen.

Voor alle duidelijkheid enkel de eerste waarde is altijd correct! Ik kom dat percentage per uur links en rechts in software en rekensheets tegen en je bent daar dus absoluut niks mee, tenzij je altijd exact evenveel kookt. Ik hoop (en veronderstel eigenlijk) dat ook brouwhulp rekent met het vaste verlies in volume en niet in percentage.

Klopt ook, als je zoals ik, elke keer brouwt aan de hand van een pakje gist, zit je met een probleem. Daarom heb ik de brouwplanner aangepast naar verdamping L/uur.

• Klopt, maar hierdoor ga je uiteindelijk met meer maishwater moeten beginnen.

En nu begint het!

Voordien brouwde ik volgens een aangepaste brouwplanner versie die ik bekomen had via LucB niks verkeerd met Luc zijn methode maar ik vind dat mijn bieren droog smaken, dus ben ik op zoek gegaan naar een oplossing heb wat zitten rondsurfen op forum.braumeister.net en hierdoor heb ik nogmaals brouwhulp geinstalleerd en Jaques van bij de noorderburen vertelde me dat ik minder maischwater moet gebruiken en meer moet spoelen dus zo gezegd zo gedaan voordien gebruikte ik 25 a 26 maishwater en circa 6 liter spoelwater, en nu bij mijn laatste brouwensel heb ik 20 liter maishwater gebruikt en 12 liter spoelwater, ik proefde reeds aan het wort donderdag dat het hier al veel beter zat, vandaag nog na vier dagen gisting terug geproefd en dit is echt het bier dat ik terug wil maken. Daar straks heb ik het ook eens brouwplanner in gegeven en hier zou ik 16 liter spoelwater moeten gebruiken en op 19 plato uit komen, bij brouwhulp was het 18 plato en dat heb ik gehaald ook, dus hier klopt er ergens iets niet

• Wat ik nu nog wil verbeteren is de manier van de moutkorf eruit halen, nu zet ik ze eerst op de bovenste nokken en wanneer het wort en het spoelwater bijna even hoog staan zet ik de korf op de onderste nokken en dan vind ik dat dit teveel klettert, dus gaan we kijken om de korf eruit takekelen in stapjes zodanig dat die siliconering steeds in het wort blijft, er zit dan nog altijd een kleine ruimte tussen de filterplaat en het wort, maat daar kan geen lucht aan

• Wat ik nu nog wil verbeteren is de manier van de moutkorf eruit halen, nu zet ik ze eerst op de bovenste nokken en wanneer het wort en het spoelwater bijna even hoog staan zet ik de korf op de onderste nokken en dan vind ik dat dit teveel klettert, dus gaan we kijken om de korf eruit takekelen in stapjes zodanig dat die siliconering steeds in het wort blijft, er zit dan nog altijd een kleine ruimte tussen de filterplaat en het wort, maat daar kan geen lucht aan

Was ik ook aan het denken voor als mijne ’brouwpater’ aankomt. Een soort van hefsysteem of rond de moutkorf een soort van systeem met verschillende standen.

• Daar straks heb ik het ook eens brouwplanner in gegeven en hier zou ik 16 liter spoelwater moeten gebruiken en op 19 plato uit komen, bij brouwhulp was het 18 plato en dat heb ik gehaald ook, dus hier klopt er ergens iets niet

Misschien staat je extract efficiëntie te hoog in de brouwplanner en kom je daarom aan een hoger plato. Je verhouding water dan weer kan je aanpassen door te spelen met L/kg. Maar als je nu met brouwhulp het juiste bekomt, kan je daar natuurlijk bij blijven.

• Misschien staat je extract efficiëntie te hoog in de brouwplanner en kom je daarom aan een hoger plato. Je verhouding water dan weer kan je aanpassen door te spelen met L/kg. Maar als je nu met brouwhulp het juiste bekomt, kan je daar natuurlijk bij blijven.

Ben nog wat met brouwplanner aan het kijken om op dezelde resultaten te komen als brouwhulp, maar tzal niet gemakkelijk worden denk ik, l/kg lukt niet echt want dat moet volgens mij toch hetzelfde zijn als in brouwhulp 3,5/kg?

• Was ik ook aan het denken voor als mijne ’brouwpater’ aankomt. Een soort van hefsysteem of rond de moutkorf een soort van systeem met verschillende standen.

Ola ook ne brouwmeester aan het overwegen?, de welke? De 20 liter vind ik zeer gemakkelijk omdat ik buiten het toestel zelf alles in de vaatwas steek zelfs de spiraalkoeler, en da scheelt een pak kuiswerk