Westvleteren XII kloon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgende week brouwen we een Westvleteren XII kloon. Waarom specifiek dit bier? Ik woon hier op 25 minuten van de St Sixtus abdij en het is toch wel een van de beste quadruples. Mochten we in staat zijn om 30 liter van dit godendrankje te brouwen, dan zijn we gered voor de winter ^^

Ik ben met mijn recept begonnen van 0 door vooral veel info op te zoeken in boeken. Daarna mijn 'recept' vergeleken met recepten online. Ik heb dan alles ingegeven in BrouwHulp en probeer nu in de software alles te tweaken zodat de specs overeenkomen met hetgeen er geschreven is.

Dit is dus waar ik nu sta. Ik werk met 2 lichte moutsoorten en Candi Syrup D-180 (355 EBC) voor de kleur en dichtheid.

Volgende nota's heb ik genomen uit de boeken:

• Original gravity = 1090 (21,5 graden Plato)
    • Final gravity = 1013 (3,4 graden Plato)
    • 10.2% ABV
    • Apparent degree of attenuation (schijnbare vergistingsgraad): 86%
    • Color: 79 EBC
    • IBU: 38
    • Bottle yeast is taken from the high krauesen from an ongoing fermenation
    • Hard water
      • High in bicarbonate, chlorate and sulfate
      • The water is treated (brewer’s secret)
    • Only two malts are used:
      • Dingemans pale
      • (Dingemans?) Pilsener
      • In ALL its beers
      • Proportion stays the same, with plain sugar added to each
    • Westvleteren uses 3 hops from the Poperinge area, with extracts at the start of the boil for bittering and pellets for flavor.
      • Jackson reported Norther Brewer for bittering
      • Others have listed the use of Styring Goldings and Hallertau for flavor
    • The boil lasts at least sixty minutes to isomerize the hop alpha acids
    • The monks do not say what gives the beer its color (normally done by dark malts)
      • Jackson and others report the use of caramelized sugar
      • A longer boil also adds color
    • Fermentation in open vessels
    • Because Wvleteren neither filters nor centrifuges, yeast, hops and proteins must settle out naturally
      • About 8% of volume is lost in the process
    • The Wvl 12 can take up 2 months to ten weeks to finish the lagering/clearing procedure (when you get a difficult one)
    • After 12 days in the bottle, you can drink the Wvl 12 beer… :-)
    • Gebotteld met invertsuiker (bron?)
    • De eerste stroom uit de maischketel gaat naar de ene ketel, om een sterk bier te bereiden (de 2e stroom naar de 2e ketel)
    • Gist van Westmalle
    • Tijdens de rijping laat men de eiwitten en de gist bezinken; dit proces neemt evenveel weken in beslag als de densiteit van het bier in Belgische graden:

• 6 weken voor het 6 graden bier, enzovoort
      • Dus 12 weken rijpen voor de Westvleteren 12
    • Mouttoets maar uitstekend afgerond
    • Roodbruin, heeft een romig aroma en een uiterst rijk, karamelachtig, moutig smaakpalet.
    • 8,8% in gewicht en 11% in volume of meer
    • Analyses die varieerden van 10,5% in volume tot 11,5% (door de verdere uitgisting)

Veel info was ook te vinden in het Amerikaans forum, specifiek dit topic: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=500037

Ik heb geprobeerd een BeerXML file te downloaden van dit recept maar kreeg steeds foutmeldingen. Hieronder het recept dat ik momenteel heb.

Ik heb nog volgende vragen:

• Hoe verkrijg ik het juiste kleur EBC = 79 zonder te veel Candi Syup bij te voegen? Was de D-180 misschien niet donker genoeg? Ik zit al snel boven de begindichtheid van 1090.
    • Is er meer info te verkrijgen van de D-180 Candi Syrup? Ik vind slechts beperkte info.
    • Van het maischen weet ik momenteel nog niets... Ik heb het schema overgenomen van het Amerikaans Forum
    • En natuurlijk: alle feedback is meer dan welkom. Ik verwacht dat dit recept nog veel zal veranderen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk3.2

Naam receptSt Sixtus XII

Brouwdatum09-09-2017

BierstijlQuadrupel

Volume32.0 l

Begin SG1.093 SG

Eind SG1.013 SG

Schijnbare vergistingsgraad86.0%

Alcoholgehalte10.4 vol.%

Berekende kleur (Morey)57 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)39 IBU

Brouwzaalrendement75.0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

35.01 lWater uit Zillebeke

4.15 mlMelkzuur

18.66 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

72 mg/l22 mg/l80 mg/l0 mg/l69 mg/l152 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5.76 kgPilsmoutDingemans3 EBC47.1 %

5.28 kgPale Ale moutDingemans7 EBC43.1 %

1.20 kgCandi Syrup D-180Brouwmarkt.nl355 EBC9.8 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Amylaserust65.0 °C1 min.90 min.3.2 l/kg

Uitmaischen76.0 °C5 min.5 min.3.2 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

41.0 gBrewers Goldpellets8.0%60 min.23.6 IBU

39.0 gHallertau Mittelfreuhbellen5.0%30 min.9.8 IBU

35.0 gStyrian Goldingspellets4.1%15 min.5.1 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

9.60 gWYeast gistvoedingandershoofdvergisting

Gist

HoeveelheidNaamType

2.0 l + 1.5 l getrapte starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting18.0 °C

Max. temp. hoofdvergisting28.0 °C

Eind temp. hoofdvergisting26.6 °C

Eind SG hoofdvergisting1.016 SG

Schijnbare vergistingsgraad82.8%

Temp. nagisting25.6 °C

Temp. lagering10.0 °C

• Westvleteren uses 3 hops from the Poperinge area, with extracts at the start of the boil for bittering and pellets for flavor.

Jackson reported Norther Brewer for bittering
    Others have listed the use of Styring Goldings and Hallertau for flavor

In alle recepten van de wvl kloon staat de styrian golding als hop, maar ik heb ook al van verschillenden gehoord dat ze enkel Poperingse hop gebruiken maar daar wordt de styrian niet geteeld (wel de 'gewone' golding). Soit is nu ook niet zo erg maar die tegenstijdigheid was me als dikwijls opgevallen.

Verder denk ik dat je recept wel redelijk dicht in de buurt gaat komen van het origineel.

Je EBC van 57 zal dichter bij het origineel komen dan de voorgestelde 79 (79 is toch al redelijk naar het zwarte toe?).

Van het maishschema zou ik me niet te veel van aantrekken, Amerikanen werken graag in 1staps. Wil jij 2stappen doen is ook ok.

Succes!

• Ik zou van gist wisselen, de Wyeast Trappist High Gravity gist niet ver genoeg uit voor een Westvleteren XII kloon je kan beterde Mangrove jack M41 nemen die heeft (bijna) het zelfde smaakprofiel maar wel een hogere SVG. (en is makkelijker in gebruik)
    Ik heb identiek het zelfde gebouwen (wel andere hopen) maar de moutstort en candy sirup in de zelfde verhoudingen als jij en ben geëindigd op een einddichtheid van 1.009 SG.
    De zoetigheid is een eterzoet in een Westvleteren!!

• Het volledige brouw rapport:

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam recept St. S&A Abt 12

Brouwdatum 10-12-2016

Bierstijl Quadrupel

Volume 23,0

Begin SG 1,085 SG

Eind SG 1,009 SG

Schijnbare vergistingsgraad 89,4%

Alcoholgehalte 9,9 vol.%

Berekende kleur (Morey) 66 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth) 29 IBU + 6 IBU tetrahop = 35IBU

Brouwzaalrendement 90,2 %

Kooktijd 90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

27,90 l Water uit PIDPA westerlo

1,00 g CaCl2

4,40 ml Melkzuur

14,03 l Spoelwater

Ca Mg Na HCO3 Cl SO4

72 mg/l 7 mg/l 14 mg/l 114 mg/l 54 mg/l 52 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur %

3,90 kg Pilsmout Dingemans 3 EBC 43,2 %

3,90 kg Pale Ale mout Dingemans 7 EBC 43,2 %

0,32 kg CARA AROMA® 350-450 EBC Weyermann 400 EBC 3,5 %

0,90 kg D-180 kandijsiroop Candy Syrup inc. 355 EBC 10,0 %

Maischschema

Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijdBeslagdikte

Grens amylase 57,0 °C 1 min. 10 min. 3,4 l/kg

Beta amylase 61,0 °C 10 min. 45 min. 3,4 l/kg

alfa amylase 72,0 °C 10 min. 15 min. 3,4 l/kg

Uitmaischen 78,0 °C 5 min. 5 min. 3,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid Naam Type % alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

35,0 g Styrian Goldings pellets 3,2%[data ]90 min.[/data] 13,1 IBU

52,0 g Saaz pellets 1,8% 20 min. 3,8 IBU

42,0 g Jarrylo pellets 11,4% 10 min. 11,4 IBU

10,0 g Saaz pellets 1,8% 10 min. 0,4 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid Naam Type Gebruik

2,00 g Antioxin STB anders maischen

5,00 g SupperMoss HB klaringsmiddel koken

2,00 g Beer Yeast Nutrient Blend gistvoeding hoofdvergisting

8,00 ml Biersol klaringsmiddel nagisting/lagering

40,00 g Eikenhoutsnippers, matig geroosterd smaakstof nagisting/lagering

8,00 ml Gelatine 20% klaringsmiddel nagisting/lagering

1,00 ml Tetrahop gold anders bottelen

Gist

Hoeveelheid Naam Type

24,0 g Belgian Ale (M41) bovengist

0,5 g SafBrew F2 nagisting op fles (F2) bottelgist

Vergisting

Kenmerk Waarde

Starttemp. vergisting 18,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting 24,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting 25,0 °C

Eind SG hoofdvergisting 1,009 SG

Schijnbare vergistingsgraad 89,4%

Start nagisting 17-12-2016

Temp. nagisting 23,0 °C

Start lagering 22-12-2016

Temp. lagering 5,0 °C

Ik vond het wat kleur nogal mee vallen vermoedelijk door de Cara Aroma, maar heb er geen originele naast gezet om te vergelijken. Als je mikt op een meer rode schijn zou ik de Cara Aroma vervangen door een Cara Red en dan er een paar % meer van toevoegen
    Ik heb redelijk warm vergist om voldoende esterigheid te verkrijgen, geënt bij 18°C en de temperatuur spontaan laten oplopen tot 24°C en daar verder bij vergist in de gistkast.
    Ik heb met de hopjes en de eik er een eigen twist aan gegeven dus niet 100% identiek, maar redelijk kort bij.
    Als je de Jarillio hop en de eik er uit laat ga je het kunnen uitschenken en vele zullen niet kunnen zeggen dat het geen WV is, (Natuurlijk geen origineel er naast zetten dan);)

• Bedankt voor de feedback. De gist zal WLP530 zijn, want de giststarter is ondertussen al bezig.

Ondertussen heb ik Brewers Gold vervangen door Northern Brewer. Ik vond de BG niet in de winkel. Ik heb men database in Brouwhulp geüpdatet en alles terug ingegeven. Momenteel is dit het recept:

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk3.2

Naam receptSt. Sixtus XII

Brouwdatum19-09-2017

BierstijlQuadrupel

Volume32.0 l

Begin SG1.091 SG

Eind SG1.013 SG

Schijnbare vergistingsgraad85.6%

Alcoholgehalte10.1 vol.%

Berekende kleur (Morey)74 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)39 IBU

Brouwzaalrendement75.0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

34.50 lWater uit Zillebeke

2.58 mlMelkzuur

18.93 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

71 mg/l21 mg/l80 mg/l145 mg/l69 mg/l152 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5.50 kgPilsen 2RPCastle Malting3 EBC43.5 %

5.30 kgPale AleCastle Malting7 EBC41.9 %

1.84 kgCandi Syrup D-180Online355 EBC14.6 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62.0 °C1 min.10 min.3.2 l/kg

Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.45 min.3.2 l/kg

Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.3.2 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

48.0 gNorthern Brewerbellen7.4%90 min.25.4 IBU

45.0 gHallertau Mittelfruhbellen3.8%40 min.9.9 IBU

35.0 gStyrian Goldingsbellen3.3%15 min.3.8 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

2.0 l + 1.5 l getrapte starterAbbey Ale (WLP530)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting18.0 °C

Max. temp. hoofdvergisting28.0 °C

Eind temp. hoofdvergisting26.6 °C

Eind SG hoofdvergisting1.016 SG

Schijnbare vergistingsgraad82.3%

Temp. nagisting25.6 °C

Temp. lagering10.0 °C

• Gisteren nog eens in mijn vertrouwde bierspeciaalzaak geweest. Daar verkopen ze de Westvleteren 12 nu voor €8 per flesje. =OIk ga er ook eens over nadenken om dit kloontje te maken.:/

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik denk dat een beetje gezonde angst voor je brouwsel positief is. Ik ben ondertussen bijna twee jaar volgraan bezig, en er blijft altijd die lichte schrik, wat als dit verkeerd gaat, of dat verkeerd gaat? Ondanks het feit dat ik deze avond al ergens aan mijn dertigste brouwsel begin.

Wat ik persoonlijk erger vind dan de kost van verloren ingrediënten is de verloren tijd als er ergens iets verkeerd zou gaan en het totale brouwsel is naar de knoppen. Ik heb het nog niet gehad. Ik ben een beetje een perfectionist als het over hygiëne gaat.

Ik heb nog maar twee keer een echt verlies gehad. Een klein flesje saison waar ik een hergebruikte plastic champagnekurk voor heb gebruikt, en een grote fles saison die was gebarsten door overdruk, geen ontploffing maar een zachte breuk.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Hoe weet je eigenlijk wat de 'opbrengst' is (in brouwplanner) voor de Candi Syrup D-180??

Als ik bv probeer om het recept in te geven, kom ik altijd een veel te hoge EBC waarde uit ...

Dus ofwel is er een fout in de brouwplanner (wat ik betwijfel), of wel is de opbrengst lager dan deze van bv donkere stroop ...

Als ik de 'aangepaste' versie van brouwplanner neem (die van Herman), met de waarden reeds in de tabel, dan kom ik met bovenstaand recept een EBC uit van 143 ... waar Wouter op de helft uitkomt ...

• Als ik de 'aangepaste' versie van brouwplanner neem (die van Herman), met de waarden reeds in de tabel, dan kom ik met bovenstaand recept een EBC uit van 143 ... waar Wouter op de helft uitkomt ...

Hey Jochen,

Ik heb die kleuren van de Candi Syrop D-180 op 360 EBC gezet, doch is die eigenlijk op de korrel genomen 354,6 EBC, ook ivm het gewicht is 460 ml, bij suikers vul ik maar 360 gr/zakje in, omdat er volgens mij maar voor 360 gram vergistbare suiker in die zakjes zit. Voor de kleur bereken je de SRM x 1.97, zo bekom je bvb voor een D-90 een EBC van 177,3. Voor een D-180 is dat dus 354,6.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hey Jochen,

Ik heb die kleuren van de Candi Sirop D-180 op 360 EBC gezet, doch is die eigenlijk op de korrel genomen 354,6 EBC, ook ivm het gewicht is 460 ml, bij suikers vul ik maar 360 gr/zakje in, omdat er volgens mij maar voor 360 gram vergistbare suiker in die zakjes zit. Voor de kleur bereken je de SRM x 1.97, zo bekom je bvb voor een D-90 een EBC van 177,3. Voor een D-180 is dat dus 354,6.

Dag Herman,

bedankt voor je reply.

Dat 354,6 in de tabel staat als zijnde 360, dat is denk ik niet echt een probleem ... Op bepaalde sites staat bv dat 1 SRM ruwweg 2 EBC is, dus daar kan ik volgen.

Je zal het verschil niet eens merken denk ik ;)

Maar wat dat gewicht betreft ... wil je dan zeggen dat als je een zakje van 460 ml gebruikt, je bij gewicht slecht 360 gr in de brouwhulp zet? Als je dat doet, dan klopt de %stort of %gewicht toch niet meer? Of zie ik ergens iets over het hoofd? :/

• wil je dan zeggen dat als je een zakje van 460 ml gebruikt, je bij gewicht slecht 360 gr in de brouwhulp zet? Als je dat doet, dan klopt de %stort of %gewicht toch niet meer? Of zie ik ergens iets over het hoofd?

Idd, maar ik persoonlijk denk dan dat dat 1%'tje op het volume stort of gewicht niet zoveel zal uit maken, je kan diepgaand het zitten uitvogelen, doch ik heb er de moeite niet voor gedaan, of mijn biertje nu 6,4 of 6,6% is, daar ga ik niet van wakker liggen hoor... :-)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Idd, maar ik persoonlijk denk dan dat dat 1%'tje op het volume stort of gewicht niet zoveel zal uit maken, je kan diepgaand het zitten uitvogelen, doch ik heb er de moeite niet voor gedaan, of mijn biertje nu 6,4 of 6,6% is, daar ga ik niet van wakker liggen hoor... :-)

Nee, idd, dat zal het verschil ook niet maken, dat is waar.

Maar ik probeer te weten te komen waarom het verschil in kleur zo hoog is ... en ja, soms door één punt aan te halen komen er andere zaken naar boven ;)

• Bij het zoeken naar een mooi recept voor een Quadrupel (bijvoorbeeld een St. Bernarduskloon) dan lees ik veel het gebruik van Candi Syrop D-180.

Wanneer moet dat worden toegevoegd?

Tijdens het maischen, koken of na de hoofdvergisting.

Weet iemand het antwoord?

• Dank allen voor uw antwoorden.

Het wordt dus:

* of 10 minuten voor einde koken

* of na de hoofdvergisting

In eerdere brouwsels waarin ik suiker moest toevoegen, deed ik dit na de hoofdvergisting. Voordeel was dat de gistcellen weer lekker hun gang konden gaan, nadat ze tijdens de hoofdvergisting zich uit de naad hadden gewerkt. Ze krijgen als het ware weer een "boost"

Nog nooit heb ik gedacht om het tijdens het koken te doen. Het voordeel lijkt me dat de kleur zich goed mengt en het wordt natuurlijk steriel.

De meesten van u raden mij aan om het vlak voor einde koken toe te voegen.

Dat ga ik dus doen, tenzij iemand met een beter argument komt.

Ik laat het u allen weten

• is dat iemand bekend?

Niet bij mijn weten. Het is ook een gevaarlijke conclusie om te trekken. Die paters zijn zo zelfvoorzienend mogelijk dus ik vermoed dat die kersen eerder voor confituur dienen als toegave bij het brouwen.

Het echte recept zit volgens mij véél simpeler in elkaar als dat we denken. Pilsmout, kandijstroop en caramel voor de kleur.