Ecology flessenspoelmachine

There are 26 replies in this Thread. The last Post () by Koen_VR.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De borstel welke de zelfde is als van Maxi Wass 450 is in gewoon staal en gaat roesten!.
    (zie foto's van een oude borstel en een nieuwe vervang borstel, het magneetje blijft aan beide plakken)
    De kans bestaat dat de stalen borstel ook minuscule krasjes maakt in je glas (eigenlijk niet ideaal)
    Tevens raakt deze metalen borstel niet goed op de bodem van de flesjes
    Er bestaan wel RVS en kunststof vervang borstels voor.
    Zie onderaan op de pagina met de informatie van de producent
    Je kan deze (RVS of) kunststof borstel wel nabestellen maar eigenlijk hadden die er gewoon moeten opzitten naar mijn gevoel
    Brucero heeft die bij een leverancier (zie adres op de andere foto) zo een Nylon borstel nabesteld en is daar nu wel zeer tevreden van.
    Verder over deze water aangedreven flessen wasser kan ik niet veel meer zeggen, ik heb de Maxi Wass onlangs gekregen van een collega brouwer.

• Het zou voornamelijk voor het gemak in gebruik zijn. Proper krijg ik die flessen altijd met mijn magische mix van huishoudsoda, een javeltablet per 5l en heet water. Nachtje laten weken en alle smeerlapperij is eruit.

Maar Serge heeft wel een punt met die borstels. Ik ging er (verkeerdelijk) van uit dat die uit RVS waren gemaakt en niet gewoon staal. En die krassen in de flessen is ook een valabel punt.

Ik ga maar terug een avvinatore aanschaffen en misschien ook zo'n double blast voor op de kraan in de keuken. Voor het ruige kuiswerk blijf ik wel bij mijn magische mix en een goede nylon flessenborstel.

• Ik heb mij een tijdje terug in een spending frenzy een 'bens bottle washer' aangeschaft. De verzending kostte evenveel als het toestel. Eigenlijk een hulpstuk dat je in de plaats van de schroef in de meeste whirlpool of ikea vaatwassers kunt steken. Ik had toch net mijn keuken verbouwd en had een oude vaatwas op overschot. Dit werkt heel goed, voor 24 flesjes ineens. Met het juiste programma reinig en pasteuriseer je de flesjes ineens.

• Over mijn avvinatore ben ik heel kontent, mijn double blast heb ik verknoeid door met te warm water te spoelen, onder het motto 'hoe heter hoe beter' tot de klepjes niet meer afsloten en hij bleef spuiten, ik had hem net dus ik ging ermee terug en jawel er bleek een maximumtemp. in de gebruiksaanwijzing te staan :(, ik weet niet meer precies hoeveel maar het water van mijn boiler bleek heter.

Om hem wat stabieler in de pompbak te zetten had ik er een plaatje onder

bevestigd, gewoon met colsonbandjes

.

• Toch wel...vloeibare Dreft. Maar ik moet toegeven dat ik alle flesjes die ik hergebruik direct grondig uitspoel na het ledigen zodat er geen bier- en/of gistresten meer achterblijven.

Reinigen voor het bottelen is dan snel gepiept.

• Ik spoel altijd mijn flesjes (na leegdrinken natuurlijk) 2 maal uit met water en zet ze dan weg in de kelder. Wanneer ik ga bottelen dompel ik ze eerst 15 minuten onder in warm water met huishoudsoda, daarna 15 minuten in warm water met oxi, dan naspoelen in de avinattore met gewoon water en zo de flessenboom in.Moet nooit borstelen en nog geen infectie gehad.

• Reinigen voor het bottelen is blijkbaar geen wet van Meden en Perzen. Er zijn dus blijkbaar meerdere wegen die naar Rome leiden. Reinigen na het leegdrinken maakt in elk geval de job een stuk eenvoudiger.

• - Na het uitschenken, flesje meteen een paar keer spoelen met water (warm of koud)

- Op botteldag, flesjes 5-tal minuten onderdompelen in heet water

- Daarna nog een minuut of 3 onderdompelen in water met Chemipro OXI

- Even kort uitspoelen met water

- Laten uitlekken

- Bier bottelen

Nog geen infecties gehad in de flessen.

• Ik spoel mijn flessen ook steeds na gebruik, maar bij sommige gisten heb ik een waas die in de fles achterblijft. Die is enkel te verwijderen met soda, vaatwastablet of dergelijke. Daarom zou ik een spoelsysteem willen bouwen waarmee de vloeistof wat in de flessen circuleert. Gewoon een aantal verticale buisjes waaruit de spoelvloeistof spuit waarop ik de flessen een tijdje kan plaatsen. Daarna spoelen met zuiver water en laten uitlekken op een flessenboom.

Voor het bottelen spoel ik mijn flesjes enkel met Starsan.

• Geen last van waas, maar voor de geïnteresserden, hier hoe ik de flessen reinig :

Ik heb een grote plastic bak van 80 liter die ik vol doe met heet kraantjeswater, een fikse hoeveelheid huishoudsoda en javeltabletten (1 per 5l). Daar zet ik de flessen gedurende een hele nacht in.

De dag erna ga ik door alle flesjes met een kleine flessenborstel. Flesjes die ik niet proper krijg (maar dat zijn er heel weinig), die gaan de glasbak in. Na de behandeling met soda/javel spoel ik de flesjes met kraantjeswater met azijn erin. De azijn zorgt dat de flesjes binnenin glanzen als nieuw. Nadien nog effe naspoelen met gewoon water en laten uitlekken op een flessenrek van Brouwland (zo'n rode toren).

De dag van het bottelen nog effe naspoelen met starsan met de avvinatore en daarna nog heel even met water om de meeste starsan eruit te halen.

Ik weet dat het een hele handeling is, het voordeel is dat ik een 60-tal flesjes per keer kan doen, maar in het verleden heb ik een paar keer een brett. besmetting gehad in sommige flesjes en sinds ik deze werkwijze volg geen enkel meer.

• Waarom spoel je de starsan nog eens Walter?

Doe je dat dan met je gistvat Enzo ook?

Ik zet de flesjes op kop en het schuim dat er niet uit is zal er wel uitgaan als je vult tot aan de rand. In mijn gistvaten zit soms nog bijna 1/4e van het volume nog vol schuim als ik al begin te vullen.

Ik zou starsan nu niet gaan uitdrinken maar het kan zeker geen kwaad...

• Waarom spoel je de starsan nog eens Walter?

Doe je dat dan met je gistvat Enzo ook?

Jep, ik spoel alles na. Het enige dat ik in mijn flesje wil is mijn bier. Ik weet dat het eigenlijk niet hoeft maar ik heb eens water geproefd uit een flesje dat ik met starsan had gespoeld zonder het nadien na te spoelen. Dat was echt keivies van smaak, héél erg zuur. Sindsdien spoel ik de flesjes nogmaals na (gistvaten ook trouwens).

• Ik ben zo idioot geweest om een koffielepel starsan naar binnen te werken en het is waar, de geur, dat weet iedereen is verwaarloosbaar en de smaak is neutraal, maw het smaakt echt naar niks, maar die 'rinzige ranzige gewaarwording' die het achterlaat op je gehemelte daar loop je een kwartier mee rond, ik gebruik het niet veel -want ik zweer nog altijd bij sulfiet- maar als ik het gebruik dan spoel ik, 100% zeker.

• Ik spoel ook na met fris water, dmv duo-blast, nadat de starsan enkele minuutjes heeft kunnen inwerken. Starsan doe ik met die Avinatore. Is het enige wat ik doe op de botteldag, Werkt vlot en goed zo.

Direkt bij consumptie 3 x spoelen, laten uitlekken (fast-rack) en droog opbergen tot op botteldag.