hi98312-dist-6-ec-tds-temperature-tester

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wat wil je er eigenlijk mee meten?, Voor zover ik mee ben meet zulk toestel met eigenlijk de geleidbaarheid in micro siemens, welke dan omgezet wordt door een zelf in te geven conversie factor naar gr/l.
    De geleidbaarheid van wort of bier is van zoveel factoren afhankelijk dat een conversie factor moeilijk te bepalen is.
    Of sla ik de ball volledig mis? :?:

• Dag Serge,

Is rechtuit gezegd niet bedoelt voor het brouwen maar voor het testen van serregronden (van mij en andere hobbytuinders). Vraag was hoe lang gaat zo een meter gemiddeld mee?

Als ik mij niet vergis moet deze ook geijkt worden met ijkvloestof.

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Dag Walter,

Test door BDB kost als de prijs nog correct is ± 72€ en ik dacht niet dat ze de EC waarde meten. NPK-waarde kan ik bij benadering bepalen en de pH H2O en KCL kan ik vrij nauwkeurig meten met mijn pH-meter. De EC waarde wordt normaliter éénmaal gemeten na het groeiseizoen. De kosten kunnen we uiteraard delen door de leden van de tuinhiergroep. De cruciale vraag is natuurlijk hoelang gaat zo'n meter mee?

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Wat is die EC waarde en waarom is het handig om weten, Orlando?

Hiermede bepaalt men de zoutconcentratie in de grond. Te hoge concentratie heeft een nadelige invloed op de teelten. In een serre kan dit probleem zich vrij regelmatig voordoen wegens gebrek aan regenval. Indien deze concentratie te hoog is wordt er meestal gespoeld met héél veel water (bij voorkeur regenwater). De serre elke winter vol sneeuw scheppen werd vroeger jaren veel gedaan, maar ja zoveel sneeuw hebben we de laatste jaren niet meer gehad.