Waterkwaliteit

There are 39 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als je de pH meet, moet je dat doen een 10 tal minuutjes na het inmaischen. Je moet indien nodig aanpassen naar een waarde van 5,4

De pH van je spoelwater meet je nadat het al 80°C is geweest, dan is het opgeloste koolzuur uit het water weg. Als je met een digitale meter meet, eerst het staal afkoelen tot ongeveer 25°C om je meetsonde te sparen.

Het spoelwater altijd aanpassen naar pH 5,2 met fosforzuur of melkzuur.

Bij het begin koken van je wort nogmaals meten en dat moet je brengen op pH 5,1

• Het water van Kortenaken is niet zo verschillend als dat van Antwerpen, met 150 ppm calciumcarbonaat. Ik gebruik gedemineraliseerd water (minder dan 1 euro per 5 liter in de delhaize). Indien je het toch wil gebruiken, zeker aanzuren...

ik gebruik nu altijd kraanwater en ik heb nog nooit de ph bekeken, moet ik dit dan best wel doen en melkzuur bedoel je dan toevoegen indien nodig ?

Ik zag bij aliexpress een ph-meter, zijn deze hiervoor geschikt ?

• De ph van uw maisch is het best tussen 5.2 en 5.4 voor een ideale werking van de enzymen en uw spoelwater zijn best aangezuurd tussen 5.2 en 5.6 dit om geen slechte smaak van looistoffen uit uw mout te krijgen tijdens het spoelen.

Ph meters zijn er in verschillende prijsklassen en kwaliteiten. Ik heb destijds geïnvesteerd in deze al is die nu nog duurder dan toen. http://www.conrad.be/ce/nl/pro…pH-meter?ref=searchDetail

Ik ben daar zeer tevreden van, behalve van de prijs :)

• ik gebruik nu altijd kraanwater en ik heb nog nooit de ph bekeken, moet ik dit dan best wel doen en melkzuur bedoel je dan toevoegen indien nodig ?

Ik zag bij aliexpress een ph-meter, zijn deze hiervoor geschikt ?

Inderdaad, melk- of fosforzuur gebruiken om aan te zuren. Ik heb ooit een goedkope ph meter gekocht op Amazon. Die heeft nooit gewerkt. Nu heb ik dezelfde als Peuchemise. Je zou ook pH papiertjes kunnen kopen bij de apotheker.

• Prijs is inderdaad veel duurder dan verleden jaar toen ik de mijne besteld heb

VOLTCRAFT PH-100 ATC Digitale pH-meter

Bestnr.: 101145-89

VOLTCRAFT PH-100 ATC Digitale pH-meter
    1

stuk
    verzendklaar vanaf 01.02.2017:

1 stuk
    € 79,99 * € 79,99 * Verwerkt
    * incl. btw, excl. verzendkosten

** Deellevering voorbehouden
    Subtotaal € 79,99
    Verzendkosten € 0,00
    recupel-bijdrage € 0,05
    Totaalprijs incl. btw € 80,04
  • Die strips heb ik in den beginne geprobeerd. Man man wat een miserie. Die van 1- 12pH vielen nog mee. Maar als je die daarna van 5,2 - 6,8 pH moest gebruiken.....Ik denk dat ik een gestoord kleurenzicht heb.

• Strips zijn echt onbetrouwbaar en als ze wat ouder worden al helemaal onbruikbaar.
    Een PH meter met een goede electrode (want dat bepaalt de prijs van een PH meter) hoeft niet extreem duur te zijn en gaat als die goed onderhouden wordt jaren mee.

Raar als ik de link van de voltakraft aanvinkt kost ondertussen die nog meer.

Maar als die ondertussen al zoveel moet kosten is die zijn geld eigenlijk niet meer waard!!
    Neem dan maar de Extech PH100 wat een veel beter toestel is

• Die druppeltjes heb ik ook voor de vijver , maar is niet geschikt voor het brouwen van bier toch de kleuren kaart niet , die loopt van 6,4 naar 9,0

(naast de strips kan je dat ook met druppelvloeistof doen en op kleurenschaal aflezen = beste methode). Velen maken die fout van dat blindelings aflezen, ook buiten het brouwgebeuren (die pH-meters zijn courant bij aquariumliefhebbers, die vaak verkeerdelijk aanzuring doen omdat ze iets gemeten hebben ...).

• Je hebt daar soorten en merken in, met verschillende nauwkeurigheden. Toegegeven, een gecalibreerde digitale meter is veel handiger en praktischer.

Die druppeltjes zijn wel handig voor vijver en aquarium maar denk toch dat het niet werkt voor bier.

Je moet weten water heeft de kleur van water en wort is al gekleurd denk dat dit niet goed zal overeen komen met de kleurenkaart

• Ik heb zo'n goedkoop metertje. Geen klagen van. Ok, elke brouwdag wel ff calibreren, maar eigenlijk gebruik ik die maar voor nieuwe recepten. Doorgaans noteer ik wat ik bij vertrouwde recepten aan zuur heb toegevoegd en check aan het begin van het koken nog even na.

Die gele uit China vind je in verschillende versies: http://www.benl.ebay.be/itm/Hy…c20233:g:kXQAAOSwC9VZf4U~

Voor die prijs koop ik er om de 2 jaar wel een nieuwe (tot nu toe nog niet, gaat al 4 jaar mee).

• Ik heb de waterwaarden van Eeklo (opgegeven door de Watergroep) ingegeven in Brouwhulp. Deze berekent netjes de hoeveelheid fosforzuur (of melkzuur) die je moet toevoegen bij het maïschwater en het spoelwater. Wanneer ik dit dubbelcheck na 10 min. maïschen met een PH-papierjte wijkt dit nooit ver af van de doel-PH (5,4).

Ik heb dus nog nooit moeten corrigeren tijdens het brouwen!

• ja, toch een gemiddelde. vermits de totale alkaliteit in mg/l CaCO3 wordt weer gegeven
    1°F = 10mg/m CaCO3
    Je hardheid ligt tussen de 24°F en 33°F Franse graden laten we 29°F nemen.
    Dus je totale alkaliteit is gemiddeld 290 mg/l (of min 240mg/l en max 330mg/l)
    Maak 3 water profielen aan voor je water een met 240mg/l alkaliteit eentje met 290 mg/l alkaliteit en als laatste met 3330mg/l alkaliteit.
    zo kan je een goede inschatting maken door het wisselen van bron (waterprofiel) wat de minimum, maximum en gemiddelde hoeveelheid aan melkzuur gaat zijn die je nodig hebt om tot de correcte PH te komen.

• Als je dat doet op basis van CL/SO4 en je gebruikt die knop niet, hoe doe je dat dan manueel? Heb je bepaalde vaste verhoudingen/waardes voor bepaalde bierstijlen? Baseer je je bv. op deze waterprofielen?

Als het over het aanpassen gaat van de CL/SO4 baseer me op de voorgesteld CL/SO4 waarde van brouwhulp die bovenaan wordt aangegeven

Ik vind het een beetje absurd om je water enkel aan te passen naar de CL/SO4 ratio van een bierstijl, dan pas je toch volledig je water profiel aan niet? is de zelfde moeite je moet toch brouwzouten gaan afwegen. Maar het kan, de CL SO4 verhouding voor die water profielen is aangegeven (de ander water profielen zoals je in je voorbeeld aangeeft heb ik meestal wel toegevoegd in brouwhulp als ik die wil gebruiken)

Brouwhulp heeft de gewoonte om steeds eerst CaSO4 en of CaCl toe te voegen met het gevolg dat het Ca gehalte te hoog kan worden als je enkel via de suggestie knop de de CL/SO4 ratio aanpast.
    Hier in België is het magnesium en natrium gehalte in het kraantjes water over het algemeen zo laag dat je de CL/SO4 ratio ook kan aanpassen door het gebruik van MgSO4 en NaCl,
    Wel een beetje opletten dat dan de Na en Mg concentratie niet te hoog wordt
    Ideale range Mg = 0 tot 30mg/l zeker niet de 40 mg/l overschrijden (hou er rekening mee dat er nog meer dan 5mg/l mg uit de mout komt dus die 30mg/ gebruiken als absolute bovengrens voor je maisch water)
    Ideale range Na = max 100mg/l maar historisch geven aan dat zelden wordt gebouwen met een hoger concentratie dan 60mg/l (er zijn uitzonderingen hier op afhankelijk van de bierstijl)
    Natrium accentueert trouwens de smaken in je bier samen met de Cl (dat is ook waarom je zout op je patatten doet)

Nog enkele voorbeeldjes puur theoretisch als voorbeeld :
    onbehandeld water met voorgestelde CL/SO4 ratio van 1

Aanpassing door de suggestieknop te gebruiken, Brouwhulp voegt CaCL en CaSO4 toe en je Ca gehalte gaat dus om hoog

Manuele aanpassing door toevoegen van NaCl je Ca gehalte stijgt niet en je wel heb je een beetje hoger Na gehalte maar nog ver binnen de limieten en je Cl/SO4 verhouding klopt ook

Manueel alleen de CL/SO4 verhouding aanpassen naar bierstijl (niet dat ik het zou doen wat dan kan je met zo goed je water volledig aanpassen naar de desbetreffende bierstijl)
    Mijn PIDPA water heeft een ratio van 0.7 en je zou willen werken naar de CL/SO4 ratio van een '"Bovengisting medium zwaar amberkleurig" welke een CL/SO4 ratio heeft van 0.4 (onderste lijn laatste vakje)
    Dan kan je manueel CaSO4 of MgSO4 toevoegen, in dit geval kies je dan wel voor CaSO4 daar mijn calcium gehalte ook te laag is voor de bierstijl.

Maar ik zou dan volledig aanpassen naar deze bierstijl (je bent toch brouwzouten aan het afwegen)

• .........Wel een beetje opletten dat dan de Na en Mg concentratie niet te hoog wordt
    Ideale range Mg = 0 tot 30mg/l zeker niet de 40 mg/l overschrijden (hou er rekening mee dat er nog meer dan 5mg/l mg uit de mout komt dus die 30mg/ gebruiken als absolute bovengrens voor je maisch water)
    Ideale range Na = max 100mg/l maar historisch geven aan dat zelden wordt gebouwen met een hoger concentratie dan 60mg/l (er zijn uitzonderingen hier op afhankelijk van de bierstijl)
    Natrium accentueert trouwens de smaken in je bier samen met de Cl..........

Nu vraag ik mij af hoe jij dat allemaal meet, want meten is pas weten.