There are 9 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vooraleer ik aan de slag ga met brouwzouten, heb ik nog wat vragen. Eerst en vooral moet je de samenstelling van je drinkwater kennen.

Hier in Zillebeke wordt het geleverd door De Watergroep. Op hun website zie ik dat het water komt van 2 waterproductiecentra.

- De Blankaart

- St-Leger

Daarnaast gebeurt de levering door 'SWDE (WPC Transhennuyère)'.

Dus er zijn 3 verschillende tabellen met waarden.

Kan ik er van uitgaan dat ik de waarden van SWDE (WPC Transhennuyere) mag overnemen, aangezien zij instaan voor de levering?

Hoe betrouwbaar zijn deze waarden? Misschien is het wel beter om steeds te vertrekken van demi-water?

• Hier in Hooglede zitten we ook bij de watergroep, zelfde waterproductie en zelfde levering.

Als je een gedetailleerde analyse wil van jou gemeente kost dit 50€ te zot voor woorden maar het is zo. Je kan ook een staalname thuis laten doen door de watergroep maar de kost weet ik er niet van.

Daarom werk ik momenteel met 2/3 RO water en 1/3 leidingwater en mijn IPA's zijn er stappen op vooruit gegaan!

• Hier is het ook hard water en ik gebruik gewoon 50/50 leidingwater en demiwater. Dan enkel nog wat keukenzout en melkzuur toevoegen in mijn geval is al voldoende meestal.

Ik gebruikte in het begin ook steeds leidingwater of montille maar mijn 50/50 mengsel geeft toch beter bier en kost ook bijna niets.

Als je veel brouwt kan je desnoods nog een RO filter kopen om de kosten te verlagen (demiwater is maar 0.89€/5L)

• Bij ons in Klerken (W-Vl) kan het leidingwater ook van meerdere verschillende plaatsen komen met totaal andere (maar altijd aan de harde kant) samenstellingen. Ik brouw sinds een kleine 2 jaar steeds met Montille water, al dan niet versneden met wat leidingswater. Hoe meer donkere mouten er in gaan, hoe groter het aandeel leidingswater wordt. Bij pilseners daarentegen gebruik ik 100% Montille water zonder extra brouwzouten toe te voegen.

• Een RO filter verbruikt wel veel water heb ik me laten vertellen. En ik weet niet of het rendabel is als je de kosten van filters enzo meetelt

Ja die verbruikt wel wat water maar meestal gebruik ik het restwater nog voor andere doeleinden.

Het is een kost geweest die mijn bieren er het meest op vooruit gebracht hebben sinds in beginnen ben met brouwen.

En 20€ elke 2-3jaar voor een nieuwe filter kan er best van af...

ps: blijkbaar zitten er nog meer West Vlamingen op het forum dan ik dacht...we kunnen mss eens samenkomen :)